Vysokohorské himalájské průsmyky, vyprahlá krajina, buddhistické kláštery a usměvaví vesničané. Nejen takhle by se dal charakterizovat Ladak (Ladakh), oblast v indickém státu Džammú a Kašmír, rozkládající se v odlehlé, nejsevernější části Indie. Ladak znamená v překladu „Země vysokých sedel“ a je zároveň přezdíván jako „Malý Tibet“ právě proto, že k tomu opravdovému Tibetu má blízko nábožensky, kulturně i geograficky.
Do těchto míst se již čtvrtým rokem vydává skupinka dobrovolníků, nejen v touze po dobrodružství, ale také aby pomohla některým tamním lidem. Ladak patří mezi oblasti s nejnižším HDP per capita v Indii. Primárním zdrojem obživy místního obyvatelstva je pěstování ječmene a chov dobytka. Zaměřujeme se především na pomoc formou dobrovolnické práce, kde je jednak minimální pravděpodobnost vzniku závislosti místních obyvatel na pomoci zvenčí a také je pomoc dobře cílená a kontrolovatelná.
Z minula můžeme uvést práci v SOS dětských vesničkách, pomoc při stavbě a opravách několika klášterů a především výuku na několika základních školách. Mezi nejčastěji navštěvované patří Moravia Mission School v Lehu. Školu založila koncem 19. století misie obnovené Jednoty bratrské (Unitatis fratrum), někdy také nazývaná Moravská církev (Moravian Church). Zvláště ve výuce mladých lidí spatřujeme klíčový přínos celé aktivity, protože jenom vzdělání jim může umožnit získat lepší pracovní pozice a zpětně pak pozitivně působit na svůj rodný region.
V loňském roce se podařilo objevit úplný poklad – ředitele začínající školy v městečku Mulbekh. Tsewang Norboo, který se i přes to, že získal vysokoškolské vzdělání na universitě v Punjabu (University of Punjab in Chandigarh) a měl možnost vydělávat v prosperující části Indie, rozhodl do svého rodného kraje vrátit. Jeho životním snem je vybudovat školu, která dá šanci na dobré vzdělání dětem, které by jinak musely dlouhodobě opustit své rodiny. V těchto oblastech již šestileté děti běžně zůstávají na internátech, protože i dostupnost základních škol je omezená.
Jan Zemen vzpomíná – První hodina v Mulbeku
Končí ranní shromáždění a děti se rozbíhají do svých tříd. Škola má jen dvě jednopatrové budovy, z nepálených cihel, které bíle svítí do rozlehlého údolí. Začíná hodina fyziky. Dnes se má pokračovat v kapitole elektřina a magnetismus, ale děti nedůvěřivě pozorují neznámého učitele. Zaskakuji za místního pana ředitele, který nám hodinu věnoval, abychom se mohli s dětmi seznámit a lépe si připravit konkrétní výukový program na příští rok. Z fyziky mám sice magisterský diplom, ale jak v téhle situaci vysvětlit dětem obsah červeného rámečku v knize: U=R*I? V Lehu, největším ladackém městě, děti běžně používají mobilní telefon a před cizinci se nestydí.
Jak mám ale vysvětlovat Ohmův zákon v téhle odlehle horské vesnici? Děti vědí, že proud jde tři hodiny každý večer. Nerad bych, aby získaly pocit, ze po zbytek dne má celá vesnice nekonečný odpor. Napětí ve třídě stoupá. Nakonec ho překoná několik otázek o České republice a o hokeji, který se Mulbekhu s oblibou hraje a v závěru hodiny dojde i na fyziku, kdy mi děti s nadšením ukazují základní el. obvod skládající se z monočlánku, drátů, tuhy a zelené LED. Co mě asi čeká v další hodině?
Cílem Tsewanga je dát dětem šanci být konkurenceschopné v moderním světě, klíčem ke splnění je přístup k informacím a osvojení si základních dovedností i věcí, jako je ovládání osobního počítače. Naším letošním cílem je potom právě pomoc při vybudování této učebny, což v sobě skrývá jak zajištění software, tak i hardware. Software je díky free a open-source snadno dostupný, jako operační systém využijeme Ubuntu. Volba kancelářského balíku je také snadná – OpenOffice. Nedílnou součástí našeho působení je zaškolení učitelů v práci v tomto prostředí, aby mohli pokračovat ve výuce i po našem odjezdu.
Problémem je technické vybavení, na jehož pořízení nemají prostředky z vlastních zdrojů. Dostupnost elektroniky je ve státě Džammú a Kašmír poměrně malá. Proto se snažíme získat počítačové vybavení získat formou darů. Návrh vybavení učebny:
- cca 10 notebooků
- WiFi AP
- dataprojektor
- několik digitálních fotoaparátů
Notebooky jsme si zvolili z důvodu jednoduššího transportu na místo určení a přítomnosti integrovaných baterií, což je obzvlášť důležité, pokud si uvědomíme, že často dochází k výpadkům nebo úplnému přerušení dodávky elektrické energie (je zajištěn náhradní zdroj v podobě elektrocentrály).
S velkou pravděpodobností se podaří zajistit i přístup k internetu, byť přístupová rychlost nebude zdaleka odpovídat třeba standardům v ČR. Protože klíčové je umožnit dětem přístup k většímu objemu informací, chceme realizovat i více nestandardní projekt – lokální kopii Wikipedie, a to rovnou ve dvou variantách.
První verze je instalace na každém z počítačů. Využíváme práce kolegů v Británii a jejich projektu Wikipedie pro školy. Tento ručně sestavený výběr obsahuje 5500 hesel. Důležité je především to, že neobsahuje témata, která by se podrobně dotýkala sexu, což je zde pořád neveřejné téma.
Druhá verze je plnou kopií anglické Wikipedie. Vychází z pravidelných dumpů textů (ve formě XML dokumentu), které Wikipedia nabízí ke stažení. Pro zajímavost – textový dump má velikost cca 5 GB (komprimováno bzip2). Při jeho indexaci bylo nalezeno 8251021 článků. Obrázky k jednotlivým článkům zabírají, po stažení, 555 GB (je jich celkem 1312953). Je trochu problém s prezentací dat klientům – zatím je napsána jednoduchá aplikace v Pythonu, která poskytuje prohlížeči relevantní části textů. Předpokládáme, že k plné kopii by měli přístup učitelé, kteří by jednotlivé články mohli využívat při výuce.
S funkčním připojením k internetu se také otevírá možnost aktivně zařadit školu a její žáky do mezinárodního projektu La-Ngonpo. Tento projekt poskytuje platformu pro podporu výuky, pomocí níž mohou učitelé zprostředkovat svým žákům bližší kontakt s jejich vrstevníky, kteří vyrůstají v jiných životních a kulturních podmínkách.
Pokud chcete podpořit tento projekt a můžete věnovat nový nebo starší, ale funkční notebook nebo máte možnost pomoci zajistit dataprojektor, napište nám na adresu km09@bobek.cz. Další informace můžete najít na našich stránkách.