V Androidu 5 i 6 (aspoň na tabletech Lenovo, co jsem měl), certifikát důvěryhodné autority přidat šel, root nebyl potřeba.
Ovšem jakýsi bezpečnostní hlídač od Lenova se při každém spuštění vztekal, že mám kompromitované zařízení.
Jiná věc jsou ty letopočty.
Android 7.1.1 byl vydaný 2016, ovšem jak dlouho se ještě prodávala zařízení se starším Androidem? Obávám se, že nejmíň rok, a u kategorie "cena rozhoduje především" možná i delší dobu, a hlavně s minimální šancí na upgrade, a rovněž s minimální šancí na update CA. Navíc tohle asi budou mít lidi, kteří ten update stejně neudělají.
Odladit novou verzi Androidu na nějaké zařízení je prostě drahé. Cena mobilu je dnes z poměrně značné části tvořena právě poplatkem za SW a jeho následný support. Když někdo koupí levný mobil s dobrou HW výbavou, tak to logicky je na úkor SW podpory.
U některých lidí to dává smysl, lidé na stavbách, automechanici apod ... zničí mobil několikrát do roka, tak je to jedno. Ale když někdo kupuje mobil s představou, že ho bude používat více jak 2 roky, měl by na toto myslet. On pak ten nenáviděný iPhone se SW supportem na minimálně 5 let najednou není tak drahý, jak to na první pohled vypadá.
Možná Fairphone3+?
Dokonce v balení dostanete i šroubovák. Ale bojím se, že aktualizace budou rovněž váznout, jelikož u FP1 i 2 se na ně dost dlouho čekalo, a FP3 není v AndroidOne.
Já si myslím, že dnes už je tolik navázaných služeb a lidé je čím dál víc využívají, že ať děláte, co děláte, tak mobil morálně zastará poměrně rychle.
Ti, co si kupují "cena rozhoduje především" to samozřejmě odnesou nejvíc. Je zažitá taková uživatelská představa "já žádnou podporu nepotřebuju, mně stačí jen, aby to fungovalo".
@BobTheBuilder
... Android 7.1.1 byl vydaný 2016, ovšem jak dlouho se ještě prodávala zařízení se starším Androidem? Obávám se, že nejmíň rok, a u kategorie "cena rozhoduje především" možná i delší dobu...
Kupoval jsem si nový matlafoun na konci roku 2017 a stál cca 10 tyček.
A ani tehdy, ani dnes si nemyslím, že za tyto peníze bych si kupoval něco, co mám za 2 roky vyhodit, že to je obyčejné spotřební zboží.
Podle info uvnitř to má Android 7.0, po několika (málo) aktualizacích je verze jádra (prý) ze září 2018.
Mobil krásně funguje (až na nějaké problémy s automatickým "překlapěním" obrazu).
Tak se ptám:
1. Je to zařízení na vyhození?
2. Je tu někdo, kdo si kupuje mobil za 15 tisíc a víc s tím, že to bere jako spotřební zboží a že to za rok, dva vyhodí?
Taky tady je vetsi koncentrace geeku co si kupuji mobil kazdy rok.
Proto je tezke si predstavit ze nekdo chce mit telefon na telefonovani a ze ocekava ze jim vydrzi dele.
Jinak u veci se pozudzuje kolik to stoji mesicne a tedy jestli je to telefon za 12 tisic a ma vydrzet roky pak je to 500/mesic. Coz se na mne nezlobte je neuveritelne drahe pro normalniho cloveka. Jen si vemte 4 clenou rodinu to by vyhodila 2000 jenom za telefony.
Máte asi tak dvě možnosti, co s tím dělat:
A. U příštího telefonu vezmete v úvahu u dobu podpory. Možná to bude stále trochu kompromis, ale na 3 roky podpory v podobě měsíčních bezpečnostních aktualizací se u Androidu lze dostat. Což je rozhodně více než teď. Může s tím částečně pomoci i seznam od Googlu: https://www.android.com/enterprise/recommended/ .
B. Budete si stěžovat, jaký máte špatný telefon.
@hawran.diskuse
Nechci si kupovat mobil, ani auto každé dva, tři roky.
Nicméně vidím to v aktuální situaci jako menší zlo, vyjde to efektivněji.
Otázka, kterou si vždy kladu je spíš:
- vyplatí se mi riskovat, že mi na levné ojetině odejde drahý díl?
- vyplatí se mi starosti (výpadek), když mi mobil vypoví službu v nevhodnou chvíli?
