To je dlouhodobá bolest většiny elektroniky, osobní počítače jsou v tom spíše výjimkou.
Proč bolest? Když se podívám, jak klesá cena elektroniky vůči průměrné mzdě, dokonce klesá i v absolutních číslech, tak je klidně možné, že to není žádná bolest, ale důsledek toho, co lidé preferují. Bude to jako s potravinami. Koupíte buřt s masem, nebo s pilinami. Jediné, co je potřeba je, aby to bylo vyznačeno (na to chybí u elektroniky jakákoliv legislativa), a taky ochota lidí si to připustit a přemýšlet nad tím.
V tomto ohledu selhávají i média. Výrobci elektroniky jsou důležití zadavatelé reklamy, takže se žádná redakce nehrne do subjektivního testování značek. Všichni testují jen technické parametry, skóre benchmarků. Subjektivně se testují možná ještě tak foťáky. Samozřejmě je i levnější vzít dvacet aktuálních telefonů jedné třídy, srovnat je do tabulky a přidat výsledky technických testů, než provádět rešerši produktového portfolia za posledních deset let a srovnat přístup značek k zákazníkovi a jeho uživatelský dojem. Jediná oblast, kde ještě člověk jakš takš získá informace a existují opravdoví recenzenti, je automobilismus.