Ja to mam z Firefoxom tazke, zaroven ho milujem a nenavidim v jednom. Milujem ho pre to ze pouziva iny engines co je podla mna v dnesnej dobe obdivuhodne a nesmierne dolezite pre buducnost. Zaroven ho nenavidim pre firemnu woke kulturu, ktoru este verejne prezentuje. Sam pouzivam kombinaciu prehliadacov Firefox/Brave na vsetkych strojoch ktore pouzivam a to vcetne Mac OS.
P.S. Oprera a presto vrat sa, chybas mi...
8. 2. 2024, 07:55 editováno autorem komentáře
To jako že třeba ve výsledcích v Googlu nahradí www.example.com za www.brave.com?
Mně osobně na Bravu vadí ten obchodní model. Jestli uživatel chce, ať si reklamy blokuje, nikdo ho nemůže nutit si do počítače natahovat data, která nechce, ale pokud to dělá prohlížeč za účelem toho, aby tam cpal svoje reklamy, aniž by měl jakoukoliv dohodu s tvůrci obsahu, ke kterému tu reklamu vkládá, to mi přijde jako nemorální byznys.
Kdyby to byl jediný konkurent Chromu, tak možná, ale když je tady hned několik dalších šikovných prohlížečů...
Proč by měl mít tvůrce obsahu právo zobrazovat reklamu a tvůrce prohlížeče ne?
Protože tvůrce obsahu je ten, který do toho dal tu práci a náklady? Jestli vám přijde v pořádku, že někdo vydělává na práci někoho jiného, aniž by s ním měl nějakou dohodu a o zisk se s ním alespoň podělil, tak vám to neberu, ale pro mě je to nemorální a raději zvolím prohlížeč, jehož byznys model mi vyhovuje víc.
A tyhle vyhledávače a poskytovatele reklamy platí/dělí se s nimi o příjmy tvůrci obsahu, aby se k nim dostali návštěvníci.
Obchodní model Bravu je na úrovni Ulož.to, které se rozhodlo za peníze distribuovat autorsky chráněný obsah, akorát si jaksi zapomnělo zajistit souhlas autorů těch děl a platit za to.
A tyhle vyhledávače a poskytovatele reklamy platí/dělí se s nimi o příjmy tvůrci obsahu, aby se k nim dostali návštěvníci.
Ne rozhodně se s nimi o žádné zisky nedělí. Platí jim aby byl nastavený jejich výchozí vyhledávač. A to jenom aby mohli vydělat víc na reklamě. To rozhodně není žádné dělení, to je normální obchod něco za něco.
Obchodní model Bravu je na úrovni Ulož.to, které se rozhodlo za peníze distribuovat autorsky chráněný obsah, akorát si jaksi zapomnělo zajistit souhlas autorů těch děl a platit za to.
Tohle přirovnání mi přijde trochu za čarou. Navíc prohlížeč nedistribuuje autorsky chráněný obsah. Nechápu proč by poskytovatel obsahu měl mít nějaké privilegia naproti poskytovali prohlížeče. Uživatel potřebuje obojí oba poskytovatelé mu poskytují jednu část, která bez druhé nemůže být. Když bude prohlížeč prohazovat barvy, nabídne mód pro čtení, tak to je naprosto to samé, jako když tam vloží reklamu. Prohlížeč může vykreslovat co chce a jak chce, je pouze na jeho uživateli, zda mu to vyhovuje. To samé dělala již dávno Opera s reklamním bannerem.
Ne rozhodně se s nimi o žádné zisky nedělí. Platí jim aby byl nastavený jejich výchozí vyhledávač.
Pokusím se vysvětlit to schéma: weby platí Googlu reklamu za to, aby je našlo více čtenářů. Google proto chce, aby weby vyhledávalo co nejvíce lidí přes něj a platí tedy prohlížečům za to, že jej mají nastavený jako výchozí. Část peněz, které vygenerují autoři stránek, tak skončí v rukou tvůrců prohlížečů.
To rozhodně není žádné dělení, to je normální obchod něco za něco
Ano, je to obchod něco za něco, proč by to mělo být něco jiného? Můžeme se bavit o tom, jestli je to celé zcela férové, jestli některý z článků toho řetězce nemá dominantní postavení apod., ale funguje tam mezi nimi systém dohod. V byznys modelu Bravu ten jaksi nejdůležitější článek z pohledu toho, abychom se měli na webu vůbec na co dívat, vypadl, ho se nikdo na nic neptá.
Když bude prohlížeč prohazovat barvy, nabídne mód pro čtení, tak to je naprosto to samé, jako když tam vloží reklamu.
Relativizace vám jde výborně.
