Ani to už není až tak horké. Existuje sice ještě hardware, se kterým jsou pod Linuxem trochu problémy, ale jeho opravdu málo. Když už jste zmínil Gr.Karty : Např. Největší hráči ATI a NVIDIA vydávají plnohodnotné ovladače pro Linuxem, ze všemi funkcemi jenž jsou dostupné i pro konkurenci. Spousta karet má ovladače jako moduly již přímo v balíčku s jádrem. Osobně musím říci, že jsem měl mnohem méně problémů rozhodit nějaké železo pod Linuxem, než pod konkurenčním os (když se nějaký hardwarový problém vyskytl).
to by bylo taky mozna dobre vysvetlit, proc v linuxu neni takova zhovadilost potreba, ze mame nejake standardy ala opengl, openal apod. a ze directx je nesmysl
myslim si, ze v diskusi k tomuto clanku se to prilis nehodi. kazdopadne jde o to, ze je to zase dalsi nesmyslny vytvor microsoftu, ktery je urceny jen k tomu, aby bylo co nejvice nekompatibility mezi systemy. proc se ve windows pouziva pri vyvoji her directx a ne opengl, openal, ... ?
dalsi vec je to, ze s directx (konkretne directdraw + direct3d) jsem si jeden cas pod windows hral a kdyz to srovnam s opengl, tak ty directx jsou hnus (zaprve to natahne tak na dvojnasobek delku kodu, zadruhe to funguje jen na windows, ...). standard je proste opengl, tak by se melo pouzivat opengl.
ty osobni invektivy nejsou imho potreba, ale asi si potrebujete zvednout (nejspis velmi nizke) sebevedomi... zkuste si neco naprogramovat s directx a s opengl a pak tady placejte kraviny. a pokud mate pocit, ze jsem troll, tak me nekrmte :))
Hry nedělám, tak DirectX nepotřebuju. Ale nevrdím že je to k ničemu. Přinejmenším vývojářům her to slouží léta velmi dobře. Pokud vám to uniklo, herní průmysl z velké části využívající všech výhod spojených s DirectX dělá každoročně miliardové kšefty.
bezva nazor - "ja s tim neprogramuju, ale kdyz to ve svete pouzivaj, tak to prece musi bejt dobry"... prectete si o tom neco vy, zkuste si s tim neco naprogramovat a pak se o tom muzeme zacit bavit nejak na urovni. hloupe hadky bez argumentu me nebavi (a malinko lituji, ze jsem to tady s tim directx/opengl zminil, protoze je z toho zase akorat flamewar). dost, koncim.
No, jistě bychom se dostali daleko a nemá cenu se tady hádat. Ale jak už jsem napsal, netroufal bych si tvrdit že je DirectX špatný. Kdyby špatný byl, nemohl by se tak prosadit.
ok, mozno by som mohol odpovedat ja, ako vyvojar hier.
1, direct x je zlozene zviacerych casti, co asi kazdy vie, takze ma zmysel porovnavat d3d a opengl, kde d3d ma vyhodu ze niektore veci staci naprogramovat raz a ide (malo by) to na vsetkych kartach, zasa na druhej strane pokial to velecteny MS nezahrnie, tak ma vyrobca kariet smolu, aj keby to bola super fukcia. u opengl si sami pri testovani uz mozu programovat a skusat nove funkcie ktore d3d mozno ani nikdy mat nebude. ogl samozrejme standardizuje extensions tiez, takze na roznych kartach su tie iste extensions a teda to staci nakodit tiez iba raz.
