To fakt není normální, chytat se takovejch kravin - Autora se zastanu, dobře to napsal. A pro ty pseudouvědomělé atheisty:
Když se v dněšní době řekne "slavím velikonoce", tak je (resp. měly by být) to oslava Velké noci, kdy Ježíš zmrtvýchvstal. Nezáleží na tom, zda je to pravda nebo výmysl, ale zda ten, kdo řekne "slavím velikonoce" opravdu má na mysli tuto událost. Jakmile někdo řekne, slavím Velikonoce = jdu zmrskat holky a ožrat se jak doga, tak prostě JE neuvědomělý. Protože tato slavnost opravdu je původem křestanská...
Co se týče jiných slavností v tomto čase - uvědomte si, že rok má jenom 365 dnů. Při těch všech kulturách se hold stane, že se některé symboly, a tedy i dny budou opakovat.... Ale abych pravdu řekl, tak neznám žádný obchod, kde se prodávají nějaké morany na utopení, zatímco beránci, symbolizující "Beránka Božího, který snímá hříchy světa" je všude plno. Pravda jsou všude zajíci a kuřátka, ale to taky moc nespadá do toho slovanského způsobu slavení těchto dnů.. maximálně tak ty kraslice a vajíčka (ze kterých pak asi komerčně vylíhla kuřátka - ty se taky dobře prodávaj).
Navíc, křesťanské Velikonoce mají přímou návaznost nikoli na nějaké pohanské svátky jara,ale na svátky Pesach, neboli památky dne, kdy byl Izraelský národ vyveden Bohem z Egypta... Pesach se už slaví několik tisíc roků.. Onen bájný exodus se datuje někde na 1300 př. n. l.
Takže tak.. Autorovi a všem normálním diskutérům přeji pokojné prožití Velikonočních svátků :-)
Tento sviatok je pohanskeho povodu a oslavoval sa nim prichod jari a odchod zlych duchov zimy. Preto sa aj dievcata kupali v potokoch, aby sa ocistili od zlych vplyvov zimy. To sa potom prenieslo do ich oblievania. Rovnako sa aj palili slamenne podobizne diablov (co sa robi dodnes na niektorych miestach). Bitie dievcat korbacom ma tiez velmi podobny symbolicky vyznam. To az krestanstvo si ho neskor prisvojilo a dalo mu nalepku, ktorou prekrylo povodny zamer.
>> Tento sviatok je pohanskeho povodu
Jak už tady bylo řečeno, Židé slavili Pesach v době, kdy byli Slované kdovíkde. Rozhodně pokud vím Židé ani křesťané tenhle svátek od Slovanů, Keltů a jánevímjakýchpohanů neokoukali.
Něco jiného je, že do židovského/křesťanského svátku pronikly zvyky původně pohanské. Na tom není nic zvláštního - prostě lidi na nějakém území byli zvyklí třeba pálit zpodobnění nějakých zlých lesních duchů, tak jim to křesťanští misionáři nebrali, akorát ze zlého ducha udělali ("křesťanského") ďábla nebo tak něco... Myslet si o tom samozřejmě může kdo chce co chce :)
S Vánocemi je to pravda, ty vznikly, aby se přehlušil pohanský svátek, Velikonoce ale ne.
Zajímavé, jak si křesťané vzpomenou na jakési židovské kořeny, jakmile se zjistí, že nemají žádnou historii. Jakým způsobem se celou tu dobu mezitím chovali k židům (doporučuju zkouknout i rozhodnutí katolických koncilů týkajících se židů), na to najednou zapomenou.
Čím je podloženo, že velikonoce nebyly slaveny než k nám přišlo křesťanství?
