http://people.tuke.sk/jan.busa/kega/maxima.html
Pěkný manuál ve sloveštině. Je tam toho víc. Nejen Maxima
V cestine je treba e-Learningovy kurz dr. Friedricha Matematika na pocitaci na http://moodle.vsb.cz/vyuka/course/view.php?id=494 (prihlasit se jako host).
K clanku a diskusi:
Jak jsem psal v komentari k minulemu dilu – kazdy CAS ma sve slabiny, u Maximy to jsou treba urcite integraly (nekdy je lepsi pocitat pres neurcity integral a potom dosadit meze) nebo limity.
Narozdil od autora myslim, ze mit zvlast funkce pro trigonometricke funkce je vyhoda.
Maxima je pouzita i v systemu pocitacove algebry Sage (http://www.sagemath.org) a v MAWu (http://user.mendelu.cz/marik/maw – zobrazuje se i postup reseni!).
Pro pocitani na mene narocne vypocty (hnojarny, ekonomky, prirodovedecke fakulty) podle me Maxima v pohode nahradi Maple. Aspon to co jsme delali v Maplu na prirodovedecke fakulte zvlada i Maxima.
A krome TeXmacsu je krasny i plugin do emacsu – imaxima.
jo a nejaky serial byl i na abclinuxu
http://www.abclinuxu.cz/clanky/programovani/hra-s-pismenky-wxmaxima
Teda tvrdit, ze: „Program wxMaxima představuje jeden z funkčně nejlépe vybavených matematických nástrojů vůbec.“ svedci o jedinem.
Bud, autor nema ve skutecnosti zadne tuseni o ostatnich systemech pro symbolicke vypocty, nebo (coz bude asi pravdepodobnejsi) nema tuseni a navic uz se zcela sjednotil se soucasnym trendem na netu, tj. s casto zcela nekompetentnim komentovanim cehokoli a kdykoli, kde je hlavnim pozadavkem „udernost“ textu, nikoli jeho vecny obsah.
Clanek je blabol, ktery o systemu (wx)Maxima nerika ve skutecnosti nic podstatneho. Co se ctenar dozvi? Ze program je hodne klikaci (ale vlastne neni, protoze, cituji: „to, co používáme častěji je daleko efektivnější ručně vypisovat.“) a ze zakladni operace jsou: Integrate a Solve a pozor na goniometricke funkce!!!
Fakt parada!? Uz vidim ctenare, jak po precteni tohoto clanku hromadne prechazeji na wxMaxima, protoze Michal Cerny jim otevrel oci.
P.S. Vse co jsem vyse napsal, nesouvisi nijak s tim, zda wxMaxima je ci neni kvalitni matematicky software. Je to komentar k rutinnimu stylu psani Michala Cerneho o tak komplexni problematice jakym je matematicky software obecne. Hloubavy ctenar necht jeho texty porovna napr. s texty Jaroslava Hajka o Fortranu publikovane na Rootu: http://www.root.cz/clanky/fortran-chroustani-cisel-pro-vsechny/. Rozdil je propastny … ale treba to ctenarum Root-u nevadi…
No nejake vyhrady by byly, ale presto diky za tento clanek.
Spousta vyucujicich na strednich skolach o tomto programu nevi (overeno napriklad na konferenci „Vyuziti pocitacu ve vyuce matematiky“ v CB), kupuje Derive, ktery se kdysi aktivitou dealeru dostal na seznam ministerstva skostvi (aniz by nekdo na ministerstvu zkoumal kvalitu programu a srovnaval s dalsimi komercnimi nebo open alternativami – tohle je overeno korespondenci s ministerstvem v minulem roce), i kdyz Derive je podle me mnohem horsi nez Maxima (napr. obskurni programovani jazyk). Podobne Cabri versus C.aR.
Je prima znat alternativy jako Maxima, Sage apod. Diky.
Pouziti CAS (masivni) na strednich skolach je cira fikce nadsencu a dealeru. Fascinujeme mne, jak tento absurdni argument v diskusich na mnoha forech stale preziva.
Kdo nekdy ucil, tak musi vedet, ze drtiva vetsina studentu strednich skol (znam situaci na gymplech v Praze) se potyka jeste ve ctvrtem rocniku s elemetarnimi upravami algebraickych vyrazu a opravdovym pochopenim prime a neprime umernosti. Pro tyto studenty je Maxima, Maple, nebo cokoli podobneho, zcela mimo jejich intelektualni moznosti. Nemluvim o tech par studentech na kazde skole, kterym matematika opravdu neco rika, ale ti si podobny SW najdou sami a nepotrebuji k tomu „zasvecene clanky“ tohoto typu.
Je to stejne jako tvrdit, ze ve vyuce fyziky na strednich skolach by se mel pouzivat napr. COMSOL Multiphysics nebo OpenFOAM (aby se nenastvali skalni privrzenci open-source).
Presto ze je mi jasne, ze pomoci CAS se na stredni skole neuci, myslim, ze ucitele by o nich vedet meli. I o tech, ke kterym jim dojdou letacky (skoleni na Derive) i o tech open. Nadsenec pro matiku si informace o open alternativach najde na anglickem webu, program se nauci sam a pripadne problemy poresi na diskusnim foru. Ale pro mnoho vyucujicich je tohle nad jejich intelektualni schopnosti, casove moznosti nebo miru ochoty se tomu venovat. Podobne clanky jim snad aspon trochu pomohou (pokud je nekdy v budoucnu vygoogli).