Ať autor laskavě neuráží nás "uvědomělejší", kteří nejenže zmrtvíchvstání NESLAVÍ, ale dokonce jsou s to uvědomit si fakt, že je to VYMYŠLENÁ KRAVINA.
Nechť autor článku laskavě respektuje ústavní právo každého občana na svobodnou volbu vyznání, a neoznačuje "nás uvědomělejší" za méně uvědomělé, než je někdo, kdo káže jedinou pravou pravdu!
trochu sa autora komixu zastanem. myslím, že ak niekto povie napríklad o mne, že som neuvedomelý, tak ma to ani moc neurazí. Ak uvedomelý znamená "tradičný" alebo niečo tomu podobné :) A ak to súvisí so slovom "uvedomiť", tak som si ešte neuvedomil v čom je dobrá veľká noc - aj preto, že som abstinent :)
Uvedomely by mal byt ten, kto si to uvedomi :-)
Verim, ze to ani v clanku nebolo myslene ako urazka. Niektori uvedomuju, k comu sa viaze velka noc, niektori si uvedomuju, k comu sa viaze korbac (pomlazka) a kraslice a niektorym (mne :p) je to v podstate celkom fuk, hlavne, ze je udene a davno nevideni pribuzni ;-)
môžeš sa na to pozrieť aj z trochu iného pohľadu. pre ľudí, ktorí neuznávajú kresťanstvo alebo iné náboženstvo ale úplne iný štýl myslenia, je hlúpe, ak sa začne pravidelne každý rok všade písať a hovoriť o niečom, čo považujú za hlúpe. Sám som "neliečiteľný" ateista a ak niekto píše celé roky len o viere a nedokáže o niečom inom, tak ma to ide vytočiť (vrtulník by mohol závidieť). Autor komixu napísať v úvode pred komixom niečo malé, nevinné a nepodstatné a ja by som z toho žiadnu "tragédiu" nerobil :)
Autor napsal, že je tu svátek, při kterém SLAVÍME (všichni) cosi, a pak to upřesnil, že vlastně jen ti uvědomělejší z nás to "cosi" slaví.
Ono "cosi" může být nanebevzetí cipíska, nebo i zmrtvýchvstání popelky, to je jedno, prostě je to kravina. Bez ohledu na to čemu kdo věří, je to kravina, a bude to kravina tak dlouho, dokud někdo neprokáže, že to kravina není.
Ti ostatní, kteří nanebevzetí cipíska neslaví, podle autora méně uvědomělí(!), pijí alkohol a mávají klacky. Já se řadím mezi ty ostatní (neslavící ono cosi), ale cítím se hrubě inzultován řečmí o mojí menší uvědomělosti, či nařčeními o pití alkoholu nebo mávání klacků, neb ani jedno z toho nepraktikuji.
To co autor napsal, nechápu jako cosi malého, nevinného. Beru to jako normální urážku všech rozumných lidí, kteří neslaví zmrtvíchvstání popelky, ani nemávají klacky.
pre mňa je to akási kultúrna tradícia, s ktorou nesúhlasím a zdá sa mi hlúpa. No sú aj oveľa väčšie extrémy. Napríklad keď ma chceli presvedčiť, že jediná vstupenka do neba je vstúpiť do tej a tej cirkvi. Alebo keď niekto vyhlasoval, že tí, čo neveria, sú hriešni darebáci. Ale to je už fanatizmus a keď som takému človeku povedal, že neverím, že jeho IQ presahuje 65, tak sa mi akýmsi peklom vyhrážal :) Ale to je už poriadne off topic. Myslím, že Petr nechcel nikoho uraziť a asi by to bolo dobré trochu upraviť.
Snažím si to brát tak, že autor myslel uvědomělé veřící oproti neuvědomělým věřícím (případně blbcům, co se jen zmatlají a potřebují k tomu DATUM). Protože ten, kdo o nějaké vymyšlené demagogii něco ví (i když se ho to netýká), tak to není o uvědomění, ale o dobrém kulturním přehledu (který má jako bonus). Povinnost vědět kdejakou hovadinu o kdejaké demagogii tu snad (doufám) ještě nemáme.
Dobrý den,
nedá mi to a musím reagovat. Už začínám mít plné zuby politické, náboženské a kdovíjaké korektnosti a podobných žvástů. Takoví lidé, jako Vy, způsobují rozvrat evropské kultury!
Nevím, jak byste si představoval, aby autor psal (genderově, politicky, nábožensky, rasově... atd., atd. korektně samozřejmě, že)? Nakonec už nebude psát nikdo, protože se bude bát perzekuce ze strany takových, jako jste Vy.
Nikdo Vás nenutí tento server navštěvovat a už vůbec ne tu něco číst. Autor vyjádřil svůj názor a Vy v diskuzi svůj. Ale tím to končí. Rozhodně nesouhlasím se žádnou cenzurou ze strany čtenářů. Pokud si chcete psát (podle Vašeho pohledu) korektní články, klidně si je pište. Pak se snad budete cítit lépe.
Abych dodal také svůj vlastní názor, tak Vaše reakce mi přijdou mnohem hloupější, než původní autorův text, ve kterém cítím i jakousi nadsázku vztahující se ke komiksu.
Dobrou noc
> Autor vyjádřil svůj názor a Vy v diskuzi svůj. Ale tím to končí.
přesně. Tak o čem to tu píšete? Žádnou censuru nepožaduji.
Přál bych si pouze, aby si uvědomělejší autor uvědomil, že ti co slaví zmrtvíchvstání sněhurky nejsou skupinou uvědomělejších jedinců, nýbrž naopak. Pokud samozřejmě text nad komixem není myšlen s nadsázkou či ironicky, což jsem nepochopil (uznávám možný probém na mé straně, s tím nemám problém)
Mohu se zeptat na tu "prověřenou nebezpečnost"? Pochopil bych argumentaci "katolíci to slaví a vedli křížové výpravy", nebo tak něco (byť taková tvrzení mohu najít i dnes ve stylu "Američani hlásají demokracii a spravedlnost a pak vedou války"), ale hlavně to nemá nic společného se slavením velikonoc či s Kristovým odkazem.
Může mi někdo konečně říct, v čem je to, co hlásal Kristus špatné? Co hlásal, ne co dělala skupina lidí, kteří se jím oháněli, ti se budou ohánět tím, na co lidi zrovna uslyší.
Spatne bylo to, ze vubec neco hlasal. Jakmile nekdo neco hlasa a vznikne sance, ze by se to mohlo dockat dostatecne masove podpory, hned se najde skupina, ktera to zorganizuje k obrazu svemu: k ovladani spolecnosti. Kdyby Kristus byl opravdu syn bozi, tohle vsechno by mu zavcas doslo a radsi by drzel hubu a sel se lecit se schizofrenii.
Fajn, eliminujeme náboženství - začnou se využívat pojmy jako "demokracie" a "lidská práva". Tak je zlikvidujeme taky - začnou se využívat věci jako "rodina", "vlast", "jídlo"... Dokud spolu budou lidé komunikovat, vždy se najde důvod. Není tedy lepší mít aspoň takový důvod, jehož naplnění by přineslo prospěch všem?
Ovsem v nabozenstvi prichazi do role prvek strachu z boha, trestu v posmrtnem zivote... To lidem brani v tom, aby mysleli hlavou a ne treba Bibli a jednali napriklad podle sveho svedomi. Strach pomaha v ovladani lidi.
V demokracii by lide mohli hlavu pouzivat alespon teoreticky. V praxi k tomu, bohuzel, dochazi jen vzacne. Prvek strachu je pritomen tez, jen ma jine jmeno: terorismus, studena valka.... Z druhe strany se to pak trochu podepre patriotismem a podobnymi kravinami a zase tady mame stado ovci, ktere mysli ne hlavou, ale televizi.
Neni mi jasne, co myslite duvodem, jehoz naplneni by prineslo prospech vsem. Napriklad prestat odhazovat zvykacky na ulici? To se snad zadnemu ideologovi hned tak zneuzit nepodari. I kdyz pozor, je zde priklad Singapuru.