To samé dělala již dávno Opera s reklamním bannerem.
Stěžujete si na nevhodná přirovnání a pak tu prdnete tady toto. Stará Opera zobrazovala reklamní banner v UI samotného prohlížeče, ne v prostoru webové stránky a už vůbec jím nenahrazovala původní reklamy. Jestli mezi tímto a chováním Bravu nevidíte rozdíl, tak je další diskuse zbytečná.
Jenže je velký rozdíl někomu za něco platit a dělit se o zisk.
Nejedná se o žádnou relativizaci, ale úplně to samé. Z pohledu poskytovatele obsahu je jedno, zda je reklama skrytá, místo ní vykreslen trojúhelník a nebo nahrazená při vykreslování jinou reklamou. Rozdíl mezi vložením vlastní reklamy do UI samotného prohlížeče a vykreslení do stránky vůbec nevidím, protože je to naprosto to samé. Dle vaší logiky oba modely vydělávají naprosto stejně na obsahu. Navíc neměla stará Opera taky ad blocker? A jestli ne tak se vsadím, že by ho v dnešní době měla určitě.
Zároveň, ale taky pomíjíte jednu celkem podstatnou věc a to, že aby se to ty reklamy nahrazovaly, tak si to musí uživatel zapnout. Poskytovatelé obsahu se mohli přihlásit a mohli dostat podíl. Navíc co jsem koukal, tak tohle už Brave nedělá. Reklamy má ve svém vyhledávači a v novém tabu atp.
Ja to chápu tak že brave má klasický Adblock+ možnost zapnout reklamy které nejsou na webu ale jsou zvlášť přímo z brave. A pak je možné se i o příjmy z reklamy dělat a těmi kdo se zapojí do jejich reklamního programu.
Ten model podle mně moc nefunguje dobře. Proto jde také cestou vlastních služeb má vlastní vyhledávač, má vlastní Jisti atd..
Obchodni model Brave fakt neni na urovni uloz.to. Sorry, ale musim na tyhle nepravdy reagovat. Brave nedela nic spatneho, jak uz jsem psal tady v jinem prispevku. Spatne je jenom to, ze tomu nerozumite, mozna je chyba v tom, ze se o Brave mluvi jako o prohlizeci "ktery blokuje reklamu a ukazuje svoji reklamu misto ni", coz ale neni pravda... Brave vam nezobrazuje reklamu jenom kdyz ji zablokuje jinde.... Blokovani reklamy na strankach (napr. Google ad-sense) si klidne muzete vypnout a nechat si zobrazovat reklamy na strankach a zaroven i Brave reklamy... nebo si muzete nechat zapnute jedny z nich, nebo vypnout vsechny. Pokud se chceme bavit o nemoralnosti blokovani reklamy, tak bysme meli hodit vsechny adBlockery do stejneho pytle a ten novy reklamni model, co nabizi Brave, bysme meli hodnotit samostatne... protoze jsou to dve odlisne veci.
Muzu to klidne obratit - napr. ten uBlock Origin, ktery se tu v diskusi tak casto zminuje, blokuje reklamy a tak se vlastne divate na obsah za ktery neplatite, ale tim, ze nepouzivate ani Brave v kterem byste mohli mit zapnuty auto-contribution (pripadne lze i manualne), tak tem tvurcum nedate ani moznost, aby z toho od vas neco meli. Brave tu moznost dava i kdyz jde o penize z uplne jine reklamy, placene nekym jinym a bez ucasti napr. Google. Staci aby se tvurci (at uz Youtuberi, Redditori, provozovatele webu, atd.) zaregistrovali a muzou dostavat vedle prijmu z klasicke reklamy jeste crypto (BasicAttentionToken). Nevidim v tom problem...
Pokud mi přitečou šifrovaným kanálem nějaká data, tak předpokládám, že všechno, co vidím, pochází z domény, kterou jsem do prohlížeče zadal. Pokud prohlížeč začne nahrazovat části těchto dat něčím svým, tak nemám vůbec žádnou záruku, že informace, kterou vidím, je ta samá, co mi poskytovatel obsahu poslal. O moc větší red flag už u prohlížeče být nemůže.
Já nijak nehodnotím, zda tohle tolerovat nebo ne, to je na uživatelích (já osobně bych to taky nechtěl). A pokud dobře vím, tak v Brave si to musí zapnout. Navíc tohle se děje dnes úplně běžně s každým blokátorem reklam (a dalšími rozšířeními), který taky modifikuje to co poskytovatel obsahu poslal.
