"Microsoft představil Windows 365 Cloud Streaming Service" - v zásade by to mohla byť dobrá myšlienka, ale keďže poznáme korporácie, mal by som skôr obavy.
Ale asi sa im splní sen. Už budú kontrolovať nielen dáta uložené v cloude, ale aj vidieť všetko čo užívateľ robí, čo píše.
Užívateľ už nebude nič vlastniť, len si to prenajímať. Takže žiadne ťažkosti s donútením užívateľov kúpiť si nový produkt.
Ja by som nepodceňoval ani ten druhý aspekt, prehľad a kontrolu užívateľskej komunikácie.
Kto videl Enterprise riešenie M365 asi vie, že tam je tam komponent, ktorý sleduje v komunikácii užívateľov zadané frázy a slová pod zamienkou kontrolovania korektnosti vyjadrovania.
No a keď to ponúkajú firmám, čo bráni MS aby to nepoužíval sám interne pre ostaných zákazníkov ?
Neznáte někdo podrobnosti, jak mají cloudová Windows 365 fungovat? Na webu microsoft.com píšou "Streamujte do libovolného zařízení"
. To znamená že do libovolného zařízení se nainstaluje nějaký klient a ten bude vzdáleně ovládat virtuální PC na serveru Microsoftu? Půjde do toho instalovat aplikace třetích stran? Skenování a tisk dokumentů či stahování fotografií z fotoaparátu budou probíhat také přes toho klienta? Nebo budou multifunkční tiskárna i fotoaparát pracovat také v cloudu?
A když velmi velmi nepravděpodobnou náhodou selže připojení k internetu, tak si nikdo z podniku nespustí ani ten Pasiáns? Mívají podniky pro takový případ více nezávislých poskytovatelů připojení a na routeru multi WAN? Jestlipak existuje nějaké pojištění na škody vzniklé výpadkem připojení k internetu?
Připojení je podle všeho přes RDP. RDP umožňuje používat lokální clipboard, disk, GPU, tiskárnu, smart card, zvukovou kartu a USB zařízení. Takže foťák připojíte na klientovi, a je vidět na vzdáleném PC. Samozřejmě to záleží na tom, co klient umožňuje.
Aplikace třetích stran určitě půjdou instalovat, jinak by to nemělo smysl.
Pokud selže připojení k internetu, tak je to pro velkou část firem už dnes totéž, jako když vypadne elektrika. Nejde email, není k dispozici workgroup server (email, kalendář, kontakty), nejde CRM, nejde ERP, nejde MS Teams/Zoom/WebEx...
On může vypadnout jakýkoliv systém, a může vypadnout i ta elektrika. Samozřejmě si můžete koupit připojení, kde se ISP zaváže zaplatit nějakou pokutu, pokud si to dojednáte. Většinou ale dostanete jen slevu do výše zaplacené ceny služby, a to zpravidla jen ve formě kreditu na budoucí období (firmy VELMI nerady vrací peníze). V případě vlastních cloudových aplikací je to podobné. Například v případě většiny služeb Office 365 v případě měsíční dostupnosti pod 99.9% dostanete 25% kredit, pod 99% 50% kredit, a pod 95% 100% kredit. V případě některých licenčních programů navíc nedostáváte ani kredit na služby, ale jen odpovídající procento dnů služby navrch. Najdete to popsané tady:
https://www.microsoftvolumelicensing.com/Downloader.aspx?DocumentId=19132
"Pokud selže připojení k internetu, tak je to pro velkou část firem už dnes totéž, jako když vypadne elektrika."
Uprimne tenhle trend nechapu. U nas rok zpatky byly ucetni servery v baraku. Kdyz vypadnul internet, tak uctarky proste jely dal, dokazaly fungovat z 50 %. Nove je novy soft a server ve velkem meste v cloudu, a po vypadku internetu dali uctarkam volno.
Asi ten relativne malo casty pripad vypadku internetu prevazi ty zpusobene skody. Ale fakt bych chtel videt tu uvahu naseho hlavniho ekonoma. Beztak zadnou nema a jen to tak hada od boku :)
Já celkem chápu, že se zákazníkům líbí ta flexibilita. Jeden den vyberete produkt, druhý den ho máte k dispozici. Žádné čekání na HW a storage, na specialistu který to nainstaluje a nakonfiguruje. Je to vždy aktuální, nečeká se na místní IT oddělení. Samozřejmě je to vyvážené dlouhou řadou nevýhod, které asi nemusím rozebírat, a které bych osobně neskousnul. Nicméně zákazníci - i interní - mají svoji hlavu.
