Mno, napr. spolecnost Benzina pouziva na vsech svych cerpacich stanicich podkladni systemy postavene na disk-less linuxech pripojenych k jednomu linuxovemu serveru. Data ze serveru jsou prenasena do centraly spolecnosti pomoci druzice, gsm modemu ci pomoci klasickeho modemu... Vic informaci uz si bohuzel nepamatuju, ale bylo to myslim prezentovano loni na nejake Linuxove vystave...
No tech prikladu z praxe by clovek videl daleko vice. Krome jiz stabilizovanych routeru/firewallu s cenou (vcetne udrzby) do 50% HW reseni bych pripocital treba ruzne platebni systemy. Takove EuropaMobel jede rovnez na terminalech a cele je to sypano optikou na Linux. LOS Maxima, coby komplexni system pro Lekarnu rovnez only Linux a mohl bychpokracovat dale...
Kolega Dobiáš je z pracoviště, které vyvíjí systém ABE-1, což je - jak bylo uvedeno - stacionární zařízení (umístěné ve staničních budovách a podél trati). Vlak (jakožto fyzický objekt) je pro ně poslední a nejzoufalejší způsob, jak ovlivnit vstupní obvody ABE-1 :-). Jejich "řízení vlaku" skončí u toho, že bezpečně (ve smyslu fail-safe podle mnoha českých, evropských, světových a snad i vesmírných norem) rozsvítí červené světlo na návěstidle.
Sami uznáte, že - hlavně v průmyslově-počítačové branži - pojem "řízení" je o něčem zcela jiném.
Skutečný systém řízení vlaku vyrábí naše firma také (na firemní stránce AŽD je odkaz na neautorizované a dosti zastaralé stránky o systému AVV). Tento systém (AVV) skutečně vlak řídí - tj. na základě vstupních údajů řídí velikost tažné a brzdné síly tak, aby vlak jel podle požadovaných kriterií
(tj. bezpečně, komfortně a hospodárně).
V provozu jsou 2 systémy (jeden na I8088, 4.77MHz, 2x16 KB (nikoliv MB) RAM, disk samozřejmě žádný), druhý je na Motorole 68360) celkem na 24 vozidlech a další se průběžně vyrábějí). Ani jeden program neběží pod žádným operačním systémem (I když na té Motorole se startuje pod OS9, ale ta se po startu okamžitě odstaví).
Krom toho je v provozu zhruba 5 desítek vozidel s dílčím systémem (po vrstvu tzv. regulace rychlosti) na bázi 80C166 (samozřejmě opět bez jakéhokoliv
OS).
Ano je to přesně tak. Autoblok nezastaví vlak, který projíždí na červenou kolem návěstidla. Nicméně nemusíte se bát. Autoblok vysílá do kolejí informace o návěstním znaku tzv. kódování. Pokud na lokomotivě funguje všechno jak má a pokud strojvedoucí nepotvrdí, že ví, co dělá, je vlak při jízdě k návěstidlu stůj bez milosti zastaven.
Vlastní řídící systém autobloku ABE-1 běží na mikroprocesorech bez operačního systému.
Je celá řada možností. Dneska slušnější výrobci takovýchto karet mají i ovladače pro linux. Pak existuje celá řada ovladačů samostatně. Ja používám knihovnu comedi, protože to podporuje s jednotným ovládáním přes 200 různých karet a jde to použít i v real-time prostředích, tak i normálně v user space, dokonce i tuším z perlu.
http://stm.lbl.gov/comedi/
V průběhu vývoje systému byly použity i vstupně výstupní karty (ve smyslu kontakt relé sepnut/rozepnut) speciálně pro tento účel vytvořené jiným kooperantem firmou EEP Praha. Tyto se společne s programem od kooperanta KK FEL používají pro simulaci jízdy vlaků počítačem s Linuxem. To znamená že tento simulační počítač ovlivňuje přes zmíněné I/O karty napěťové vstupy řídící části autobloku, aby vytvořil dojem, že tam opravdu vlaky jezdí.
