Všechny systémy mají chyby, jsou extrémně složité a sebemenší chyba může vést k problémům i něčeho velkého. Když už se problém vyskytne, je otázka, jak snadné je jej zanalyzovat a pokud možno vyřešit.
Zrovna včera jsem instaloval novou tiskárnu Epson L3150. Do win10 CD s instalátorem, nakonfiguruji přes dočasně připojené USB wifi připojení tiskárny a její statickou IP adresu. Tisk po síti funguje od prvního testu. Následně instalátor nabízí upgrade firmwaru a skenovací soft. Opakovaně obojí hlásí, že se k tiskárně neumí po síti připojit. Pinguji IP adresu tiskárny, v pohodě. Tisk běží, skener ne, pořád hlásí, že se nepřipojil, že skener nedokáže najít. Firmware mě až tak nepálí, ale ten skener by se hodil...
Následně v linuxu instaluji DEBy stažené z webu epsonu, tiskárna poté hned na síti rozpoznána (dva kompy - mint 17 i 18), automaticky nakonfigurována, tiskne. Po nastavení IP adresy all-in-one v konfiguraci skeneru v /etc dle jednoduchého návodu výrobce je síťový skener hned k dispozici v SANE a tedy plně funkční pod libovolným skenovacím softem (používám scan2pdf). Ověřeno na Mint 17 i 18 (balíky pro starší Mint17 jsem musel stáhnout z "older versions" na webu Epsonu).
Uznávám, že jsem potřeboval win, abych tiskárně nastavil síť. Je možné, že to lze nastavit i z linuxu přes USB, to jsem neřešil. Ale jak zdiagnostikovat, proč se skener nepřipojí? Má to logy? Kde? I když je budu mít, dokážu s tím něco udělat? Není to jenom malý driver jako pro SANE, ale celý balík softwarů...
A bohužel takto je to s hardwarem pod win dle mé zkušenosti velice často :-(