Vývoj
Quake 2 byla vynikající hra, kterou bylo možné si zahrát na prakticky libovolném počítači s přiměřeně rychlým procesorem a grafickou kartou. Jak šel vývoj dále, objevila se nová kategorie „herního PC“, vybaveného grafickou kartou s hardwarovou implementací vykreslování třírozměrných objektů. Poptávka po hrách, které by tyto nové vymoženosti demonstrovaly (a z obchodního hlediska i vyžadovaly), byla vysoká a na poli FPS (First-Person Shooter čili střílečka z vlastního pohledu) se objevili dva silní kandidáti na krále žánru – Quake III Arena a Unreal Tournament. Mnoho let od svého uvedení jsou obě hry stále populární, a tak si o Quake III něco řekneme.
Charakteristika
Quake III Arena (dále jen Q3A) je v základním principu velice podobná Quake 2. Hráč vidí okolí z vlastního pohledu. Dále jsou mu zobrazeny užitečné údaje o stavu střeliva vybrané zbraně, zdraví a brnění. V tomto směru nic nového.
Q3A ale nemá žádnou vyvinutou dějovou linii. Hráč neprochází světem hry, aby našel závěrečného bosse a po výhře nad ním zdárně zachránil sebe nebo raději celý svět. Q3A staví hráče do role bojovníka v lize novodobých gladiátorů. Liga je rozdělena do několika úrovní, kdy pro postup do vyšší ligy je potřeba vyhrát nižší ligu, stejně jako ve fotbale.
Hra začíná kvalifikačním kolem, kdy se v malinké aréně hráč utkává se svým prvním soupeřem. Hrač začíná ozbrojen jen svými pěstmi a rotačním kulometem, a tak jedím z prvních úkolů je vybavit se odpovídající zbraní. Zbraně se vyskytují v každé aréně na pevně stanovených místech a každá aréna má vlastní omezení na typ zbraní, který je v ní k dispozici. Tak například v první aréně kvalifikace najdete jen brokovnici a iontový kanón.
Vyzbrojen pokud možno oblíbenou zbraní hráč vyráží zvítězit nad svým protivníkem. Vítěztví spočívá v dosažení předem určeného množství fragů, tj. bodů za zneškodnění nepřítele. Kdo dosáhl v aréně jako první potřebného počtu fragů, vyhrává. Hra v průběhu automaticky informuje hráče hlasem o tom, kdo je v daný moment první a kolik fragů ještě chybí do vítěztví v aréně, viz obrázek dole:
Síťová hra
Hra Q3A proti počítačem řízeným protivníkům je fajn, ale po čase omrzí. Proto je Q3A vybavena možností hry po síti. Hraje se buď přes lokální síť LAN, nebo přes internet. Hráč se buď připojí k již existujícímu serveru, nebo sám vytvoří server pro ostatní hráče. To ale vyžaduje dostatečně rychlý počítač a odpovídající propustnost síťového připojení. I dnes, mnoho let po uvedení Q3A, je poměrně lehké najít server a zahrát si online, neboť hráčů je pořád ještě dost.
Velkou výhodou síťového hraní je větší rozmanitost hry. Zatímco o samotě se hraje jen turnaj, v síťové hře je možností vícero, například Capture the Flag se nehraje na fragy, ale počítá se ukradení cizí vlajky a donesení této do vlastního tábora.
Modifikace
Q3A je lehce modifikovatelná hra a ID Software byla v tomto ohledu na špici vývoje již před mnoha lety. Proto se objevily mnohé modifikace této hry. Poměrně novým projektem je například „Urban Terror“ modifikace, která přenáší Q3A ze smyšlených futuristických lokací do normálního prostředí měst a vybavuje hráče soudobými kinetickými zbraněmi – automatickými puškami, pistolemi, granátomety a odstřelovacími puškami. Další vážnou změnou je omezení počtu zbraní – hráč má primární a sekundarní zbraň, přidat může kevlarovou vestu nebo pár granátů a to je vše. Když dojdou náboje, je třeba zahodit zbraň a najít nějakou nevystřílenou po protivníkovi.
Urban Terror samozřejmě podporuje obvyklé způsoby hry, jako například Deathmatch a Capture the flag, ale navíc přidává poněkud neobvyklý Bomb/Defuse, kdy je třeba položit bombu na předem určeném místě a nenechat nepřítele ji odstranit, dokud nevybuchne. Urban Terror mod je ke stažení zadarmo, ale vyžaduje funkční instalaci originální Q3A.
Instalace a technické požadavky
Rozhodně je potřeba mít plně funkční hardwarově akcelerovanou grafiku v Linuxu. To v dnešní době není až takový problém. Samotná hra Q3A má poměrně rozumné hardwarové požadavky, a tak si dobře zahrajete i na starším železe. Podle osobních zkušeností je dostatečná konfigurace 500 MHz procesor a grafická karta třídy ATI Radeon nebo NVidia GeForce TNT2 a novější.
Instalační soubor pro Linux není součástí instalačního CD, ale je ke stažení v poslední verzi na webu ID Software. Soubor je poměrně malý a pro instalaci jej prostě spustíme a hra se nám nainstaluje sama. Potom je třeba ji vybavit datovými soubory z instalačního CD. To je možné prostě symbolickým linkem na namountované CD nebo zkopírováním do adresáře hry – podrobnosti jsou popsány dobře v readme souboru linuxové instalace.
Co je poměrně zajímavé, je srovnání kvality implementace pro Linux a Windows. Pro měření jsem si nahrál vlastní timedemo a potom jej pouštěl na stejném počítači pod Windows 2000 Professional a pod RH9. Při konfiguraci Athlon XP 1900+, 512 MB RAM a ATI Radeon 8500LE běhá linuxová verze jen o 7 procent pomaleji než verze pro Windows (113 fps na Linuxu, 121 fps ve Windows), zato se v Linuxu podstatně rychleji nahrávají levely z CD. Hra je hratelná i na mnohem slabších konfiguracích, což však neplatí o některých modifikacích. Například zmiňovaný Urban Terror běhá i na mé konfiguraci mezi 30 a 80 fps, nehledě na operační systém!