Fotím hodně i do RAWu. Měl jsem možnost vyzkoušet si komerční i nekomerční programy. Pro moje potřeby nadšeného amatéra linuxové alternativy postačí. Nicméně některé úpravy, které souvisejí např. s portrétem se opravdu pohodlněji dělají pomocí komerčních programů. Vyretušování drobností Gimp ještě zvládne, ale složitější úpravy (lokální tonální posun, lokální doostření, úprava pleti) prostě zabírají strašně moc práce. Dle mého profík spíše použije komerční wokení aplikace. Kdysi my jeden profesionální fotograf na workshopu řekl, že pokud si s fotkou musím hrát dýl jak 5minut, tak je lepší ji nafotit znovu a pořádně. Ono když se fotí móda a je těch fotek kolem třístovky tak je důležitá i doba postprodukce.
Hodina produktové, reklamní a architektonické fotografie mě stojí 1.5-15kKč, postprodukce 800Kč - nepočítám svoji odměnu. Na dobrou výslednou fotku počítám 1/2-3hod za kamerou, tak že si občas hraju s postprocesem jednoho záběru i 3 dny. Je fakt, že často v tom hraje hlavní roli HDRI.
Postprodukci dělám pro studia na jejich HW/SW a tedu v APh, sám mám pipeline postavenou na Linuxu s RT jádrem a používám GIMP, LuminanceHDR, Nuke a (dříve víc) CinePaint. Nepociťuji žádná kvalitativní ani funkční omezení. Je pravda, že lehce zvládnu většinu UI.
GIMP je vcelku povedený nástroj a často kritizovaný UI mi vyhovuje. Ten by jen mohl být více konfigurovatelný, aby uživatel mohl odstranit duplicitní ovládání podle vlastní volby a celou aplikaci zpřehlednit. Podotýkám, že starý víceoknový systém mi vyhovoval víc ... snad zvyk z 3d pipeline.
Produkty Adobe jsou mi obecně dost protivné.
http://www.thefoundry.co.uk/products/nuke/
Jinak bych jeste doporucil Autodesk Smoke
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index?siteID=123112&id=15657302