Názory k článku Moderní vzdělání ve 21. století a útoky na průmyslové sítě, zápisky z OpenAltu

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 21. 11. 2023 7:28

    Danny
    Stříbrný podporovatel

    Inspekce byla ve skole ctyricetkrat... a nikdy zavady neobjevila. Inu typicka ukazka fakticky naprosto zbytecne instituce, kde nekdo jen vykazuje cinnost. A samozrejme to stoji penize, kterych je ve skolstvi chronicky nedostatek. Pak se divime, ze tahle zeme nevzkveta - bodejt, kdyz to tu ridi hlavne byrokrati podle svych lejster.

  • 21. 11. 2023 9:31

    Josef Marianek
    Bronzový podporovatel

    Me by spis zajimalo, jak pracuji s mene nadanymi studenty, jak je motivuji, kdyz nakonec je celkova uspesnost studentu tak vysoka. Byl jsem na te prednasce a zapomnel jsem se pana Sablika poptat.

  • 21. 11. 2023 10:10

    Danny
    Stříbrný podporovatel

    Treba to zapojeni byvalych absolventu v podobne vekove kategorii myslim udela samo o sobe hodne (budou si lip rozumet), stejne jako nejake propojeni s praxi v podobe tech projektu - kdy i ten mene nadany student rovnou vidi, ze to co se ve skole uci ma nejake prakticke uplatneni.

  • 23. 11. 2023 9:47

    Jan Cernohorsky
    Zlatý podporovatel

    Dobrý den,
    ano, souhlasím. Mladší generace "učitelů" (schválně dávám do uvozovek, protože většina kantorského sboru zmíněné školy jednoduše nejsou aprobovaní učitelé a mnohdy jsou to lidé jen s maturitou bez praxe zaměstnaní hned po předání maturitního vysvědčení na té samé škole) je mladým studentům rozhodně blíže ... jak věkově, tak hlavně myšlením, ale mnohdy i názory nebo používanými technologiemi nebo dokonce upřednostňující stejné moderní trendy. Při výuce je pak samozřejmě jednodušší studenty zaujmout.
    Já naopak s oblibou raději vzpomínám na starší generaci učitelů té školy... mnohdy nám lezli na nervy, ale s odstupem času mohu říci, že mi dali mnohem více, než se tehdy na první pohled mohlo zdát.

    Jen pozor, ty projekty, o kterých se ve článku píše a které pan Sáblík tak vehementně prosazuje, jsou mnohdy pro studenty, kteří sdílí názory pana ředitele a tedy sdílí nadšení i pro ty samotné projekty.
    Ruku na srdce - ty předměty jsou plošně pro všechny a většina těch studentů potřebuje prostě dostudovat. Takže mnoho těch projektů, i když jsou opravdu praktické, následně stejně skončí v šuplíku nebo na poličce.
    Za 14 let, co jsem pro pana Sáblíka pracoval, tak jsou ty projekty mnohdy o něčem úplně jiném, ale to je téma na jiný článek.
    A přestože zrovna na tohle nemám s panem Sáblíkem stejný názor, tak se mu nedá upřít myšlenka, že právě prací na nějakém živém projektu, ideálně z praxe, se student naučí mnohem více, než pouhým sezením v lavici. Asi bych to tedy otočil ... mnohdy student na projektu vidí to, co se ve škole nenaučí.
    Jenže výsledkem takového procesu jsou mnohdy studenti, kteří sice umí něco z praxe, ale už neumí myslet... a to alespoň dva kroky dopředu.

    H.

  • 22. 11. 2023 6:35

    czpepik

    O jeho školu je takový zájem, že projít přijímacím sítem mají šanci jen nadaní studenti s vysokým potenciálem.

