Odpověď na závěrečnou otázku z článku:
Jednoznačně Lemon nebo cokoliv jiného (ODroid, Orange, Banana) a to jen proto, že nesnáším Uptona a jeho fašistický malinový spolek :-D.
A krom toho je RPi "Made in Britain" a všichni víme, co se děje se stresometry a hasícími přístroji "Made in Britain" ;-).
Jinak USB 3.0 je určitě plus, SATA je na Orange přes další čip, takže zbytečný (to můžu na usb pověsit převodník bokem) na Banánu je zdá se trochu problém se software, ODroid je drahej. Nu těžko říct, co vybrat.
Zdá se, žes nepochopil narážku, jedná se o tuto scénu: https://www.youtube.com/watch?v=xqQ6Z-HmAqY
Stalinismus byl taky ve své době docela úspěšný projekt, tohle je fakt dost stupidní argument. No hlavně že jste úspěšně vyvrátil tu část, která ani neměla být argumentem, ale jen vtipnou narážkou.
RPi je víc politická organizace, než by se mi líbilo. Já jim to neberu, ale mnohem radši si koupím produkt od někoho, kdo mi přehledně ukáže podrobnou specifikaci bez zbytečných marketingových řečí okolo.
Tyjo, tak ten pred tebou mluvi o fasismu, ty zase o stalinismu a pritom ani jeden z vas definici toho terminu nedokaze jen tak z hlavy napsat co? Hlavne ze jste se opreli do RPi - to po HW strance neni a nikdy nebyl zazrak, ale to, co dokazal v britskem skolstvi bysme mu meli tise zavidet a soupat nohama, protoze u nas je to v porovnani s GB+RPi dost hruza (a ne, cinske boardy to nezachrani :)
Nežiji v binárním ale reálném světě. Nepotřebuji se zaštiťovat definicemi nebo dokumentací českého jazyka, používám výrazy v přeneseném slova smyslu tak, jak je to pro přirozený jazyk běžné.
Přesto: Fašismus (mimo jiné) jakožto totalitní režim znamenal/znamená autoritářský systém odmítající vše, co přesně nezapadalo do konkrétní ideologické škatulky, apriori to odsuzoval jako špatné, méněcenné nebo nevhodné bez ohledu na reálnou situaci. Jakákoliv argumentace byla okamžitě stržena nebo ignorována, pokud neodpovídala oficiální propagandě. Režim uznával jen své dokonalé vůdce a jejich nohsledy a všichni ostatní byli umlčováni různými metodami. Pochopitelně jsem mohl přesněji použít "totalitní režim", ale to se bavíme o nepodstatných jazykových detailech, nečekal jsem, že můj příspěvek projde lexikální analýzou a někdo se jej bude snažit kompilovat podle zjednodušené české gramatiky a Masarykova naučného slovníku do strojového kódu ;-).
Jinak výše vyjmenované vlastnosti totalitního systému do detailu uplatňuje Eben Upton ve své RPi propagandě (dnes tedy označované líbivějším PR/reklama/marketing) a na jejich diskusních fórech.
Dále, můžu se prosím zeptat, co tak úžasného dokázalo RPi v britském školství? Nelze jim upřít rozběhnutí dříve mrtvého segmentu single board computeringu obzvláště v oblasti DIY, ale to není školství. Podařil jsem jim parádní marketing, propagace mimo jiné i užitečných věcí. Ale jinak je to jen další iniciativa, která vecpává do škol zbytečnou elektroniku, svůj produkt, podobně jako české EU projekty na Tabletky do škol (bohužel ne sedativa) vecpávají zbytečné a při výuce kontraproduktivní krámy, které většinu času odvádějí pozornost ale zato vyprazdňují přeplněné sklady.
Většina projektů s RPi jsou nesmyslný kanon na vrabce nebo naopak nelogické a neefektivní používání singleboard řešení. Pro školství je to celkem neužitečná věcička. Děcka si s tím jedno odpoledne pohrají při instalaci systému a tím to končí.
