Vlákno názorů k článku Komiks: vánoční obyčeje od Mari - Tak je docela zajímavé, že v diskuzi ke komiksu...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 30. 11. 2009 21:58

    Mari (neregistrovaný)

    Tak je docela zajímavé, že v diskuzi ke komiksu o vánočních obyčejích se člověk může zúčastnit i války o globální klima. Každý příspěvek měl něco do sebe.

    Osobně úplně nevím, co si o globálních změnách klimatu myslet, zda je za ně lidstvo odpovědné, či nikoliv. Začínám se přiklánět k názoru, že není. Sluneční aktivita a minulé doby ledové ukazují, že změna klimatu není nic až tak neobvyklého. Taky si ale myslím, že o to tak docela neběží. Běží o to, že neustále před něčím zavíráme oči a krásně si tím zjednodušujeme život. S nárůstem automobilové dopravy nic neuděláme. Tohle opatření by bylo příliš drahé. Globální oteplování neexistuje, tak co bychom si dělali hlavu.

    Možná neexistuje, ale co docela určitě existuje, je naše ekologická stopa, kterou po sobě během života zanecháme. Zplodiny z auta, kterým si vozíme zadek do práce. Zplodiny z kamionu, který nám dovezl chléb vezdejší z horoucích pr*elí a ještě přitom otrávil život lidem ve vesnicích, kterými projel. Odpadky na všech možných i nemožných místech. Smrdící stoky, které snad kdysi bývaly řekami. Vzduch, který se skoro nedá dýchat. Krajina zasekaná developerskými projekty – parodiemi na bydlení snů. Okraje města zaneřáděné logistickými, obchodními a jinými nezbytnými centry. Narovnané toky + zpevněné plochy = záplavy. Eroze půdy. Vysychající zdroje vody. Mizející lesy. Vymírající zvířata, kterým zabíráme jejich životní prostor. A teď mi zkuste říct, že za nic z toho lidé nemůžou. A ještě k tomu dodejte, že se s tím nedá nic dělat.

    Nevím jak vy, ale já se osobně cítím zodpovědná za to, co přírodě dělám. Možná je to tím, že jsem příliš zaostalá na nynější civilizaci, která už žádnou přírodu ke svému životu nepotřebuje a stačí jí klimatizovaný vzduch, obchodní pasáže, zábavní podniky, krytá sportoviště, nové mobily a Facebook. Možná se mýlím a každý potřebuje ke svému štěstí aspoň občas posedět pod košatým stromem, dýchat čistý vzduch, koupat se v čisté řece. V tom případě by se měl každý zamyslet nad tím, jak právě on může přispět ke snížení svého negativního dopadu na životní prostředí.

    Osobně mi příliš netrhá žíly, když třídím odpad, chodím pěšky, jezdím na kole, nebo vlakem. Když nekupuju ovoce a zeleninu ze Španělska, ale z Čech, v nejlepším případě od sedláka zpoza kopce. Když si nekoupím každý půlrok nový mobil nebo nějaký nesmysl do šatníku. Když nejezdím autem do pětihvězdičkového hotelu, ale na kole pod stan. Zkuste to taky, je to docela fajn. Vyžaduje to ovšem změnu pohledu na životní úspěch. Spokojíte se s málem, i když byste si mohli dovolit daleko víc.

  • 30. 11. 2009 23:25

    Hledač pravdy (neregistrovaný)

    Moc hezký příspěvek. Vždycky mě potěší, když vidím, že je víc lidí, kteří přemýšlí hlavou a nejsou zmasírovaní reklamou, časopisy, novinami, rádii a televizí :-)

  • 1. 12. 2009 9:42

    masi (neregistrovaný)