>> Spíš se mi líbí, jak si kdo bere do huby židovskou tradici když se to zrovna hodí :)
Pokud máš namysli konkrétně mě, tak by mě moc zajímalo, jak víš, že si židovskou tradici neberu do huby i když se to nehodí... Ovšem pokud jsi mě na mysli neměl a chtěl jsi jen tak abstraktně zpranýřovat imaginárního nepřítele, tak to jo, to si užij :)
„Pokud máš namysli konkrétně mě, tak by mě moc zajímalo, jak víš, že si židovskou tradici neberu do huby i když se to nehodí...“
Neměl jsem na mysli konkrétně tebe, ale když už sis to vztáhnul na sebe... troufám si odhadovat, že bys do diskuze sám od sebe nepřišel se židovskou otázkou v dějinách katolické církve, ale radši bys o tom mlčel.
Ale pozor, já nikde netvrdil, že si ji nebereš do huby i tak. Až teď jsem napsal svůj *odhad*, že to tak je. Předtím o tom nepadlo ani slovo.
>> troufám si odhadovat, že bys do diskuze sám od sebe nepřišel se židovskou otázkou v dějinách katolické církve, ale radši bys o tom mlčel.
No vidíš, a to právě odhaduješ špatně. Viz např. http://goo.gl/jEPVu Nemám absolutně žádný problém mluvit o zvěrstvech křesťanů vůči komukoli a judaismus mě docela zajímá, takže to jsi na špatné adrese...
>> Ale pozor, já nikde netvrdil, že si ji nebereš do huby i tak.
Ach jo. Kdyby sis aspoň stál za tím, co a jakým tónem jsi napsal...
„Ach jo. Kdyby sis aspoň stál za tím, co a jakým tónem jsi napsal...“
Já si obvykle stojím za tím, co si myslím a co píšu. Ne za tím, co si někdo jiný myslí o tom, co píšu :).
Ten tón jsi nejspíše špatně odhadl, stejně jako jsem já mohl špatně odhadnout tvůj přístup k církevní minulosti.
Přijde mi to trochu jako argument typu „a vy zase bijete černochy“. Křesťanství na židovství nepokrytě staví a přitom křesťané po staletí nejednali z židy dobře. Dobře, ne všichni křesťané, ne se všemi židy, ale nebavíme se o jednotlivých případech, že.
Pokud už se má téma zobecňovat, něco málo o chování třeba izraelských židů vím, stejně jako jiných národů. Ale pokud máš na mysli něco významnějšího, rád se o tom dozvím. Ať můžu srovnat s tím, co zase znám z druhé strany.
Tak známe nějaká čtyři jména, to je fajn, a dál? Kde jsou ty významné události, zvěrstva?
Chápu, můžeš mě odmítnout, ať si informace seženu, pak to třeba časem udělám, až se mi bude chtít. Historie mezi moje koníčky patří. Ale pravda je, že svůj čas věnuju spoustě jiných věcí, takže na to hned tak nedojde.
Prohlásit, že je můj koníček historie a neznat minimálně Trockého je jako by matematik nevěděl, že násobení je komutativní operace.
Ale prosím - Trockij - lidový komisař, řídil ruskou armádu během revoluce. Zvěrstva během revoluce popisovat, doufám, nemusím?
Jagoda - šéf NKVD. Tu doufám, jako fanoušek historie znáte.
Bucharin - Stalinova pravá ruka (později tím samým popraven)
Frinovskij - NKVD, lidový komisař, velké úspěchy při kolektivizaci (kódové označení pro genocidu místního obyvatelstva :-)
Jenom tito lidé mají patrně na svědomí víc mrtvých Rusů než Hitler židů.
„Prohlásit, že je můj koníček historie a neznat minimálně Trockého je jako by matematik nevěděl, že násobení je komutativní operace.“
Zkoušíš krásná nesmyslná přirovnání... něco jako software a auta, že? (Všimni si, jak krásně a nesmyslně dokážu já tvé přirovnání přirovnat k jinému :).)
Trockého znám, vím kam ho zařadit, nevím přesně, jaká dělal zvěrsta. Mám kvůli tomu lhát, že mě historie nebaví?
„Jagoda - šéf NKVD. Tu doufám, jako fanoušek historie znáte.“
Víte, já si sem přišel příjemně popovídat. Ty na mě útočíš jen na základě toho, že prohlásím, že mě historie baví a zkoušíš mě nachytat na každé jednotlivosti, jestli ji znám nebo neznám.