Jak přesně se tyto karty ovládají bohužel nevím, nicméně vím, kdo to ví a mohu poskytnout kontakt.
... článek má jednu zásadní vadu: zavádějící název. Bohužel dnes Linux ještě tak daleko není, jak se podle názvu může zdát. Zatím je pasován do role dohledu nad funkčností zabezpečovacích zařízení. V analogii se silniční dopravou se jedná sledování, jestli "světelná křižovatka bliká".
Ke skutečnému dispečerskému řízení provozu na ČD má Linux ještě strašně daleko. Ale má-li být jeho dosavadní role u ČD prvními kapkami průtrže mračen, křičme: Jen houšť a větší kapky!
Obávám se, že Linux se nikdy nemá šanci dostat na pozici řídícího počítače elektronického zabezpečovacího zařízení. Tam jsou kladeny trošku jiné požadavky na bezpečnost a spolehlivost. Ne že by Linux nebyl stabilní a spolehlivý, ale návrh zabezpečovacích zařízení má svá jistá pravidla a kdo se někdy setkal s lidmi z AŽD, jistě se mnou bude souhlasit (že Bahno?).
Navíc pro každou velkou firmu je lepší mít drahý systém se 100% servisem a zárukou. Když se něco semele na levném systému za který si ručíte sami, nikdo vám nic nedá. Na zodpovědném zaměstnanci si nic nevezmete (max. 3 platy a můžete ho vyhodit). Jo ale taková firma co poskytne garanci na svůj drahý systém vám takový průšvih zaplatí i s chlupama... :-)
No třebas v řídících systémech železniční dopravy musí být záruka na celý systém (tedy i na OS) samozřejmostí a musí mít bezpečnostní audit. V současné době to znamená vlastní jednoúčelový OS (mimochodem údajně na bázi DOSu), leč dveře pro Linux jsou právě díky otevřenosti kódu otevřeny.
Nepochopím některé průmyslové podniky (i velké), které nasadí řídící systémy na bázi Windows. Ale když nejde o lidské životy, tak asi možný výpadek výroby jsou ochotni riskovat a je to v podstatě jejich problém. Nebo se jim za ŘS zaručí dodavatelská firma, ale v tom přídadě odbivuji její nervy :-)
Pokud neco co ridi wiry (presne oznaceni MegaShit wokna jakekoliv verze) tak od toho ruce pryc a z bezpecnostnich duvodu VYPNOUT !! Na rizeeni bud jiz zminovane jednoucelove systemy (bych to nenazival az OS protoze o OS mam trochu jeine predstavy) a nebo bych tam dal GNU/Linux. Jelikoz zaruku dostanu akorat tak na ridici system. Vim o pripadech kdy "programatori" napsali takovyto system a on spadl a udelal skodu za nekolik milionu. Kterou ovsem museli zaplatit jelikoz jejich system se zhroutil a nedali tam ani watchdog. Meli zkratka smulu ;) Ovsem pokud by to bylo na wirech tak clovek jeste zaplati M$ za to ze jejich shit je nestabilni nefunkni diravy. A pokud by nejake prumyslove zarizeni bylo rizeno M$ produktem tak radeji pryc. Nez se neco stane.
Tak zaprve, linux pouziva NASA a napr. to slavne lunarni vozitko je na nem postaveno, dale maji na linuxu zivotne dulezity senzor pro astronauty co jdou do vesmiru (pokud by to spadlo astronaut muze zemrit) ... a na linuxdevice.org (nebo tak nejak) je popsano mnoho dalsiho (NASA pouziva spec. upraveny Debian a nazyva ho fli_linux a to je myslim sakra zaruka kvality) .