- co mě bude stát, kromě opravy nebo pořízení nového, abych v mezičase měl náhradní auto nebo mobil?
Odpovědi na tyto otázky jsou samozřejmě subjektivní, a dokonce i u stejné osoby se mohou lišit zrovna podle pracovního / životního období.
Je známé, jaké problémy přináší používání starého Androida. Příhoda s certifikáty je jen jednou z mnoha. Záleží na každém, jestli je považuje za důležité, nebo je přejde či po večerech nějak vyřeší ručně. Výrobci se k tomu zadarmo (tj. bez pravidelného přísunu peněz) sami hlásit nebudou. Je poměrně logické, že pokud nemohou dostat od uživatele pravidelné výpalné, že raději tlačí na touhu po obměně.
Tedy mám mobil z 11/2016 běžící na Androidu 5.1 a zajímalo by mě jaké že problémy mě přináší jeho používání ? Zatím jsem zaznamenal pouze to, že zatímco eroušku1 jsem nainstaloval bez problémů, eroušku2 používat nemohu, protože chce verzi alespoň 6. Na nic jiného jsem zatím nenarazil a není to tím, že mobilu jen telefonuju.
@předřečníci
Pro Boha, dyk ten mobil je pořád ještě nadupanější než počítače, co mi stačily do nedávné doby, displej celkem paráda, ten HW určitě ještě není "starý".
Já nepotřebuju grafické vyfikundace posledního Androida, ani toho, co přijde potom. No, asi ani těch dalších.
Mi bohatě stačí systém, co tam mám teď, stačily by jen ty bezpečnostní záplaty a podobné věci...
@ Miroslav Šilhavý
Tak teď ještě přesvědčte nějakého výrobce...
Ale ano, já vím, že tento přístup se výrobcům "nevyplatí".
Každého půl roku nové zřízení (pokaždé asi bambilionkrát lepší než to starší), které už toho zvládá tolik, že to (troufám si tvrdit) stejně 99.9 % uživatelů nevyužije, to je větší vejvar.
A když jim to lidi tolerují, tak se nedá moc dělat...
PS: A co se všema těma "starýma" mobilama, které se s takovýmto přístupem "mají" vyhodit? Toto je - dle mého - jedno z nejhorších plýtvání materiálními zdroji a lidskou prací v posledních <whatever> letech.
9. 11. 2020, 17:04 editováno autorem komentáře
Tak ale člověk má na výběr. To je jak s jídlem, někdo dá za snídani 10kč a někdo 1000 kč atd. To samé je u mobilů. Pokud na to nemám a nebo nechci mít, tak si prostě koupím telefon kolem pár tisíc (tak to dělám já kupuji telefony od 2000 - 4000) a mám je cca 1 až 2 roky (měl bych je občas i déle ale většinou je prostě poškodím nebo ztratím).
Aktuálně mám Motorola One Action a stál asi 4000 a je super, má pravidelné aktualizace, takže pokud se mi nerozbije nebo jej neztratím, případně neodejde baterie tak věřím že ty 2 až 3 roky v pohodě dá.
Jednou za čas si zkusím koupit dražší mobil, naposled to byl Samsung A40 a většinou to dopadne že jej mám tak půl roku. Důvod je ten že je to většinou vetší mrdka než ty levné. Ten A40 jsem během prvního roku čtyřikrát reklamoval ale tu poslední reklamaci samozřejmě "neuznali", ale přišel mi uplně novej telefon ale i ten do měsíce začal blbnout, tak jsem ho dal tříleté dceři na hraní jako maketu.
Absurdně? V autě nemůžete vypnout bezpečnostní systémy. Televizor taky nepřemluvíte, aby dělal něco jiného, než co mu určil výrobce - jakkoliv by to hardware zvládal.
Na tom není nic absurdního. Absurdní je, že si někdo koupí výrobek a bez předchozího zjištění předpokládá, že si ho upraví a půjde to. Výrobci jde zcela pochopitelně (a nezaslouží si to žádné opovržení) o snížení nákladů. Snížení se dosáhne tím, že se vytvoří specifikace, co má telefon umět a to výrobce dodá. Nemusí dodat ani o chlup víc, ani nemusí řešit aktualizace po skončení prodeje, a je to fér vůči spotřebiteli.
Nicméně, aby to nebylo tak tvrdé, Google klade na výrobce určité požadavky, jinak jim licenci na Android neposkytne.