2, opengl a jeho klony ci kopie alebo napodobneniny som nasiel na nasledujucich platformach: nintendo ds, playstation2, playstation3, playstation portable, wii, gamecube. Directx na windows a xbox/360 tj zasa pc a ms only
3, dx bol povodne vytvoreny na to aby v podstate vsetko co bolo vo windows zrusil vratane inputov, a pridal priamy pristup do vram a pod. tj aby sa dostali tam, kde bol dos, kedze vyvojary odmietali na windows robit hry. vtedy uz ogl veselo pouzivalo napr sgi
4, MS odzaciatku pretlacal dx velmi silno a poslednu dobu velmi hadzal polena pod ogl. ogl vo viste je velmi silno okriplene a hovori sa ze v dalsej verzii uz ani standartne nebude, ale to az tak zda sa vadit nebude, kedze PC trh z hrami umiera postupne ale isto. Krasny priklad z pred 2 dni je assasin creed, ktory vysiel aj na ps3 a bol/je velmi dobre predavany, pricom na pc ma vyiist az o 2-3 mesiace, avsak uz je ho mozne stiahnut piracky, co nepridava na popularite pc hier. dalsi obrovsky problem pc hier je
a, neustala nutnost upgradovania a tym velmi velke predrazovanie
b, znacne zlozitejsia instalacia ako na konzole
c, problemy s windows samotnym a dx rovnez
toto vsetko odradzuje (ano aj tupych - co je vacsina) hracov od hrania pc hier. celkovo statisticky predaje na pc su 10x mensie ako na konzole.
ale nezabudnime pripomenut nevyhodu konzoly a ta je bezesporu este stale do velkej miery ignorovanie mysi a klavesnice aj napriek tomu, ze uz na PS2 sa dala napojit a pouzivat. bez tychto dvoch elementov (alebo vhodnych alternativ ako sa javi ovladac na wii) sa PC hranie bude utapat a drzat nad hladinou.
+1
Ja sice hry neprogramuji, ale DirectX se az do dob 9.0 drzelo na trhu jenom kvuli podpore od MS. 9.0c uz mela konecne lepsi vzhled (pri realtime HW vykreslovani) nez OGL. Bohuzel od te doby OGL zase pokrocilo.
Zvlast to na konci ctyrky je bohuzel pravda, kdyby se na PS3 daly hrat strilecky a strategie s mysi a klavesnici, tak jsem zcela spokojen a konecne si odinstaluju Wine.
Vidíte to, já bych například nikdy nekoupil konzolu protože je to podle mě drahé a pouze jednostranně využitelné zařízení, za PC ale klidně dám spoustu peněz a nacpu do něho to nejlepší co je momentálně na trhu. Takže to je věc názoru. Stejně jako je věc názoru to, že trh PC her umírá zatím co trh konzolový roste. Já to vidím stále tak nějak nastejno. To že pro hry na PC můžu, nebo někdy dokonce musím stahovat různé opravy a doplňky beru naopak jako velkou výhodu. Takto není ta hra totiž po dohrání pro hráče minulostí. Nic mu nebrání vrátit se k ní a po stažení doplňků si zahrát jiné herní scénáře nebo další levely. Díky tomuto se třeba do dneška hraje dnes už legendární Ultima Online. Jenom s jinou a o hodně krásnější grafikou a hudbou než jakou to mělo v době prvního vydání této hry. UO bohužel nespustíte pod Wine.
no za konzolu dam 12 000sk napr a vydrzi 5-7 rokov. ps2 mi sluzi dodnes a to som ju kupoval v dobe, ked pc vtedy kupovane je uz srot absolutne nepouzitelny (krom velmi ale velmi starych hier). Samozrejme do ps3 sa daju stahovat dalsie addons a bonusy ci levely, a normalne sa to vyuziva. su aj zadarmo, ale su aj platene. a este ako bonus si mozete nainstalovat legalne yellow dog linux, ktory je do znacnej miery podporovany. (ubuntu uz je tiez mozne nainstalovat btw). celkom slusne za 12000 nie?
to myslite vazne ci si len utahujete? samozrejme ze ide pripojit hocico co je usb, alebo bluetooth, vratane mysi, klavesnice (skusal som oboje), volantu, alebo aj tlaciarne
I když to podle toho odkazu vypadá že ji spustíte, skutečnost je bohužel jiná. Navíc nerozběháte pár podpůrných prográmků bez kterých by dnes bylo hraní UO utrpením. Jinak samotný shard, tedy server pod kterým UO běhá, spustit pod linuxem jde. Já se ale bavím o klientu, ne o serveru.