Ale ono predsa nejde o to, co hlasal daky sialenec dve kila rokov dozadu. Problem je prave v tom nazore, kde "mna ucili, ako je to spravne a ostatni sa mylia." Pretoze na takychto nazoroch, lepsie povedane presvedceni (a nemusi ist len o to krestanske) sa vyborne stavia organizovane sialenstvo, akym cirkev nepochybne uz tisic a nieco rokov je. A s nim prichadza velmi malo dobreho.
Jezis (za predpokladu, ze existoval) nebol pricinou kriziackych vyprav, bol (nezavysle na tom, ci existoval) zamienkou. Priamou pricinou boli ludia presvedceny natolko, aby ostatnych nazvali "méně uvědomělí."
Takže když se někdo rozhodne, že když nevidí atomy, tak atomy neexistují, má pravdu (případně je aspoň ten správný), zatím co my ostatní, kteří v jejich existenci věříme jen proto, že nám o nich řekli ostatní jsme ti špatní?
Hlavní důvod středověkých křižáckých výprav byl zhruba stejný, jako důvod dnešních demokratických výprav. Západ touží po území/majetku východu a lidem se to zdůvodní tím, na co nejvíc uslyší.
Gobbet, ty jsi "vul jak andel" :-) Opravdu si prejes, aby bylo vic zaslepencu verici demagogii ?
Ja verim v toleranci, ohleduplnost, slusnost a zdrave sebevedomi. Svoboda a demokracie jednoho konci tam, kde zacina svoboda a demokracie druheho. Nečiň jinym to, co nechces aby delali tobe. A s tim si clovek vystaci aby byl stejne dobry jako ti co potrebuji bic desatera. A nepotrebuju k tomu hrat nejake pokrytecke divadlo jako jsou vanoce a velikonoce.
Nesnasim, kdyz mi nekdo - jiny mrzky clovek, nicka jako my vsichni - rika jak mam zit, co je a co neni spravne. Na to nema nikdo pravo, nikdo mi nebude lajnovat zivot a rikat co a jak mam delat. A pritom, pri dodrzeni vyse uvedeneho je vse v pohode. Defakto se to i kryje se spoustou zakonu v demokraticke spolecnosti (ktere potrebuji hovadka co nedokazou dobre pouzit vlastni mozek).
Bohuzel svet je plny bezohlednych hovad a jako protivaha hloupych ovci, vericich v ruzne veci (vira, politika, konzum, ..).
> Autor vyjádřil svůj názor a Vy v diskuzi svůj. Ale tím to končí.
přesně. Tak o čem to tu píšete? Žádnou censuru nepožaduji.
Přál bych si pouze, aby si uvědomělejší autor uvědomil, že ti co slaví zmrtvíchvstání sněhurky nejsou skupinou uvědomělejších jedinců, nýbrž naopak. Pokud samozřejmě text nad komixem není myšlen s nadsázkou či ironicky, což jsem nepochopil (uznávám možné pochybení na mé straně v tomto směru, s tím nemám problém)
Přistání na měsíci je kravina. Radioaktivní záření je kravina. Celá fyzika je kravina, protože celá fyzika pracuje s teoriemi, které jsou NEPROKÁZANÉ, jen nejvíce vyhovují pozorovaným jevům a nebyly vyvráceny. Skutečně prokázat nejde prakticky nic, vždy může existovat i jiné vysvětlení. Teoreticky i zlomyslný Bůh, který zakopává kosti do hlíny, aby mátl archeology - člověk si tedy vždy musí vybrat, čemu bude věřit.
A autorovo "uvědomělejší" chápu tak, že ti uvědomělejší znají historické pozadí velikonoc, zatím co ti neuvědomělí to berou jako "jé, hele vole, v neděli jsou zase ty velikonoce, půjdem zmrskat máňu".
Prosimte, proc z toho delas takovou vedu? Vzdyt o nic nejde, je to jenom komiks (a jeste spatnej).
Kvuli takovym jako jsi ty aby se dneska clovek bal napsat cokoliv, aby byl 100% korektni a nahodou nekoho neurazil. Militantni ateismus je uplne stejny zlo jako extremni krestanstvi.
Zkus se na to podivat z jineho uhlu - autor napsal "krestansky svatek". Pokud nejsi krestan, vubec se te tenhle svatek tedy netyka a timpadem se te netyka ani zbytek toho uvodniku. Ono "slavime" se tedy tyka jenom krestanu, kteri tento svatek slavi.
A abysme si rozumeli, ja osobne jsem taktez zaryty ateista a krestanske dogma je mi z duse odporne. Jen mam asi trochu otevrenejsi nazor na svet.
Piit
Já to interpretoval tak, že „pouze ti uvědomělejší slaví“ (ti méně uvědomělí neslaví). S interpretací nedostatečně exaktních jazyků (LOL) mám občas problém, ale tady mi to přijde úplně jednoznačné.
Ale upřímně řečeno, bylo mi to celkem fuk. Moji pozornost upoutala spíš žárovka :-).
To fakt není normální, chytat se takovejch kravin - Autora se zastanu, dobře to napsal. A pro ty pseudouvědomělé atheisty:
Když se v dněšní době řekne "slavím velikonoce", tak je (resp. měly by být) to oslava Velké noci, kdy Ježíš zmrtvýchvstal. Nezáleží na tom, zda je to pravda nebo výmysl, ale zda ten, kdo řekne "slavím velikonoce" opravdu má na mysli tuto událost. Jakmile někdo řekne, slavím Velikonoce = jdu zmrskat holky a ožrat se jak doga, tak prostě JE neuvědomělý. Protože tato slavnost opravdu je původem křestanská...
Co se týče jiných slavností v tomto čase - uvědomte si, že rok má jenom 365 dnů. Při těch všech kulturách se hold stane, že se některé symboly, a tedy i dny budou opakovat.... Ale abych pravdu řekl, tak neznám žádný obchod, kde se prodávají nějaké morany na utopení, zatímco beránci, symbolizující "Beránka Božího, který snímá hříchy světa" je všude plno. Pravda jsou všude zajíci a kuřátka, ale to taky moc nespadá do toho slovanského způsobu slavení těchto dnů.. maximálně tak ty kraslice a vajíčka (ze kterých pak asi komerčně vylíhla kuřátka - ty se taky dobře prodávaj).
Navíc, křesťanské Velikonoce mají přímou návaznost nikoli na nějaké pohanské svátky jara,ale na svátky Pesach, neboli památky dne, kdy byl Izraelský národ vyveden Bohem z Egypta... Pesach se už slaví několik tisíc roků.. Onen bájný exodus se datuje někde na 1300 př. n. l.
Takže tak.. Autorovi a všem normálním diskutérům přeji pokojné prožití Velikonočních svátků :-)
Tento sviatok je pohanskeho povodu a oslavoval sa nim prichod jari a odchod zlych duchov zimy. Preto sa aj dievcata kupali v potokoch, aby sa ocistili od zlych vplyvov zimy. To sa potom prenieslo do ich oblievania. Rovnako sa aj palili slamenne podobizne diablov (co sa robi dodnes na niektorych miestach). Bitie dievcat korbacom ma tiez velmi podobny symbolicky vyznam. To az krestanstvo si ho neskor prisvojilo a dalo mu nalepku, ktorou prekrylo povodny zamer.
>> Tento sviatok je pohanskeho povodu
Jak už tady bylo řečeno, Židé slavili Pesach v době, kdy byli Slované kdovíkde. Rozhodně pokud vím Židé ani křesťané tenhle svátek od Slovanů, Keltů a jánevímjakýchpohanů neokoukali.
Něco jiného je, že do židovského/křesťanského svátku pronikly zvyky původně pohanské. Na tom není nic zvláštního - prostě lidi na nějakém území byli zvyklí třeba pálit zpodobnění nějakých zlých lesních duchů, tak jim to křesťanští misionáři nebrali, akorát ze zlého ducha udělali ("křesťanského") ďábla nebo tak něco... Myslet si o tom samozřejmě může kdo chce co chce :)
S Vánocemi je to pravda, ty vznikly, aby se přehlušil pohanský svátek, Velikonoce ale ne.