K te stabilite ... jmenujte laskave takovi system :-)
napr IBM pokud vam rekne ze ma 99.99% dostupnost vam zato nijak neruci (jedina moznost je se pojistit u pojistovny), ale je pravdou ze ona tuto dostupnost skutecne ma a to diky spolehlivemu a HLAVNE REDUNDANTNIMU HW + SW (H-A clusteru, nabo mainframe) takze IBM napr. dodala mainfarme do jedne velke banky a disky taha i mimo budovy, zalohovani je 3x paska(samostatni zal. roboti); hdd -3x RAID(kazde pole v jine mistnosti, pole se navzajem mirroruji)
A pokud v teto bance spadne tento system, jedine za co maji zaruku je, ze to okamzite zacnou opravovat a budou mit ve Vidni dostatek nahradnich dilu (samozrejme mainframe jen tak nespadne, protoze je vnitrne H-A a tak se vse muze menit za provozu, CPU, RAM (ma nahradini pamet, co se nevyuziva) ....)
O kvalite Linuxu taky hovori, ze jej IBM doporucuje na Z/* , AS400 ... asy tezko si nekdo koupi napr. AS/400 nato, aby na nem provozovala neco nespolehliveho natozpak jeste Z/* (jejich nejvykonnejsi mainframy). Dale pro nejvetsi zateze sama IBM misto mainframe dodava linuxove clustery.
No lunarni vozitko asy nema doma nikdo ... takze NASA si upravuje kazdy system, stejne jako si napr. KB si upravila windows (a kazdy jiny system).
Web je na: http://flightlinux.gsfc.nasa.gov/
a jde i stahnout.
Ne ze by debian nesel nainstalovat primo, jenze oni tam davaji strasne malo pameti a CPU je tak nekde 8-20MHz
pak casto potrebujiu RT (real time), coz zase nepotrebuji servery.
Jaký lunární vozítko?
Kromě toho je rozdíl mezi
a) automatem, sice drahým, ale když to kiksne, nikdo nezařve,
b) zařízením, kde může při kiksu zařvat specialista v riskantním povolání (kosmonaut, zkušební pilot,...) a
c) zařízením, které vozí stovky obyčejných lidí
Na metru se to řeší tak, že to popsané dělá systém na bázi UNIX-like systému, ale skutečnoé zabezpečení mají na starosti relata se čtvrtkilovou kotvou, s gravitačním odpadem a nesvařitelnými kontakty.
Ale nepřál bych vám zažít certifikaci pro letadlo!
Ke skutečnému řízení něčeho důležitého žádný rozumný člověk na světě nepoužije klasický počítač. A už vůbec ne na bázi PC.
Tam kde jde o životy a zdraví výrobci všech bežných systémů dávají ruce pryč a vědí proč. V těchto situacích se často používají nějaké jednoduché zařízení, jejichž funkčnost se dá plně dokázat a předvídat (nic složitějšího než maxímálně relátka nehledejte), případně některé speciální typy průmyslových automatů, k tomu účelu přímo vyrobené.
Přeci si nikdo nepřeje, až by bylo nutně havarijně odstavit (třeba) reaktor, tak jediná reakce řídicího systému by byla Rum time error 007 .... :-)
Jinak se dá s trochou snahou najít celá řada dalších podobných aplikací v ČR i v oblasti jaderné energetiky. Dokonce by se našel i řídicí (nejem měřicí) systém na bázi perl+linux na jedné přečerpávací stanici (ne, není to moje dílo, perl neumím :).
No ja teda nevim, ale skutecne si myslite, ze ty autobloky ridi pocitace? Trosku o tom vim, protoze muj dedecek (Janousek) ve sve dobe (asi tak 15 (?) let zpet) mimo jine navrhoval napr. skutecny autoblok (a nejen jej), ktery je IMHO do dnes mezi Breclavi a Brnem a i na jinych tratich nalezneme do dnes jeho praci (okolo Ceske Trebove, Banske Bystrice apod.). Jo drive CSD vypadaly jinak a v Olomouci bylo fakt prima zazemi (a ja coby maly spunt si pamatuju, ze kdyz mne jednou mel cely den na starost (chudak)... - to mi bylo asi tak 5, tak jsem se s nacelnikem (jeho nadrizenym) suprove bavil a hral si (krome psani na manualnim psacim stroji) s telefonem, ktery mel reproduktor a priposlech, interference z mistnosti do mistnosti, to byla psina - no uznejte, kde to bylo koncem 70. let minuleho tisicileti k videni a jeste k tomu k osahani...?:-)
Obavam se, ze bude jeste hodne dlouho trvat, ze tyto citlive prace budou svereny skutecne elektronickym systemum jako jsou pocitace. Do dnes nevim o opravdovem provozu, ktery by neridil lidsky element => veskera odpovednost byla na stroji a jeho logice, pripadne provoz, kde by tu vykonnou moc (a rovnez rozhodovaci) mely jine nez analogicke (rekl bych. dratkarske) systemy. Pocitace jim uspesne sekunduji v obou pripadech, to ano, ale ta skutecne vykonna moc na nich zatim nelezi (energetika (plyn, voda, elektrina...), zeleznice, lekarstvi...), jsou v pozici informatoru a hlasnych troub... + zapisovacu.
