Vlákno názorů k článku Mikroprocesory a mikrořadiče s instrukční sadou SuperH (SH) od mhi - Super clanek! Uvital bych egoisticky neco o dnesnim...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 9. 2016 14:15

    mhi (neregistrovaný)

    Super clanek! Uvital bych egoisticky neco o dnesnim vyuziti architektur SH, zejmena v industrial/au­tomotive. Oni totiz sikmoockove ruzne pro nas exoticke MCU/SoC pouzivaji velmi radi, treba takova Toyota je uplne plna ruznych (treba SH) procesoru, mnohdy na miru delanych (takze to je treba nejake mega TQFP s milionem nozicek - asi se boji nespolehlivosti BGAcek?). Problem je, ze delat neco (reverse engineering) s temito procesory je dost peklo, protoze neni dokumentace, nejsou zkusenosti, nejsou vzorky, nejsou nastroje.

  • 8. 9. 2016 16:56

    Miyuki (neregistrovaný)

    To je samozřejmě záměr použít ideálně vlastní architekturu a instrukční sadu a pečlivě hlídat dokumentaci, je to nejlepší způsob jak zabránit zvědavcům aby z toho něco dostali nebo něco upravili podle sebe
    Navíc stačí se podívat kolik nabízí Renesas oficiálně architektur procesorů (to snad nikdo jinej nemá, možná ani všichni Číňani jich dohromady tolik nedělaj) a k tomu bude spousta zákaznickejch který nejsou dostupný veřejnosti

  • 8. 9. 2016 20:07

    atarist (neregistrovaný)

    To jo Renesas toho dela hafo, ted i nejaky cipy s ARMovskym jadrem, ale rada SH-2 a SH-2A je dostatecne znama a popsana, toho bych se nebal. Jinak jeden z duvodu, proc Sega pouzila SuperH je samozrejme ten, ze japoncum se dobre kooperuje s "nativni" firmou, navic u nich zustalo know how, takze to asi udelali dobre (Saturn byl neuspesnej z jinych duvodu, moc moc slozite ovladani).

  • 8. 9. 2016 22:26

    mhi (neregistrovaný)

    Nemyslim, ze by v tom byl uvadeny zamer, to se resi tak, ze ECU maji digialne podepsany kod. Sice "vidite" co to dela, ale neupravite si nic (pokud tam neudelaji nejakou botu, jako treba v Bosch jednotkach, ze blbe kontrolovali hash v RSAcku). Podle me to je pro ne nejekonomictejsi mit ECU s jednim velkym SoC, ktery resi uplne vse (napr. ECU od Denso / Mitsubishi), nez hromadu IC vc vlastnich ASICu na desce (typicky ruzne ECU od Bosche/Siemen­se/...).

    A ano, konkretne Renesas doslova nenavidim. Dobre peklo byly ale i motorove ECU s i80196, hodne to bylo ve Ferrari, Porsche, ale mela to i Octavia I 1.8T, protoze tam bylo par odchylek, ktere clovek moc necekal.

  • 13. 9. 2016 14:43

    Petr M (neregistrovaný)

    Ona ta pestrost je daná tím, jak Renesas vznikl. Založili ho jako společnou firmu Hitachi (řady H8*, SH*) a Mitsubishi (M16C,...) a ani jeden se nechtěl zbavit klientely. Pak přišel ještě VEC, takže jejich tuším V850, nebo jak to bylo,.. Nějak se jim to nabalovalo.

    Dokumentace je poměrně dobře dostupná, stačí hledat. Ale je to tak trochu šíleně psaný, mají to rozdělený na Hardware Manual a Software Manual místo klasickýho datasheetu. Například dokumentace potvory, co jsme rvali do CNCček: https://www.renesas.com/en-eu/products/microcontrollers-microprocessors/superh/sh7047/sh7047.html# - klikni na záložku Documentatio a zaškrtni HW a SW manuál.

    Kompilovat se to dá i v GCC (KPit). Příjemný je i to, že SH2 a H8* mají bootloader a dají se krmit po UARTu. Ale bez E8 u H8 nebo E10 u SH se to dost blbě ladí. Ale tam byla celkem zrada, že Renesas tehdy prodal E10 za 30kKč a bylo potřeba zvolit rodinu brouků. Jak to člověk přepnul na SH2, nemohl s tím ladit SH3 a SH4... :(

    A obliba je daná tím, že Renesasy jsou kvalitní. Připletl jsem se k jedné výrobě, byly tam cca 4,5M kusů H8S/2118 a 1,5M kusů H8S/2134. Po skončení produkce jsme dělali statistiku a špatných jich od Renesasu dorazilo cca 200. Traduje se historka, že jedna německá firma si od nich objednala 10k procesorů s tím, že 100 jich může být špatných. Dorazila velká krabice s procesorama a malá krabička, kde bylo 100 brouků a lístek "tohle jsou ty špatný". Takže asi tak.

  • 14. 9. 2016 9:26

    atarist (neregistrovaný)

    Tak to asi nevadí, že mají tolik čipů, ostatně je to "jenom" jádro, což v případě RISCů je pořád dokola to samý a celkem jednoduše udělatelný (viz třeba vznik první řady R a ARMů doslova na koleně s tím, že jim to po prvním zapnutí prostě fungovalo).

  • 9. 9. 2016 11:17

    j52005

    Se SuperH procesorem je možné se setkat na sloupku řízení pro Renault Scénic / Renault Kangoo (J84) konkrétně je to type SH-2, HD64F7047. Výrobce NSK, takže to sedí, že asiati rádi používají tyto procesory.