Tak jinak. Vaše oblíbená kapela složí nový hit a má koncert. Investuje do pronájmu sportovní haly, najme si za desetitisíce osvětlovače, ochranku,... a ve výsledku vylosuje jednoho z návštěvníků, který to všechno zalepí a ostatní to budou mít zadarmo. jak by jste se cítil jako vylosovaný dobrovolník?
Při placení nejde o to, jak byla prodávaná hodnota vytvořena, ale platí se za hodnotu, kterou přinese zákazníkovi. Takže v případě šroubováku jako zákazník zaplatíte za něco, co vám umožní zašroubovat šroubek. V případě koncertu malou částku, za kterou se vám dostane kulturního zážitku. Jiný zážitek je třeba flaška vína, ta už je sice fyzická, ale taky platíte za uspokojení. Nestojíte o víno za pětikilo? Fajn, můžete jít do kaufáče pro chateau de box. A v případě software platíte za to, že vám např. jako živnostníkovi zjednoduší daňovou evidenci nebo poskytne online prodejní kanál...
Jestli to někdo vykopal ze země, vysoustružil nebo jenom vložil kopii souboru do mailu, řešit vůbec nemusíte. Uspokojil vaši potřebu odpovídajícím způsobem za cenu, se kterou souhlasíte? Tak plaťte. Ne? Tak místo šroubováku od Narexu kupte za poloviční cenu čínský, který má životnost tři šroubky. A nebo si na kovadlině rozklepejte hřebík, to je zadarmo... U softu platí to samý.