Racer je zajímavá automobilová závodní hra, vyvíjená pod speciální licencí. Autor hry Ruud van Gaal se rozhodl tvořit hru s otevřeným kódem. Všechny úpravy kódu jsou však podmíněny autorovým schválením. Jak se zmiňuje na stránkách projektu, chce tak dodržet určitou úroveň kvality.
Hru můžete stáhnout jak pro Linux, MSWindows, tak i pro Mac OS X. Samotná hra je velmi malá a archiv má pouhé dva (!!!) megabajty. Je potřeba také stáhnout základní datový balíček (8 MB) a oba rozbalit do jednoho libovolného adresáře. Pak už stačí jenom v tomto adresáři napsat
bin/racer
a hra se rozběhne. Nespouštějte program přímo z adresáře bin.
Většina voleb se provádí ručně v .ini souborech, ale zvládne je i začátečník, soubory jsou slušně okomentovány. V samotné hře lze pak už jen zvolit auto, trať a vyjet. Pokud se vám zdá, že je ve hře málo vozů a tratí (jakože se vám zdát bude), můžete si stáhnout další. Na Internetu je jich halda, na stránce downloadu jsou nějaké linky. Doporučuji navštívit www.racer-xtreme.com/, kde najdete nejvíce modelů ke stažení najednou.
Autor zvolil při tvorbě zajímavou strategii: Sám se stará pouze o kód a výrobu tratí a výrobu modelů vozů přenechává jiným. Jelikož je postup jejich tvorby dobře zdokumentován, může se zapojit kdokoli. Již dnes existuje poměrně solidní množství různých vozů, od klasických přes závodní až po poměrně bizarní kousky, jako je dřevěné autíčko nebo obrněné vozidlo z Vetřelců. Modely stačí rozbalit a nahrát do adresáře ke hře. Ta si je sama najde a použije.
Co se týče tratí, jsou k dispozici jak klasické závodní okruhy, tak i krajinky s tunely, mosty, kruhovými objezdy, kopečky, stromečky a kostelíky. Osobně mám raději přírodní krajinky než nudné okruhy. Můžu koukat po okolí, i když ve stošedesátikilometrové rychlosti se kouká špatně.
Dostáváme se k další vlastnosti hry, a tou je fyzika. Ta je dotažena téměř k dokonalosti. Jelikož jsou součástí definice vlastností vozu také technické informace jako hmotnost, tuhost pérování, zavěšení kol, informace o převodovce a další, vozidla se na trati chovají velmi realisticky. S tím také souvisí poměrně vysoká obtížnost ovládání, protože hráč musí řadit, sledovat otáčky motoru, včas podřazovat a brzdit. Hra vám v ničem ani trochu neulehčí od běžného provozu. Volba automobilu je také velmi důležitá, každé auto se chová úplně jinak a je potřeba s tím počítat.
Hru lze ovládat pomocí joysticku, volantu, klávesnice a myši. Ovládání pomocí klávesnice je ale poměrně nepohodlné a při vyšších rychlostech velmi problematické, doporučuji proto zvolit jinou možnost.
Poslední, ale důležitou věcí, o které se zmíním, je grafika. Ta je velmi silnou stránkou hry. Kapoty aut se lesknou a můžete v nich vidět i odraz krajiny, kouřové efekty jsou velmi zdařilé a krajina je místy hodně zajímavá a členitá. Mačkáním čísel lze přepínat mezi předem definovanými pohledy (pro každé auto jiné) nebo pomocí numerické klávesnice měnit pohled plynule. Na autech jsou vidět takové detaily, jako je kotouč brzdy, který se skutečně otáčí s kolem (žádná textura), a řidič, který hýbe při řízení rukama.
S kvalitou grafiky souvisí také hardwarová náročnost. Na mojí kartě Riva TNT2 s 32 MB paměti hra běžela na 15 snímcích za sekundu (což sice není moc, ale hrát se to dá). Lze sice vypnout spoustu efektů, bohužel model auta se vykresluje pořád v plné kvalitě.
Vytknul bych dále absenci umělých protivníků, kterou ale na druhou stranu spolehlivě vyváží multiplayer. Jelikož se ale nejedná o dokončený projekt, snad se protivníků ještě dočkáme.
Jinak se ale jedná o skvělou hru, jejímiž přednostmi jsou dokonalá fyzika a realistické ovládání. Řidiči z ní budou nadšeni.