Ono je to něco za něco. Aplikace běžící na serveru spravovaném externí firmou má taky své výhody. Např. pokud nastane problém se serverem, bude tam typicky 24x7 někdo, kdo se o to postará. Také je automaticky přístupná z home office bez nutnosti přístupu přes VPN. Navíc ten váš příklad funguje jen pokud celá firma sídlí v jedné budově; pokud je roztroušená po republice nebo dokonce po světě, tak to všechno hned vypadá úplně jinak.
Tím nechci říct, že jsem nadšeným zastáncem přesouvání všeho do cloudu a k externím provozovatelům. Osobně třeba vidím podstatný problém v tom, když se citlivá firemní data svěřují jiné firmě - a v některých případech třeba i konkurenci. Ale je potřeba se na to srovnání podívat trochu širším pohledem.
Uprimne tenhle trend nechapu.
Třeba když nástroje vybírá někdo, kdo je sám nepoužívá a rozhoduje se podle jiných kritérií než ten, kdo s nimi denně pracuje.
Sám bych třeba považoval za chybu plně se spoléhat na internetové spojení a navrhovat služby tak, že si bez spojení ani neškrtnou. Přístup k jednomu obsahu z různých míst je dobrá věc, s daty může pracovat více lidí bez ztráty konzistence, ale je tam to úzké hrdlo - kvalita připojení, která podle mého názoru nikdy nebude 100%.
Třeba obchodní cestující s sebou nebude vozit žádná data, takže mu je nikdo nebude moci ukrást nebo zničit. Pak se ubytuje v nějakém hotelu a ouha, zrovna mají potíže s připojením nebo se v dané zemi právě rozhodli cenzurovat přístup k některým serverům, protože si opozice vyměňovala data přes Windows 365.
Pokud se někdo chce stát úplně závislý na spolehlivém připojení k internetu, měl by mít aspoň více poskytovatelů přes nezávislé kanály, aby ho výpadek jednoho kanálu nepoložil.
V kvalitě připojení může být problém u streamovaného desktopu, protože zpoždění a výpadky okamžitě negativně ovlivňují použitelnost. Ale například u workgroup serveru, ze kterého si klienti replikují obsah, je to jiné. To spojení by muselo být opravdu hrozné, aby nešlo ani stáhnout poštu. Samozřejmě je úplně jiná otázka, jestli je dobrý nápad ukládat maily a kalendáře někam do cloudu.
U obchodního cestujícího to vypadá podobně. Navíc když spojení nejede, tak dotyčný prostě vytáhne z kapsy mobil, spustí hotspot, a jede dál. A upřímně je celkem jedno, jestli ten obchodní cestující používá řekněme CRM v cloudu, nebo CRM v serverovně svého zaměstnavatele, protože připojení bude potřebovat tak jako tak. Případnou blokaci (která se často nevztahuje na cizince) pak řeší VPN.
Samozřejmě je úplně jiná otázka, jestli je dobrý nápad ukládat maily a kalendáře někam do cloudu.
Provozovat on-premise groupware server je poměrně náročné i personálně: zkrátka, někdo se o to musí HODNĚ starat. V okamžiku, kdy máte několik geograficky oddělených pracovišť, tak se stan kritickým prvkem i internetové připojení serveru.
Bude se vaše IT starat o ten exchange lépe, než Microsoft (případně Google)? Zastupitelnost - musíte tedy mít aspoň dva lidi, kteří tomu hodně rozumí. Ti budou docela drazí, takže musíte být dost velká firma, aby se vám to vyplatilo.
Není to reprezentativní, ale co potkávám, tak před ~10+ lety měl kde kdo nějaký Kerio Mail Server, dnes mají vesměs M365 (někteří měli Google Apps, ale řada z nich přechází na M365, protože za +/- stejnou cenu dostanou i ten Office).
Elegantně to firmám řeší i přístup z mobilů (třeba servisních techniků). Firmám stačí jeden administrátor, který spravuje účty. Zařízení si nastaví i skladník - jen zadá přístupové údaje.