Na ty triviální hardwarové úlohy je mnohem lepší (levnější i přehlednější a jednodušší) používat Arduino, které se Upton snaží systematicky vytěsňovat. Na programování je lepší použít přímo PC/tablet/mobil, argument o "levném" stroji, který nevadí "zničit" neobstojí vzhledem k cenám PC/tabletů a jejich míře rozšíření jinde než v rozvojových zemích. Všechna programovací prostředí na RPi už dávno fungují na PC a měly svou základnu uživatelů, RPi ji jen efektivní propagandou rozšířilo. Mimochodem třeba se Scratchem se na PC pracuje mnohem pohodlněji než na RPi, vzhledem k výkonu a dostupným prohlížečům. Na složitější HW/SW projekty, kde je opravdu Singleboard potřeba už ale nestačí děcka pomalu na konci střední školy. Projekty, které jen blikají LEDkama učí děcka jen mrhat zdroji a pracovat neefektivně.
Suma: RPi je na školách zbytečností. Jediný užitečný efekt pro školy je sponzoring v rozvojových zemích a vznik studijních materiálů (v angličtině), které pro SW nevyžadují RPi a byly by hravě použitelné na PC a pro HW jsou zbytečně komplikované (mají-li opravdu vysvětlit princip) a zastírají potřebné HW principy začátečníkům, kvůli přítomnosti RPi "blackboxu" a operačního systému.
RPi i Arduino mám na škole, učím s ním programování na gymplu. Od koupi leží RPi téměř netknuté v šuplíku, Arduino se používá podstatně častěji. Doufám, že ho časem využiju na řízení robota po síti. Ale i teplotní čidlo s webovým rozhraním jsme si raději implementovali na Arduinu s ethernet shieldem v zájmu pochopení, jak to celé funguje. Vysvětlovalo se to snáz než problematika GPIO na ARM zastíněná ještě kernelovými moduly...
Osobni nazor: RPi povazuju za sragoru osizenou pro me v nevyhodnem podprostoru funkci. Nevim, k cemu by mi mela bejt, protoze levnejsi a lepsi desky byly a budou. ALE: RPi vypestovalo olbrimi komunitu a firemni zazemi a v tom je jeho (jedina) sila.
Nakolik si myslim, ze pro odbornika a pokrocilejsiho kutila je ta deska na prd, naopak si myslim, ze pro skoly vsech stupnu je vyborna; cena a mnozina fci akorat, souhrn pristupnost & bastlitelnost taky velmi priznivej. (A je fajn, ze starej exot Wolfram prihodil svoje, firemne samozrejme dobre promyslene, polinko timto smerem.)
Píšete to stylem, jako kdyby Arduino bylo schopno zvládnout vše, co zvládne Raspi, a tudíž je Raspi na hovno. Při představě, že bych dělal v Arduinu něco složitějšího, mě polévá studený pot (návrat do středověku počítačů), nemluvě o vysokoúrovňovém programování.
Pro mě Raspi pro seznámení s Linuxem a vytvoření čehokoli, kde není výkon klíčový, je skvělou věcí.
Ok já uznávám, že se okolo RPi dělá možná až moc politiky, ale že by za ním stáli ideologičtí diktátoři bych ani neřekl, ty bych hledal jinde :-)
GB školství to pomohlo - dělají se tam školení pro učitele všech stupňů (o tom si tady můžeme nechat zdát a bylo by to na delší debatu; není to chyba učitelů, to v žádném případě).
Skutečně je na prgání lepší použít tablet/mobil? S tím běž někam, jestli já v něčem RPi uznávám, tak právě v dost velkém tlaku na to používat otevřená řešení, i když HW (jak sám píšeš) je prostě výsledkem mnoha kompromisů.
suhlasim s tebou. tiez som mal na zaciatku "lepsi pocit" z cinskych alternativ (banana, orange, ...) postavenych na soc allwinner. neskor som sa dostal k tomuto http://linux-sunxi.org/GPL_Violations a tiez z toho nie som nadseny. takze si vyber, bud si priplatis (odroid, ..., ?) alebo musis skusnut kompromis. zalezi na tebe.