Takže ještě jednou, historie mě baví, je to tedy můj koníček, ať se ti to líbí nebo ne. Nikdy jsem netvrdil, že dokonale znám historii všech období (já ani netvrdil, že dokonale znám historii některého).
„Jenom tito lidé mají patrně na svědomí víc mrtvých Rusů než Hitler židů.“
Já jsem psal něco o hitlerovi?
Dejme tomu, ale pořád jsem toho názoru, že oficiální církevní represe a národnost či náboženství (ty osobnosti neznám dostatečně, abych věděl, kde máš na mysli židovskou národnost a kde židovské náboženství) jednotlivých negativně slavných historických postav, jsou dvě naprosto odlišné kategorie.
Zločiny provádějí vždycky pouze jednotlivci.
Ale pokud chcete něco oficiálního, tak třeba:
Dt(7,1): Až tě Hospodin, tvůj Bůh, uvede do země, kterou přicházíš obsadit, zažene před tebou početné pronárody, Chetejce, Girgašejce, Emorejce, Kenaance, Perizejce, Chivejce a Jebúsejce, sedm pronárodů početnějších a zdatnějších, než jsi ty. Hospodin, tvůj Bůh, ti je předá, abys je pobil. Vyhubíš je jako klaté, neuzavřeš s nimi smlouvu a nesmiluješ se nad nimi, nespřízníš se s nimi, svou dceru neprovdáš za syna někoho z nich ani jeho dceru nevezmeš pro svého syna. ...Proto s nimi naložíte takto: jejich oltáře rozboříte, jejich posvátné sloupy roztříštíte, jejich posvátné kůly pokácíte, jejich tesané sochy spálíte....
Toto je oficiální židovská politika zacházení s jinými národy, tak jak jim to přikázal Hospodin, Bůh.
„Zločiny provádějí vždycky pouze jednotlivci.“
A nebo se k němu oficiálně hlásí organizace. A k té organizaci se oficiálně hlásí lidé. A ti všude tvrdí, že ta organizace je dobrá, mírumilovná a svatá.
„Dt(7,1): Až tě Hospodin, tvůj Bůh, uvede do země, kterou přicházíš obsadit, zažene před tebou početné pronárody, Chetejce, Girgašejce, Emorejce, Kenaance, Perizejce, Chivejce a Jebúsejce, sedm pronárodů početnějších a zdatnějších, než jsi ty. Hospodin, tvůj Bůh, ti je předá, abys je pobil. Vyhubíš je jako klaté, neuzavřeš s nimi smlouvu a nesmiluješ se nad nimi, nespřízníš se s nimi, svou dceru neprovdáš za syna někoho z nich ani jeho dceru nevezmeš pro svého syna. ...Proto s nimi naložíte takto: jejich oltáře rozboříte, jejich posvátné sloupy roztříštíte, jejich posvátné kůly pokácíte, jejich tesané sochy spálíte....“
Asi se nechávám trochu unést tím, že kolem sebe mám dostatek agitujících křesťanů, kteří jsou rádi za každou novou ovečku, se kterou si můžou povídat o víře. Snažím se budovat si obranné argumenty vůči nim.
Zatímco kolem sebe nemám jediného otravného židovského agitátora na víru. Vím, že zrovna přesvědčovací činnost je křesťanskému světu bližší, ale taková je má zkušenost, takže u nich nemám tolik potřebu vyvažovat.
>> Asi se nechávám trochu unést tím, že kolem sebe mám dostatek agitujících křesťanů, kteří jsou rádi za každou novou ovečku, se kterou si můžou povídat o víře. Snažím se budovat si obranné argumenty vůči nim.
To je bohužel pravda. Smutná. ...a někdy je to až opravdovej hnus: http://goo.gl/a1LlC
Vždycky říkám, že za 99.9% odporu, kterej my křesťané sklízíme, si můžeme sami svojí blbostí...
>> Zatímco kolem sebe nemám jediného otravného židovského agitátora na víru.