Další možností by bylo, kdyby se určily požadavky zákonem - pak by měli všichni výrobci před sebou stejnou metu.
Dobrovolně to výrobci, zvláště ti, co se zaměřují na levnější část trhu, respektovat nebudou. Byli by sami proti sobě (a svým akcionářům).
ESP se Vám podle specifikace od určité rychlosti zapne zpět, vypnutí je možné jen pro rozjezd (např. z ledovky nebo bahna se s ESP nevyhrabete vůbec).
Airbag je vypínatelný jen kvůli dětským autosedačkám, a spousta aut ten vypínač nemá (některá auta to mají jen jako volitelnou výbavu a u služebních aut to prostě potřeba není). Ale je to hezký příklad toho, jak může spotřebitel naletět - koupí si auto (zejména v bazaru, tam mu to vypínání nenabídnou za příplatek), předpokládá, že to půjde (protože do teď viděl jen auta, co to mají), a pak se nestačí divit.
To "staci" odpojit cidlo rotace kola (nebo kdyz vam uhnije magneticky krouzek, ktery to cidlo skadli.. jako me), vysledek je ABS error a predpokladam ze by se to neodvazilo zasahnout do brzd, samo sebou to ESP taky vyradi.
Pokud ale zrusite to, ktere je vzadu, tak prijdete navic i o elektronickou parkovaci brzdu :-) A nejspis to bude mit vliv i na rozhodovani o detekci na nenahustene kolo.
Trocha to pripomina situaci s temi certifikate, zrusite root cert a zbytek se vam zesype jako domecek z karet :)
Mechanicka rucna brzda na 100% splnuje moje potreby. Jednoducha, nezavysla na elektronike auta.
Ano, vyradenim jedineho cidla vypadne hned niekolko systemov v aute. Skoro polka inovacii za poslednych 20 rokov, ak nepocitam bluetooth radio... Vlastne zase podobne, akobs tym root cert :-)
9. 11. 2020, 12:26 editováno autorem komentáře
Jo, a přesně tohle je problém toho dnešního elektronizovaného haraburdí s koly. Já když někam přijedu, zatáhnu ruční brzdu ocelovými lanky a fungovat to prostě bude dokud tam ta lanka budou a nebudou moc vytahaná, klidně za sto let. A o nahuštění kol se starám sám. Zabere mi to tak asi dvacet minut ročně.
Často si prostě vymýšlíme komplikace a je otázka, zda za to ty komplikace stojí. Neznám kupříkladu žádného BFU, který by řešil platnosti a neplatnosti certifikátů, maximálně tak ty, co pak řeší že jim něco nefunguje a chtějí po někomu znalejším vědět jak to obejít. A jeden se pak skutečně ptá, jestli opravdu úplně všude potřebujeme HTTPS a podobně.
To sice ano, ale otázka co s tím budete dělat ? 2x denně asi kola přifukovat/vyfukovat nebudete, že ?
Ono stejně většina aut hlídá tlak přes čidla ABS za jízdy, takže pozná že jedno kolo má jiný obvod než zbytek, tedy asi má menší tlak. Pokud by vám nějaký vtipálek upustil všechna kola stejně, tak to většina aut nepozná.
"Skuste najst tlacitko ABS OFF. Niekedy by sa hodilo ale take sa neodvazia vyrobci urobit."
Teraz už nie, ale podľa mňa ani nie že by sa neodvážili, ale že to na nič dobré nie je (s výnimkou automobilových pretekov mimo bežných ciest, kde sa beztak nejazdí sériovkami).
Ja som také tlačítko od výrobcu mal. Na Audi 100 ročník 92. Keď som si to zo srandy vypol na prázdnej zľadovatenej ceste medzi dedinami, po prvom stlačení brzdy som dostal hodiny a vyletel do zasneženého poľa. Chvalabohu vďaka quattro pohonu a uzávierke diferenciálu som nemusel ísť potupne zháňať nejaký traktor...
Ak by to tlačítko malo niekomu na niečo byť, to by dotyčný musel mať situácie, kde je lepšie ísť bez ABS alebo ho v nejakom momente vypnúť, sakra dobre natrénované. A to 99,5 % vodičov nikdy mať nebude.
> V autě nemůžete vypnout bezpečnostní systémy. Televizor taky nepřemluvíte, aby dělal něco jiného, než co mu určil výrobce - jakkoliv by to hardware zvládal.