    Ahoj Mari. Po pravde jsem sem uz nic psat nechtel (uz me to stalo dost casu ;-),ale nakonec jsem se jeste k jednomu prispevku odhodlal. Proc? Protoze ackoliv by z diskuze vyse mohlo vyplyvat, ze jsem nekdo, komu je zivotni prostredi ukradene, je presny opak pravodou a pod to co pises se podepisuju. Me taky vadi, ze se nici krajina, mesta se rozlizaji, ackoliv je v nich spousta chatrajicich tovaren – Brno je hezky priklad. Stejne tak urbanisticka brecka hal, silnic, starych vesnic a novych setelitu kolem Prahy je k zbliti. S nicenim krajiny a erozi taky souhlas (bratr dela vyzkumy erozi, tosku vim, ze to neni drobny problem). Taky tridim odpad a stve me, ze pobliz bytu nemame zadne poradne tridene kontyejnery – zatim aspon pet lahve, sklo a papir. Taky me hrozne vadi imbecilove na motorkach a ctyrkolkach v lesich, kde z cest delaji oraniste a uz ani tam se pak clovek nemuze citit bezpecne. A kdo me zna vi, ze kdyz muzu nekam dojet na kole, tak jsem nejradsi. Se vsim cos napsal naprosto souhlasim a vadi mi to.

    To ale vubec nepopira muj nazor o nesouhlasu s globalnim oteplovanim. Proc? Protoze tvrdim, ze diky umele vyvolanemu strachu a hysterii, se schvaluji miliardy na projekty, ktere nic nevyresi, ale naopak situaci zhorsi v jinych oblastech. Psal jsem o biopalivech, zarovkach, vetrnicich, muzes si to najit.

    Za vsechno, o biopalivech:
    http://aktualne.centrum.cz/…clanek.phtml?…

    Neco takoveho by se (dle meho nazoru) po klidnem uvazovani neschvalilo. Ale pod tlakem alarmistu ano a jake jsou dusledky si muzes precist. Nestve te, ze je strach z neceho (co navic asi ani neexistuje) zneuzivan k prosazovani takovych prasaren? Me jo, kdyby se za ty penize postavily cyklostezky a daly kontejnery na tridenej odpad do kazde ulice, opravily se tovarny uprosted mesy, aby se nemusely stavet krychle na jejich okrajich, prospelo by to prirode mnohem vic nez toto, co (jak se nakonec ukazalo) ji dalo na prdel vic, nez kdyby se nedelalo nic. No a kdyz se jeste dozvis, ze ten „hokejkovy graf“ byl ve skutecnosti vymysleny, pak uz neni moc co dodavat…

  • 1. 12. 2009 13:26

    Mari (neregistrovaný)

    Ahoj masi, souhlasím s tebou. Však jsem taky hned v úvodu uvedla svou pochybnost o „globálním oteplování“ způsobeném lidmi. Možná ho způsobili, možná to prostě patří k životnímu cyklu Země. Ale všímáš si, že se všichni jen dohadují, kdo má pravdu, místo aby se zajímali o skutečné problémy, za které lidi můžou? Samozřejmě k jejich vyřešení nestačí pouze třídit odpad, atd. K tomu je potřeba globální změna myšlení a chování, abych tak řekla. Ale přemýšlivější a šetrnější přístup každého člověka k životnímu prostředí je přinejmenším dobrý začátek této změny. Naši političtí zástupci se musí řídit společenskou poptávkou a dokud bude touha jen konzumovat, budou i oni propagovat konzum a zaštiťovat se přitom různými pseudovědeckými teoriemi.

  • 1. 12. 2009 15:03

    Hledač pravdy (neregistrovaný)

    Jenže to by bylo potřeba změnit přístup k penězům. Dnes, zdá se mi, jsou totiž peníze až na prvním místě mnohem více než dříve a jim (a jejich dobývání) se podřizuje všechno. Téměř nikdo nekouká vlevo ani vpravo, jen dopředu na tu horu peněz, kterou chce mít, aby měl obrovský a luxusní dům/byt, auto, zahraniční dovolenou a značkové oblečení, které se vyrábí za pár kaček/dolarů a za desetinásobky se prodává. Co se týče cen nového bydlení, tak tam je to s tím předražením podobné + se ještě můžete minimálně půl roku dožadovat různých oprav a podobně, protože je to odfláknuté. Že většině lidí tyto věci přinesou jen falešný pocit štěstí, si nechtějí připustit.

