Diky za serial. Zajima mne hlavne fyzikalni modelovani. Mozna jsem uplne mimo, ale pripada mi ze, paprskova teorie v pocitacove grafice trochu zaostava, za paprskovou teorii vyvinutou v geofyzice. Geofyzika se puvodne samozrejme inspirovala optikou, ale teorii paradne matematicky vybrousila, zdokonalila. Kaustiky, amplitudy (intenzity) - vse je pod jednou teorii, s obecnym resenim, ktere klade duraz na praxi. A dost je toho naprogramovano. Vyuziva se toho nejak v pocitacove grafice?
No ona samotna metoda raytracingu je vlastne tak trosku podvod a s fyzikou to ma spolecne jen vypocty odrazu a lomu. Osvetlovaci model (Phong) je taky udelany na miru lidskemu vnimani obrazu a ne na fyzikalni podstate svetla (Lambert). Proc to tak je? Predevsim jde o rychlost. Samozrejme je mozne vsude pouzit dopredne sledovani paprsku (photon mapping, particle tracing), ale je to silene pomale a hlavne ty vysledky vetsinou neodpovidaji celemu tomu usili, takze se photon mapping pouziva na jednotlive objekty a ne cele sceny.
Mmm, s tim 'podvodem' bych si dovolil nesouhlasit. Paprsky jsou nastrojem pro priblizne reseni Maxwellovych rovnic (nebo treba elastodynamickych rovnic). Paprskova teorie prave vymezuje za jakych podminek to funguje (a proc to funguje - matematicky).
Teorie by mohla pomoct prave tam, kde jevi soucasne metody ponekud zdlouhave (photon mapping, particle tracing - co jsem pochopil, metody budovane dost intuitivne). Myslim, ze pojmy typu 'paprskova trubice', 'dynamic ray tracing', 'ray centered coordinates' by mozna mohly pomoct. Co si pamatuju, znam-li drahu paprsku - intenzitu muzu vyresit rovnici a nemusim strilet paprsky vedle a pak interpolovat apod. - melo by to byt efektivnejsi.
Ale samozrejme souhlasim s tim, ze dulezita je rychlost - usit vypocet/modelovani na miru problemu (zanedbat nepodstatne).
Ohybani paprsku se samozrejme v geofyzice uvazuje. Dost se toho udelalo jiz v 70. letech, sponzorovali/sponzoruji to "naftarske firmy" - klade se duraz prave na praxi a efektivitu. Pro pocitacovou grafiku to muze byt teda docela podnetne.
Abychom si rozumeli: tim "podvudkem" jsem myslel pouziti v raytracingu, kdy se vlastne paprsek sleduje zpetne a zanedbava se spousta veci okolo. Proto se take v nekterych pripadech pouziva radiozita, ale u ni se opet zanedbavaji nektere veci, napriklad lomy.
Chapu, nazvoslovi je boj (pod pojmem raytracing si vybavim system rovnic - ne jeste zpusob reseni a algoritmizaci ...).
Hodne tech zanedbani pri hledani paprsku se da 'pretlumocit' do zanedbani detailu modelu (sceny). Vyznam paprsku furt zustane. A da se s nim dal pracovat - treba pocitat intenzitu. Tim myslim, ze samotny raytracing (pro jeden paprsek) lze vyuzi jako zaklad pro vypocet intenzity (nemusim pouzivat neco jineho - napr. radiozitu apod.).