  • 23. 11. 2023 9:56

    Jan Cernohorsky
    Zlatý podporovatel

    Dobrý den,
    já bych asi úplně nepaušalizoval "nadaní studenti s vysokým potenciálem". To přijímací řízení je dnes postaveno z části na státních přijímacích zkouškách, se kterými škola jednoduše nehne. Ale ve větším rozsahu pak na tom, jak si jej škola přizpůsobí... a na této škole se z přijímaček udělal tak silný byrokratický moloch, že mnohdy nejde o "nadanost", ale o to správně odevzdat a vymyslet nějaký papír - motivační dopis, portfolio.
    Vše o přijímacím řízení se dá dočíst na stránkách školy, takže to popisovat by bylo zbytečné.
    Vedle nadanosti a potenciálu se v přijímacím řízení mimo jiné řeší to, že pokud opravdu má žák o tuto školu zájem, musí reálně udělat více, než jen přijít ke zkoušce ... a to dost lidí může odradit a to dokonce i ty, kteří mají potenciál. Byl jsem vždy proti tomu, aby si někdo musel svoje kvality dokazovat "papírem".
    Pravda ale je, že to funguje jako dobré síto.
    Následné vědomostní testy jsou už jen třešničkou na dortu... kor když je chystají studenti napříč ročníky stejné školy.

    H.

  • 23. 11. 2023 9:32

    Jan Cernohorsky
    Zlatý podporovatel

    Dobrý den,
    za 14 let spolupráce s mnoha aprobovanými vyučujícími zmíněné školy (mnozí již ve škole bohužel nepracují) vím, že snaha motivace méně nadaných studentů je opravdu vysoká. Mnozí vyučující (nebavme se nyní o neaprobovaných = nedostudovaných studentech, které pan ředitel zaměstnává) mají profesi učitele jako životní volbu a opravdu se hodně studentům věnují a snaží se, aby podpora studentů byla hodně vyvážená.
    Tím rozhodně neříkám, že mladí a perspektivní absolventi nebo dokonce studenti neuměli své vrstevníky motivovat. Jak zde v diskusi správně padlo, jsou studentům mnohem blíže ... ať už věkově, tak myšlením.

    Jinak k té celkové úspěšnosti - je to hodně vytrženo z kontextu. Je třeba se zamyslet, podle čeho je ta úspěšnost hodnocena. Podle toho, kolik studentů udělá nebo neudělá maturitu? Podle toho, kdo se dostane na vysokou školu? Nebo spíše kdo ji reálně dostuduje?
    Když jsem tu školu vystudoval já, z naší třídy šlo na konkrétní vysokou školu asi 8 lidí, ale reálně jsme ji dokončili 3 (dá-li se udělení titulu tak brát).
    Tohle se z mého pohledu hodně špatně posuzuje.
    Určitě studenti této školy úspěšní jsou, o tom není pochyb. Ale určitě to není 100%.

    H.

  • 26. 11. 2023 14:52

    Jan Hrach
    Stříbrný podporovatel

    Studenty SSPŠ jsem potkal na CTF, slyšel jsem o té škole od kamarádů a celkově to vypadalo fakt hustě.

    Nicméně zarazilo mě přesně to, co píšete - jen velmi málo z nich jde na VŠ. Osobně si nemyslím, že je nutné, aby všichni chodili na VŠ - někteří lidé si dokáží vybudovat úžasné schopnosti čistě sebevzděláváním - ale čekal bych, že tak třetina až polovina by jít měla (ne každému sebevzdělávání jde, a třeba já považuji své vystudování matfyzu za velmi přínosné).

    Sledujete a vyhodnocujete, co vaši studenti dělají po dostudování (jako jsou „úspěšní“ v průmyslu/životě, bych samozřejmě toto se dá těžko kvantifikovat), a řešili jste, proč jich tak málo chodí na VŠ a ještě méně ji dostuduje?

  • 5. 12. 2023 7:06

    Jan Cernohorsky
    Zlatý podporovatel

    Dobrý den, Honzo,
    na CTF jste potkal výběr z výběru. Je to mizivé procento, byť jistě hodně nadaných a nadějných studentů.
    Nevím, co jste slyšel, ale já tam 14 let pracoval. Marketing je zvládnutý na 1*. Jako vážně, více marketingově pozlacený dům v Praze asi nenajdete. Skutečnost je bohužel opravdu jiná. To by bylo asi na povídání někde u kafe a ne veřejně na internetu :).

    Souhlasím s Vámi, že vysoká škola určitě není měřítkem kvality studentů. Mnoho mých spolužáků vysokou nevystudovalo nebo ji nedokončilo a přesto jsou to úspěšní majitelé slibných společností. A vše získali právě svým úsilím a snahou se zdokonalit nezávisle na systému, ve kterém studují.
    K těm bych právě přirovnal ty studenty, které jste potkal na CTF.
    Ale jsou jistě i tací, kteří svůj potenciál reálně objeví později, až po škole.
    Proto mě vždy fascinovala snaha dělit děti už na základní škole ... na ty, kdo mají a nemají na to, aby studovali třeba střední školu. Nechápu to vlastně doteď.

