Letitý koncept, nové provedení
Slovo crowdfunding nemá český ekvivalent, pokud nechceme vytvářet kostrbatá slovní spojení. V některých případech bychom projekty mohli nazvat sbírkou, jindy zase předobjednávkou, crowdfunding je ale komplexnější. Jeho princip spočívá v tom, že můžete světu nabídnout svůj nápad (produkt, dobročinnost, umění, atd.) a svět na jeho realizaci může přispět.
Hlavní odlišností crowdfundingových kampaní od sbírek je fakt, že vám za finanční příspěvek náleží odměna. V praxi je to s ní ale různé, někdy je víceméně symbolická, jindy je zase kampaň naopak jistou formou předobjenávek. Další „háček“ spočívá v nutnosti stanovit cílovou částku kampaně. Pokud jí není dosaženo, projekt obvykle končí a finanční prostředky se vrátí původním majitelům.
Je zřejmé, že se nejedná o novou ani nijak zázračnou myšlenku. Těžko ale hledat nadšence pro nezvyklý projekt podomně. Byly to až internet a sociální sítě, které myšlenku perfektně převedly do reality. Rychlé šíření informací a možnost bleskového transferu prostředků zbořily geografické hranice.
Průkopníkem internetového crowdfundingu byla služba ArtistShare vzniklá roku 2001. Opravdový rozmach toto odvětví ale zažilo až v posledních letech, kdy spatřily světlo světa služby Indiegogo a Kickstarter. Přes Kickstarter loni proteklo úctyhodných 274 miliónů dolarů (přes 5 miliard korun) od více než dvou miliónů přispěvatelů. A není pochyb, že rok 2013 bude ještě úspěšnější.
Spása nezávislých her
Jedním ze sektorů, kde se crowdfunding nejvíce uchytil, je tzv. indie (nezávislá) herní scéna. Vývojářům umožňuje zachovat si tvůrčí nezávislost, o kterou by je velký vydavatel více či méně připravil, a zároveň jim zůstane většina finančních prostředků hře věnovaných.
Zářným příkladem spásy indie vývojářů je hra a kampaň FTL: Faster Than Light (recenze na Rootu). Matthew Davis a Justin Ma opustili dobře placenou práci ve velkém herním studiu, aby si splnili sen a udělali hru úplně po svém. Hru, kterou si vždy sami toužili zahrát. Vývoj šel dobře, jenže zmíněným pánům, říkajícím si Subset Games, došly peníze. Proto si na Kickstarteru řekli o skromných 10 tisíc dolarů, aby mohli pořídit hudbu a dokončení hry věnovat ještě pár měsíců.
Vybrali dvacetinásobek. Ukázalo se, že stát se kapitánem vesmírné lodi není snem jen jejich, ale rovněž deseti tisíc přispěvatelů. Po pěti měsících od zafinancování FTL: Faster Than Light opravdu vyšlo a sklidilo nadšené ohlasy. Nezřídka kdy se FTL objevilo v žebříčcích nejlepších her roku 2012. Nebýt crowdfundingu, osud hry by byl minimálně nejistý.
Od skromných počátků už se ale herní crowdfunding posunul do jiných dimenzí. Herní studia už se nebojí říct ani o částky kolem miliónu dolarů a crowdfunding již není „z nouze ctnost“. Jeho výhod využívají i větší studia, která by pravděpodobně neměla problém získat bankovní půjčku nebo přilákat investora. Říct si o peníze za hru předem je zkrátka podstatně levnější. Rekordmanem je v současné době RPG Torment: Tides of Numenera, kterému se podařilo vybrat přes čtyři milióny dolarů, a to i přesto, že hra má vyjít až skoro dva roky po kampani.
Titulů, kterým se podařilo získat statisícové částky, už je ale celá řada. Zmiňme snad ještě novou adventuru od proslulých Double Fine Productions (více vám možná řekne jméno Tim Schafer), Armikrog od tvůrců pastelínového kultu The Neverhood nebo Wasteland 2.
Nesmělé začátky open source
Různými projekty postavenými na otevřenými technologiích se to na crowdfundingových službách hemží. Dobře to ukazuje, jak svobodné technologie podněcují a umožňují inovace. Co se týče kampaní věnujících se přímo open source, tam už je to horší.