Zajímavé, jak si křesťané vzpomenou na jakési židovské kořeny, jakmile se zjistí, že nemají žádnou historii. Jakým způsobem se celou tu dobu mezitím chovali k židům (doporučuju zkouknout i rozhodnutí katolických koncilů týkajících se židů), na to najednou zapomenou.
Čím je podloženo, že velikonoce nebyly slaveny než k nám přišlo křesťanství?
>> Spíš se mi líbí, jak si kdo bere do huby židovskou tradici když se to zrovna hodí :)
Pokud máš namysli konkrétně mě, tak by mě moc zajímalo, jak víš, že si židovskou tradici neberu do huby i když se to nehodí... Ovšem pokud jsi mě na mysli neměl a chtěl jsi jen tak abstraktně zpranýřovat imaginárního nepřítele, tak to jo, to si užij :)
„Pokud máš namysli konkrétně mě, tak by mě moc zajímalo, jak víš, že si židovskou tradici neberu do huby i když se to nehodí...“
Neměl jsem na mysli konkrétně tebe, ale když už sis to vztáhnul na sebe... troufám si odhadovat, že bys do diskuze sám od sebe nepřišel se židovskou otázkou v dějinách katolické církve, ale radši bys o tom mlčel.
Ale pozor, já nikde netvrdil, že si ji nebereš do huby i tak. Až teď jsem napsal svůj *odhad*, že to tak je. Předtím o tom nepadlo ani slovo.
>> troufám si odhadovat, že bys do diskuze sám od sebe nepřišel se židovskou otázkou v dějinách katolické církve, ale radši bys o tom mlčel.
No vidíš, a to právě odhaduješ špatně. Viz např. http://goo.gl/jEPVu Nemám absolutně žádný problém mluvit o zvěrstvech křesťanů vůči komukoli a judaismus mě docela zajímá, takže to jsi na špatné adrese...
>> Ale pozor, já nikde netvrdil, že si ji nebereš do huby i tak.
Ach jo. Kdyby sis aspoň stál za tím, co a jakým tónem jsi napsal...
„Ach jo. Kdyby sis aspoň stál za tím, co a jakým tónem jsi napsal...“
Já si obvykle stojím za tím, co si myslím a co píšu. Ne za tím, co si někdo jiný myslí o tom, co píšu :).
Ten tón jsi nejspíše špatně odhadl, stejně jako jsem já mohl špatně odhadnout tvůj přístup k církevní minulosti.
Přijde mi to trochu jako argument typu „a vy zase bijete černochy“. Křesťanství na židovství nepokrytě staví a přitom křesťané po staletí nejednali z židy dobře. Dobře, ne všichni křesťané, ne se všemi židy, ale nebavíme se o jednotlivých případech, že.
Pokud už se má téma zobecňovat, něco málo o chování třeba izraelských židů vím, stejně jako jiných národů. Ale pokud máš na mysli něco významnějšího, rád se o tom dozvím. Ať můžu srovnat s tím, co zase znám z druhé strany.
Tak známe nějaká čtyři jména, to je fajn, a dál? Kde jsou ty významné události, zvěrstva?
Chápu, můžeš mě odmítnout, ať si informace seženu, pak to třeba časem udělám, až se mi bude chtít. Historie mezi moje koníčky patří. Ale pravda je, že svůj čas věnuju spoustě jiných věcí, takže na to hned tak nedojde.
Prohlásit, že je můj koníček historie a neznat minimálně Trockého je jako by matematik nevěděl, že násobení je komutativní operace.
Ale prosím - Trockij - lidový komisař, řídil ruskou armádu během revoluce. Zvěrstva během revoluce popisovat, doufám, nemusím?
Jagoda - šéf NKVD. Tu doufám, jako fanoušek historie znáte.
Bucharin - Stalinova pravá ruka (později tím samým popraven)
Frinovskij - NKVD, lidový komisař, velké úspěchy při kolektivizaci (kódové označení pro genocidu místního obyvatelstva :-)
Jenom tito lidé mají patrně na svědomí víc mrtvých Rusů než Hitler židů.
„Prohlásit, že je můj koníček historie a neznat minimálně Trockého je jako by matematik nevěděl, že násobení je komutativní operace.“
Zkoušíš krásná nesmyslná přirovnání... něco jako software a auta, že? (Všimni si, jak krásně a nesmyslně dokážu já tvé přirovnání přirovnat k jinému :).)
Trockého znám, vím kam ho zařadit, nevím přesně, jaká dělal zvěrsta. Mám kvůli tomu lhát, že mě historie nebaví?
„Jagoda - šéf NKVD. Tu doufám, jako fanoušek historie znáte.“
Víte, já si sem přišel příjemně popovídat. Ty na mě útočíš jen na základě toho, že prohlásím, že mě historie baví a zkoušíš mě nachytat na každé jednotlivosti, jestli ji znám nebo neznám.
Takže ještě jednou, historie mě baví, je to tedy můj koníček, ať se ti to líbí nebo ne. Nikdy jsem netvrdil, že dokonale znám historii všech období (já ani netvrdil, že dokonale znám historii některého).
„Jenom tito lidé mají patrně na svědomí víc mrtvých Rusů než Hitler židů.“
Já jsem psal něco o hitlerovi?
Dejme tomu, ale pořád jsem toho názoru, že oficiální církevní represe a národnost či náboženství (ty osobnosti neznám dostatečně, abych věděl, kde máš na mysli židovskou národnost a kde židovské náboženství) jednotlivých negativně slavných historických postav, jsou dvě naprosto odlišné kategorie.
Zločiny provádějí vždycky pouze jednotlivci.
Ale pokud chcete něco oficiálního, tak třeba:
Dt(7,1): Až tě Hospodin, tvůj Bůh, uvede do země, kterou přicházíš obsadit, zažene před tebou početné pronárody, Chetejce, Girgašejce, Emorejce, Kenaance, Perizejce, Chivejce a Jebúsejce, sedm pronárodů početnějších a zdatnějších, než jsi ty. Hospodin, tvůj Bůh, ti je předá, abys je pobil. Vyhubíš je jako klaté, neuzavřeš s nimi smlouvu a nesmiluješ se nad nimi, nespřízníš se s nimi, svou dceru neprovdáš za syna někoho z nich ani jeho dceru nevezmeš pro svého syna. ...Proto s nimi naložíte takto: jejich oltáře rozboříte, jejich posvátné sloupy roztříštíte, jejich posvátné kůly pokácíte, jejich tesané sochy spálíte....
Toto je oficiální židovská politika zacházení s jinými národy, tak jak jim to přikázal Hospodin, Bůh.
„Zločiny provádějí vždycky pouze jednotlivci.“
A nebo se k němu oficiálně hlásí organizace. A k té organizaci se oficiálně hlásí lidé. A ti všude tvrdí, že ta organizace je dobrá, mírumilovná a svatá.
„Dt(7,1): Až tě Hospodin, tvůj Bůh, uvede do země, kterou přicházíš obsadit, zažene před tebou početné pronárody, Chetejce, Girgašejce, Emorejce, Kenaance, Perizejce, Chivejce a Jebúsejce, sedm pronárodů početnějších a zdatnějších, než jsi ty. Hospodin, tvůj Bůh, ti je předá, abys je pobil. Vyhubíš je jako klaté, neuzavřeš s nimi smlouvu a nesmiluješ se nad nimi, nespřízníš se s nimi, svou dceru neprovdáš za syna někoho z nich ani jeho dceru nevezmeš pro svého syna. ...Proto s nimi naložíte takto: jejich oltáře rozboříte, jejich posvátné sloupy roztříštíte, jejich posvátné kůly pokácíte, jejich tesané sochy spálíte....“
Asi se nechávám trochu unést tím, že kolem sebe mám dostatek agitujících křesťanů, kteří jsou rádi za každou novou ovečku, se kterou si můžou povídat o víře. Snažím se budovat si obranné argumenty vůči nim.
Zatímco kolem sebe nemám jediného otravného židovského agitátora na víru. Vím, že zrovna přesvědčovací činnost je křesťanskému světu bližší, ale taková je má zkušenost, takže u nich nemám tolik potřebu vyvažovat.
