" zapojuje absolventy bez aprobace"
Na tohle si rozhodne netezoval nikdo ze zaku ani jejich rodicu, tohle je stiznost od propagatoru archeologie aneb standardnich ucitelu.
Kdo kdy chodil do nejake skoly si to musi pamatovat, protoze to tak vypada vsude - uci ti, kteri pokud vubec kdy vydeli nejakou praxi, tak pred desitkami let, coz je (nejen) v IT pravek.
Mýlíte se. Nebudu zde tvrdit, že neexistuje velké množství učitelů, kteří jsou ve školství desítky let a učí pořád stejně zaprděně. Byli, jsou a budou. Ostatně byli, jsou a budou prakticky v libovolných oborech.
Ale na ně připadá opět nemalé množství učitelů, kteří mají svůj obor rádi, sledují novinky anebo třeba zaujmou právě "lekcemi z historie oboru". Já si třeba ze své střední vybavuji učitele, kterému jsme říkali poněkud nehezky "dědek". Ono to byl takový postarší dědula, odhadem 75+. Učil nás elektrotechniku, ale do toho vyprávěl historky, kterak měli v nějakém výzkumáku v 50. letech rozpracovánu nadčasovou aerodynamickou konstrukci letounu nové generace, ale protože se někteří znelíbili režimu, byl jim výzkumák zlikvidován (resp. ta jejich pobočka).
Že nesledoval novinky? Sakra, co by měl sledovat, učil "elektriku", která je od Maxwella vlastně tak nějak pořád stejná. Ale pár věcí si od něj pamatuji, vlastně s tím předmětem nesouvisí, ale bylo to přesně ono nadšenecké formování charakteru studentů, které on mě trošičku předal. Starej dědek, co dávno nesledoval novinky. Dodnes jsem mu vděčný, stejně jako několika dalším jiným po něm (a věřte, že kdybych zde napsal jedno jméno z vejšky, tak se tu na mě okamžitě sesype halda lidí a bude chtít házet kameny).
Čili já tuhle kritiku nemám rád. Skladba učitelů je podobná každé jiné skladbě v lidské společnosti a je i to cennou lekcí do života, umět se vypořádat s pitomci mezi učiteli.
Nemylim se. Kdyz reknu, ze sem za tech +- 17let potkal rekneme 100 ucitelu a z nich mozna 5 stalo za hovor, tak nejspis jeste dost prehanim.
Znas filmy pro pametniky? Takove ty kde hraje treba Oldrich Novy? A videls tam nekdy slecnu jak prepojuje bananky a do kecatka na zdi rika "jiste pane rediteli"? Tak 3 roky sem se ucil, tak takhle vymozenost funguje ... napriklad. OK, klidne si mysli, ze je mi 150 let.
Ve tretaku prisel jeden z tech 5ti. Skoro omdlel, kdyz zjistil, co nas ucej.
Kdyz skola dostala ekektronickou ustrednu, naprogramovali sme ji bez manualu veci, o kterych ani dodavatel nevedel, ze udelat jdou (trvalo jim par tydnu, nez nas hack odstranili). Vyucujici se to bal i jen zapnout, protoze by se obratem ukazalo, za o tom jak to funguje nema ani paru.
Vis jako to pak vypadalo na VS? Testy z programovani se psaly na papir, protoze dotycna idividua o programovani nic nevedela, takze kontrolovala, jestli mame na konci radku stredniky.
Kdyz sem odevzdaval semestralku, bylo videt zdeseni v ocich dotycneho, protoze sem kusy kodu mel kvuli vykonu v asm.
V nasich skolach bez debat a vsude plati, ze kdo neumi, ten uci!
Dobrý den,
souhlasím i nesouhlasím :). Oba názory jsou pravdivé a je to a vždy bylo hlavně o lidech - v tomto případě o učitelích. Kdo se reálně problémy zabývá, zkoumá, zjišťuje, prosekává slepé uličky, ten pak může s nadhledem s dnes mnohdy chytřejšími žáky, než je on sám, komunikovat a zkoumat. Mladí studenti mají obrovskou výhodu mladých mozků, představivosti a nápadů, které ještě nesvazují žádná pravidla a nařízení a nějaké "best practice". A to je skvělé.
Také jsme měli učitele, kteří na DOD převáděli, jak máme skvělé vybavení a následně jsme ho ve výuce nikdy nepoužili. Bohužel to tak bylo, je a bude.
Znal jsem mnoho bezvadných vyučujících a velmi rád na ně vzpomínám. Stejně tak si pamatuji na hodiny s lidmi, kteří za katedrou nejspíše nikdy stát neměli. Ale takový je prostě život. V praxi také člověk narazí na kolegy, kteří opravdu něco umí... no a pak je tu ta slavná srážka s blbcem.
Ale druhou stranu mince, kterou vidím, je mimo jiné to, že by škola vedle nějakých vědomostí (předně, každý se učí sám a v podstatě poznává a vzdělává se celý život) měla žákům předat i něco trochu jiného... nějaký smysl pro povinnosti, dotahování úkolů (a teď nemyslím domácích úkolů, ale úkolů na projektech), nějaký nadhled nad tím, že když něco dělám, tak to není jen černobílé, pohled na problémy z více stran a tedy že problém může mít více než jedno jediné řešení. Prostě něco, co se vědomostmi nezíská. A tohle není věc, která se dá naučit za den, dva. Je to kontinuální proces.
