To se liší instance od instance. Existují osobní instance, které má člověk jen pro sebe nebo pro rodinu/přátele a platí za to jako za hosting. Hodně instancí funguje z dobrovolných příspěvků uživatelů a nevybírají úplně malé peníze. Např. infosec.exchange dostává momentálně 70 tisíc dolarů ročně. Fosstodon je na nějakých 40 tisících. Vivaldi rozjelo vlastní instanci pro jejich komunitu na vivaldi.net, jejich byznys model je vydělávání na prohlížeči, kolem kterého se ta komunita sdružuje. Jaký má Internet Info plán s MastodonCzech, netuším, ale každý si může udržovat takovou velikost instance, jakou je schopný financovat nebo mu dává v jeho strategii smysl. Pokud si Internet Info řekne, že pro něj dává smysl provozovat instanci jen do 50 tisíc uživatelů, tak prostě v určitý moment zavřou registrace nebo zavedou registrace jen na pozvánky. A neznamená to, že to přiškrtí růst Mastodonu jako platformy. Ti uživatelé se jen přelijí do instancí, kde je volno. Takto to udělal třeba mastodon.social, který když nezvládal nápor uživatelů, prostě zavřel registrace a ten nápor nově příchozích se rozlil na ostatní instance.
Mimochodem ty reklamy můžete mít i na Mastodonu. Nikdo instancím nebrání, aby uživatelům vkládaly do odběru reklamní zprávy. Jen nevím o nikom, kdo by to dělal, protože konkurence je velká. Uživatelé můžou jednoduše utéct tam, kde ty reklamy mít nebudou.