Nemuzu si pomoct, ale tohleto vytvareni "nove distribuce" kvuli kazde blbosti mi prijde dost ulet. Uplne stejnou sluzbu by udelal instalator, ktery by se zeptal, jakou sadu specialnich balicku chci doinstalovat a udelal by to... Aspon kdyz by se pak nekdo zeptal v diskusi na neco, tak by rekl "mam Ubuntu s baliky Edu" a bylo by jasne, ze zaklad je stejny, zatimco kdyz rekne "mam Edubuntu", tak pokud Edubuntu vylozene neznam, nemuzu si byt jisty, jestli moje zkusenosti s Ubuntu plati i pro nej...
Plně souhlasím, distribuce by podle mě měla být jedna a všechno ostatní by se mělo dát zvolit v instalátoru ... jestli chci gnome, kde, nebo unity, to přece není důvod pro x různých odvozenin a potom spec. distribuce dle okruhů nainstalovaného softwaru, to už vůbec nechápu, nakonec stejně se větší část instalace dotahuje z netu (to je ale už jiná věc, kterou také nemusím).
myslim ze ubuntu je na uceni naprosto nevhodna distribuce, tim jak se snazi mit vsechno predpripravene a jak dela veci automaticky za nas se stava stejne nepruhledne jako ms windows, dal bych jim na uceni archlinux nebo gentoo, u techno distribuci clovek uz pri instalaci pochopi o co de.
1) Na ZŠ ani na SŠ se nikdo Linux pořádně nenaučí. Mohou mu zde dát základy, ale musí sám chtít se vzdělávat dál...
2) Jsem zastáncem postupného přechodu od dister jako Ubuntu k více HardCore distrům..... Pokud někomu (kdo Linux nikdy neviděl) rovnou nainstalujete Gentoo a budete doufat, že se s tím popere, tak to téměř jistě nedopadne....
Máte pravdu, zkoušel jsem na to jít rovnýma nohama ale pak jsem to vzdal. Nezkušenost mě přivedla "zpět" k různým live CD a postupem jak jsem nabýval znalosti a začala mi vadit různá omezení plynoucí z použití "až příliš user friendly distribuce" jsem přešel na debian, který mi vyhovuje zvláště díky konzervativitě :-)
Ubuntu je nevhodná distribúcia pre toho, kto che so systémom robiť viac ako ho len používať.
Hoci ho sám nepoužívam, považujem za zcestné očakávať, že si učiteľ bude po nociach prispôsobovať softvér svojim potrebám. napríklad taký učiteľ matematiky, či chémie...
Takí potrebujú práve niečo, čo strčia do počítača a funguje. Musím uznať, že po roku používania LTSP postaveného na Ubuntu to takto fungovalo. Ale, pohodlnosť nebola zadarmo a (najmä) pamäťové nároky dosahovali strop servera (4 GB). Plánovaná aktualizácia sa napokon zmenila na prechod k Debianu a pri cca rovnakom nastavení je málokedy použitých viac ako 2.5 GB RAM.
Hlavný dôvod prechodu však nebol pamäť, ale to, že som to chcel viac ako len používať ;-)
Gentoo ma fakt pobavilo, jeden predmet by sa mohol venovat jeho instalacii, ktora je sice jednoducha, ale casovo kompilacia zaberie na priemernom skolskom PC (v lepsom pripade core2duo, v horsom prastare pentium) aj s UI tak ~20 hodin.
Nevraviac o tom, ze tam ozaj nejde o naucenie prace s Linuxom, ale normalnu vyucbu pouzivajuc Linux. To nie je science fiction, skoly mrhaju peniaze v inych oblastiach ako IT (predovsetkym sw, na hw sa este nejake peniaze najdu ak sa nejedna samozrejme o wifi routre pre studentov).
Arch nie je na skodu, ale zase nejde o to naucit studentov robit na Linuxe, s pokrocilejsich distier podla mna najlepsie vyjde centos, prave pre jednoduchu spravu adminom, potencialne setrenie peniazmi (sietove disky a uzivatelske profily pre kazdeho studenta).
Na linux existuje kopa dobrych (free/oss) programov na vyucbu (chemsketch, jchem napriklad) ale aj nejaky ten plateny (maple).
V skole ide najma o to, aby to fungovalo, kde sa uplatnia tie profily na sietovych diskoch (nemalo by sa stat ze jeden student odpali pocitac a admin to musi davat do kopy).