    Žijeme zkrátka pořád v kastovní společnosti, která se dělí na „ty nahoře“ a nás, otroky. Jen dnes žijeme pod rouškou jakési svobody a volnosti, ale nevolníci jsme pořád. Z naší „nadprodukce“ živíme spoustu vyžírků. Problém je v tom, že ta nadprodukce už nestačí živit stále se zvyšující spotřebu vyžírek. Hodnota peněz klesá a jednou za čas se prostě „připraví“ krach, kdy skupinka těch nejvyšších se zmocní zase o něco většího kusu všeho, co tu je.

    Kdo nezná historii, je odsouzen k tomu, aby si ji prožil znovu – Wall Street Crash, Great Crash, Stock Market Crash of 1929, Black Thursday. „Máme“ (uvozovky kvůli té angličtině) čtyři názvy pro něco, co byla tragédie na burze z důvodu nadhodnocení akcií. Paralelu se současností, předpokládám, každý zná :-) Dá se sem také zařadit boj proti oteplování, které bylo před 40 lety boj proti ochlazování (Orwell, 1984 a boj proti Euroasii a Eastasii – „Vždy jsme bojovali proti Euroasii/Easta­sii“). A vsadím boty, že až se to zlomí a začne se ochlazovat, že se začne bojovat zase proti ochlazování. Jak se říká – důvod se vždycky najde.

    Dokud bude většina lidí zahazovat svoji přirozenou inteligenci (selský rozum) a měnit ji za televizi, přihlouplé časopisy a podobně, tak se zkrátka nic nezmění.

  • 1. 12. 2009 21:03

    Bolševik (neregistrovaný)

    Děkuji za hezký příspěvek, je to docela škoda, že nenapíšete něco častěji. Možná by ustaly ty exhibice o poruchách osobnosti a zdejší diskuse by se daly dokonce i číst.

    Já v podstatě žiju podle Vámi uváděných zásad, nemám například ani řidičský průkaz, ale jednak to není tak jednoduché (kde chcete vzít tu českou zeleninu, v obchodě není a nemohu přece obcházet vesnice s batohem na zádech a snažit se něco koupit od sedláků zpoza kopce) a pak, problém je někde jinde a pár procent ekologicky smýšlejících to nevyřeší. Kapitalistický ekonomický systém je založen na šíleném kolotoči výroby a spotřeby a ještě vyžaduje hospodářský růst, aby vůbec jakž takž fungoval. Kdyby ve větším rozsahu lidé přestali ty blbosti nakupovat, projeví se to hospodářskou krizí a nárůstem nezaměstnanosti, což také není zrovna ideální. Navíc obrovskou „ekologickou stopu“ za sebou zanechávají nikdy nekončící války. Vy házíte poctivě kelímky od jogurtu do kontejneru na separovaný odpad a v Iráku přeletí stíhačka a vypustí více CO2 než Vy za několik let. Viz třeba tohle : „By the end of 2007, according to a report from Oil Change International by Nikki Reisch and Steve Kretzmann, the Iraq War had put at least 141 million metric tons of carbon dioxide equivalent into the air, as much as adding twenty-five million cars to the roads. The Iraq War by itself added more greenhouse gases to the atmosphere than 60 percent of the world's nations. . . .“.

    Já osobně o vlivu člověka na podnebí naši planety nepochybuji, ale nezdá se mi reálné, že se na tom něco změní. Možná se dočkáme jen dalších parodií typu biopaliva. Budoucnost ekosystému téhle planety vidím proto černě.