Faktem je, že pokud jste ochoten otazku přeformulovat na "No ja teda nevim, ale skutecne si myslite, ze ty autobloky ridi MIKROPROCESORY? " odpověď zní ANO :-))
I jiné systémy řízení železníční dopravy jsou založeny na procesorech. Viz například staniční zabezpečovací zařízení ESA od naší firmy, najdou se i jiné příklady od českých i zahraničních firem.
No a co japonska, francouzka a svicarska zeleznice kde nejen monitoring, ale take rizeni bezi na QNX, ktery je dodavatelem systemu pro rizeni na vlastnim SW i HW pro nej vybenym. Take letecky provoz v techto zemich (mozna i jinde to nevim)jede na QNXu akorat nektere vizualizace pro lidi v halach jedou nekde na woknech nekde na Linuxu-:) A QNXove jsou schopni a ochotni se Vam zarucit za bezchybny provoz jejich systemu (pokud jej sami instalovali a nikdo jinej na nej nesaha krom obsluhy). Nemocnice a zdravotnicka zarizeni jej take vyuzivaji (prevazne) a ridici systemy v jaderkach taktez (nekolikanasobna redundance) Proste vsude kde je potreba 100% RTOSystem je QNX, je to trochu draha sranda, ale myslim ze se to vyplati.
Sam jej pouzivam pararelne s linuxem a musim podotknout ze v porovnani s QNXem je Linux pekna sracka -:(, ale jinak ho mam rad protoze je zadarmo a protoze mam rad Unix Like OSes. Myslim si ze s tezkymi upravami by se i linux mohl QNXu priblizit natolik ze by bylo mozne jej pouzit na podobne aplikace, jen to chce trochu casu. A asi by se musela spousta veci prepsat do assembleru, ale slo by to "myslim"
Skvělý článek, takových případů konkrétních aplikací by mělo být víc. A tento mě potěšil dvojnásob, neboť je i z mého oboru.
Mimochodem, kdysi jsem zaslechl, že v AŽD o Linuxu vážně uvažují i do řídících systémů. Chápu, že je to běh na dlouho trať a že firemní tajemství je třeba zachovávat, ale nemůžete alespoň něco naznačit? :-)
Pokud reagujete na mne, tak si vezmete 1x raid specialni "krabice" oddelena od PC (ve kterem jsou disky v raid 5)) a tyto krabice si vezmete 3x a zapojte je "znovu" do raid 1 (mirror)
Takze mate 3 samostatne "krabice" ... pokud by to spadlo, tak to ta banka muze skoro "zabalit"(zaloha bezi v noci), proto tak bezpecne. (no jeste se vsechny transakce tisknou on-line na specialni jehlickove tiskarny, ktere jsou na kazde pobocce, tisknou 1 radek najednou a jsou dost hlucne)
Ne nikoliv. Vzhledem k tomu, že se nejedná o systém řízení, nybrž diagnostiky, nejsou data v systému zrcadlena. Kdyby se disky či jiná část porouchaly, nic se vlastně neděje, jízdu vlaků to nijak neovlivní. Systém má i jiné možnosti diagnostiky.