Rozhodne nema, vytvareni mutaci Bubuntu je naprosto uchylne, zmeni jednu aplikaci, theme a udelani Myth / Edu / ci jinou / Bubuntu distribuci. Nehlede na to, ze urcite Edubuntu nebude slouzit k vyuce Linuxu, ale jinych veci. Takze bude v povedomi studentu jen to, ze existuje jiny OS nez Microsoft. Otazkou je, jestli to vlastne vubec nekdo chce...
uplne suhlasim, ze vytvaranie mutacii Ubuntu je uchylne (zobrane dosledne: Ubuntu ako take je predsa tiez len mutacia;)... lenze nie je to prave tato "uchylnost", ktore je na linuxe taka pritazliva? Mne je velmi symptaticke, ze ohladne linuxu sa nekladu len otazky "A preco to niekto vobec robi?", ale aj "A preco nie?..."
Ale je pravda, ze k otazke, ci Edubuntu ma nejaky vyznam pre vyucbu v skolach, sa neviem vyjadrit - nepoznam to prostredie (teda z pozicie ucitela), nemam na to vzdelanie ani skusenosti. Osobne som ale dost skepticky ohladne rozsirenia linuxu v skolach - skola ma pripravit studentov na ich buduci prakticky zivot, vacsinou (ale nielen) ten pracovny. A situacia je holt taka, ze vo vacsine firiem (komercnych ci statnych) sa pouziva windows. Ak by sa skola snazila presadit/nasadit linux, sla by do znacnej miery proti sebe.
A ruku na srdce: pouzivat minoritny operacny system (hovorim samozrejme o desktope) ma aj svoje vyhody, nie? ;)
Takováhle roztříštěnost v podstatě v rámci jedné distribuce (debian :-D) je naprosto nesmyslná, neefektivně a ve svém důsledku brání rozšiřování linuxu a jeho nasazování do škol.
Jednou je tam kde, podruhé gnome, ve třetí distribuce xfce či lxde ... jedny mají balíčky .deb a k tomu apt, vedle zas .rpm ... kdo se v tom má vyznat? Učitelé, žáci, rodiče doma?
Uvítal bych v rámci linuxu větší jednotu a balíky s programy (funkcemi), které by šly použít třeba i ve vícero systémech. Daleko snáze se to pak bude i propagovat a spravovat. Návody mohou být na stránkách distribuce.
"Uvítal bych v rámci linuxu větší jednotu a balíky s programy (funkcemi), které by šly použít třeba i ve vícero systémech. Daleko snáze se to pak bude i propagovat a spravovat."
...inými slovami, najlepšie by bolo, keby Linux bol Windows zadarmo, však? Ale on ten Linux jednoducho nie je Windows. A to je dobre!
Ak dobre viem, existuje jednotný systém šírenia softvéru, a to v podobe zdrojových kódov. Ak to niekomu robí problém kompilovať (a že niekedy robí), mal by si asi nájsť iné riešenie...
Ak dobre viem, existuje jednotný systém šírenia softvéru, a to v podobe zdrojových kódov. Ak to niekomu robí problém kompilovať (a že niekedy robí), mal by si asi nájsť iné riešenie...
...
Jednak je tu problém v nutnosti zdrojové kódy neustále udržovat kompatibilní s vyvíjejícími se kompilátory a verzemi knihoven. 10 let starý zdroják netriviálního programu na moderní distribuci úplně snadno zkompilovat nepůjde.
A i u udržovaných projektů je problém s verzemi knihoven, jejichž rozhraní a možnosti se neustále vyvíjí. Obvykle největší problém je s aktuálními zdrojáky na nějaké LTS distribuci, kam nové verze knihoven nejsou backportovány. To pak znamená ručně zkompilovat destíky dalších balíků, lze-li to vůbec. Nedej bůh, aby SW měl závislost na něčem z posledního KDE - to pak znamená jako závislost nainstalovat půlku KDE vč. MySQL.
I proto je komerční SW obvykle distribuován "nelinuxově" s veškerými knihovnami přibalenými.
Ak dobre viem, existuje jednotný systém šírenia softvéru, a to v podobe zdrojových kódov. Ak to niekomu robí problém kompilovať (a že niekedy robí), mal by si asi nájsť iné riešenie...
A proč se tedy divíte že se lidi drží Win ?