Problém je v tom, že judaismus (alespoň ve všech jeho hlavních formách) prostě není misijní náboženství. Žid ti řekne, že jeho národ dostal od Boha nějaké příkazy - a do toho, co mají nebio nemají dělat jiné národy, mu nic není.
(to je rozdíl judaismu oproti ostatním hlavním monoteistickým náboženstvím, které jsou misijní)
„Vždycky říkám, že za 99.9% odporu, kterej my křesťané sklízíme, si můžeme sami svojí blbostí...“
To je jakási vnitřní křesťanská kritika, která je mi naprosto cizí, a to už jenom tím, že ani v úspěšném šíření křesťanství nevidím žádný přínos, jenom problémy.
„Problém je v tom, že judaismus (alespoň ve všech jeho hlavních formách) prostě není misijní náboženství.“
Přesně tak.
„Budeš se divit, ale existují i křesťané, kteří jsou si vědomí zvěrstev, která jejich souvěrci dělali, a považují je i za svou vinu.“
Ještě mi to na sebe žádný neprozradil.
„Jen by mě zajímalo, jestli se stejnou vehemencí budeš každého demokrata, který se odvolává na francouzskou revoluci, popohánět k zodpovědnosti za tehdejší zvěrstva...“
Samozřejmě. Pokud tou stejnou vehemencí myslíš tu, se kterou ženu k zodpovědnosti každého křesťana, tedy ŽÁDNOU.
>> Ještě mi to na sebe žádný neprozradil.
Tak to asi potkáváš s poněkud divnými křesťany, nebo málo posloucháš, nebo na to prostě nepřišla řeč.
Nejsem římský katolík, takže je mi trochu hloupé za ně mluvit, ale předpokládám, že když se papež kolikrát za perzekuce Židů omluvil, tak je taky chápe jako problém "nás" a ne "jich". Jinak naprosto otevřeně o tom píše kde kdo - např. můj oblíbený Hans Küng. Českou Společnost křesťanů a Židů a jejich publikace taky neznáš?
>> Pokud tou stejnou vehemencí myslíš tu, se kterou ženu k zodpovědnosti každého křesťana, tedy ŽÁDNOU.
Tou vehemencí myslím, že na každého demokrata, který se zmíní o dědictví francouzské revoluce hned z jedničky vybafneš, ať si ji nebere do huby a něco o zvěrtsvech Jakobínů :)
Na tu část věty o divných křesťanech nebudu reagovat, někdo by se mohl urazit, že :). A nebo alespoň toto: V souvislosti s křesťany se velmi často setkávám s problémem typu „no true Scotsman“.
Že málo poslouchám můžeme vyloučit.
Takže je možné, že na to u některých nepřišla řeč. U jiných jsem o tom začal mluvit, ale bavit se o tom nechtěli. Taková je má zkušenost.
„Nejsem římský katolík, takže je mi trochu hloupé za ně mluvit, ale předpokládám, že když se papež kolikrát za perzekuce Židů omluvil, tak je taky chápe jako problém "nás" a ne "jich".“
Papež je jeden, navíc se s ním neznám. Takzvaných věřících je ale daleko víc.
„Tou vehemencí myslím, že na každého demokrata, který se zmíní o dědictví francouzské revoluce hned z jedničky vybafneš, ať si ji nebere do huby a něco o zvěrtsvech Jakobínů :)“
A co s tím mám společného já?
Malo adresne? Byli Zidi jedini perzekuovani? Nevim, proc je porad nutno lezt Zidum do zakonceni zazivaciho traktu, kdyz cirkev toho na omlouvani se ma tolik, ze by nevedela, kam drive skocit, kdyby s tim opravdu zacala. Zide by meli byt pouze jednou z polozek na dlouhem listu zlocinu, za ktere se cirkev omlouva.
Ale jistě, nicméně prohlášení "Tak já se vám tedy všem omlouvám" má jistě jinou váhu, než když přijdu ke konkrétnímu člověkovi a omluvím se mu osobně. Protože to ovšem nejde, tak by si křesťané měli vybrat tu nejmenší možnou skupinu, které je možné se omluvit, aby to ta skupina mohla považovat za omluvu pro sebe.