    Domnívám se, že škola nesleduje, kdo kam se hlásí po dostudování. Reálně škola dělá jen to, co ji ukládá zákon (a i tady bych byl ve svém tvrzení velmi opatrný)... a byrokracii navíc tam nikdo dělat nechce :D. Pokud nějaké takové informace jsou, tak jsou to kusé informace bez bližších souvislostí.

    Kdybych si mohl tipnout já (opravdu to berte jako individuální názor), tak mnoho studentů buď nemá ambice vysokou školu studovat, někteří si třeba neuvědomí, co by jim vyosoká škola mohla dát (nejen vědomosti a znalosti), někteří chtějí již založit rodinu a pracovat, jiní si užívat mládí.
    Těch faktorů je obrovská spousta a ani bych je asi nedovedl všechny vyjmenovat.

    Co třeba vidím já jako problém v tom, že studenti třeba vysokou školu nedostudují je to, že jim právě na SSPŠ umetají cestičky. Ředitel jim všechno dá, všechno slíbí, všechno zařídí. A pak střet s realitou na vysoké, kde "starej se sám". Učitelé se na SSPŠ odnaučili hodnotit stupněm "5", protože pak mají problémy... a rodič, student nebo ředitel vždy vyhrají. A to je to smutné. To je za mě to, co může (a nemusí) způsobovat problém dostudovat vyšší typ školy.

    Hezký den, H.

  • 23. 11. 2023 9:22

    Jan Cernohorsky
    Zlatý podporovatel

    Dobrý den,
    berte můj názor jen jako pozorovatele z druhé strany, který pro pana Sáblíka 14 let pracoval.
    Ona to tak není úplně pravda, že inspekce nic nenašly - a to jak ta česká školní inspekce, tak jiné kontroly. Za 14 let práce pro pana Sáblíka jsem byl u mnoha případů, kdy se něco našlo, jen pan ředitel má mnoho vlivných kontaktů, takže se to úspěšně zametlo pod koberec.
    Souhlasím s tím, že tyto inspekce jsou velmi často byrokratickým aparátem "jen" vykazujícím činnost, protože reálné závěry a výsledky ve skutečnosti nejsou vidět. A opravdu jsem je za těch 14 let viděl jen na papíře.
    Vzhledem k času a počtu lidí, kteří takové inspekce vykonávají, tak to musí stát opravdu obrovské peníze, které by v rámci školství šly investovat určitě rozumnějším způsobem.
    H.

  • 21. 11. 2023 8:47

    Jozef Mlich

    Jinak k tomu prastaremu Qt v SailfishOS: Oni si pomerne dobre uvedomuji, ze stare Qt je problem. Momentalne je k dispozici v chum repozitarich qt 5.15. Je to sice cele vybuildene bokem a vypada to jako docasne reseni "na furt". Doufejme, ze to je jenom na prechodne obdobi:
    https://forum.sailfishos.org/t/developer-announcement-qt-5-15-available-for-app-developer-testing/15105

    Co se tyce Qt6, tak na nem sice aktivne nepracuji, ale rozhodne si nechteji zavrit dalsi dvere, takze ochotne delaji review a prijmaji patche. viz https://forum.sailfishos.org/t/sailfish-community-news-7th-sep-romania-meetup/16587

  • 21. 11. 2023 12:27

    Oscar_Romero

    EU je neuvěřitelný paskvil. Místo aby nalila prachy do Jolly a s jejich pomocí vzniklo něco pod její kontrolou, tak leje prachy do desítek černých děr bez byť jen teoretické šance na návratnost.

    Stydím se za to, že ten systém podpořilo víc Rusko než EU a je to jeden z nejsmutnějších důkazů neschopnosti a nekompetentnosti Bruselu.