>> Asi se nechávám trochu unést tím, že kolem sebe mám dostatek agitujících křesťanů, kteří jsou rádi za každou novou ovečku, se kterou si můžou povídat o víře. Snažím se budovat si obranné argumenty vůči nim.
To je bohužel pravda. Smutná. ...a někdy je to až opravdovej hnus: http://goo.gl/a1LlC
Vždycky říkám, že za 99.9% odporu, kterej my křesťané sklízíme, si můžeme sami svojí blbostí...
>> Zatímco kolem sebe nemám jediného otravného židovského agitátora na víru.
Problém je v tom, že judaismus (alespoň ve všech jeho hlavních formách) prostě není misijní náboženství. Žid ti řekne, že jeho národ dostal od Boha nějaké příkazy - a do toho, co mají nebio nemají dělat jiné národy, mu nic není.
(to je rozdíl judaismu oproti ostatním hlavním monoteistickým náboženstvím, které jsou misijní)
„Vždycky říkám, že za 99.9% odporu, kterej my křesťané sklízíme, si můžeme sami svojí blbostí...“
To je jakási vnitřní křesťanská kritika, která je mi naprosto cizí, a to už jenom tím, že ani v úspěšném šíření křesťanství nevidím žádný přínos, jenom problémy.
„Problém je v tom, že judaismus (alespoň ve všech jeho hlavních formách) prostě není misijní náboženství.“
Přesně tak.
„Budeš se divit, ale existují i křesťané, kteří jsou si vědomí zvěrstev, která jejich souvěrci dělali, a považují je i za svou vinu.“
Ještě mi to na sebe žádný neprozradil.
„Jen by mě zajímalo, jestli se stejnou vehemencí budeš každého demokrata, který se odvolává na francouzskou revoluci, popohánět k zodpovědnosti za tehdejší zvěrstva...“
Samozřejmě. Pokud tou stejnou vehemencí myslíš tu, se kterou ženu k zodpovědnosti každého křesťana, tedy ŽÁDNOU.
>> Ještě mi to na sebe žádný neprozradil.
Tak to asi potkáváš s poněkud divnými křesťany, nebo málo posloucháš, nebo na to prostě nepřišla řeč.
Nejsem římský katolík, takže je mi trochu hloupé za ně mluvit, ale předpokládám, že když se papež kolikrát za perzekuce Židů omluvil, tak je taky chápe jako problém "nás" a ne "jich". Jinak naprosto otevřeně o tom píše kde kdo - např. můj oblíbený Hans Küng. Českou Společnost křesťanů a Židů a jejich publikace taky neznáš?
>> Pokud tou stejnou vehemencí myslíš tu, se kterou ženu k zodpovědnosti každého křesťana, tedy ŽÁDNOU.
Tou vehemencí myslím, že na každého demokrata, který se zmíní o dědictví francouzské revoluce hned z jedničky vybafneš, ať si ji nebere do huby a něco o zvěrtsvech Jakobínů :)
Na tu část věty o divných křesťanech nebudu reagovat, někdo by se mohl urazit, že :). A nebo alespoň toto: V souvislosti s křesťany se velmi často setkávám s problémem typu „no true Scotsman“.
Že málo poslouchám můžeme vyloučit.
Takže je možné, že na to u některých nepřišla řeč. U jiných jsem o tom začal mluvit, ale bavit se o tom nechtěli. Taková je má zkušenost.
„Nejsem římský katolík, takže je mi trochu hloupé za ně mluvit, ale předpokládám, že když se papež kolikrát za perzekuce Židů omluvil, tak je taky chápe jako problém "nás" a ne "jich".“
Papež je jeden, navíc se s ním neznám. Takzvaných věřících je ale daleko víc.
„Tou vehemencí myslím, že na každého demokrata, který se zmíní o dědictví francouzské revoluce hned z jedničky vybafneš, ať si ji nebere do huby a něco o zvěrtsvech Jakobínů :)“
A co s tím mám společného já?
Malo adresne? Byli Zidi jedini perzekuovani? Nevim, proc je porad nutno lezt Zidum do zakonceni zazivaciho traktu, kdyz cirkev toho na omlouvani se ma tolik, ze by nevedela, kam drive skocit, kdyby s tim opravdu zacala. Zide by meli byt pouze jednou z polozek na dlouhem listu zlocinu, za ktere se cirkev omlouva.
Ale jistě, nicméně prohlášení "Tak já se vám tedy všem omlouvám" má jistě jinou váhu, než když přijdu ke konkrétnímu člověkovi a omluvím se mu osobně. Protože to ovšem nejde, tak by si křesťané měli vybrat tu nejmenší možnou skupinu, které je možné se omluvit, aby to ta skupina mohla považovat za omluvu pro sebe.
Abychom byli tedy přesní, tak papež Jan Pavel II. se určitě omluvil za podíl katolické církve na obchodu s otroky, za upálení Jana Husa, za křižácká tažení, za příkoří misionářů na jiných národech, a hromadu dalších omluv.
Pokud se cítíte katolickou církví nějak poškozen, můžete současnému papeži napsat, třeba se vám za katolickou církev taky omluví :-)
Nikdo nerika ze okoukali, ale u mistnich slovanu puvodne prevladaly keltske pohanske zvyky kolem rovnodennosti a slunovratu. Coz se mi docela libi, protoze to je zalezitost vesmiru a ne vymyslu cloveka. A kdyby to prestalo fungovat, prestane byt i zivot na zemi. Navic je to pekne rozlozene 4x do roka :-)
Krestane jen moci mermo "prebili" svymi svatky ty puvodni. Tvrdim ze i velikonocemi se snazili prebit pohanske oslavy rovnodennosti a prichodu jara. Proste to pohanstvi museli vymytit. Bud svymi puvodnimi nebo nove zrizenymi svatky. Lidi meli svoji zabavu a nebourili se. Jeste ze nic nevymysleli na leto a podzim .. Ale to meli lidi spoustu prace a na rebel nebyl cas.
Ono teda staci jak lidi sili na Dusicky. cely rok na mrtve kaslou a pak se jeden den zblazni.
Přečetl jste si komentář předřečníka? Asi ne, protože píše, že křesťanské velikonoce vycházení z židovského svátku Pesah, který sahá do výrazně hlubší minulosti.
Navíc je tu fakt, že význačná data mají tendenci přitahovat význačné události - kolik různých akcí a protestů se třeba koná v den nějakého výročí? No není to ideální čas například k "sbohem a šáteček" a zdrhnout faraonovi, přímo na nějaký svátek, kdy budou všichni venku a ožralí? ;-)
Děkuji Inkayacu za objasnění, co by slavení velikonoc MĚLO BÝT. Jsem rád, že se najdou lidé, kteří jsou uvědomělí, a dokážou ostatním (pseudouvědomělým ateistům jako jsem já) vysvětlit, co máme dělat a proč máme co slavit.
Ale teď vážně. Neexistuje jediný původní křesťanský svátek, nejsou to ani velikonoce, ani vánoce.
Nechápu, co tě tak popuzuje. Prostě když někdo *tvrdí*, že slaví Velikonoce, tak to je *uvědomělé* jenom tehdy, když si *uvědomuje*, že Velikonoce jsou křesťanské svátky a jaký je jejich význam, a tenhle význam chce oslavit.
Když bude tvrdit, že slaví Pesach, tak to bude uvědomělé jenom tehdy, když bude vědět, co to Pesach je, a bude ho chtít oslavit. Když bude tvrdit, že slaví jarní rovnodennost, tak to bude uvědomělé jenom tehdy, když bude vědět co a proč chce slavit.
Když si omašlí barák vajíčkama, zajíčkama, uplete pomlázku a navštíví příbuzné, tak prostě omašlil a navštívil, ale "svátkem" bych to nenazýval, spíš jenom dnem volna... Možná ještě bych to nazval "svátkem rodiny", podobně jako běžné slavení Vánoc...
„Když si omašlí barák vajíčkama, zajíčkama, uplete pomlázku a navštíví příbuzné, tak prostě omašlil a navštívil, ale "svátkem" bych to nenazýval, spíš jenom dnem volna...“
Tak vypadá jen jediný den volna v roce, tedy svátek Velikonoc. Vajíčka, zajíčci, pomlázky a další zvyky ke svátku Velikonoc patří.
