Souhlasím.
Nakladatelé stále žijí v zažitém schématu obchodních modelů distribuce hmotných věcí - odhadnout nějaký (nízký) prodej a nastavit cenu tak, aby pokryla náklady.
U věcí s velmi nízkou či dokonce nulovou variabilní složkou ceny je však třeba dělat kalkulaci jinak. Pokud nechceme vytvářet uměle vzácný statek, je třeba ho dostat k co nejvíce zákazníkům, nejlépe všem, kteří by o něj stáli. Vezměme počet potenciálních zájemců, kteří by si tuto konkrétní e-knihu chtěli přečíst. To je náš počet pro kalkulaci. Pokud si e-knihu přečte v nejbližších letech 10000 lidí, může pokrýt náklady již 5Kč od každého z nich. Tedy stejně, jako když e-knihu za 120Kč koupí 400 lidí.
Někteří vydavatelé už to pochopili, a zaplavili trh levnými DVD. Na začátku byl jediný odvážlivec, který dokázal nad excelovskou tabulkou zariskovat, a spočítal prodejní cenu pro 300000 kusů.
Trh e-knih stále čeká na tohoto prvního odvážlivce. Až bude v knihkupectvích a trafikách stojan, odkud půjde po pětikoruně nahrát e-knihy, až je budete moci stáhnout za pár šušňů na spoustě webů, až budou za dvacku na vylisované na hezkém malém CD v obalu, pak teprve nastane zlatá éra e-knih. Jediným omezením bude počet knih, které je dotyčný za život schopen přečíst.