Abychom byli tedy přesní, tak papež Jan Pavel II. se určitě omluvil za podíl katolické církve na obchodu s otroky, za upálení Jana Husa, za křižácká tažení, za příkoří misionářů na jiných národech, a hromadu dalších omluv.
Pokud se cítíte katolickou církví nějak poškozen, můžete současnému papeži napsat, třeba se vám za katolickou církev taky omluví :-)
Nikdo nerika ze okoukali, ale u mistnich slovanu puvodne prevladaly keltske pohanske zvyky kolem rovnodennosti a slunovratu. Coz se mi docela libi, protoze to je zalezitost vesmiru a ne vymyslu cloveka. A kdyby to prestalo fungovat, prestane byt i zivot na zemi. Navic je to pekne rozlozene 4x do roka :-)
Krestane jen moci mermo "prebili" svymi svatky ty puvodni. Tvrdim ze i velikonocemi se snazili prebit pohanske oslavy rovnodennosti a prichodu jara. Proste to pohanstvi museli vymytit. Bud svymi puvodnimi nebo nove zrizenymi svatky. Lidi meli svoji zabavu a nebourili se. Jeste ze nic nevymysleli na leto a podzim .. Ale to meli lidi spoustu prace a na rebel nebyl cas.
Ono teda staci jak lidi sili na Dusicky. cely rok na mrtve kaslou a pak se jeden den zblazni.
Přečetl jste si komentář předřečníka? Asi ne, protože píše, že křesťanské velikonoce vycházení z židovského svátku Pesah, který sahá do výrazně hlubší minulosti.
Navíc je tu fakt, že význačná data mají tendenci přitahovat význačné události - kolik různých akcí a protestů se třeba koná v den nějakého výročí? No není to ideální čas například k "sbohem a šáteček" a zdrhnout faraonovi, přímo na nějaký svátek, kdy budou všichni venku a ožralí? ;-)
Děkuji Inkayacu za objasnění, co by slavení velikonoc MĚLO BÝT. Jsem rád, že se najdou lidé, kteří jsou uvědomělí, a dokážou ostatním (pseudouvědomělým ateistům jako jsem já) vysvětlit, co máme dělat a proč máme co slavit.
Ale teď vážně. Neexistuje jediný původní křesťanský svátek, nejsou to ani velikonoce, ani vánoce.
Nechápu, co tě tak popuzuje. Prostě když někdo *tvrdí*, že slaví Velikonoce, tak to je *uvědomělé* jenom tehdy, když si *uvědomuje*, že Velikonoce jsou křesťanské svátky a jaký je jejich význam, a tenhle význam chce oslavit.
Když bude tvrdit, že slaví Pesach, tak to bude uvědomělé jenom tehdy, když bude vědět, co to Pesach je, a bude ho chtít oslavit. Když bude tvrdit, že slaví jarní rovnodennost, tak to bude uvědomělé jenom tehdy, když bude vědět co a proč chce slavit.
Když si omašlí barák vajíčkama, zajíčkama, uplete pomlázku a navštíví příbuzné, tak prostě omašlil a navštívil, ale "svátkem" bych to nenazýval, spíš jenom dnem volna... Možná ještě bych to nazval "svátkem rodiny", podobně jako běžné slavení Vánoc...
„Když si omašlí barák vajíčkama, zajíčkama, uplete pomlázku a navštíví příbuzné, tak prostě omašlil a navštívil, ale "svátkem" bych to nenazýval, spíš jenom dnem volna...“
Tak vypadá jen jediný den volna v roce, tedy svátek Velikonoc. Vajíčka, zajíčci, pomlázky a další zvyky ke svátku Velikonoc patří.
Křesťanství k tomu není potřeba ani v nejmenším.
>> Vajíčka, zajíčci, pomlázky a další zvyky ke svátku Velikonoc patří. Křesťanství k tomu není potřeba ani v nejmenším.