Křesťanství k tomu není potřeba ani v nejmenším.
>> Vajíčka, zajíčci, pomlázky a další zvyky ke svátku Velikonoc patří. Křesťanství k tomu není potřeba ani v nejmenším.
Naprosto souhlasím. Ke svátku vajíček, zajíčků a pomlázek křesťanství vůbec potřeba není, podobně jako není potřeba ke dni veteránů. Akorát teda nevím, proč tomuhle svátku říkat Velikonoce.
Hm.
Na Dnu veteránů se tradičně podávají chlebíčky s lososem. Po několika generacích se z toho stane hlavně svátek chlebíčků s lososem, ale pořád se tomu říká Den veteránů. Po dalších pár generacích se najdou tací, kteří budou tvrdit, že ke slavení Dnu veteránů žádné veterány nepotřebují, hlavně když mají lososa.
Ti uvědomělejší to zdůvodní tím, že ve stejný den se kdysi slavil den učitelek, na kterém se taky jedly ryby - no koukněte se, jak si to ti hnusní veterání zase přivlastnili! Hamba jim!
A proč zakázat? Vždyť si slavte co chcete a jak chcete, to přeci nikomu nevadí.
Je to spíš otázka jazyková: Židé slaví Pesach na znamení toho, že je Bůh vyvedl z Egypta, křesťané slaví Velikonoce na znamení toho, že Ježíš vstal z mrtvých, Slované slaví jánevímjakou rovnodennost atd. Pokud budu slavit jarní výprodeje v supermarketu, tak tomu taky nebudu říkat Pesach - čistě proto, že by to bylo matení pojmů.
A právě to je něco, co pro tebe neudělám. Jednou to někdo mým předkům jako velikonoce vnutil. A i když jsme pohané minimálně několik generací, všechny ty generace měly velikonoce s pomlázkou, vejci a zajíčky.
Ať už to vzniklo jak to vzniklo, ty velikonoce křesťanům nevrátím... a to dokonce ani samotný název :).
Z mého pohledu je patent na velikonoce podle křesťanské velké noci už pár generací promlčený.
>> A právě to je něco, co pro tebe neudělám.
Nedělal bys to ani tak pro mě, ale pro společnost jako celek, pro porozumění si mezi lidmi. Znovu opakuju, že kdyby tohle zmatení pojmů neexistovalo, nedošlo by ani k flamu pod tímhle komixem.
Nejvíc dotčení byli pochopitelně použitím toho slova v původním významu právě ateisti :)
„Znovu opakuju, že kdyby tohle zmatení pojmů neexistovalo, nedošlo by ani k flamu pod tímhle komixem.“
Flame začal tím, že ti, kdo slaví velikonoce (v křesťanském, tedy správném smyslu), je uvedomělý. Tudíž se zmatením pojmů nemá vůbec co dělat a vznikl by tak jako tak.
„Nejvíc dotčení byli pochopitelně použitím toho slova v původním významu právě ateisti :)“
Nezdá se mi, že mystifikuješ schválně, takže budu věřit, že jsi to jen špatně pochopil. Použitím slova velikonoce (v jakémkoli smyslu) jsi z diskutujících zatím dotčený pouze ty.
První dotčený ateista byl dotčený použitím slova „uvědomělý“ (a hlavně konsekvencí, že on je brán jako neuvědomělý, tedy hloupý, či konotací s komunistickým slovníčkem, přesně nevím co z těchto dvou).
Mě osobně to přijde spíš úsměvné a popravdě řečeno pořád ještě nevidím důvod si myslet, že to autor myslel jako cokoli jiného než vtip, a to značně nekřesťanský, jehož pointou je právě použití komunistického slovníčku v křesťanském kontextu, což připomíná blízkost mezi ideologií komunistickou a křesťanskou.
No ano, popudilo slovo "uvědomělý". Ale proč? Protože (jak já to chápu), autor komixu chtěl říct, že prádlo se věší tak, že se vezme prádlo a přikolíčkuje na šňůru. Zjevně nepředvídal, že se to někoho dotkne, protože on pod pojmem "věšet prádlo" myslí "prověřovat zaměstnance pomocí looooong haaaaard staaare", k čemuž pochopitelně kolíčky ani prádlo nepotřebuje.
Kdybychom věšení prádla a loooong haaaaard staaaaare neříkali tím samým slovem, nebylo by čím být popuzen.
„No ano, popudilo slovo "uvědomělý". Ale proč?“
Fajn, takže ustupuješ z tvrzení, že někoho popudilo slovo „velikonoce“ (v konkrétním použití).
Proč to někoho popudilo, to ten dotyčný přece už napsal. Nemá smysl o něm a jeho důvodech vést samostatnou diskuzi.
„Zjevně nepředvídal, že se to někoho dotkne, protože on pod pojmem "věšet prádlo" myslí "prověřovat zaměstnance pomocí looooong haaaaard staaare", k čemuž pochopitelně kolíčky ani prádlo nepotřebuje.“
Chápu, že podobenství je oblíbeným biblickým žánrem, ale musí mít hlavu a patu. To, co jsi napsal o kolíčcích a prádle, si i já dovolím označit za obyčejné plky.
Ano, rok ma 365 dnu, ale zajimave je, ze krestanske svatky tak nejak tihnou k tomu, aby byly stejneho nebo hodne podobneho data, jako nejaky svatek pohansky. Viz treba vanoce.
Podobne, za komousu, byly vselijake svatky komunisticke, napriklad okolo vyroci zalozeni prvni republiky. Uz se nepamatuji, co se to tehdy slavilo za kravinu.
V historii vždy docházelo k míchání kultur a postupnému vývoji a posunu dat. Co se vánoc týče, je pravděpodobné, že ke Kristově narození došlo někdy na začátku prosince a ne až na konci. Zda byl posun úmyslný či neúmyslný je v současnosti už poněkud nepodstatné, protože tak jako tak k žádné změně data nedojde.
A navíc: pokud přijmeme premisu "Bůh existuje a je všemohoucí", pak tvrzení "Bůh si to načasoval tak, aby se to shodovalo s jinými svátky" není v rozporu (ale je mi jasné, že s tímhle nemá cenu polemizovat :D).
Asi nejlepší stopa, kterou máme, je konjunkce Jupitera (planeta božská/královská) se Saturnem (spojován se sabatem s židy) roku 7 př. Kr. hned třikrát, naposled 5. prosince. Z hlediska tehdejších astrologů mohla být (a očividně byla) tato konjunkce vykládána jako narození židovského krále (předem očekávaného - viz preventivní popravy v Herodově domě, o kterých se zmiňuje i Josephus Flavius). Navíc, při pohledu z Jeruzaléma byla konjunkce "nad" Betlémem.
Je tedy pravděpodobné, že se Kristus narodil právě kolem 5. prosince roku 7 př. Kr.
Nevím proč jsem si vzpomněl na knížku tohohle pána, konkrétně tenhle výrok ;-).
nasel jsem jen toto http://slovane.ic.cz/slovane/stari_slovane/svatky_slavnosti.htm , nevim do jake miry to sedi ale pokud je to pravda tak jsou krestanske svatky pekne ucelne :D
No ale ten seznam nic nedokazuje, spíš naopak. Svátky typu Kateřina, Ondřej, Mikuláš, jsou prostě skoro každý den. Např.: http://goo.gl/jFYJj Čili to je asi tak, jakoby tam místo "křesťanské svátky" byla kolonka "občanský kalendář" a v ní svátky Kateřin, Ondřejů a Mikulášů - a ty bys z toho vyvozoval, že ten občanský kalendář je teda pěkně účelný :)
Jak napsal někdo níže - svaté bych z toho vynechal, stejně tak by se dal použít civilní kalendář.
To, že se termíny některých svátků přizpůsobily zvyklostem obyvatelstva je druhá věc, nicméně namátkou třeba 22. 2. (popeleční středa pro příští rok, zahájení předvelikonočního půstu) nekoliduje s žádným, mě známým, pohanským svátkem.
