Žádný pořádný ad-block s Manifest V3 není možný, takže je celý článek skoro zbytečný, spíš jen taková malá zajímavost pro insidery.
Google protlačuje V3 právě z důvodu, aby měl ještě větší zisky na reklamách.
Mozilla je stále ještě z velké části placena Googlem, uvidíme kam to povede. Každopádně zatím Youtube a další googlovské weby fungují i v jiných prohlížečích než Chrome, takže zatím se dá ta nehorázná vlna reklam blokovat. Každý by měl opustit Chrome, protože tam končí svoboda.
Troufnu si rict ze to nepovede nikam, zustane to jak to je.
Vetsina lidi blokace reklam nepouziva, jinak by uz reklama davno nebyla. Zde si muzete prohlednout statistku pouziti addonu uzivateli:
https://data.firefox.com/dashboard/usage-behavior
(Ano, je to jen diky te silene priserne nenavidene a vsemi chytraky tak kritizovane telemetrii. Bez ni by bylo treba si vsechny informace cucat s prstu. Nicmene pokud chcete delat software pro 200 milionu uzivatelu tak to jinak nejde).
Takze, prumerne 200 milionu uzivatelu na desktopech, addony pouziva 40% uzivatelu (80M). 60% lidi jedou zcela bez doplnku.
uBlock Origin + AdBlocker Ultimate + Adblock Plus - free ad blocker davaji dohromady 11.2% coz znamena ze 8.96M uzivatelu blokuje ve Firefoxu reklamu (pokud bereme ze to je 11.2% ze vsech instalovanych doplnku).
Pokud Firefox ma aktualni marketshare 6.56% na desktopech a (2.71% vcetne mobilu), znamena to ze celkovy pocet uzivatelu internetu na desktopech (podle statcounter.com) je 3048 milionu desktopu celkem.
Tak tedy reklamu ve Firefox blokuje ~ 8.96 milionu lidi z 3 miliard. Bude nekdo kvuli tomu v Google spatne spat? Myslim ze ne.
EDIT: Podle statistiky za Srpen ma Firefox ~150-160m uzivatelu nicmene radove by ten vypocet mel stale sedet.
6. 10. 2024, 23:55 editováno autorem komentáře
Pro zajímavost. Pro mě adblock je důležitý pro mobil, protože tam spousta webů není přes reklamy vidět. Reklamu kliknete schovat/zasunout a ona se po sekundě znovu vysune. Psát komentář pak nejde vůbec. Na desktopu je ale místa pro reklamu spousta a za ty roky získá člověk selektivní slepotu. Na desktopu jsem chtěl adblock primárně kvůli YouTube, ale tam vám pustí bez reklam jen několik (tři?) videa, a pak odmítne pokračovat bez povolení reklam. Možná se to některé adblockery naučily řešit, ale já to nehodlám testovat.
Ne, ten zasadni rozdil je v tom, ze zatimco ve v2 addon kontroluje webRequest a browser mu do toho nema co kecat, pricemz tohle umoznuje jednim pravidlem zablokovat neomezeny mnoztvi requestu, tak v3 ma misto toho declarativeNetRequest, kde musis vse vyjmenovat, a navic nad tim co s tim udela browser stejne nemas zadnou kontrolu, klidne to muze ignorovat.
A da se predpokladat, ze prvni ignorovany budou prave domeny google.
> ve v2 addon kontroluje webRequest a browser mu do toho nema co kecat, pricemz tohle umoznuje jednim pravidlem zablokovat neomezeny mnoztvi requestu, tak v3 ma misto toho declarativeNetRequest, kde musis vse vyjmenovat
Což ve výsledku znamená omezený počet pravidel. (IIRC tam je početní omezení.) OK, v principu to ještě znamená, že se musíme vlézt do toho, jak psát pravidla, ale nevím, jestli zrovna toto je praktické omezení.
> a navic nad tim co s tim udela browser stejne nemas zadnou kontrolu, klidne to muze ignorovat.
Teoreticky jo, ale tady nevidím rozdíl oproti V2.
Chrome jsem opustil dávno a nahradil ho Edgem. Což je ale taky Chrome. V podstatě všechno, kromě Firefoxu, je Chrome (ten je dneska fakticky s ku**ením internetu tam, kde byl kdysi IE, akorát ho ku**í jiným směrem).
Vztahuje se tenhle „Manifest V3“ na všechny tyhle mainstreamový chromajzly? V Edge zatím žádné zásadní omezení (s UO) nepozoruji. (BTW na Edge jsem přešel proto, že primárně používám Windows, a že jsem chtěl mít prohlížeč dobře integrovaný do OS - on by mi takhle možná vyhovoval i IE, kdyby to nebyl takovej zgarb).
V té souvislosti si vždycky vzpomenu na první Edge, co ještě nebyl Chrome, a tak trochu kacířsky si říkám, že je škoda, že to tak nezůstalo, protože vždy, když ho ve starých osmičkách vyzkouším, tak mi to nepřijde jako úplně blbej browser. Mohlo to mít potenciál, jen by to nesměl vzít do rukou malej měkkej. Vlastně mi přijde, že kdyby úplně přesně to samý udělal kdokoli jinej, tak by to úspěch mělo. Na MS si dávali všichni majzla, protože empiricky věděli, co to je za „majzla“, a tím vlastně celej slavnej Edge skončil tak rychle, jak začal, aby ho nahradil Chredge.
Ne, nemám z tohohle trendu, že všechno je Chrome, radost. A FF v kategorii konkurence není ani jednooký mezi slepými králem. Spíš kůl v plotě. A k tomu to vypadá, že se mu ani nemá šanci stát to, co se možná stane naší vládní opozici, která fakticky nemusí dělat vůbec nic, aby vyhrála. Protože browsery mají tu nezáviděníhodnou vlastnost, že jejich volby se nekonají každé čtyři roky ;).
7. 10. 2024, 21:55 editováno autorem komentáře
Ano, moje pozorování je, že se do Edge/Opera/Vivaldi/... dostávají i chyby Chrome, které pak Chrome v další verzi opraví. Prohlížeče na něm postavené pak ten problém mají se zpožděním. Ono udržovat patchset vůči stále rozdílnější verzi kódu je dost drahé. Opera třeba nějakou dobu držela NPAPI pro klasické Netscape pluginy (pak bylo sandboxované PPAPI, pro které byly upraveny ale jen pluginy Flash a PDF integrovaný v Chrome).
No pokud se chcete pobavit tak doporucuju tuhle prednasku:
https://www.youtube.com/watch?v=GNVdPZcpPTw&list=PL4sEzdAGvRgBVK-g6z4-YGt8uv3Dni6ag
Je to o tom jak vsichni pouzivaji Chrome/Chromium (vcetne prednasejici a jeji organizace) ale zly Google jim neda ani korunu a dela si tam co chce.
A my bysme tak moc chteli si to Chromium upravit podle sebe a jeste za to dostat zaplaceno z reklamy co Google vydela. Fnuk fnuk.