H.
Mýlím i nemýlím. Mýlíte i nemýlíte. Zatím tu argumentujeme na základě osobní zkušenosti, která je vždy úzká, omezená. To víte, že i já jsem potkal mezi učiteli hlupáky a lenochy.
Příklad? Třeba jeden, který nás učil na SŠ nástavbě všechny elektrický předměty. Když jsem se ho měsíc před maturitou ptal ve stylu "U maturity je otázka #XY na výpočet vedení velmi vysokého napětí, kdy to budeme dělat?" tak to zahrál do "autu". Učil z učebnic z roku 1972 stylem, že z nich četl, my opisovali do sešitu a jinak prd. Občas měl nějaké postřehy z praxe, asi předtím někde dělal provozáka. Ale jinak nic víc. No a před svaťákem nám kladl na srdce ty kecy typu "neproflákejte to, nepodceňte to atd." Tak jsem se přihlásil a sdělil mu, že to nebude můj problém, protože mě kraviny lezou do hlavy samy a on nás učil jen kraviny. No a u maturity jsem si z jeho zkoušky vytáhl jako na potvoru otázku #1. Vše jsem spočítal, vše zodpověděl, splnil jsem to celé na 100,00% a ... dostal za 3. Na tu trojku jsem hrdej a rád se s ní chlubím.
Učitel, který nedokáže vydejchat a prodiskutovat kritiku od dospívajícího studenta (který typicky v tom má srdce a emoce - myšleno v dobrém slova smyslu), není správný člověk na svém místě. Můžeš bejt drsoň, který je deptá těžkými testy a obrovskou hromadou informací, ale většinou ti pak za 5-10-20 let po maturitě poděkují, žes je, byť proti jejich tehdejší vůli, dokopal k něčemu, co pak velmi využili. Můžeš bejt učitel spíš si povídající, otevírající obzory, s větším hlukem v hodinách, a opět na tebe budou rádi na srazech vzpomínat, žes jim něco dal. Možná něco trochu jiného, než ten drsoň, ale i tak dobrého. Ale pokud seš lenoch/diletant/ten co nerozumí tomu, co učí, a navíc když tě na to student upozorní (bez ohledu na formu) se mu mstíš, pak seš blbec a neměl bys učit. Ale přesto, že jsem osobně takových blbců pár za život zažil, nemohu generalizovat. Byli to konkrétní blbci a na každého z nich připadalo několikanásobně víc těch dobrých. Ba i pár skvělých, kteří mi změnili život, pomohli svým vzorem v těžkých obdobích.
Rozhodně neplatí jako univerzální pravda, jak píšeš, že "kdo neumi, ten uci!". To prostě není pravda obecná, ale jen v konkrétních případech. Prošel jsem si ZŠ - SOU - nástavbu - VŠ a diletanty mezi pedagogy bych spočítal asi tak na prstech rukou. Opět ale musím dodat: vycházím z osobní zkušenosti (která ač je v rámci českého školství poměrně bohatá, není samozřejmě všeobjímající).
Meli jsme na stredni take takoveho jednoho experta, co dost tezce nesl i fakt, ze clovek do povinneho referatu napsal neco, co v jeho ucebnici nebylo. Ano, studentik byl zvydavy, pravidelne navstevoval skolni knihovnu a drze si dovolil do referatu k tematu pripsat informace, ktere se docetl v aktualnich odbornych periodicich, ktere ten nas expert zjevne necetl... :-) Nastesti to na te stredni byla vyjimka... ale bylo to stejne - z jeho horsi klasifikace si clovek v konecnem dusledku nic nedelal a nauci se, ze znamka se muze zvrhnout v subjektivni hodnoceni jednoho pitomce... :D
Ono je to skoro až pravidlo, že takový "drsoň", který studenty čtyři roky deptá a na kterého nadávají, je u maturity v pohodě, protože už taky dobře ví, jak na tom kdo je, takže v případě, že má student zrovna špatný den nebo nervy, tak nezřídka i podá pomocnou ruku. Jak řekl na začátku čtvrťáku náš třídní: Uvědomte si, že ten, kdo vás bude zkoušet, je ten, kdo vás ten předmět čtyři roky učil, a že vlastně předvádí výsledky své práce. Myslíte, že je v jeho zájmu předvést, že vás nic nenaučil?
Na druhé straně je ale bohužel běžné i to, že učitel, který nikdy žádné nároky neměl (a taky toho ani moc nenaučil), si u maturity hraje na přísného dělá si z ní vlastní show na úkor studentů.
Učit se obecné základy je náročné a není to taková zábava. Ono učit se "Maxwella" je mnohem náročnější než si hrát např. s IOT hračkami. Jenže než absolventi přijdou do reálné praxe, hračky už budou dávno na smetišti a nahrazeny něčím jiným, zatímco ty základy platí stále. A s jejich znalostí se nové hračky dají pochopit mnohem snadněji...
Naučit se sebedisciplínu a schopnost úspěšně překonat i pasáže, které mě nebaví je občas k nezaplacení.
Tím nechci říci, že by škola měla být nudná, je to pochopitelně otázka nalezení rovnováhy. Jako vždycky a všude.