  • 21. 11. 2023 13:18

    Petr Krčmář

    EU umí podpořit spoustu věcí, stejně jako jednotlivé vlády nebo třeba místní samosprávy. Ale ty organizace se musejí zvednout a přijít si o peníze říct. Samo se to neudělá, nikdo nechodí od domu k domu a neptá se, jestli by někdo neměl zájem o finanční příspěvek. Je tedy na místě se ptát: žádal ten projekt někdy o nějaké peníze vládní nebo unijní organizace?

  • 21. 11. 2023 16:08

    Danny
    Stříbrný podporovatel

    No, EU to umi... ale specificky v nasich podminkach to obvykle narazi na prebujelou byrokracii. Ale nejde souhlasit s tezi predrecnika, ze EU je paskvil - ono to vznika spise az na narodni urovni - na uradech v Cesku. A diskutujeme to i vyse - urad skrze nesmyslne kontroly buzeruje skolu, ktera ma vyborne vysledky - proste nase urady tu jsou bohuzel spis od toho, ze hazi klacky pod nohy. A ono i tohle muze ve finale odradit od toho si pozadat... a jako bonus se pred peti lety dost rozbilo i systemove. Spousta malickosti... co ve vysledku cestu k penezum ponekud komplikuji.

  • 21. 11. 2023 18:29

    Jozef Mlich

    Pokud si pamatuju, tak se u zadosti o grant doklada bezdluznost firmy. Myslim si, ze pokud je Jolla jenom trochu pricetna, tak urcite o nejake granty zadala.

  • 21. 11. 2023 16:23

    bez prezdivky ...

    " zapojuje absolventy bez aprobace"

    Na tohle si rozhodne netezoval nikdo ze zaku ani jejich rodicu, tohle je stiznost od propagatoru archeologie aneb standardnich ucitelu.

    Kdo kdy chodil do nejake skoly si to musi pamatovat, protoze to tak vypada vsude - uci ti, kteri pokud vubec kdy vydeli nejakou praxi, tak pred desitkami let, coz je (nejen) v IT pravek.

  • 21. 11. 2023 22:57

    David Ježek

    Mýlíte se. Nebudu zde tvrdit, že neexistuje velké množství učitelů, kteří jsou ve školství desítky let a učí pořád stejně zaprděně. Byli, jsou a budou. Ostatně byli, jsou a budou prakticky v libovolných oborech.

    Ale na ně připadá opět nemalé množství učitelů, kteří mají svůj obor rádi, sledují novinky anebo třeba zaujmou právě "lekcemi z historie oboru". Já si třeba ze své střední vybavuji učitele, kterému jsme říkali poněkud nehezky "dědek". Ono to byl takový postarší dědula, odhadem 75+. Učil nás elektrotechniku, ale do toho vyprávěl historky, kterak měli v nějakém výzkumáku v 50. letech rozpracovánu nadčasovou aerodynamickou konstrukci letounu nové generace, ale protože se někteří znelíbili režimu, byl jim výzkumák zlikvidován (resp. ta jejich pobočka).

    Že nesledoval novinky? Sakra, co by měl sledovat, učil "elektriku", která je od Maxwella vlastně tak nějak pořád stejná. Ale pár věcí si od něj pamatuji, vlastně s tím předmětem nesouvisí, ale bylo to přesně ono nadšenecké formování charakteru studentů, které on mě trošičku předal. Starej dědek, co dávno nesledoval novinky. Dodnes jsem mu vděčný, stejně jako několika dalším jiným po něm (a věřte, že kdybych zde napsal jedno jméno z vejšky, tak se tu na mě okamžitě sesype halda lidí a bude chtít házet kameny).

    Čili já tuhle kritiku nemám rád. Skladba učitelů je podobná každé jiné skladbě v lidské společnosti a je i to cennou lekcí do života, umět se vypořádat s pitomci mezi učiteli.

  • 22. 11. 2023 16:01

    Heron

    Asi tak. Nás učil borec, který pár let před tím (za totáče) navrhoval polovodiče. Potom borec, který pro dopravní podnik programoval displaye (bavím se o roce 1998).

  • 22. 11. 2023 17:06

    bez prezdivky ...

    Nemylim se. Kdyz reknu, ze sem za tech +- 17let potkal rekneme 100 ucitelu a z nich mozna 5 stalo za hovor, tak nejspis jeste dost prehanim.

