Pokud použijete JACK (http://jackaudio.org/), můžete se dostat na hodnoty v jednotkách milisekund (samozřejmě v závislosti na výkonu vašeho hardware).
Jak jiz ostatni psaly zalezi hodne na HW/ovladaci. Treba se zvukovkou RME digi 9652(PCI karta) dosahuju latence kolem 1-3 ms, s nejakou externi to uz muze byt horsi. Pamatuju si ze kdyz jsem mel jeste firewire zvukovku tak dostat se pod 15 ms bez drop-outu bylo nemozne. Pak taky zalezi na tom jakou pouzijes distribuci. Napriklad obycejne Ubuntu obsahuje "nomalni" kernel a s nim se na nejakou rozumnou uroven latence moc nedostanes, respektive na prehravani dobry ale na nahravani nic moc. Naopak pokud pouzijes treba AVlinux ktery je vylozene delany na audio a ma real-time kernel tak je to vyborne pouzitelne. Osobne sam na AVlinuxu nahravam a tvorim s pomoci Ardour a Harrison MixBus. Jinak jsou tu dalsi faktory co dokazou latenci ovlivnit, treba i verze jackd :-)
Zeptam se asi hodne blbe: V cem bude Ardour lepsi nez muj soucasny zpusob "nahrat pres Zooma -> zkopirovat do pocitace -> osmikat, normalizovat popr. pouzit kompresor v Audacity (ve vyjimecnych pripadech i reverb) -> export". Zadne MIDI & spol moc nevyuziju, anzto moje naradi je ciste neelektricke a mikrofon je tedy v nahravaci ceste nutny.
Obecne mam potiz v tom, ze jakykoliv DAW mi prijde jak kanon na vrabce na to co vlastne potrebuju. I kdyz, treba jen neumim DAW ovladat a proto se mi to jevi jako zbytecne slozite. A GarageBand mi zase prisel hrozne neohrabany na to co po tom chci (ano, mam OS X. Ale to pro Audacity, Ardour, LMMS apod. nic nemeni).
Stejne tak SW za nejaky tisice asi taky nebude nic pro mne, nezivim se tim a mam to jen jako hobby.
Tak kazdemu vyhovuje neco jineho a ma svuj postup:) Treba pro me bude pri pouziti Ardour nebo mixbusu workflow rychlejsi.
Preci jen, zapnes ardour vytvoris stopu, nahrajes co potrebujes, pripadne dohrajes dalsi stopy, upravis frekvencne aby to dosebe pekne zapadalo, pak nejaky ten leveler nebo kompresor at uz na stopach a nebo na master sbernici a pak uz jen finalni klik a hura s tim na soundcloud :D
Urcite tomu tak je, alespon na macu urcite, ale diky firme harrison consoles a jejich "vylepsene" verzi ardour nazvane mixbus vstupuje do hry i linux a to dost neotrelym vzpusobem. Mixbus nabizi primo pri mixu simulaci saturace pasky na sbernicich a spoustu dalsich benefitu jako kompresor, limiter, param.eq na kazde savli, coz se v jinych daw dohani vst pluginy. Kdo neuslysi co z toho leze na vlastni usi neuveri ze i na linuxu se necha delat audio na stejne urovni jako na windows nebo mac:)
Jezis, ty ses material :-)
Zrovna hudba je odvetvi kde je uplne sumak na jakym OS to bylo delany, pokud vubec bylo. Nema to na to vliv. Muze to prinejlepsim zjednodusit nektere veci, nic vic (tedy pouzity SW, s OS to porad nema moc spolecneho).
To je jako porovnavat kvalitu romanu podle toho jestli byl napsany obycejnou propiskou nebo Parkerem. Nebo jestli byl dotycny levak ci pravak. Bude to mit stejnou vypovidaci hodnotu asi jako ten tvuj zaver.
V porovnani se zbytkem retezce je ten vliv minimalni. Takrka cokoliv, vcetne kvality mikrofonu a AD prevodniku, ma vliv vetsi. A to vsechno dohromady, v porovnani s tim kdo za to taha, se stejne vejde do mizivych par procent v celkovem vysledku. Podstatny je hlavne ten clovek. Jestli to vyrobi za pomoci nejakyho super duper SW nebo jestli si vystacil se slusnym nahravadlem, pruzinou a trychtyrem, to uz je kapitola jina.
Ale tenhle článek je o LMMS. Vy mluvíte pouze o nahrávání živých nástrojů. LMMS je spíš něco jako Fruity Loops, a to je hlavně o různých udělátkách, jak z toho vyloudit ty správný zvuky a různě to zmixovat, o syntetizátorech a virtuálních nástrojích. Tam je strašně důležité, jaký software se použije. Je to stejné jako hrát na podřadný, nebo kvalitní nástroj. A nástroje v linuxu jsou bohužel ve srovnání s profesionální konkurencí z těch podřadných.
No ono totiž záleží na hudbě a hudbě...
Pořádná hudba, muzika, opravdové umění spočívá v tom, vymyslet něco, co je geniální samo o sobě, bez ohledu na omezení nástroje (byť ten samozřejmě musí mít nějakou základní úroveň). Příkladem budiž Bach. Jeho skladby samy o sobě zní geniálně bez ohledu na to, jestli se hrají na varhany, pro které byly napsané, na cembalo, klavír nebo třeba tahací harmoniku v berlínském metru, kde jsem slyšel jednoho rusa hrát jedno z velkých preludií a fug a znělo to stále stejně geniálně a dokonale (samozřejmě to byl brutálně dobrý muzikant, když něco takového dokázal zahrát, opravdový umělec).
A pak je komerční, konzumní produkce, která je opravdu závislá na nakoupeném software, protože myšlenka a intelektuální práce člověka je nahrazená tupým klikáním v programu. Pokud očekáváte hloupé, nenápadité a bezmyšlenkové efekty, pak potřebujete kvalitní software plný spousty filtrů, abyste z toho *** upletl bič.
Už jsem se těšil, že se konečně naučím něco pořádného vyrobit v LMMS a místo toho jen pár odstavečků povídání, které jsem si sám bez jakékoliv znalosti vyzkoušel už před půl rokem při prvním nainstalování.
Nestálo by za to napsat spíš článek, ve kterém se uživatel dozví opravdu něco, co sám neuvidí ihned po spuštění aplikace? Nějaká vlastní řešení, konkrétní příklady a ukázky?
V diskusi tu byl zmíněný Ardour, jako alternativa k Audacity. Já osobně Audacity raději, protože jsem se naučil používat jeho pluginy a nástroje (obálka je super, ale chvíli trvalo zjistit, jak se zbavit vytvořených bodů), včetně třeba ID3-tag editoru, exportu částí nahrávek podle textové stopy nebo exportování vícekanálového zvuku. Co ale třeba postrádám je opravdu funkční odstraňování šumu, např. kvalitní a fungující návod, jak vyčistit nadhrávku z LP. Takový článek by byl super. Ne dva nicneříkající odstavečky o tom, že to existuje a obsah popisového pole z repozitáře. Článek ukazující střih nahrávky z koncetru v Ardouru třeba s exportem těch částí a s ID3 tagy. Článek, který vysvětlí napojení VST pluginů a nějaké příklady v LMMS, propojení s MIDI kontrolery (kolik lidí to fakt kliká myší a nemá doma klávesy?)... Srovnání nastavení PulseAudio a Jackdémona a co je lepší a na co.
Tak příště líp! :-)