Na jednom disku je systém + aktuální data z provozu a na druhém jsou uloženy starší archivy diagnostických dat. Data jsou průbežně stahována a vypalována na CD.
:-)) ve svém předchozím přízpěvku jsem použil slovo systém ve třech různých významech. Takže znovu a lépe.
Ne nikoliv. Vzhledem k tomu, že se nejedná o řízení, nýbrž diagnostiku, nejsou data v diagnostickém počítači zrcadlena. Kdyby se disky či jiná část porouchaly, nic se vlastně neděje, jízdu vlaků to nijak neovlivní. Řídící část systému ABE-1 má i jiné možnosti diagnostiky.
Na jednom disku je systém (Linux) + aktuální data z provozu a na druhém jsou uloženy starší archivy diagnostických dat. Data jsou průbežně stahována a vypalována na CD.
Omluva :-)))
Prihrejem si svoju polievcicku - na vyvoji jedneho SCADA systemu sa uz par rokov podielam - kto sa chce pozriet a ziskat prehlad, o com riadenie procesov na tejto urovni je, http://www.pvss.com/english/index.htm
Linuxovu verziu mame - co sa tyka obratu nijak zavratne percento netvori, ale zakaznici existuju. Jednou z nasich velmi zaujimavych referencii pre riadenie procesov a Linux je napr. CERN a jeho projekt "large hadron collider".
Je to na smeich alebo to pripada divne ale za riadiacy system ako celok fakt firmam musi rucit. Vyrobca riadiaceho systemu ruci zato ze tento system bude fungovat po dobu svojej zivotnosti bez problemov a vypadkov okrem planovanych. Sem tam to byva aj 1 rok medzi moznymi planovanymi vypadkami. Bezny hardware kotry sa pouziva je asi tak nieco okolo i386 alebo i486 ty, ktory viac ryskuju daj aj cosi vacsie. Iank povadean stara overena technologia (NASA ma v raketplanoch 8086). Malo ktora firma riskne Pentium. Vsak znami bug v rádovej ciarke by mohol mat fatalny dosledok. V Jadrovych elektrarnach mozu byt ako riadaci system iba veci, ktore maju pevnu matematicky dokazanu spravnu logiku. Nic co ma program nemoze riadit reaktor.
Ludia vo velini maju dohladovu funkciu a mozu menit paramtre vyrobneho procesu v urcitych intervaloch pozadaovanych hordnout. Celu vyrobu riadi pocitac. Pojmom vyroba nemyslim len nieco v to varny ale to moze byt hocico. Vsak ulohou riadiaceho systemu je ciastocne elimnovat aj skraty obsluhy.
OS ktore sa pouzivaju v riadacych systemoch su specialne vyvijane RealTime operacne systemy o takom cisi mozu bezne OS len snivat.
Vzpominate si na w2k ? Kde byly ty zaruky ... nemocnice nevedeli co se stane s pristroji za nekolik milionu ... a jak je videt zadnou zaruku samozrejme nemeli ... a atomove elektrarny natom byly uplne stejne, jedina GARANCE byla, ze ti dodavatele se ZA PENIZE podileli na testovani a ZA PENIZE to byly ochotni opravit
PS: Ve francii slouzi jako dohled a kontrolni system v atom. el. OS/2 ... Na rizeni A.E. se u nas pouziva nejaky rusky program a jak ukazal temelin nam vyhovuje lip nez ten z USA
I ten černobylský systém byl spolehlivý. Jenže když ho vypojíte, některé okruhy štípačkama... Pokud vím, museli odstavit těch systémů celkem asi 7, než jim to dovolilo udělat tu blbost a uvařit se zaživa.
Důležité řídící systémy pracují na principu předběžné předpodělanosti. Když neví, považuje to za nejhorší možný stav. Neosvětlené návěstidlo je "stůj!". Kolejový obvod, o kterém se neví, že je volný, je automaticky obsazen.
A v Temelíně, když kadmiová tyč ztratí signál, tak vlastní vahou spadne do aktivní zóny. Tohle byly prakticky všechny "závady" při spouštění JETE I, kvůli kterým melouni blokovali hranice.