ano, je pravda ze konzoly v hrach prekracuju PCcka, co sa tyka dopytu, ale je celkom jasne ze tuto skupinu zaujmu tvoria deti ktore su od malicka ucene sediet pred telkou a nerozmyslat, a byt ticho a neotravovat svojich rodicov, potom dostanu konzolu kde sa konecne naucia nejakej interakcii, a potom dalsich 15 rokov veria v to ze to je to najlepsie(najinteligentnejsie) co mozu robit. a to samozrejme ovplyvni aj ostatny ich zivot.. ale to je jedno. skratka tito "divni" ludia chcu len jedno, zamestnat svoj mozocek, a oni nepotrebuju riesit nejake pozadie hry, len cumiet a tukat a "ziskavat" velke hodnoty na obrazovke.
ja sa tiez uz hram takmer 20 rokov :) v sucasnosti mne dobre sluzia na odreagovanie od pracovneho dna. ale nikdy by som nedopustil konzolu v mojom dome. to co malo velkych uspech na poly PC hier su masivne onlajnovky. onlinovky su obycajne life leechers. cloveku nezostane cas na ine hry, a zaujem o onlinovky je obycajne niekolko rocny. (ja som to vzdal napriklad s wowkom az po... tusim jeden a pol roku na druhy pokus) myslim si ze kazda spolocnost co robi hry tohto typu, keby robili zaroven aj klientov beziacich na linux, bol by to taky dost riadny klinec do windowsovej truhlice. samozrejme ze windows nezanikne, ale necudoval by som sa keby niekedy neskor v tomto storoci ziskal minoritnu poziciu oproti linuxu.
na margo directX a Windows. tieto slova su memy. po roky, do ludskej pamete vtlacane. aj vdaka licenciam, aj vdaka reklame, tvaria sa ako unikatne van goghove malby. ale nieje to pravda, nerobia nic take co by nemohlo byt nahradene substitutom inej povahy. v skutocnosti su ako chlieb alebo vodka, ktore dokaze na svete vytvorit vela vela spolocnosti. problem je ze vdaka "Memu", ludia potrebuju jest chlieb ktory je v sacku s napisom windows, a pit vodku na ktorej je etiketa s directXom.
bolo by krasne keby vsetok softver bol slobodny. a platili by sme iba za sluzby.
a este jedna vec, hry sa uz nevyvijaju. co sa vyvija, su technologie okolo nich. ale princip hier zostava. co je dost smutne. ludia sa chcu pozerat na krasne veci (a holy shit z toho) skoda je ze sa potencial oblasti "hier" nespaja s potencialom oblasti "vzdelavania" a oblasti "vyskumu".
Tyhle výroky fakt miluju. w3.x až w9x byly ve své době skutečně dobré řešení. Podívejte se na ostatní systémy z té doby. Co tam máte srovnatelného? OS/2, který odepsali sami v Big Blue, MacOS v tehdy skutečně šíleně předražených Applech, zpočátku AmigaOS, který nakonec šel do háje. Co dál? Kdo další nabídl systém, který byl široce použitelný a levný, měl slušné GUI pro méně zkušené uživatele...
MS velmi dobře zaplnil díru na trhu - dodal použitelný a velmi levný systém, který splnil tehdejší nároky na běžné PC. Navíc to byla velmi slušně podporovaná platforma pro vývojáře. Co byste chtěl víc?
Pochopitelně se jejich koncepce velmi rychle přežila - přišli výkonější stroje, přišel internet, víceuživatelský přístup atd. A MS pochopitelně vyvíjel novější systémy. Sice musel několikrát zahodit svou práci, protože vyšel z chybné koncepce (asi nejviditelnější je přechod na NT), ale to se holt stává. Nejde vždy dopředu vědět všechno - ostatně změny ve vývoji dělá každá komerční firma. Nejviditelnější je v tomhle Apple se svým hw i MacOS.
Takže ano, Windows (a platí to i pro DirecxtX) zatím v každé době splnily očekávání trhu a z tohoto se jedná o dobrý produkt. I Visty se pomalu derou nahoru.
W nejsou určitě systémem technicky nejlepším - to ani zdaleka. Téměř pro každou specifickou činnost by se dala najít lepší alternativa. Zásadní plus Windows je ale v jejich univerzalitě. Pro vývojáře je obrovská výhoda, že mají jedno velmi dobře popsané prostředí, u kterého mohou předem předvídat, jak se bude ve většině případů chovat. Když navíc započítáte i nízkou cenu a velmi dlouhou dobu podpory a životnosti (9x byly podporovány nějakých sedm(?) let, XP také; oba systémy lze navíc využít v mnoha situacích i dnes - kdyby mi před pár měsíci neodešla základní deska, tak bych měl ještě dnes PC s w98, které jsem používal jako jednoduchý rekordér TV, w98 tam jely bez reinstalace pět let), nenajdete srovnatelný produkt.