To samozřejmě můžete, ale to nic nemění na mém názoru, že ten, kdo si z toho udělá byznys, aby odklonil příjmy z reklamy od těch, co ty weby vytvářejí, k sobě, se chová nemorálně. Asi jako když si vy můžete stáhnout kopii filmu (a to dokonce legálně) a nikdo vás za to nebude odsuzovat, ale ten, kdo si na tom založí byznys (jako Ulož.to), se chová nemorálně, ač třeba podle formálního výkladu práva legálně.
Ale morálka není kodifikovaná věc a očividně ji máme postavenou každý jinak, takže nemám potřebu se o tom dál přít. Pokud jste s tím v pohodě, klidně si Brave používejte. Já nejsem a používat ho nebudu.
Je videt, ze jste o tom moc nepremyslel. Hodne lidi uvazuje stejne, ale vyvedu Vas z omylu. Brave blokuje reklamy a nabizi alternativni reklamu. Neni to tak, ze by ukazoval tu svoji alternativni pop-up reklamu jenom ve chvili, kdy mate zapnuty AdBlocker. Brave pouze dela to, co jine AdBlock addony a vedle toho nasazuje novy decentralizovany* privacy-oriented reklamni model. Muzete to brat treba tak, ze blokuje reklamy, ktere nas trackuji napric internetem - coz je prave dost nemoralni - a sam to dela jinak a odmenuje i uzivatele, narozdil treba od Google. Takze o Brave a nemoralnimu byznysu nemuze byt moc rec. To spis muzu rict, ze uBlockOrigin je nemoralni byznys Raymonda Hilla, protoze se orientuje pouze na blokaci reklamy a on za to prijima minimalne nejake donations. Brave je fajn projekt, nedelejte z nej neco spatnyho... Radsi ho podporujte, at se zbavime vlivu Google, Microsoftu a podobnych megakorporaci.
* zatim to bezi na serverech Brave (nejaka decentralizace tam i tak bude), ale mel jsem na mysli projekt Boomerang, ktery to cele prenese do Solana blockchainu. Centralizace z pohledu te autority, kterou je zde Brave Software, ktery ma drobny podil z reklamy, to samozrejme je a asi to tak i zustane, ackoliv ono je to vsechno (vetsina?) open-source, tak si to muze kdokoliv forknout, pokud si bude myslet, ze na to ma.
a nebo neni zaslepen ;-)
to jestli auto uBlockOrigin prijima donation, tak jsou za to ze ma vyborny na zdroje nenarocny doplnek co zablokuje reklamu, na tom racionalne neni nic nemoralniho...
Brave naproti tomu v podstate zneuziva reklamni plochu tvurcu obsahu, to se za nemoralni proste povazovat da... neco jineho by bylo, jak uz tu bylo zmineno, kdyby zobrazoval banner v ramci sveho UI, tak jako to delala Opera od v5...
Jak zneuziva reklamni plochu tvurcu obsahu? Brave neinjektuje zadnou reklamu do cizich webu - at uz na nich blokuje, nebo neblokuje reklamu. Zobrazuje systemove pop-up "bubliny" s textovou reklamou, graficke reklamy na new tab strance a pak proklada reklamy do sveho integrovaneho RSS readeru... Dokonce se nastaveni pro blokovani reklamy (da se mimochodem i vypnout) a toho pro Brave Ads & Rewards vyskytuje na v prohlizeci na uplne jinych mistech, takze si klidne muzu vypnout blokovani reklam a nechat zapnute Brave reklamy a uvidim reklamy napr. na Youtube a zaroven i ty od Brave... Co je na tom konkretne nemoralniho?
Mozna ze jste nakonec zaslepeni vy. Ja pouzival FF dlouhe roky, pak Operu, pak Chrome a Chromium, sem tam i nejaky jiny prohlizec (vcetne links a lynx) a zustal jsem u Brave (uz asi 3 roky, mozna dele). Troufam si tvrdit, ze o tom prohlizeci vim docela dost, protoze aktivne sleduju vyvoj, ctu changelogy, whitelisty, nekdy i nahlednu do zdrojaku, atd.
Nemam v umyslu vyvolavat tu browser falme war, jen me stve, kdyz tu sirite takove nepravdy a ke vsemu tu povidate neco o moralce. Pak je teda moji moralni povinnosti zasahnout ;)
Pouzivejte si Firefox s nebo bez uBlockOrigin, vzdyt to je v pohode... Jenom se proste nesnazte jako priznivci jednoho FOSS projektu (respektive vice projektu) shazovat jinej FOSS projekt. Se z toho pak tady stava podobna zumpa, jakou pozorujeme treba v nasi politice.
Brave je full open-source, stejne jako Firefox... a narozdil treba od Opery. Takze budte dobry a nehledejte problemy, tam kde nejsou.