    Znas filmy pro pametniky? Takove ty kde hraje treba Oldrich Novy? A videls tam nekdy slecnu jak prepojuje bananky a do kecatka na zdi rika "jiste pane rediteli"? Tak 3 roky sem se ucil, tak takhle vymozenost funguje ... napriklad. OK, klidne si mysli, ze je mi 150 let.

    Ve tretaku prisel jeden z tech 5ti. Skoro omdlel, kdyz zjistil, co nas ucej.

    Kdyz skola dostala ekektronickou ustrednu, naprogramovali sme ji bez manualu veci, o kterych ani dodavatel nevedel, ze udelat jdou (trvalo jim par tydnu, nez nas hack odstranili). Vyucujici se to bal i jen zapnout, protoze by se obratem ukazalo, za o tom jak to funguje nema ani paru.

    Vis jako to pak vypadalo na VS? Testy z programovani se psaly na papir, protoze dotycna idividua o programovani nic nevedela, takze kontrolovala, jestli mame na konci radku stredniky.

    Kdyz sem odevzdaval semestralku, bylo videt zdeseni v ocich dotycneho, protoze sem kusy kodu mel kvuli vykonu v asm.

    V nasich skolach bez debat a vsude plati, ze kdo neumi, ten uci!

  • 23. 11. 2023 11:25

    Jan Cernohorsky
    Zlatý podporovatel

    Dobrý den,
    souhlasím i nesouhlasím :). Oba názory jsou pravdivé a je to a vždy bylo hlavně o lidech - v tomto případě o učitelích. Kdo se reálně problémy zabývá, zkoumá, zjišťuje, prosekává slepé uličky, ten pak může s nadhledem s dnes mnohdy chytřejšími žáky, než je on sám, komunikovat a zkoumat. Mladí studenti mají obrovskou výhodu mladých mozků, představivosti a nápadů, které ještě nesvazují žádná pravidla a nařízení a nějaké "best practice". A to je skvělé.
    Také jsme měli učitele, kteří na DOD převáděli, jak máme skvělé vybavení a následně jsme ho ve výuce nikdy nepoužili. Bohužel to tak bylo, je a bude.
    Znal jsem mnoho bezvadných vyučujících a velmi rád na ně vzpomínám. Stejně tak si pamatuji na hodiny s lidmi, kteří za katedrou nejspíše nikdy stát neměli. Ale takový je prostě život. V praxi také člověk narazí na kolegy, kteří opravdu něco umí... no a pak je tu ta slavná srážka s blbcem.

    Ale druhou stranu mince, kterou vidím, je mimo jiné to, že by škola vedle nějakých vědomostí (předně, každý se učí sám a v podstatě poznává a vzdělává se celý život) měla žákům předat i něco trochu jiného... nějaký smysl pro povinnosti, dotahování úkolů (a teď nemyslím domácích úkolů, ale úkolů na projektech), nějaký nadhled nad tím, že když něco dělám, tak to není jen černobílé, pohled na problémy z více stran a tedy že problém může mít více než jedno jediné řešení. Prostě něco, co se vědomostmi nezíská. A tohle není věc, která se dá naučit za den, dva. Je to kontinuální proces.

    H.

  • 25. 11. 2023 8:32

    David Ježek

    Mýlím i nemýlím. Mýlíte i nemýlíte. Zatím tu argumentujeme na základě osobní zkušenosti, která je vždy úzká, omezená. To víte, že i já jsem potkal mezi učiteli hlupáky a lenochy.

    Příklad? Třeba jeden, který nás učil na SŠ nástavbě všechny elektrický předměty. Když jsem se ho měsíc před maturitou ptal ve stylu "U maturity je otázka #XY na výpočet vedení velmi vysokého napětí, kdy to budeme dělat?" tak to zahrál do "autu". Učil z učebnic z roku 1972 stylem, že z nich četl, my opisovali do sešitu a jinak prd. Občas měl nějaké postřehy z praxe, asi předtím někde dělal provozáka. Ale jinak nic víc. No a před svaťákem nám kladl na srdce ty kecy typu "neproflákejte to, nepodceňte to atd." Tak jsem se přihlásil a sdělil mu, že to nebude můj problém, protože mě kraviny lezou do hlavy samy a on nás učil jen kraviny. No a u maturity jsem si z jeho zkoušky vytáhl jako na potvoru otázku #1. Vše jsem spočítal, vše zodpověděl, splnil jsem to celé na 100,00% a ... dostal za 3. Na tu trojku jsem hrdej a rád se s ní chlubím.