Do nejodvážnější kampaně se zřejmě pustili vývojáři e-mailového klienta Geary (recenze na Rootu). Naslibovali spoustu funkcí, ale požadovali na jejich realizaci, jak se později ukázalo, přemrštěnou částku 100 tisíc dolarů. „Dav“ se složil jen na polovinu. Přesto to nemusíme považovat za neúspěch, vzhledem k tomu, že donátoři dostali spíše zmiňované symbolické odměny.
Poučeni případem Geary, vrhli se do souboje o finance lidu i další open-source projekty a jejich tvůrci. Za zmínku stojí hlavně editor videa OpenShot, jež na své razantní vylepšení dostal 45 z požadovaných 20 tisíc dolarů. Nedávno uspěl také proprietární herní engine Leadwerks, takže by koncem roku měl přijít s linuxovou verzí.
Kouzelné krabičky
Kategorií sama pro sebe jsou různá zařízení, kterým s nadsázkou můžeme říkat „kouzelné krabičky“. Autoři je tak často prezentují. Malé zařízení za pár babek s ARM procesorem prý váš život udělá mnohem zábavnější, nebo alespoň snesitelnější.
Jednou z takových krabiček je herní konzole Ouya (vybráno více než 8 miliónů dolarů), právě díky které se mnoho lidí o fenoménu crowdfundingu dozvědělo. Mikrokonzoli už mají přispěvatelé doma a crowdfunding tak prošel jedním z velkých zátěžových testů. Ouya a její uživatelé ale teď mají jiný problém, kterým je nedostatek kvalitních titulů. Řešení má přijít s dalším projektem stavícím na Kickstarteru.
Vůbec nejúspěšnější crowdfundingová kampaň provedená prostřednictvím nadřazené platformy se jmenuje Pebble. Projekt chytrých hodinek s e-ink displejem, které rychle zobrazí informace ze smartphonu, získal deset miliónů dolarů. I z těch už se majitelé mohou těšit, i když jim dorazily s nemalým zpožděním zhruba tři čtvrtě roku po odhadovaném datu dodání.
O sesazení krále se teď snaží nám dobře známý Canonical, společnost starající se o linuxovou distribuci Ubuntu. Její produkt je lákavý – supersmartphone Ubuntu Edge, který se po připojení do doku promění v podstatě v desktop. Na jeho výrobu Canonical shání „kulatých“ 32 miliónů USD. Přestože se o kampani psalo snad na každém technologickém webu a několik miliónů už se vybralo, cílové částky se podle dosavadního vývoje nejspíš dosáhnout nepodaří.
Crowdfunding po česku
Přispívat na kampaně není pro obyvatele České republiky problém – platební kartu má dnes skoro každý. Pokud byste ale o finance sami rádi požádali, vaše možnosti budou mnohem omezenější než za velkou louží. Kickstarter mohou využít jen a pouze firmy ze Spojených států. Indiegogo už je vstřícnější, nicméně kampaně z ostatních zemí jsou dojednávány individuálně a rozhodně neprojde každá.
Českých alternativ už několik vzniklo, ale nijak zvlášť neuspěly. Nejnadějněji se v současnosti jeví teprve letos spuštěná platforma Startovač. Možná jste ji zaregistrovali v souvislosti s úspěšnou kampaní Brány Skeldalu. Za 180 tisíc korun se toto legendární RPG dostane na zařízení s Androidem. A bude zdarma.
Stále na počátku
Crowdfundingové platformy jsou jedním z projevů nové doby, ve které internet vyřazuje prostředníky a celý produkční řetězec se podstatně zkracuje. Je to levnější a přináší to nové možnosti. Těžko odhadovat, kde se nachází vrchol tohoto odvětví. Neustálý růst objemu finančních prostředků ale dává tušit, že je v nedohlednu. Svědčí o tom i nízká penetrace lokalizovaných platforem, na trhu ještě zbývá spousta místeček k zaplnění. Klíčové bude, zda platformy v záplavě projektů dokážou eliminovat podvodníky a nespolehlivé subjekty. Velcí hráči v tom zatím byli relativně úspěšní.