Oboje uvedené považuji za špatné. U auta je to trochu sporné při provozu na veřejných komunikacích kvůli homologaci pro bezpečnost, ale telefon (což je v dnešní době univerzální počítač -- než na mě zase někdo vytáhne argument Nokií 3310) a televize tyto případy nejsou.
> Absurdní je, že si někdo koupí výrobek a bez předchozího zjištění předpokládá, že si ho upraví a půjde to.
Nemáte na výběr, když je všechno jenom Android a iOS. A absurdní je, že to lidem přijde normální. A děsím se hlavně toho, že se tohle brzy rozšíří na počítače.
@martinpoljak
Zjednodušeně protože Vám to žádný výrobce nenabízí a zatím žádný nenašel argumenty, proč to dělat jinak. Ti, co se o to snažili, zkrachovali - nebyl zájem. Resp. byl zájem, ale neexistoval pro to žádný životaschopný obchodní model.
Složitě: výrobce musí držet záruky. Pokud Vám umožní víc, má víc problémů k řešení. To stojí peníze, které nikdo vydávat nechce. Pokud 90 % uživatelů současný stav přijde přijatelný, nemá smysl násobit náklady kvůli 10 %.
Že je to proto, že mi to výrobce neumožní chápu. Ale výrobce musí držet záruky na co? Na funkčnost operačního systému? Proč totéž nemusí dělat výrobci osobních počítačů? Takže ne, nemusí takové záruky držet. Opravdu ne.
A přesně těch 90 % na 10 % je důsledek dementizování čehokoliv. Jakmile se něčeho chytne dav, jde to univerzálně do prčic protože výrobce se pak už s nikým jiným, než s ovcemi nemá potřebu zabývat. Notebooky nebo automobily jsou dnes přesně stejný případ.
Tohle jsem zkousel, ale stejne jsem mel problem. Nakonec jsem musel starsi Lenovo tablet rootnout, stahnout z Googlu aktualni seznam certifikacnich autorit, smazat ty puvodni, zkopirovat tam ty ztazene a nakonec jsem tablet zase unrootnul. Ted uz chodi prohlizec (Chrome) normalne. Bohuzel jsem na to rozumny navod nenasel, zpusobu jak rootnou tablet je mnoho, nektere z nich nefunguji, jine jsou fejky. Je to opravdu hnus. Stravil jsem s tim mnoho hodin, ale nakonec se to podarilo.
No je pravděpodobný, že se i u Chromu dočkáme toho stejnýho https://www.zdnet.com/article/chrome-will-soon-have-its-own-dedicated-certificate-root-store/
Jak je na tom Android verze netuším, ale desktop Chrome k tomu směřuje.
Když ono je to těžké. Například Cisco AnyConnect klient vám při potvrzení nedůvěryhodného certifikátu (důvěřovat vždy) při připojení k VPN zákazníka do root CA prostě přihodí Root CA certifikát zákaznické CA, přitom reálně ten souhlas jste dal k nečemu docela jinému.
Podobně to dělával dříve vmware plugin atd.
Pak se seznamu Root CA v OS nedá vlastně věřit. I proto používám pro důležité věci firefox.
Myslíte, že naprostá většina uživatelů prostě přestane používat spoustu služeb, které doteď používali, a nebude to nijak řešit? Nemyslím si, že by to tak bylo – řešit to budou, a buď si zařídí instalaci nového kořenového certifikátu, nebo pořídí nový telefon. Těch, kteří to řešit nebudou, nebo nedokážou najít nikoho, kdo by jim s řešením pomohl, bude minimum.
Horší to bude s těmi, kteří normálně používají jen Google a Facebook. Ti to řešit nebudou, a pokud budou občas potřebovat jiný web, nebude jim fungovat. Protože se s tím ale setkají výjimečně, budou to považovat za chybu toho webu a nebudou mít potřebu to řešit.
Odhaduju, že uživatelé se starým Androidem nebude zrovna náhodně vybraný vzorek, a budou více zastoupeni (1) technicky méně zdatní uživatelé a (2) méně nároční uživatelé.
Co se pak může stát:
a. Uživatel to ani nepostřehne, nebo jen málo – to může být celkem častý případ.
b. Uživatel to postřehne, a vykašle se na to, bude prostě více používat počítač.
c. Uživatel to postřehne a koupí si nový telefon.
d. Uživatel to postřehne a vyřeší to instalací vhodného prohlížeče.
e. Uživatel to postřehne a vyřeší to instalací kořenového certifikátu. (No, už v počátcích Let's Encrypt jsem viděl návody na instalaci různých *mezilehlých* certifikátů, kde autor měl zřejmě omezené znalosti PKI.)