Do těchhle diskuzí se nezapojuju,protože je to marné,ale tohle mne fakt nadzvedlo.Tyhle kecy o lenosti uživatelů,atd atd , to jsou fakt takové .... ,co tedy chce linuxová komunita? Hrát si na experty a takřka na bohy,láteřit jak jsou lidé líní ,neschopní a neochotní se něco učit. Ale udělat něco,aby se jim to relativně usnadnilo,to ne, ono je lepší je poslat na zdrojáky ... fakt nemám slov.
Nehrám sa na experta. Ale presne ako som napísal, ak sa mi program nepodarí zostaviť pomocou configure a make, tak najprv skontrolujem závislosti a potom chvíľu zvyknem pátrať po nete, či to neriešil aj niekto iný. Ak nie, tak jednoducho tento program označím za „pre mňa” nevhodný a hľadám iné riešenie.
Ale to asi len treba dospieť do stavu, že nemusím vedieť (a zvládnuť) všetko...a k poznaniu, že niektoré cesty sú slepé.
Bohužel musím konstatovat, že čistá síť bez windows je ve škole naprosto nemožná, už jen proto, že je nutné komunikovat se státní správou, která kolikrát podporuje pouze IE ... některé internetové bankovnictví také plně pracuje jen pod IE ... a některé dobré výukové programy také vyžadují jen Windows a ve Wine není šance. Nemluvě o specializovaném software, jako vysvědčení, či evidence ...
To asi ne, skola to nezaplati. Potrebujes nekoho kdo ma znalosti toto spravovat. A bohuzel kdyz to nekdo umi nepujd ucit za male penize, pujde do velke firmy.
Reseni pro skoly je jak nekdo napsal nahore, nainstalovat a automaticky by se vytvorila sit. Minimalni nutnost nastaveni atd. Programy si dodaji skoly svoje co se jim hodi.
Je jistě nesmysl mít na takovou věc vlastního zaměstnance. Jenak by neměl dost práce, a samozřejmě ho ani nezaplatíte. Ale může to spravovat někdo externě. To je celkem běžná praxe na školách, kde si ředitel uvědomí důležitost funkční a bezpečné IT infrastruktury. Někdy si to uvědomí až když přijde velký průser způsobený dřívějším diletantským správcem (viděno v několika případech). Pak jen musí přesvědčit zřizovatele, že náklady na správu IT jsou prostě nutnou součástí provozu. Stejně, jako se musí platit revize elektriky, plynu, jako se musí platit spotřeba vody, topení apod. Pokud nejde o nějakou malou školu na vesnici, tak je-li vůle, ty peníze se najdou.
Mají smysl specializované distribuce pro školy?
Nemají! Protože i nespecializované distribuce mají problémů s kvalitou a použitelností víc než dost, a to mají podstatně větší základnu uživatelů. Pokud přidaná hodnota té specializované distribuce spočívá v tom, že ve výchozí instalaci jsou vybrány nějaké balíky navíc a je tam jiné pozadí desktopu, tak to je k smíchu.
http://en.opensuse.org/openSUSE:Education-Li-f-e
Nejde o samostatnou distribuci, ale o vyladeni stavajici distribuce o dane baliky, repozitare atd.
Osobne si myslim, ze distribuce nebo pripravena uprava distribuce pro skoly smysl ma, protoze na skolach mnohdy ucitele delaji spravu site nad ramec svych povinnosti. Pokud tedy nekdo za ne pripravi vyzkousene programy a popr. i doda navody, jak co nejjednodusseji vse nainstalovat a zacit pouzivat, urcite po tom sahnou.
Leda ze by ucitel byl zazrany masochista a zacal instalovat hardcore distribuce. Pro ne by to smysl asi nemelo. Mozna pro inspiraci, co pouzit. Ale toto je podle me minimum pripadu.
No, já učitel jsem.Linux by se mohl na školách krásně používat. Na základních a menších středních rozhodně.Problém je, že ti, co o tom rozhodují v rámci školy vůbec netuší, co Linux je a naopak vývojáři Linuxu vůbec netuší jaké jsou potřeby škol.Nemůžu mluvit obecně, znám jen pár příkladů a o topologii sítí téměř nic nevím. Nicméně jediné, co taková základka potřebuje, je aby mohlo cca 15 dětí současně používat internet - mapy, videa, různé online prográmky i se zvukem a aby fungoval kancelářský balík. Dále je potřeba spustit Windows výukové programy - ty Linuxové jsou v drtivé většině nepoužitelné. Myslím, ale, že by to přes Wine nebyl zas takový problém (snad jsem o tom i četl článek od učitele, který Linux prosadil). V první řadě bych tedy začal Linux do škol prosazovat formou použití rychlého a spolehlivého serverového OS za použitelnou cenu - dětem a řadovým učitelům je opravdu jedno, jestli ty jejich nenáročné prográmky, videa a pod. běží pod Win nebo Linuxem, "hlavně, že se to neseká" - tohle je opravdu nejčastější problém - současné spuštění jedné aplikace větším počtem uživatelů - to je to, co škola potřebuje a na co naráží. Na funkční profesionální řešení nejsou peníze, tak se to řeší bastlem, který se jinak používá spíš v domácí síti, nebo max. malé kanceláři.