Proti tomu se těžko bojuje.
21. 7. 2021, 07:00 editováno autorem komentáře
Bude se vaše IT starat o ten exchange lépe, než Microsoft (případně Google)?
To záleží na konkrétních případech, ale všeobecně bych řekl, že Microsoft i Google se o to budou starat lépe. Je tam úspora z rozsahu a jistě lepší spojení na programátory, kteří mohou případný nedostatek rychle napravit. Teoreticky to vytváří úzké hrdlo v tom, že když se v MS něco pokazí, pokazí se to všem, kteří tuto službu budou využívat. Může to být požár datového centra, nějaký sofistikovaný útok nebo chyba, k jaké občas dojde při aktualizaci Windows. Zákazníci pak budou paralyzováni a nemožnost jejich práce se bude přelévat i k ostatním podnikům ("To zboží vám bohužel nemůžeme dodat, protože nám nejedou systémy."). Linky technické podpory bývají v takových chvílích přetížené a i kdyby jste se dovolali, dozvíte se jen, že na tom pracují a že to bude fungovat brzo.
Když si to každá firma bude řešit samostatně, bude to dražší a k problémům také může dojít, ale je větší pravděpodobnost, že se to nepokazí všem najednou.
Je to jako s energetikou: budete mít výkonnou a bezpečnou centrální elektrárnu a pak vám vichřice strhá několik stožárů VVN...
Ano, to všechno jsou validní argumenty, s výjimkou tří:
1. Přístup z mobilů (a obecně mimo kanceláře) není problém, protože Exchange by default na edge serveru vystavuje rozhraní EWS.
2. Nastavení není problém. Skladník zadá svůj email, klient stáhne nějaký DNS záznam dané domény, z daného serveru stáhne XML s konfigurací, a je hotovo. Funguje to na všem od desktopu až po mobil (a nejspíš hodinky).
3. Hlavní problém je jestli svěřit maily a kalendáře třetí straně. Můžete tvrdit, že maily stejně přišly zvenku, takže v nic nich objevného není. Jenže spousta mailů, a často důležitých, je čistě interní. Kalendáře jsou pak téměř výhradně interní záležitost. Podobně jako v dalších případech prostě dáváte třetí straně velmi detailní informace o fungování svého businessu. O dodavatelích, odběratelích, procesech, klíčových osobách, plánování klíčových osob, dohodách, platech a odměnách, smlouvách a partnerstvích... Navíc pro velké firmy je to problém i v případě zásahu regulátora. Ten si soudním příkazem vyžádá vaše data, a vy se o tom ani nedozvíte. Když máte data doma, tak alespoň víte, že VÁM soud přikázal vydat vaše data, a můžete případně podnikat právní kroky.
Cast te otazky, jestli mit mail a kalendar v cloudu odpada, kdyz mas lokalniho klienta, ktery si mail a kalendar synchronizuje. Pak zbyde jen otazka, jestli sverit data 3. strane.
V pripade celeho systmu bych do toho rozhodne nesel, treba nefunkcni notebook ve vlaku. Nove vagony nepropousti mobilni signal a wifi ve vlaku stoji za p....
Pracuje se na tom. Co se wi-fi týká, před pár lety jsem to několikrát zkoušel a fungovalo mi to bez nejmenších problémů.
Ohledně Android TV a podpory pro modesetting : hehe - jaká to závratná novota, a přijde ve verzi *12*. Slovy DVANÁCT ! Tzn. jedenáct verzí si bezelstní uživatelé zvykali na to, že trhané video je normální. Možná jsou na to Amící zvyklí dlouhá léta z televize díky konverzi snímkového kmitočtu "Telecine"... nevím, v USA jsem nikdy nebyl a dávnou NTSC televizi nesledoval.
Kam se ten svět řítí, co bude příště? Dostane Android generické uživatelské rozhraní pro band selection na mobilních telefonech? (Tuším už je v upstreamu nějaké API, ale to je "pod kapotou" a odhadem závisí na podpoře ze strany výrobce čipsetu a doprovodných ovladačích, kde konkrétně smolíka má člověk tradičně u značky Qualcomm Snapdragon.) Nebo třeba in-kernel ovladače pro USB serial z upstream linuxu, to by bylo bájo...