Někteří uživatelé se mohou zeptat někoho zkušenějšího, někteří použijí Google a najdou třeba nějaký návod. Což může trochu zvětšit skupiny D a E. I tak si ale myslím, že skupina E bude nejmenší.
A ještě je tu možnost, že k problémům z různých důvodů moc nedojde. Možná Google problém vyřeší pro Chrome. Tomu bych celkem věřil, jednak tu někdo už dával link na to, že se Google chystá do Chrome dát vlastní seznam kořenových CA, jednak to pořád může být pro Google dostatečně velký problém, aby byl důvod se tomu věnovat. A řešení pro Chrome nemusí být až tak těžké. Samozřejmě se v tom množství uživatelů objeví někdo, kdo neaktualizuje. A samozřejmě se problém může objevit i v jiné aplikaci, kde důvod nebude z chybové hlášky až tak zřejmý, a autor aplikace to z nějakého důvodu nevyřeší.
Ti technicky méně zdatní uživatelé mají typicky někoho, na koho se obrátí, když jim něco nefunguje. Google Chrome není univerzální řešení, na těch starších telefonech byl ještě výchozí „Android prohlížeč“ a Chrome se tam musel doinstalovávat, na zařízeních před Android 5.0 Chrome ani nejde nainstalovat.
Méně zdatní (někteří) se na někoho obrátí, otázka je, jak moc zdatný bude ten člověk? IMHO jen malá část bude dobře vědět, co je to certifikát atd. Takže do Google dost možná zadají dost obecný dotaz, na který nemusejí najít správný výsledek. Někteří možná zkusí jiný prohlížeč, někteří updatují Chrome – IMHO většinou ne proto, že by věděli, že a proč to pomůže; spíše to prostě zkusí a třeba to vyjde.
Ano, opravdu staré vykopávky nemají Chrome předinstalovaný, a část těch uživatelů bude používat telefon i pro přístup na web. Takže toto řešení nepomůže všem. Ale pokud to Google vyřeší pro Chrome, bude to najednou řádově menší problém.
Spomína sa tu Android, ale mne sa vidí, že Windows 7 je na tom rovnako. Taktiež už nie sú podporované, a nech pozerám ako pozerám, ISRG Root X1 v certificate store nevidím.
powershell -Command Get-ChildItem -Recurse Cert: | find "ISRG"
Samozrejme, jeden dôležitý rozdiel tu je: keby Microsoft chcel, tak ISRG Root X1 pridá omnoho ľahšie, než je to možné vo svete Androidu.
To už ale hovoríte o tom, že používateľ vykoná akciu/údržbu.
Mne robí starosti tá väčšina používateľov, ktorí si sami nič nenainštalujú. Žijú v iných svetoch (ich špecializáciou nie je IT), zariadenia ako PC alebo smartfón vedia nejako použiť, ale je mimo ich obzor sa o zariadenie starať.
Ak sa bavíme o ľuďoch, ktorí vedia čo a ako, tak aj na Androidoch je aká-taká šanca na upgrade, hoci nie priamo od výrobcu zariadenia.
To je dlouhodobá bolest většiny elektroniky, osobní počítače jsou v tom spíše výjimkou.
Proč bolest? Když se podívám, jak klesá cena elektroniky vůči průměrné mzdě, dokonce klesá i v absolutních číslech, tak je klidně možné, že to není žádná bolest, ale důsledek toho, co lidé preferují. Bude to jako s potravinami. Koupíte buřt s masem, nebo s pilinami. Jediné, co je potřeba je, aby to bylo vyznačeno (na to chybí u elektroniky jakákoliv legislativa), a taky ochota lidí si to připustit a přemýšlet nad tím.
V tomto ohledu selhávají i média. Výrobci elektroniky jsou důležití zadavatelé reklamy, takže se žádná redakce nehrne do subjektivního testování značek. Všichni testují jen technické parametry, skóre benchmarků. Subjektivně se testují možná ještě tak foťáky. Samozřejmě je i levnější vzít dvacet aktuálních telefonů jedné třídy, srovnat je do tabulky a přidat výsledky technických testů, než provádět rešerši produktového portfolia za posledních deset let a srovnat přístup značek k zákazníkovi a jeho uživatelský dojem. Jediná oblast, kde ještě člověk jakš takš získá informace a existují opravdoví recenzenti, je automobilismus.