Naprosto souhlasím. Ke svátku vajíček, zajíčků a pomlázek křesťanství vůbec potřeba není, podobně jako není potřeba ke dni veteránů. Akorát teda nevím, proč tomuhle svátku říkat Velikonoce.
Hm.
Na Dnu veteránů se tradičně podávají chlebíčky s lososem. Po několika generacích se z toho stane hlavně svátek chlebíčků s lososem, ale pořád se tomu říká Den veteránů. Po dalších pár generacích se najdou tací, kteří budou tvrdit, že ke slavení Dnu veteránů žádné veterány nepotřebují, hlavně když mají lososa.
Ti uvědomělejší to zdůvodní tím, že ve stejný den se kdysi slavil den učitelek, na kterém se taky jedly ryby - no koukněte se, jak si to ti hnusní veterání zase přivlastnili! Hamba jim!
A proč zakázat? Vždyť si slavte co chcete a jak chcete, to přeci nikomu nevadí.
Je to spíš otázka jazyková: Židé slaví Pesach na znamení toho, že je Bůh vyvedl z Egypta, křesťané slaví Velikonoce na znamení toho, že Ježíš vstal z mrtvých, Slované slaví jánevímjakou rovnodennost atd. Pokud budu slavit jarní výprodeje v supermarketu, tak tomu taky nebudu říkat Pesach - čistě proto, že by to bylo matení pojmů.
A právě to je něco, co pro tebe neudělám. Jednou to někdo mým předkům jako velikonoce vnutil. A i když jsme pohané minimálně několik generací, všechny ty generace měly velikonoce s pomlázkou, vejci a zajíčky.
Ať už to vzniklo jak to vzniklo, ty velikonoce křesťanům nevrátím... a to dokonce ani samotný název :).
Z mého pohledu je patent na velikonoce podle křesťanské velké noci už pár generací promlčený.
>> A právě to je něco, co pro tebe neudělám.
Nedělal bys to ani tak pro mě, ale pro společnost jako celek, pro porozumění si mezi lidmi. Znovu opakuju, že kdyby tohle zmatení pojmů neexistovalo, nedošlo by ani k flamu pod tímhle komixem.
Nejvíc dotčení byli pochopitelně použitím toho slova v původním významu právě ateisti :)
„Znovu opakuju, že kdyby tohle zmatení pojmů neexistovalo, nedošlo by ani k flamu pod tímhle komixem.“
Flame začal tím, že ti, kdo slaví velikonoce (v křesťanském, tedy správném smyslu), je uvedomělý. Tudíž se zmatením pojmů nemá vůbec co dělat a vznikl by tak jako tak.
„Nejvíc dotčení byli pochopitelně použitím toho slova v původním významu právě ateisti :)“
Nezdá se mi, že mystifikuješ schválně, takže budu věřit, že jsi to jen špatně pochopil. Použitím slova velikonoce (v jakémkoli smyslu) jsi z diskutujících zatím dotčený pouze ty.
První dotčený ateista byl dotčený použitím slova „uvědomělý“ (a hlavně konsekvencí, že on je brán jako neuvědomělý, tedy hloupý, či konotací s komunistickým slovníčkem, přesně nevím co z těchto dvou).
Mě osobně to přijde spíš úsměvné a popravdě řečeno pořád ještě nevidím důvod si myslet, že to autor myslel jako cokoli jiného než vtip, a to značně nekřesťanský, jehož pointou je právě použití komunistického slovníčku v křesťanském kontextu, což připomíná blízkost mezi ideologií komunistickou a křesťanskou.
No ano, popudilo slovo "uvědomělý". Ale proč? Protože (jak já to chápu), autor komixu chtěl říct, že prádlo se věší tak, že se vezme prádlo a přikolíčkuje na šňůru. Zjevně nepředvídal, že se to někoho dotkne, protože on pod pojmem "věšet prádlo" myslí "prověřovat zaměstnance pomocí looooong haaaaard staaare", k čemuž pochopitelně kolíčky ani prádlo nepotřebuje.
