Zasadni problem je v uzivatelske privetivosti. Nainstaluji appku a snazim se vytvorit si ucet. Ale kde? U twitteru proste vyrvorite ucet. Tak zkusime mastodonczech.cz. 3000 pouzivatelu vs 450M. Projdeme registraci a vyhledame si treba ministerstvo spravedlnosti (ostatni tam nejsou). Kliknu na Follow. Chci jit zpet k vyhledavani, ale nevim jak protoze nikde neni na to tlacitko. Takze ukoncit aplikaci? Propagovane hashtagy, ja konkretne vidim 6, autism, andor, food, atd. - vsechny z jinych instanci nez na ktere jsem se registroval. Sakra proc? Ty propagovane hashtagy maji 30 uzivatelu max - takze jsme u obsahu - proste na mastodon neni zadny obsah ve srovani s twitterem. To, ze sit roste - az bude mit 200M uzivatelu tak se muzeme bavit o tom ze sit roste. Ze si ted par tisic jedincu vyzkousi mastodon a zjisti ze je to k hvnu je podle me nezajimave.
A jeste snad jedna vec - financovani. Twitter zije z reklamy. Z ceho zijiu mastodon instance? Rozumim tomu ze pokud ma instance 20 lidi tak to nikdo neresi, ale z ceho bude zit treba mastodonczech pokud zazrakem bude mit 1M lidi? To se jiz nebavim o nejake malem projektu ktery jde sponzorovat v ramci existujiciho byznisu. Jak tohle resi mastodon?
To se liší instance od instance. Existují osobní instance, které má člověk jen pro sebe nebo pro rodinu/přátele a platí za to jako za hosting. Hodně instancí funguje z dobrovolných příspěvků uživatelů a nevybírají úplně malé peníze. Např. infosec.exchange dostává momentálně 70 tisíc dolarů ročně. Fosstodon je na nějakých 40 tisících. Vivaldi rozjelo vlastní instanci pro jejich komunitu na vivaldi.net, jejich byznys model je vydělávání na prohlížeči, kolem kterého se ta komunita sdružuje. Jaký má Internet Info plán s MastodonCzech, netuším, ale každý si může udržovat takovou velikost instance, jakou je schopný financovat nebo mu dává v jeho strategii smysl. Pokud si Internet Info řekne, že pro něj dává smysl provozovat instanci jen do 50 tisíc uživatelů, tak prostě v určitý moment zavřou registrace nebo zavedou registrace jen na pozvánky. A neznamená to, že to přiškrtí růst Mastodonu jako platformy. Ti uživatelé se jen přelijí do instancí, kde je volno. Takto to udělal třeba mastodon.social, který když nezvládal nápor uživatelů, prostě zavřel registrace a ten nápor nově příchozích se rozlil na ostatní instance.
Mimochodem ty reklamy můžete mít i na Mastodonu. Nikdo instancím nebrání, aby uživatelům vkládaly do odběru reklamní zprávy. Jen nevím o nikom, kdo by to dělal, protože konkurence je velká. Uživatelé můžou jednoduše utéct tam, kde ty reklamy mít nebudou.