Zatím se tohle nikomu moc nepodařilo. Dobrovolné příspěvky fungují špatně. Nakonec se přispěvatel může cítit trochu i jako osel, že on platí a ostatní na to pečou. Koncept drobné pravidelné platby se zase příčí spoustě lidí - ostatně, proč by pak raději nepoužívali zadarmo Safari, Chrome, (Edge). Ve sponzory Mozilla moc doufat nemůže. Kříží se se zájmy jak Applu, tak Microsoftu, tak Googlu. Finance měli v době, kdy sloužili jako nástroj pro sesazení Microsoftu z trůnu.
Technologicky taky nemají moc co nabídnout. Nejsou (už dávno) leadery technologií. Uživatel nic moc navíc nezíská. Korporace jsou nešťastné z toho, že ani FF, ani TB se nedají (nedaly) pořádně ovládat přes GPO. Thunderbird je zajímavý maximálně tak pro IMAP, protože pro Exchange nenahradí Outlook a pro Gmail nenahradí prohlížeč. Fundamentální problémy předurčují IMAP spíš k zániku, takže zaniká i poslední deviza.
Mohou prodávat reklamu, ale jakmile ji začnou cílit, stane se z nich prohlížeč na úrovni Opery.
Dostat peníze z dobrovolných příspěvků je těžké, ale příklady existují. Třeba The Document Foundation, která stojí za LibreOffice, ročně vybere na dobrovolných příspěvcích skoro milion eur, což pokryje náklady na několik zaměstnanců a provoz celé neziskovky.
Takový objem peněz Mozillu samozřejmě nezachrání, ale na fungování projektu kolem Thunderbirdu by to stačilo až až. Množství uživatelů si myslím bude srovnatelné a tedy i potenciál vybrat příspěvky. Jen to chytit za ten správný konec.
Mimochodem The Document Foundation měla o Thunderbird zájem, v roce 2016 jsme v Brně organizovali schůzku mezi TDF a vývojáři Thunderbirdu. Nakonec se rozhodli dál pokračovat pod křídly Mozilly.
Třeba The Document Foundation, která stojí za LibreOffice, ročně vybere na dobrovolných příspěvcích skoro milion eur, což pokryje náklady na několik zaměstnanců a provoz celé neziskovky.
LibreOffice konkuruje komerčním (placeným) projektům. Pořád tak existuje přímá motivace podporovat vývoj; zajímavé je to i pro firmy, tam existuje zajímavý potenciál úspor z rozsahu. U Mozilly mě nic takového právě nenapadá; konkurují produktům, které jsou nabízeny bezplatně (nebo v rámci komplexní služby - Outlook, Outlook WebApp).
Mě napadá Mozillu podporovat proto, že je to prohlížeč, kterému věřím, že moje data spíš ochrání, než že by se aktivně podílel na jejich distribuci dále.
Takových je tu sice více, nicméně já osobě se řídím pravidlem orientovat se na raději na soft se "širší uživatelkou základnou" než na nějaké malé projekty nebo Xté minoritní forky.
Ale je mi jasné, že tohle je podstatné pouze pro někoho. Stačí mi podívat se na FB kde na vás hned vyskočí ZLO "denní příběh" :)
Jen bych upozornil, že archaický KMail z KDE 3.5 ve správě Trinity http://trinitydesktop.org/ překvapivě E-mail s pozvánkou na schůzku vytvořený v korporátní instalaci Microsoftích technologií (v mém případě přijmutý z ESA) zobrazí pozvánku, umožní odklepnout přijetí termínu a rovnou do KOrganizer - Calendar přidá datum a čas schůzky a odešle potvrzení - snad ve formátu, který MS technologie přijmou. Kolega s Thunderbirdem musí dekódovat správu z BASE64 nebo v čem to je a pak alespoň vidí text.
Je tedy škoda, že se v tomto případě Thunderbird nezachová stejně, případně kód ze stařičkého KMailu nepřevezme. Na druhou stranu je možné, že je to celé naiplementované nějak zpraseně nebo že jen nevíme, jak funkci/rozšíření na Thunderbirdu povolit.
Myslíte v korporacích? Nebo jak, kde, proč? A co je to vlastně ten "zánik"? Bude se možná méně používat, ale to je zhruba vše.
Pro přežití organizace, jako je Mozilla, je důležitý přísun peněz. Přímo za svoje produkty nemohou a nechtějí získávat úplatu. I kdyby však chtěli, tak se zaměřili na vývoj produktů, ze kterých příjmy ani moc být nemohou. Prohlížeč je mimo zájem uživatele (uživateli je buřt, na co klikne, aby si přečetl noviny), poštovní klient neumí nic "wow". Proto za to uživatel nebude ochotný platit ani přímo, ani nepřímo (strpět reklamu, platit vybrané doplňky apod.).
Už jsem to tu psal. Dříve byl hnacím motorem Mozilly boj o hegemonii na poli prohlížečů. Mozilla se hodila jako "neutrální" (záměrně v uvozovkách) projekt pro sesazení Microsoftu z trůnu. To dávno skončilo a jedinou jejich výhodou zůstalo, že je to "zadarmo". Produkty žijící jen z nejnižší (nulové) ceny na trhu mají těžký život. Nejsou peníze na vývoj směrem, který by zaujal uživatele a na marketing. IMAP je přesně to, co bude sice ještě léta žít, ale díru do světa už neudělá.
Mozilla to má opravdu složité. Současné uživatele tvoří z velké části geekové a ti, u kterých FF/TB tito geekové prosadí (nasadí). Kroky Mozilly poslední dobou směřují k vylepšení UI, ale to právě geekové nesou nelibě - takže aby zaujali širokou veřejnost, zároveň si odřezávají (naštvávají) dříče, díky kterým jsou tam, kde jsou. Nezávidím tuhle situaci.