    Učitel, který nedokáže vydejchat a prodiskutovat kritiku od dospívajícího studenta (který typicky v tom má srdce a emoce - myšleno v dobrém slova smyslu), není správný člověk na svém místě. Můžeš bejt drsoň, který je deptá těžkými testy a obrovskou hromadou informací, ale většinou ti pak za 5-10-20 let po maturitě poděkují, žes je, byť proti jejich tehdejší vůli, dokopal k něčemu, co pak velmi využili. Můžeš bejt učitel spíš si povídající, otevírající obzory, s větším hlukem v hodinách, a opět na tebe budou rádi na srazech vzpomínat, žes jim něco dal. Možná něco trochu jiného, než ten drsoň, ale i tak dobrého. Ale pokud seš lenoch/diletant/ten co nerozumí tomu, co učí, a navíc když tě na to student upozorní (bez ohledu na formu) se mu mstíš, pak seš blbec a neměl bys učit. Ale přesto, že jsem osobně takových blbců pár za život zažil, nemohu generalizovat. Byli to konkrétní blbci a na každého z nich připadalo několikanásobně víc těch dobrých. Ba i pár skvělých, kteří mi změnili život, pomohli svým vzorem v těžkých obdobích.

    Rozhodně neplatí jako univerzální pravda, jak píšeš, že "kdo neumi, ten uci!". To prostě není pravda obecná, ale jen v konkrétních případech. Prošel jsem si ZŠ - SOU - nástavbu - VŠ a diletanty mezi pedagogy bych spočítal asi tak na prstech rukou. Opět ale musím dodat: vycházím z osobní zkušenosti (která ač je v rámci českého školství poměrně bohatá, není samozřejmě všeobjímající).

  • 25. 11. 2023 9:11

    Danny
    Stříbrný podporovatel

    Meli jsme na stredni take takoveho jednoho experta, co dost tezce nesl i fakt, ze clovek do povinneho referatu napsal neco, co v jeho ucebnici nebylo. Ano, studentik byl zvydavy, pravidelne navstevoval skolni knihovnu a drze si dovolil do referatu k tematu pripsat informace, ktere se docetl v aktualnich odbornych periodicich, ktere ten nas expert zjevne necetl... :-) Nastesti to na te stredni byla vyjimka... ale bylo to stejne - z jeho horsi klasifikace si clovek v konecnem dusledku nic nedelal a nauci se, ze znamka se muze zvrhnout v subjektivni hodnoceni jednoho pitomce... :D

  • 27. 11. 2023 8:13

    Michal Kubeček

    Ono je to skoro až pravidlo, že takový "drsoň", který studenty čtyři roky deptá a na kterého nadávají, je u maturity v pohodě, protože už taky dobře ví, jak na tom kdo je, takže v případě, že má student zrovna špatný den nebo nervy, tak nezřídka i podá pomocnou ruku. Jak řekl na začátku čtvrťáku náš třídní: Uvědomte si, že ten, kdo vás bude zkoušet, je ten, kdo vás ten předmět čtyři roky učil, a že vlastně předvádí výsledky své práce. Myslíte, že je v jeho zájmu předvést, že vás nic nenaučil? Na druhé straně je ale bohužel běžné i to, že učitel, který nikdy žádné nároky neměl (a taky toho ani moc nenaučil), si u maturity hraje na přísného dělá si z ní vlastní show na úkor studentů.

  • 23. 11. 2023 15:09

    leby

    Učit se obecné základy je náročné a není to taková zábava. Ono učit se "Maxwella" je mnohem náročnější než si hrát např. s IOT hračkami. Jenže než absolventi přijdou do reálné praxe, hračky už budou dávno na smetišti a nahrazeny něčím jiným, zatímco ty základy platí stále. A s jejich znalostí se nové hračky dají pochopit mnohem snadněji...

    Naučit se sebedisciplínu a schopnost úspěšně překonat i pasáže, které mě nebaví je občas k nezaplacení.

    Tím nechci říci, že by škola měla být nudná, je to pochopitelně otázka nalezení rovnováhy. Jako vždycky a všude.