Ahoj, já jsem Quake-like terminál
Aby mohli vývojáři her měnit jejich parametry během hraní a tím testovat funkčnost, využívají k tomu terminál, do kterého zadávají příkazy a hra na ně reaguje. Je to rychlý způsob, jak vyzkoušet všechny aspekty hry lidskou silou. Samozřejmě to nenahrazuje automatické testování. Tyto terminály se dají použít i na „podvádění“ v podobě známých „cheatů“ nebo pro ovládání botů ve hrách typu CounterStrike.
Ve hře Quake tento terminál vyjíždí z horní hrany plochy. Netuším, jestli to byla první hra s takto řešeným terminálem, ale určitě to byla hra, která se podílela minimálně na pojmenování vyjíždějících terminálů, tedy Quake-like terminály.
Vyjíždějící terminál se neobjevil hned po vydání hry Quake, to byl Linux teprve v plenkách a Red Hat se vložil do jeho výchovy. Pravděpodobně první vyjíždějící terminál je Tilda, jejíž verze 0.2 se objevila v roce 2005, tedy asi o deset let později.
V Linuxu, ale i v jiných UNIXových systémech přinesl Quake-like terminál hlavně přehled o spuštěných terminálech a volnější pracovní plochu. Jak už bylo řečeno, Quake-like terminál vyjíždí z některé části obrazovky, kde je většinu času skryt. V liště se spuštěnými aplikacemi se neobjevuje a jediná cesta k němu vede přes klávesovou zkratku, nejčastěji je předdefinovaná F12. Já si ovšem oblíbil Win+Space, která mi je mnohem více po ruce. Další zkratky umožňují otevírat nové taby, zavírat taby nebo přehazovat jejich pořadí. Osobně si je nastavuji stejně jako jsou u webových prohlížečů. Některé terminály umožňují volit velikost okna jak na výšku, tak na šířku, odkud má vyjíždět i průhlednost.
Abychom to shrnuli, Quake-like terminál umožňuje mít na jednom místě spuštěno více terminálů (ať už s pomocí nebo ne), pohodlně mezi nimi přepínat a v ústraní by neměl být ani výsledný efekt, kterým působí na náhodné kolemjdoucí. Především to je ale nástroj, který má ulehčovat práci a osobně si bez něj nedokážu představit ani vývoj ani správu serverů a routerů.
Jaké máme v Linuxu možnosti
Dlouhodobě jsem si prošel třemi Quake-like terminály a jeden poznal díky psaní tohoto článku. Byl jsem donucen je používat z různých důvodů a pravděpodobně jde o důvody, podle kterých se budete rozhodovat vy sami. Máme tu totiž Quake-like terminál pro Gnome, pro KDE a pak hrající na všechny strany napsaný v GTK. Já se postupně rozhodoval podle prostředí, které jsem používal, od Yakuake na Openboxu, přes Yakuake na KDE, přes tildu na GNOME až po Guake na GNOME.
Všechny tři varianty nabízejí své plusy i mínusy, ale všechny se dají dobře používat. Jako největší nedostatek u některých implementací vidím nezobrazování jména a názvu stroje, na který jsem v daném tabu přihlášený. Neměli byste se ale rozhodovat kvůli detailům, které není zas tak těžké opravit, ale spíše jak bude terminál integrovaný s vaším prostředím. Tak jako tak si pravděpodobně vyberete a když si na Quake-like terminál zvyknete, už se vám nikdy nebudou plést terminálová okna na různých plochách.
Tilda
Mezi zástupce těch jednodušších terminálů patří Tilda. Má minimální závislosti, je vhodná k lehkým správcům oken a nejefektivnější je v kombinaci s programem Screen. V záložkách zobrazuje na kterém se nacházíte stroji a pod jakým jménem jste na něm přihlášení. Na nové taby jsou klávesové zkratky nastaveny napevno (viz. diskuse) a jsou to CTRL+SHIFT+T na nový tab a CTRL+SHIFT+W na zavření aktuálního tabu. Jejich přepínání se řeší pomocí CTRL+PageUp a CTRL+PageDown, je ovšem jednodušší a přehlednější kombinovat Tildu se Screenem, který jí dá všechno, co potřebuje s bonusy, které Screen přináší. Tilda neplete do zobrazované plochy lištu s taby, pokud je nevyužíváte, takže se Screenem nebudete mít jediný problém.
Tilda byla pojmenována po znaku, který píše klávesa, kterou se vyvolává v Quaku terminál. Stejná klávesa se používá i v jiných hrách. Poslední verze Tildy vyšla v roce 2008.
Yakuake
Nejvybavenější implementaci Quake-like terminálu je Yakuake. Je založena na programu Konsole z prostředí KDE, takže obsahuje všechny jeho konfigurační volby včetně profilů. K tomu přidává podporu vlastních tabů a několik klávesových zkratech pro jejich správu i pro vyvolání celého Yakuake. Pokud jste uživatelé prostředí KDE, bude pro vás Yakuake jasnou volbou. I když zrovna KDE nepoužíváte, měli byste Yakuake minimálně zvážit, protože si v něm nastavíte prakticky vše, co vás napadne.
Guake
Alternativou k Yakuake pro prostředí GNOME, jak už z názvu vyplývá, je Guake. Není tak překombinované jako Yakuake, nenabízí tolik možností, ale vypadá to, že to je momentálně můj nejoblíbenější Quake-like terminál. Nenabízí ani tolik možností jako GNOME-Terminal, nicméně není takový problém nastavit ho tak, aby GNOME-Terminal i Guake vypadaly stejně.
Guake má velmi nepohodlně nastavené klávesové zkratky a byla to první věc, co jsem hned ze začátku měnil na standardní prohlížečové chování. Na rozdíl od Tildy se chová vždy plynule, Tilda si občas dala na čas, než se ukázala. Pravděpodobně za to může Compiz.
stjerm-terminal
Stjerm-terminal je pro mě v této oblasti nováček, i když poslední verze vyšla v roce 2008. Nějak masově se tedy nevyvíjí, stejně jako Tilda. Té je v mnoha ohledech podobný, resp. je podobně jednoduchý. Autor na svých stránkách píše, že bezproblémově funguje s Compizem, což mu nad Tildou dává jistou výhodu. Konfigurace není klikací, ale předává v parametrech při spouštění a to včetně zkratky, kterou má být vyvolán. Podporuje průhlednost, může být umístěn kdekoli na ploše, můžete u něj nastavit pozadí nebo i font. Je napsán v C za pomocí GTK knihovny a jde asi o nejlepší volbu pro lehké správce oken.
Závěr
Ať už si vyberete cokoli, zjistíte, že vyjíždějící terminál je velmi návyková záležitost a dělá již tak mocnou linuxovou příkazovou řádku ještě mocnější. Tento i mnoho mých článků bylo napsáno v Quake-like terminálu, nemluvě o vývoji několika desítek aplikací a správě několika serverů. Nejlepší na tomto nápadu je, že můžete terminál během v okamžiku schovat, otevřít si pod ním třeba dokumentaci a jedním pohybem se dívat přesně tam, kam potřebujete. Plná podpora průhlednosti a správné nastavení tuto výhodu ještě znásobí. Všechny čtyři programy stojí minimálně za vyzkoušení.
Pokud používáte jinou implementaci Quake-like terminálu, budu rád, když se o ní podělíte v diskusi.