Hra LMarbles je založena na vcelku prostém principu. Za pár minut pochopíte, co po vás milí tvůrci chtějí, a další hodiny je budete Zvrhlé proklínat. Ti, kdož pamatují vzpomínaný Atomix, zajisté vědí. V každém kole je vaším úkolem poskládat útvar, jež je k vidění v pravém přehledovém sloupci. Kameny jsou na začátku chaoticky rozházené po hrací ploše. Mnohdy jest zakopaný slon již v této fázi. V momentě, kdy už si myslíte, že jste nad programátory se zvráceným úsměvem vyzráli, vyskytne se další zádrhel. Máte omezený počet tahů. Mění se úměrně se zvolenou obtížností. Na výběr máte dle svého ega tyto: Easy, Normal, Hard a pro hráče, kteří neopovrhnou výzvou, Brainstorm. Kuličky alias kameny se pohybují vodorovně či svisle ve čtyřech směrech. Pošlete-li je daným směrem, zastaví se až o překážku. Tou může být například zeď či jiná kulička. Po sestavení objektu dostanete opět dle obtížnosti bonus za kompletní misi a počet tahů, jež jste nemuseli upotřebit. K dispozici je základní Levelset Originál čítající osm kol. Jste-li tvůrčí a chcete-li poškádlit přítele či přítelkyni, je zde možnost vytvoření sady vlastní. O jejich tvorbě se lze dozvědět více z dokumentu Manuál, který naleznete v souboru s hrou.
Nyní bych prohodil pár řádků o bonusech, jež vaši strastiplnou pouť budou doprovázet.
Zátaras – tři šipky ukazující směr. Pokud na ně vaše kulička najede v protisměru, zastaví se stejně jako o překážku. V případě jiném se automaticky začne valit ve směru jimi ukazovaném. Bude-li tento zátaras ze stran obehnán žlutočernými pruhy, lze na něj úspěšně najet pouze ve směru určeném. Ze zbylých světových stran narazíte.
Teleport – jsou různých barev. Vždy vás dopraví na místo stejného spektra, jako má vstup.
Drolící se zeď – funguje jako zeď klasická s tou výjimkou, že má stanovený počet zásahů, po kterých zmizí a vy se dopravíte za ni.
Povedla se hra nejen herně, ale také graficky? Co se estetického cítění týče, nevypadá hra zle. Mohla by snad být prokreslenější, ale svůj účel plní. Stejně tak informační lišta napravo od herní plochy je přehledná a snadno v ní najdeme, co potřebujeme. Ve zkratce to jest: název hráče, momentální bodový stav, pod ním highscore, neboli kam a přes co se míníme dostat. Hlavní údaje, jimiž jsou počet tahů a skládaný obrazec. Úplně dole je název Levelsetu a mise, ve které se nacházíme. Domnívám se, že vizuální stránku zvládli tvůrci bez obtíží. Zvukový doprovod se mi bohužel podařený nezdál. Zvuky takřka o ničem, o příjemné melodii si nechme pro dnešek zdát. Doporučoval bych spíše oblíbené cd či rádio. Ovládaní je možné myší. Kliknutím levým tlačítkem na kámen jej označíte. Poté kliknutím na směr či směrovou šipkou kuličku vyšlete. Zrušení označení se provádí pravým tlačítkem mimo kuličku. Hlavními klávesovými zkratkami budou nejspíš:
[Escape] – opuštění hry do hlavního menu
[R] – restart kola
[P] – přestávka, opětovným kliknutím pokračujete
[Mezerník] – vrátí jeden tah. Hodí se v případě překliknutí či zoufalství.
Co napsat závěrem? Doporučit, či odradit, toť otázka. Nikoli však řečnická, rád vám odpověď poskytnu. Jsem toho názoru, že vám LMarbles přinese jednak příjemné nostalgické vzpomínky, jednak také hodiny příjemné zábavy a bezradného tápání. Hodí se také menším dětem, rozvíjejte logické myšlení, třeba jej i někdy upotřebíte. Stáhněte si balíček se zdrojákem, stačí tak málo a vydejte se vstříc povedené logické hře LMarbles.
Hra má příjemný manuál v html, sice nemá už tak příjemný manuál pro instalaci, ale na té stejně není nic složitého.
./configure
make
make install
K úspěšné kompilaci vám bohatě postačí jakákoliv verze knihovny SDL a SDL_image. K úspěšnému dohrání misí budete ale potřebovat mnohem více. Přeji pevnou vůli a dostatek tahů.