Naopak třeba filipojakubská noc (30. 4.) v odkazu uvedená nemá s církví příliš co dělat. Sv. Filipa a Jakuba je sice o tři dny později, nicméně si nejsem vědom žádné význačnosti tohoto svátku.
Takže som zrejme posledný. Flame som čítal do pólky, potom ma prešla chuť ďalej čítať. Text pri komixe mi tiež prišiel ponižujúci, nakolko hovorí ako o nábožensky založených luďoch ako o nadrase. Naproti tomu ostatní hneď automaticky musia byť alkoholici, kurvy, fetky a ja neviem čo všetko. Sám berem tento sviatok skôr ako nejakú formu oddychu a šibačku berem ako tradíciu Slovanstva, nie ako náboženskú propagandu. Nie nepodarilo sa im to! Chceli ovládnuť naše zvyky a tradície ale vítanie jari je furt sprevádzané symbolmi nového života, vajciami a rozkošnými zajačikmi. Sám mám doma teraz takého doma. No zasa idem do OT...nevadí ja ibaže som posledný...:D
Mohu se zeptat na věk?
Napadá mě totiž jediné vysvětlení proč tolik lidí (kdyby jeden...) interpretovalo ten "vtipný" text takovýmto způsobem. A sice že se jedná o lidi kolem dvaceti, kteří prostě v životě slovo "uvědomělý" neslyšeli.
Autoři komixu by rozhodně měli brát v úvahu cílovou skupinu.
Pripada mi, ze ani vy nemate jasno ohledne toho slova.
Ta formulace nasrala mne, skoro padesatileteho, ktery se po svuj dospely zivot snazi byt uvedomely a vi 100%, ze to neznamena, ze by mel hrat nejake pokrytecke divadlo jako jsou velikonoce (a vanoce). Uvedomely znamena neco jineho nez "trsat" s krestanskym uvedomelym mainstreamem. Uvedomely neznamena byt kulturne vzdelany. Kdyby napsal "uvedomělejší křestané" tak vo tom zadna.. Ale takhle to vyznelo jako "rovnější z nás". Opravdu mi to vyznelo, ze tim urcuje "lepsi lidi".
Proste tak jak to napsal, jasne to vyzniva, ze mluvi za vsechny. Tak na to ma myslet a vedet, ze je tu halda lidi, kteri to neslavi vubec, a ze za ne mluvit nemuze.
Zapletka s ICQ a Jabber mne velice potesila a po chvili mi i docvaklo, ze reaguje na soucasne deni. Asi jsem to ale nemel vubec cist, kdyz je to postaveno na mnou cilene ignorovanou akci narodni mensiny.
To me prekvapuje, ze clovek vaseho veku slovo uvedomnely vubec pouziva v jinem, nez napr. parodickem smyslu. Pote, co to slovo komunisti omleli a semleli tak, ze ztratilo svuj puvodni smysl, pokud kdy nejaky melo, ho povazuji spise za urazku. Stejne, jako napriklad soudruh, ktere kdysi znamenalo uplne neco jineho, nez dnes.
Asi mám ještě vtisknutý původní význam toho slova, co neznamenal urážku, ale svým způsobem solidnějšího člověka. Uvědomělý človek je ten, co si uvědomuje následky svého chování. Proto nedělá krávoviny, kterých by pak litoval. Prostě takový ten co napřed myslí a pak koná. V mém subjektivním výkladu to souvisí i s ohleduplností a zodpovědností .. a prostě používáním mozku.
Ale protože jsem se s komouši nebratříčkoval a jejich divadlům se vyhýbal, tak se mi to nezprofanovalo. Ostatně jsem se vyhýbal všem druhům demagogie, kam patří i všechna náboženství.
Ale vždyť v tom titulku je to napsaný docela jasně:
je tu opět nejvýznamnější křesťanský svátek, při kterém si slavíme zmrtvýchvstání Ježíše Krista. Tedy, alespoň ti uvědomělejší z nás.
Prostě Velikonoce jsou křesťanský svátek. Je to "veliká noc [zmrtvýchvstání]". (viz text Exultet: "To je totiž slavnost veliké noci, kdy byl zabit pravý Beránek..." - http://goo.gl/GBN4c ) Samozřejmě nikdo nikoho nenutí Velikonoce slavit. Koho křesťanství nezajímá, může dle své chuti uvědoměle slavit Pesach, rovnodennost, zajíčkovajíčkové pondělí nebo cokoli jiného - klidně i ve stejný den.
Prostě kdo slaví zmrtvýchvstání Ježíše Krista, ten slaví Velikonoce. Kdo slaví cokoli jiného, ten Velikonoce neslaví. To je prostě z definice a nemá smysl se nad tím pohoršovat.
To, že zajíčkovajíčkové pondělí se odehrává vždycky první pondělí po bílé sobotě, je víceméně náhoda, protože spolu jinak vůbec nesouvisí.
Vidíš, a já slavím velikonoce z definice, tedy vajíčka, zajíčci, klidně i beránka (bez jakékoli potřeby v něm symbolicky jíst ježíše), mazanec (tam ani symboliku neznám), někdy zvládnu i pomlázku, ale to jsem popravdě řečeno dělal spíš dokud jsme trávili velikonoce na vesnici.
A mám velikonoce rád, stejně jako vánoce. Všechny slunovraty a rovnodennosti si spojuju se skutečným božstvem, které nám dává život, a křesťanství k tomu nepotřebuju.
Nevadí mi, že někteří slaví velikonoce jinak, než jsem zvyklý já, ať si slaví, co chtějí a koho chtějí, že :).
Já slavím velikonoce bez křesťanství a budu to tak dělat, i kdyby mi to zakázal samotný papež či dokonce Miroslav Prýmek :D.
>> Já slavím velikonoce bez křesťanství a budu to tak dělat, i kdyby mi to zakázal samotný papež či dokonce Miroslav Prýmek :D.
Nikdo ti samozřejmě nemůže zakázat lítat letadlem a říkat tomu "peru prádlo".
Jenom mi pořád není jasné, ČEHO je to ve tvém pojetí "velká noc"? Zajíčka, vajíčka, pomlázky nebo mazance?
>> ten název už je zdomácnělý a naštěstí nemá v názvu nic vyloženě křesťanského
To je ovšem velký omyl - alespoň pro češtinu. "Velká noc" je jasně křesťanský pojem. Citoval jsem tady někde úryvek z křesťanské liturgie (nějakých 1500 let starý), kde se ten pojem "velká noc" objevuje.
V angličtině to tak není - "easter" je asi spíš pohanského původu: http://en.wikipedia.org/wiki/Easter#Etymology
„To je ovšem velký omyl - alespoň pro češtinu. "Velká noc" je jasně křesťanský pojem.“
Není to omyl, psal jsem to při plném vědomí tebou uvedeného faktu.
Ve slově „velikonoce“ opravdu pro pohana není nic vyloženě křesťanského, s původem to nemá co dělat. Jde o to, že to slovo není nijak nepříjemně křesťanské a pohanovi nedělá nejmenší problém ho používat bez křesťanského kontextu.
>> a pohanovi nedělá nejmenší problém ho používat bez křesťanského kontextu.
No ale vždyť to je to JEDINÉ, co mi vadí - že to totiž vede ke zmatení JAZYKA. Zatímco slovo "Pesach" nikoho nenapadne použít bez kontextu judaismu, slovo "Velikonoce" ano - a skoro celá tahle diskuse je založená právě na tomhle ZMATENÍ POJMŮ. Pokud bysme totiž slovo "Velikonoce" používali pouze pro křesťanský svátek a pro ty různé jiné "české" (nevím, jak to jinak nazvat) zvyky měli třeba slovo "Zajíčkonoce", tak by v titulku ke komixu byl pořád ten stejný text: "Velikonoce - svátek, při kterém slavíme zmrtvýchvstání Ježíše Krista. Tedy, alespoň ti uvědomělejší z nás." a NIKDO BY ANI NEPÍPL, protože by bylo jasné, žetím nejsou myšleny Zajíčkonoce, a tedy nikdo by nebyl dotčen, že slaví Zajíčkonoce a je proto autorem komixu považován za neuvědomělého.
