Pripomina mi to nightcode. https://sekao.net/nightcode/ Momentalne ho skusam, zatial celkom spokojnost.
Vyvija sa tiez pomerne rychlo (zatial). A velka vyhoda je, ze je to java, da sa teda pouzit vsade.
Neni to tak uplne presne. Autor Chris Granger se zkratka vyjadril v tom smyslu, ze programovani tak jak ho zname dnes je zkratka strasne neefektivni vec. Light Table je tedy sice dobra vec, ale pro uz v zakladu spatnou (spatne navrzenou) vec. Z toho vznikl take napad na novy jazyk "aurora". Tahle zprava je prekrucovana tak, ze autor si mysli, ze je light table mrtvy. Tezko rict, na jak moc je to verohodne... Nicmene explicitne jsem nic takoveho od Chrise neslysel
Vice o tom je zde: http://lighttable.com/2014/03/27/toward-a-better-programming/ .
Co me u Light Table stve je, ze neumi otevirat soubory z prikazove radky stylem "lighttable soubor.txt". Soubor zkratka neotevre. Tudiz je pro me v tomto ohledu nepouzitelny a zustavam u Vimu.
Ještě jeden pěkný blog od autora: http://lighttable.com/2014/07/18/imperative-thinking/
Zdá se mě to, nebo se Light Table, Atom, Sublime Text atd. strašně moc podobají? Buď se jedná o nějakou novou módu - tmavé pozadí (jako v době terminálů) nebo je to prostě nástup úplně nově pojatého GUI?
Jako: na jednu stranu se mě to líbí, není to tak přeplácané jako VS nebo Eclipse, ale trošku se bojím použitelnosti...
Nikoliv, ve skutečnosti je to móda, dívat se na bílé pozadí byla už prostě nuda. Stejně jako kdysi cool místo tmavého podkladu a nazelenalého písma monitorů, byla borlandovská změna, modré pozadí a žluté písmo. Tak jak se v designu aut střídají kulatá a hranatá období, tak se v designu editorů střídají tmavá a světlá období :-) Každá doba potřebuje svůj styl, aby se odlišila od těch předchozích.
Ale většinou má ta móda nějaký impulz, ve kterém je reálný základ. Tmavá s nazelenalou bylo z doby monochromatických monitorů (měl jsem monochromatický EGA monitor, který měl přepínátko zda ta světlá barva byla bílá, oranžová nebo zelená). Jak přišla žlutá/bílá na modré se můžu jen dohadovat (videl jsem dřív norton commander, než borlandovská gui, ale tady opravdu nevím). Mezi tím přišly wysiwyg editory, a ty se snažily emulovat bílou A4, a také světlá dialogová okna s tmavým textem. No a pokud má editor toolbary a menu v barvě systému, tak se k tomu nehodí "inverzní" editační pole. Pro někoho je ten přechod příliš ostrý a za špatných světelných podmínek je vidět jen tmavé na světlém (nebo naopak jen světlé na tmavém nesvítí do ksichtu moc).
No i zbroj rytířů, či samurajů, nebyla prosta ornamentálních prvků. I programy jsou o trhu (i ty open source), je tedy důležité, aby i programátor měl pro něj cit. Kdoví zdali motivem pro vznik saracénské oceli nebyla snaha získat na čepeli hezký ornament a jako neočekávaným výsledkem pak byly její překvapivé fyzikální vlastnosti.
Má to samozřejmě i evoluční podtext, jiný styl časově odděluje generace software, ostatní lidé se pak podle toho orientují a je to taky podvědomá motivace používat novější věci, nebo i jakási forma generačního, či komunitního uzávěru. Křížením nápadů v uzavřené komunitě dochází k jejich degeneraci, proto jsou dobré různé uzavřené styly, které se vzájemně ovlivňují a jejich křížením dochází ke vzniku nových stylů.
Na evoluci Linuxu je to hezky vidět, jen kolik je různých manažerů oken, kolik je distribucí a jak se jejich příznivci vzájemně potírají.
Nakonec základem každé kultury je ornament, už desetisíce let.
Češi protože převážně žijí v barokních kulisách a proto podceňují ornament, nebo se naopak proti němu vymezují, jiné národy, které na svém území nic takového nemají, jsou mnohem více ornamentálně založené. Je to hezky vidět, když srovnáte grafický projev Čecha a Poláka. Polák použije ozdobné písmo a nadpisy ještě pro jistotu podtrhne čárou i vlnovkou :-)
Zajimave, urcite na tom neco bude, je to treba i videt na verejnych dopravnich prostredcich (tramvaje apod.). Mozna to i muze souviset s tim, ze lidi si nevzali barokni (cirkevni) stavby za sve? Treba me osobne se zrovna tento stavebni sloh skoro vubec nelibi, snad s vyjimkou Santiniho staveb, jenze ten baroko zkombinoval s gotikou... :)
Ono v době CRT s nízkým snímkovým kmitočtem prostě bílé pozadí blikalo, takže například Word ve Windows 2/3/3.11 byl dost o oči. Ale i například 602 software měla takové prapodivné období, kdy u T602 a C602 dávala bílé pozadí a prakticky všichni na to nadávali. Takže není divu, že se dávala přednost tmavému pozadí, což v základních 8 odstínech pozadí pro CGA/EGA/VGA byla buď černá nebo modrá (zelená je již hodně světlá a červená ...hmm :-)
Klasické "zelené" terminály byly v tomto ohledu o dost lepší, obraz byl ostřejší, lépe čitelný, duchové tam byly vlastně naschvál kvůli dlouhému dosvitu fosforu...
> Nikoliv, ve skutečnosti je to móda, dívat se na bílé pozadí byla už prostě nuda.
Já to mám ve všech editorech už od dob toho borland turbo pascalu, který jsem začal používat někdy kolem roku 2004. Možná za to mohl i nekvalitní CRT monitor, ale od té doby nevydržím moc dlouho čumět do aktivní bílé barvy (čtečka knih nevadí, tablet ano). Jde to dokonce tak daleko, že v kanceláři všichni vědí, že když přijdu, tak musí zhasnout panel zářivek nademnou.
Je to mozna prvni general-purpose IDE jehoz GUI je renderovane a plne integrovane s OpenGL:
http://www.geeks3d.com/20141121/light-table-0-7-2-next-generation-code-editor/