Kdybychom věšení prádla a loooong haaaaard staaaaare neříkali tím samým slovem, nebylo by čím být popuzen.
„No ano, popudilo slovo "uvědomělý". Ale proč?“
Fajn, takže ustupuješ z tvrzení, že někoho popudilo slovo „velikonoce“ (v konkrétním použití).
Proč to někoho popudilo, to ten dotyčný přece už napsal. Nemá smysl o něm a jeho důvodech vést samostatnou diskuzi.
„Zjevně nepředvídal, že se to někoho dotkne, protože on pod pojmem "věšet prádlo" myslí "prověřovat zaměstnance pomocí looooong haaaaard staaare", k čemuž pochopitelně kolíčky ani prádlo nepotřebuje.“
Chápu, že podobenství je oblíbeným biblickým žánrem, ale musí mít hlavu a patu. To, co jsi napsal o kolíčcích a prádle, si i já dovolím označit za obyčejné plky.
Ano, rok ma 365 dnu, ale zajimave je, ze krestanske svatky tak nejak tihnou k tomu, aby byly stejneho nebo hodne podobneho data, jako nejaky svatek pohansky. Viz treba vanoce.
Podobne, za komousu, byly vselijake svatky komunisticke, napriklad okolo vyroci zalozeni prvni republiky. Uz se nepamatuji, co se to tehdy slavilo za kravinu.
V historii vždy docházelo k míchání kultur a postupnému vývoji a posunu dat. Co se vánoc týče, je pravděpodobné, že ke Kristově narození došlo někdy na začátku prosince a ne až na konci. Zda byl posun úmyslný či neúmyslný je v současnosti už poněkud nepodstatné, protože tak jako tak k žádné změně data nedojde.
A navíc: pokud přijmeme premisu "Bůh existuje a je všemohoucí", pak tvrzení "Bůh si to načasoval tak, aby se to shodovalo s jinými svátky" není v rozporu (ale je mi jasné, že s tímhle nemá cenu polemizovat :D).
Asi nejlepší stopa, kterou máme, je konjunkce Jupitera (planeta božská/královská) se Saturnem (spojován se sabatem s židy) roku 7 př. Kr. hned třikrát, naposled 5. prosince. Z hlediska tehdejších astrologů mohla být (a očividně byla) tato konjunkce vykládána jako narození židovského krále (předem očekávaného - viz preventivní popravy v Herodově domě, o kterých se zmiňuje i Josephus Flavius). Navíc, při pohledu z Jeruzaléma byla konjunkce "nad" Betlémem.
Je tedy pravděpodobné, že se Kristus narodil právě kolem 5. prosince roku 7 př. Kr.
Nevím proč jsem si vzpomněl na knížku tohohle pána, konkrétně tenhle výrok ;-).
nasel jsem jen toto http://slovane.ic.cz/slovane/stari_slovane/svatky_slavnosti.htm , nevim do jake miry to sedi ale pokud je to pravda tak jsou krestanske svatky pekne ucelne :D
No ale ten seznam nic nedokazuje, spíš naopak. Svátky typu Kateřina, Ondřej, Mikuláš, jsou prostě skoro každý den. Např.: http://goo.gl/jFYJj Čili to je asi tak, jakoby tam místo "křesťanské svátky" byla kolonka "občanský kalendář" a v ní svátky Kateřin, Ondřejů a Mikulášů - a ty bys z toho vyvozoval, že ten občanský kalendář je teda pěkně účelný :)
Jak napsal někdo níže - svaté bych z toho vynechal, stejně tak by se dal použít civilní kalendář.
To, že se termíny některých svátků přizpůsobily zvyklostem obyvatelstva je druhá věc, nicméně namátkou třeba 22. 2. (popeleční středa pro příští rok, zahájení předvelikonočního půstu) nekoliduje s žádným, mě známým, pohanským svátkem.
Naopak třeba filipojakubská noc (30. 4.) v odkazu uvedená nemá s církví příliš co dělat. Sv. Filipa a Jakuba je sice o tři dny později, nicméně si nejsem vědom žádné význačnosti tohoto svátku.