Už jenom proto, že DirectX původně nemá nic s hardware společného. Jedná se standart a rozhraní převážně pro akceleraci grafiky a zvuku, vyvíjený fa. Microsoft pouze pro os. Windows. Z toho taky vyplívá, že DirectX je 1) nezávislý na hardware (mimo požadavku 3D akcelerace) 2)s jinými os povětšinou nekompatibilní a tedy nepoužitelný.
Linux jako standart pro akceleraci grafiky používá OpenGL, který je 1) integrován přímo do gr. karet, 2) mnohem kompatibilnější a přenosnější než Directy.
Faktem je, že DirectX 10 je také integrován (stejně jako OpenGL) do gr. karet. Nicméně jediný projekt, kterému to může pomoci v Linuxu je Wine. (Uvidíme - mám ASUS EN8600GT Silent, která by to měla mít podle výrobce již v sobě :) ).
Ja bych tedy prave naopak rekl, ze D3D bylo vytvoreno kvuli HW akceleraci a OpenGL bylo vytvoreno kvuli fotorealistickemu vzhledu. DX je nezavisy na HW kvuli standardizaci ovladacu, ne kvuli filozofii.
OpenGL je prenositelnejsi, ale lepsi HW podporu ma DX.
Teď jste mě zmátl. Já celou dobu žil v tom, že OpenGL bylo vytvořeno právě jako standart pro akceleraci grafiky (včetně 3D, je však možné, že se mýlím). Na rozdíl od Directů na něm spolupracovalo mnoho firem, co měly do daného tématu, co kecat. Proto by mělo být taky mnohem přenositelnější a mít i lepší HW podporu (domnívám se - protože mnoho z těch firem jsou právě výrobci gr. karet).
"DX je nezavisy na HW kvuli standardizaci ovladacu, ne kvuli filozofii." - takhle nějak jsem to myslel...
Tak jsem se nespletl (uff :D ). Wiki:
"OpenGL (Open Graphics Library) je průmyslový standard specifikující multiplatformní rozhraní (API) pro tvorbu aplikací počítačové grafiky. Používá se při tvorbě počítačových her, CAD programů, aplikací virtuální reality či vědeckotechnické vizualizace apod."
Jo, ale DX byly hlavne pro hry -> HW akcelerace, zatimco OGL hlavne pro ty technicke vizualizace, grafiku a filmy -> SW dokonalost + herne vyuzitelna cast akcelerovana. Oboje je samozrejme do velike miry universalni, zejmena v dnesni dobe.
Ted doufam, ze tu celou dobu nesirim nejake bludy :-)
nevim jak EA, ale blizzard je tak namyslena a arogantni firma, ze nema absolutne smysl jim neco vysvetlovat. at si delaj, co chtej. na druhou stranu je spousta firem, ktere rovnou pouziji standardni opengl a pak mohou mit tu konkurencni vyhodu, ze jim hry chodi i na linuxu - a nejvtipnejsi na tom je, ze nektere hry bezi pod linuxem o dost lepe, nez na stejnem stroji pod windows (xp, vista, to je jedno)
slusi se podotknout, ze ne vsechny veci funguji "out of the box" na windows - zazila jsem pripady, kdy se musely ovladace pro nektera zarizeni pro windows stahovat pres livecd linuxu...
Instalace Suse10.3 = jeden jedinný nutný restart (po bottování z DVD a zápisu dat z DVD na HD, nabootuje po restartu z HD) pak již žádné restarty. Tiskárnu Lexmark Optra 1220 našel Linux, aniž bych musel hnout prstem, grafárnu (3D ovladač) jsem nainstaloval jedním klikem na webu, a opravdu žádný další restart. Na XP mi Optra nejede, bo XP asi nemají ovládače a nemám chuť si kazit den řešením triviálních problémů a hladením ovládačů, které na Linuxu řešit nemusím.