Já už fakt nevím, jak víc zdůraznit, že nikomu neberu jakékoli slavení čehokoli, nikoho za něj nekritizuju a je mi úplně jedno, kdo čemu věří a nevěří. Podle toho já lidi neposuzuju. Jen bych byl rád, kdyby bylo jasné, že "Velikonoce" je slovo, označující křesťanský svátek "velké noci". To si máme pro křesťanské Velikonoce vymyslet nové slovo jen proto, že to naše původní "zesvětštělo"?
Je to opravdu tak popudlivý požadavek, trvat na původním významu slov, jestliže opak vede ke zbytečným zmatením, nedorozuměním a neshodám?
„Je to opravdu tak popudlivý požadavek, trvat na původním významu slov, jestliže opak vede ke zbytečným zmatením, nedorozuměním a neshodám?“
Je to řekl bych dost popudlivý požadavek, chtít po lidech, ať se vracejí k významům, které jsou v jejich generaci a společenském zázemí převážně zastaralé.
Nehledě na to, že v tomto případě a v mém zázemí jsou velikonoce světským svátkem už několik generací.
To je jako kdybys chtěl, abych neříkal tlumočníkovi tlumočník, protože původní význam toho slova je výrobce tlumoků, nikoli tlumočení jazyků (zdroj nějaký pořad o českém jazyce na ČT).
Srovnání s tlumočníkem je nesmysl, protože v tom původním významu to slovo nepoužívá vůbec nikdo. Křesťanů tady ale přece jenom pořád máme nějaká ta 4 procenta.
Těch "několik generací" mi taky přijde trochu přitažené za vlasy. Jasně, naši rodiče jsou řádně vymytí životem v komunismu, kdy i z Vánoc byla snaha udělat svátek nějakého Dědy Mráze... Že by naše babičky nechápaly Velikonoce primárně jako oslavu zmrtvýchvstání, mi přijde docela nepravděpodobné a u prababiček úplně vyloučené. (tím neříkám, že nutně babička a prababička musely být kdovíjaké křesťanky, připomínám, že se bavíme o významu slova)
„Těch "několik generací" mi taky přijde trochu přitažené za vlasy.“
Pokud pocházíš z křesťanské rodiny, pak si možná nedokážeš představit, že někdo jiný ne.
„Že by naše babičky nechápaly Velikonoce primárně jako oslavu zmrtvýchvstání, mi přijde docela nepravděpodobné“
Vaše babičky možná, ale moje babičky zcela jistě ne. Jedna je naživu, a druhá ještě nedávno byla, a času na rozhovor o věcech náboženských i jiných jsme měli dost, takže mi netvrď, že křesťanství praktikovaly potají :D, aby o tom ani jejich děti a vnoučata nevěděli :D.
Použiju-li tvých vlastních slov, ne všichni o dvě generace zpět měli vymytou hlavu životem v křesťanství.
Jo význam slova? Většina lidí o dvě generace zpět, co se řadila mezi naše známé, brala velikonoce jako to pondělí, co se vytáhnou pomlázky, rozdávají vajíčka a panáky něčeho ostřejšího. Prostě typické české pohanské velikonoce.
Tři generace zpět to možná bylo jinak, možná kdo nepřišel do kostela, tak se společensky znemožnil, prababička mi zemřela, když mi bylo pět, a o křesťanech jsem věděl leda z doslechu. Kostel pro mě byl zajímavý jedině pokud tam byly varhany, na cestách jsem dával přednost hradům, které byly mnohem zajímavější.
Možná jsme opravdu každý z jiného světa. Mě přijde stejně nepředstavitelné, že by moje babičky viděly ve velikonocích něco náboženského, jako přijde tobě, že by to tam neviděly. Možná tak ještě vánoce, tam se ježíšek (ale nikdy ne ježíš) dochoval částečně i v naší rodině, teda aspoň v koledách a výzdobě, když už nic jiného.
>> Pokud pocházíš z křesťanské rodiny, pak si možná nedokážeš představit, že někdo jiný ne.
Dokážu si to představit velmi lehce, protože pocházím z ateistické rodiny :)
>> ne všichni o dvě generace zpět měli vymytou hlavu životem v křesťanství.
Znovu opakuju: mně ale o křesťanství vůbec nejde. Jenom říkám, že naše babičky pravděpodobně (a prababičky zcela jistě) říkaly "věšení prádla" té činnosti, kdy se vezme prádlo a pověsí na šňůru. Neříkali "věšení prádla" tomu, že se sejdou u ohýnku a ugrilují sele.
A už vůbec by se necítily dotčeny tím, když někdo napíše
[quote]
Tak už je to zase tady, je tu opět čas věšení prádla, při kterém vezmeme prádlo a pomocí kolíčku ho připevníme na šňůru
[/quote]
- dotčeny proto, že ony věší prádlo zásadně pomocí pepa, grilu a selátka, což jim přece žádný tmář nemůže brát!
>> Jo význam slova? Většina lidí o dvě generace zpět, co se řadila mezi naše známé, brala velikonoce jako to pondělí, co se vytáhnou pomlázky
>> Možná jsme opravdu každý z jiného světa.
Já myslím, že ani ne. Akorát si možná neuvědomuješ, že pondělí žádný křesťanský svátek není. Takže dlouhou dobu bylo zvykem v sobotu večer/v noci slavit "velikou noc" a v pondělí "pomlázku", přičemž postupně obojí splynulo pod pojem "velikonoce" a posléze to první se v hlavách některých lidí stalo přebytečným (na tom nevidím o sobě nič špatného) a začaly "velikonoce" říkat pomlázce.
Proč se asi pomlázka drží vždycky po neděli zmrtvýchvstání? Proč když teda velikonoce nemají s křesťanstvím nic společného, se s radostí vydáte pomlázkovat podle data, které kdysi určila církevní vrchnost? :)
„Dokážu si to představit velmi lehce, protože pocházím z ateistické rodiny :)“
Pak je to pro mě ještě větší překvapení.
„Znovu opakuju: mně ale o křesťanství vůbec nejde. Jenom říkám, že naše babičky pravděpodobně (a prababičky zcela jistě) říkaly "věšení prádla" té činnosti, kdy se vezme prádlo a pověsí na šňůru. Neříkali "věšení prádla" tomu, že se sejdou u ohýnku a ugrilují sele.
A už vůbec by se necítily dotčeny tím, když někdo napíše
[quote]
Tak už je to zase tady, je tu opět čas věšení prádla, při kterém vezmeme prádlo a pomocí kolíčku ho připevníme na šňůru
[/quote]
- dotčeny proto, že ony věší prádlo zásadně pomocí pepa, grilu a selátka, což jim přece žádný tmář nemůže brát!“
Má vůbec smysl, abych v této diskuzi reagoval na příspěvky o věšení prádla? To už hraničí s obyčejným trollováním.
„Já myslím, že ani ne. Akorát si možná neuvědomuješ, že pondělí žádný křesťanský svátek není.“
Popravdě ani ne. A moje babičky, jestli to vůbec věděly (což je docela možné), si z toho asi taky moc nedělaly. U nás se vždycky slavilo jen velikonoční pondělí (i se tak nazývalo).
„Proč když teda velikonoce nemají s křesťanstvím nic společného, se s radostí vydáte pomlázkovat podle data, které kdysi určila církevní vrchnost? :)“
Pokud jde o tohle, museli bysme zrušit celý kalendář a nejen počítání velikonoc :). Já jsem celkem smířený s tím, že je to součást naší kultury a nemám důvod se nadtím jakkoli vztekat.
Navíc argumentuješ sám proti sobě, zrovna dokazuješ, že ta naše pomlázka s velikonocemi nějak souvisí :).
„Proč? Prostě byste pomlázku slavili v ten den, kam logicky patří. Ovšem to byste si museli položit otázku, co se vlastně pomlázkou oslavuje.“
Mno, pokud bys chtěl zrušit velikonoční pondělí, musel bys minimálně nechat přetisknout všechny kalendáře, ve kterých je napsáno velikonoční pondělí :).