Dalo by se souhlasit. Jen na jedno jste zapoměl - někdo to musí naznačeným způsobem realizovat. A tady vidím určitý prostor, kterého se zatím nikdo moc nechopil, protože to není zrovna velký byznys. Právě tady bych viděl význam různých OSS-fan sdužení.
Menší školy si profesionální servisní služby nemohou dovolit, resp. nepotřebují nutně takovou úroveň služeb která odpovídá profesionálnímu servisu a tedy není ospravedlnitelná obvyklá cena za takové služby. Důsledkem je, že věci okolo počítačů dostane k řešení nejschopnější z učitelů, někdy i za extra náhradu, ale moc prostoru není.
Tito lidé často mají potenciál, ale nemají znalosti a zkušenosti. Myslím, že by byla užitečná základní školení "Instalace a správa malé sítě s využitím Linuxu s ohledem na potřeby škol". Umím si představit, že schopnější člověk se chytne, a může zajišťovat základní stavu IT na víc školách v okolí. Nebude to úplně profi, nebude tam hodinová reakční doba, ale bude to nesrovnatelně lepší než dnes a nesrovnatelně levnější než profesionání servis.
Nemusí jít jen o učitele, pokud by se vytvořila nějaká základní doporučení ohledně konfigurace, manuály, a standardní školení a certifikace, můžou tohle dělat klidně nějací studenti ve volném čase. Mnohde to tak dnes už je, obvykle na bázi osobních známostí. Ale bude-li to zaštítěno nějakou větší organizací, bude mít ředitel školy snadnější rozhodování někoho takového k tomu pustit. Plus kdyř si ten méně znalý člověk nebude vědět rady, měl by za sebou zkušenější lidi kteří by pomohli - s výhodou toho, že by šlo o nějakým způsobem standardní konfiguraci SW.
V podstatě něco na způsob standardní IT správy, co nabízí AutoCont po skončení INDOŠ, ale víc na komunitně-komerčním základu (zadarmo tohle nikdo dělat nebude) a samozřejmě s využitím výhod OSS, nikoliv však dogmaticky.
Nezapomněl jsem, jen jsem něvěděl, jak toto téma podchytit a navíc by byl příspěvek moc dlouhý. Tak děkuji, popsal jste to dobře. Mě osobně by tohle téma i zajímalo, jako nejmladší a původně technicky vzdělaný učitel jsem se jednou musel o školní síť starat - hrůza, byl to nefunkční paskvil, původně založený na INDOši. Teď jsem na gymnáziu a tam je situace podobná. Kdyby o tom člověk věděl o trochu víc, znal možnosti, možná řešní, pak by se na to dal možná udělat i nějaký ten grant, nebo vypsat jako studentskou práci. Co jsem zažil, tak jsou školní sítě opravdu dost špatné.
Osobně jsem pro specializované distribuce, ale v Canonical to vzali s tou globalizací příliš hopem. Až se sjednotí celá planeta a bude existovat jediný společný planetární výukový program, pak přijde možná čas pro jednotný operační systém zaměřený na vzdělávání.
Dnes si umím představit cestu asi takovou, která je v tuto chvíli aplikovaná, tj. každá škola si provede analýzu, vybere si widle nebo *nix like systém, ten si buď upraví nebo ani neupravuje k obrazu svému a pak to v rámci svého zařízení šíří všemi směry. Určitě by se na ministerstvu školství měli zabývat myšlenkou jednotného systému pro oblasti školství. O detailní parametrizaci a možnostech tady nebudu plkat, jelikož to nelze od boku dost dobře nastřelit. Ale jako proces globalizace si umím představit sjednocování požadavků jednotlivých škol a postavení něčeho jako "Vzdělávací operační systém pro školy České republiky" :-))