Oficiální podpora Androidu 7.1 skončila před 13ti měsíci (2019) release 39, výrobci sami mohou snadno poslat jen aktualizační balíček, který bude obsahovat jen certifikáty, kdy budou chtít.
Teoreticky tedy ani Android 7.1 nemusí mít problém - to záleží opravdu na výrobci zařízení, jestli chce zarmoutit svoje zákazníky.
Androidu nekončí podpora tím, že vyjde novější verze.
Samozrejme, osobni/pracovni IMAP/SMTP.
Google ucet je v mem android telefonu jenom na "hrani" (google play) - k instalaci aplikaci, a jeste se tam synchronizuji kontakty, coz je teda nutny zlo, ktere holt musim akceptovat., Neni zcela snadna cesta mit i tyto data ve vlastni rezii, ale email nastesti jde nastavit nevazany ke Googlu. Nejsem IT ovce, co zije cloudem.
Za chvíli si budeme telefony jen pronajímat a bude vyřešeno. De facto se to děje už teď... Samozřejmě se mi to nelíbí a tak mám dumb-phone a je vystaráno. Jako univerzální zařízení ve vlastní správě mám pc/notebook a o tuto možnost doufám nepřijdu. I když... spravovat si pc sám je nepochybně známka teroristických sklonů.
A je na tom 4S neco co by nefungovalo? Kdyz pominu, ze to proste uz nema vykon treba na Waze a hry.
Ten mobil prisel (4s) prisel do distribuce v 2011 a jeste v 2019 dostal update iOS.
A ted to porovnej s Galaxy S4 mini, ktery vylezl 2013 (a nebyl to nejlevnejsi telefon z lowendu) a skoncil tak jak vysel - na Androidu 4.4 (tusim, ze jsem to dokazal jeste znasilnit nejakym Jelly Beamem postavenym na Androidu 6, ale pak odesel muj druhy kus taky kvuli nekvalite zpracovani tlacitek a presel jsem na iPhone a zlate rozhodnuti)
No tak tady je můj zkrácený přehled:
1x přejetý autobusem pří vystupování vypadnul z kapsy a spadl přímo pod kola,
3x rozkousán psem (vždy jiný pes)
2x se prostě nafoukla baterie a prasknul
1x špatná kapsa a sednutí
1x kapsa ale při zavírání dveří od auta, byl tam výčnělek a trefil přímo telefon v pravé kapse.
3x utopen (první mi propadnul mezi podláškama na táboře pod stan do mokré trávy, podruhé jsem se šel vykoupat do přehrady a zapoměl ho vyndat, a třetí prostě jen hodně pršelo)
4x odcizen
1x čokoláda (velikonoce dítě mi dalo do kapsy čokoládovou figurku)
1x pád na kole
Jo, když mi bylo -náct, tak jsem také třikrát ztratil doklady i s peněženkou a po čtvrtý mi je ukradli z kabátu pověšenym na věšáku. Pak jsem si oddělil doklady a peněženku a bylo po problémech (málokdy potřebuju ukazovat řidičák/občanku/tramvajenku A platit) - začal jsem doklady nosit v kapse, ze které nemohly vypadnout a peněženku jsem měl menší, takže se lépe vešla do kapsy.
Telefon zásadně nosím v náprsní kapse, (od dob co mám chytrý, tak ve flip pouzdře). Jednak je rychle po ruce, a druhak vypadne jen když se předkloním. Ještě nikdy se mi nerozbil. V oblasti pasu jsem nosíval zavěšený foťák. Od doby co mi ho přiskřípla sklápěcí sedačka v autobuse MHD už to také nedělám.
Pardon, ale takhle dlouhý seznam rozbití telefonů nevypadá jako adekvání zacházení s věcí, která obsahuje velkou část elektronické identity uživatele.
Můj Sony Xperia Active Mini z roku 2011 stále funguje. Výdrž akumulátoru 24-48h, displej mírně ošoupaný. Android 4.0.4. Vyměněn 2x mikrofon (cca 500 za každou opravu). Vyměněn zadní kryt (v dodávce s novým telefonem byl jeden náhradní). 1x přeflashován firmware (telefon nestartoval). Telefon je malý (displej 3"), kolem obvodu je kovový rámeček. Takže všechny pády vydržel. Dnešní telefony s displeji velikosti okna nemohou zákonitě pád přežít. Telefon má ochranu IP 67. Kdysi stál asi 7500, dnes už srovnatelná náhrada není, bohužel.