Řekl bych, že se každý bavíme o něčem jiném.
Skutečné řídící systémy nebyly Y2k vůbec ohroženy. Proč? No protože řídící systém musí fungovat stejně v pátek, svátek, neděli, ba i na Silvestra. Co nemuselo fungovat, byly nadstavby. Řízení řízení. A hlavně různé ty managorské nesmysly.
Vzpomínám na jeden americký systém, který (při negramotném ovládání, ale jaké jiné v Americe čekat...) pustil do pacientky mnohem větší dávku záření než měla dostat. O mnohamiliónové odškodnění se podělila nemocnice a výrobce. Dobře jim tak, blbům nezodpovědnejm.
Jinak, na vývoji takových systémů jsem se podílel, a můžu vám potvrdit, že záruky se vyžadují. A nejen záruky. Než Drážní správní úřad něco pustí na šíny, to se dodavatel zapotí!
A systém pro letadlo se musel přepsat pod certifikovaný, tedy 100% zaručený, zálohovaný systém. Jde to tak daleko, že všechny konektory musí být různé, aby to nějaký myslitel nemohl zapojit jinak.
"... vsechny konektory musi byt ruzne, aby to nejaky myslitel nemohl zapojit jinak."
Prominte, to mi pripomelo jednu nedavnou prihodu z meho okoli. Na nakladaku behem prepravy (ridic si odskocil na jidlo a nechal naklad bez dohledu, soucasne ADR to umoznuje ale to by bylo na dalsi povidani) a nejaky cesky sporilek mu vymenil jednu z prepravovanych lahvi s kyslikem za pretrenou (maji jinou barvu) lahev s vodikem. Po slozeni u zakaznika obsluha pripojila lahve na bateriak a odesla na toaletu (to ji zachranilo zivot). Po chvili jiz lehce vybouratelna stena splnila svuj ucel :) a zacalo vysetrovani. A modri jiz vedi - ty lahve, prave aby to takto nekdo nemohl zapojit, maji ventily s opacnymi zavity (kyslik pravo, vodik levostrany). Nikdo nedokazal pochopit ani zopakovat jak se obsluze podarilo spojit protichudne sroubeni s ventilem a ze se vsichni snazili dost a dost.
Takze kdyz slysim ze konektory musi byt ruzne - no nekteri lide jsou velmi vynalezavi :))
Do ridicich systemu jsem delal, takze aby meli militantni AntiWoknari klidne spani: Pokud nekdo rekne ze ma ridici system nejakeho provozu (elektrarna, fabrika) tak ma v 99% pouze vizualizaci a nadrazene rizeni realizovane na OS Wokna. Jinak skutecne rizeni a ochrany ma na starosti PDC ( nejaky automat programovany v assembleru ), takze kdyz do PC s woknama date pul kila semtexu a odpalite porad to pojede dal, ty tlacitka a jednoucelove displeje na operatorskem stanovisti porad budou fungovat. Mimochodem smycka woken je cca 60 ms ( dnes mozna malinko min ) a s takovyma casama muzete mit rizeni provozu sneci farmy v realnem case. Jinak nic rychlejsiho. O padani Woken nemluve.
Bohužel hned v úvodu budu muset schladit Linuxovské horké hlavy, Linux v ABE vlaky NEŘÍDÍ. Netvrdím, že Linux není výborný OS, ale tato aplikace slouží pouze jako diagnostický systém se spolehlivostním aspektem. Je vidět, že vývojáři, kteří se zabývají "kancelářskými" aplikacemi, nemají o tvorbě bezbečných aplikací ani tucha. Nejedná se zde jen o SW, ale i koncepci HW. Pro toto jsou dána jasná pravidla v mnoha českých i evropských normách. Každý "bezbečný" vývojář přece ví, že nejlepší jsou blbečci jednočipy bez OS. Článek je samozřejmě v pořádku, ale nadpis se vymknul z rukou. Věřím, že mi kolegové z AŽD dají za pravdu.