„Neříkal jsi někde jinde, že "křesťani, které znáš [...]"? Jestli ani oni už "velikonoce" neříkají "veliké noci", tak to teda asi opravdu známe nějaké jiné křesťany :)“
On v tom není rozpor, i když se to může na první pohled zdát.
Můj okruh blízkých lidí „moc křesťany nezahrnuje“... teda přesněji řečeno, nezahrnuje lidi, kteřé mají zapotřebí mě na křesťanství upozorňovat nebo nedej bože se mě snažit konvertovat.
Jasně, chápu, to nejsou ti praví křesťané, takže teď můžeš namítnout, že žádné pravé křesťany neznám (a z části máš pravdu, protože neznám žádného pravého Skota, žádného pravého Angličana, takže asi v životě nepoznám na pravého křesťana, ale o tom jindy).
Mezi různými křesťany jsem se pohyboval před pár lety. Získal jsem mezi nimi i pár přátel, ale u většiny z nich se nakonec ukázalo, že se tam pohybují asi tak jako já a s křesťanstvím nemají moc společného.
Tam, kde jsem se pohyboval jsem se dozvěděl o takových mně do té doby neznámých věcech jako Letnicích apod... potkal jsem se s lidma z různých křesťanských církví... ale pravda je, že jestli jsem některé z nich začal považovat za blízké přátele, tak to možná byla i moje chyba. Ona spousta lidí z tohohle okruhu uměla otočit o 180°.
Takže ano, znám/znal jsem nějaké křesťany, o velikonocích jsme se nejspíš nikdy nebavily, protože jsme měli zajímavější témata hovoru....
Ale stále platí, že v mém okruhu prakticky nikdy otevřeně nebojuje za původní význam velikonoc jako pouhé velké noci, ale má je normálně spojené s pomlázkou, jako většina ostatních.
>> lidi, kteřé mají zapotřebí mě na křesťanství upozorňovat nebo nedej bože se mě snažit konvertovat. [...] Jasně, chápu, to nejsou ti praví křesťané,
Nemyslím si, že "pravý křesťan" je definován tím, že obtěžuje svoje okolí :)
>> o velikonocích jsme se nejspíš nikdy nebavily, protože jsme měli zajímavější témata hovoru....
Náhodou svátky jsou velmi zajímavé téma. Osobně si myslím, že společnost, která neumí pořádně* slavit**, o mnoho přichází a cosi důležitého jí chybí. Ale to je samozřejmě můj osobní názor a nikomu ho nenutím.
* uvědoměle ;)
** což se většinou projevuje tak, že cokoli je dostatečná záminka k "oslavě"
Mě zas včera chytil na ulici nějaký americký misionář :D. Že si nedají pokoj zrovna se mnou. Nejdřív jsem byl svolný si pokecat <censored>, ale nakonec jsem zjistil, že nejde nijak zařídit, aby pokec nebyl pořád stejný, tak jsem se loučil slovy „<censored> you <censored> much and farewell.“
Největší štěstí na samozvané <censored> duší jsem měl teda v Bratislavě, ale tenhle v Brně byl až moc blízko mého krátkodobého pracoviště, tak se s ním snad nebudu loučit každý den :).
Nemyslím si, že bych přicházel o cokoli než ovečkovství, které tak jako tak nemám rád, tím, že neslavím svátky jakýchsi křesťanů, kterých tak jako tak mezi mými předky nejspíš zase tolik nebylo.
* Cenzuru dělám, aby zápisek prošel rootím antispamem
Ano, souhlasím, pokud jsou tím mínění ti uvědomělejší z VÁS. S váma (rozuměj křestany) já nic společnýho mít nechci.
Bohužel tak jak je to napsáno, nevypadá to, že "z nás" znamená pouze křesťany. Opravdu to beru, jako že "nás" znamená nás všechny. A proto mi to vadilo. Vy (křesťané) si dělejte co chcete (pokud s tím jiné nevotravujete), ale netvrďte že jste něco lepšího, když slavíte vaše cingrlata.
PS: je zajímave, že velikonoce jsou čirou náhodou tak trochu plovouci, aby se (čirou náhodou) co nejvíce kryly s původnim pohanským svátkem o novoluní (čirou náhodou). :-)
>> PS: je zajímave, že velikonoce jsou čirou náhodou tak trochu plovouci, aby se (čirou náhodou) co nejvíce kryly s původnim pohanským svátkem o novoluní (čirou náhodou). :-)
Hm.
Spíš se (čirou náhodou) odvíjejí od (abych si Židy opět zlovolně vzal do úst) data Pesachu.
http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDpo%C4%8Det_data_Velikonoc
Nicméně máš pravdu: (čirou náhodou) si i jiné národy než pohané všimli, že měsíc má jakési fáze, které se pravidelně opakují a (čirou náhodou) to byl dobrý základ pro svátkování.
„Slůvkem "pohané" se pochopitelně myslí obvykle mnoho různých národů.“
Slovy typu pohané, bezvěrci, jinověrci, barbaři, nevěřící psi, nebo třeba i kacíři a podobně se obvykle lidé označují bez ohledu na etnickou či národnostní příslušnost.
Mám za to, že slůvko „pochopitelně“ používáš ve zcela neadekvátním kontextu, tedy kontextu tvrzení, které je už z principu nesmysl.
Zajímavé na slovu „pohané“ je zvláště to, že je to snad jediná křesťanská invektiva vůči jinověrcům, kterou jsme opravdu přijali.
S trochou nadsázky se spousta lidí při rozhovoru s křesťany (nebo při hovoru o křesťanech) lidé začali takto sami nazývat. Pravda, občas se sami nazveme kacíři či bezvěrci, ale to už musíme mít náladu na trochu ostřejší humor :).
Jen výjimečně se dalo slovo pohané používat na celé národy a to hlavně tam, kam ještě křesťanská mise nedorazila. Ale dneska je křesťanství rozlezlé po celém světě, takže se celý pohanský národ hledá jen těžko.
>> Slovy typu pohané, bezvěrci, jinověrci, barbaři, nevěřící psi, nebo třeba i kacíři a podobně se obvykle lidé označují bez ohledu na etnickou či národnostní příslušnost.
To slovo má dva hlavní odlišné významy:
1. "předkřesťanská náboženství" [a příslušné národy] - Řekové, Římané, Keltové, Galové, Slované, atd. atd.
2. "nevěřící" - pro římana byl "nevěřícím" křesťan, pro křesťana říman
Já jsem to slovo použil v prvním významu a ve druhém ho používám hodně zřídka, jestli vůbec.
„jiné národy než ty, které označujeme slovem pohané“
Ještě mi prosím prozraď, ze které křesťanské sekty musíš být, aby mezi tvými souvěrci bylo běžné označovat slovy pohané celé národy, a které národy to jsou.
Mám mezi křesťany mnoho přátel a nikdo z nich to slovo tímto způsobem nepoužívá.
„Jsem ze sekty starokatolické“
O starokatolících už jsem před časem slyšel a jsou mi přinejmenším sympatičtější než římská církev.
„ale takhle to slovo používat u nás běžné není a ani já jsem ho tak nepoužil, viz výš.“
Potom si ale opravdu nerozumíme kvůli rozdílným významům pojmů.
Když JI čeká. A ne "JÍ".
Pravopisné hrubky jsou jedna věc, ale neschopnost vyjádřit myšlenku je fatální. A tohle určitě překlep není. Internet je záměn ji/jí, ni/ní plný.
Ad neschopnost vyjádřit myšlenku: Když už neumím rozlišit mezi pády, pak nejsem schopen sdělit, co myslím. Např. oblíbené "čekal na ní". Což zřejmě značí to, že čekal na nějakého kamaráda, ale při tom fyzicky stál/seděl/ležel na nějaké ženské.
Bohužel ke komiksu není k dispozici žádný podobný příměr, ale myslím, že by to mohlo být zřejmé.
Silný to názor. Ono stačí trochu vnímat jak funguje mluvený jazyk a člověk někdy zjistí, že se vlastně mýlí.
Dokážu pochopit rozhořčení nad nedodržením pravopisu, ale ten příklad s čekáním je strašné přehrávání a ohýbání jazykové reality, tedy alespoň pokud můžu mluvit za oblast středních čech.