Jelikož se jedná o řešení server-klient, je centrálním bodem server, kam je potřeba nainstalovat serverový software Nextcloud. Bude tak potřeba zajistit server, můžete si koupit VPS, pronajmout dedikovaný server nebo použít nějaký domácí počítač, na který nainstalujete operační systém GNU/Linux. Následně bude potřeba připravit běhové prostředí pro provoz webové aplikace, což je i serverová část projektu Nextcloud.
Technologie
Jaké technologie jsou potřeba pro instalaci Nextcloudu? Nextcloud je webová aplikace naprogramovaná v jazyce PHP. Nextcloud verze 20 vyžaduje minimálně PHP verze 7.3. Jako web server může být použit Apache2 nebo Nginx.
Databáze je doporučována MySQL 5.7+ nebo MariaDB 10.2+. Podporovány jsou i databáze: Oracle, PostgreSQL, SQLite. Osobně se snažím držet volby MySQL/MariaDB nebo PostgreSQL. S databází MySQL/MariaDB a web serverem Apache2 má zkušenost každý linuxový admin. Pokud se však nemusíte držet zaběhlých technologií, určitě nahraďte Apache webserverem Nginx.
Více podrobností o požadavcích v dokumentaci Nextcloudu.
Příprava serveru
Pro další popis budu předpokládat server s Linuxem (například distribuce Debian 10 Buster), MySQL nebo MariaDB, web server Apache 2.4 a již funkční PHP 7.4 .
PHP bude potřeba včetně následujících modulů:
- PHP (7.2, 7.3 or 7.4)
- PHP module ctype
- PHP module curl
- PHP module dom
- PHP module GD
- PHP module hash (pouze na FreeBSD)
- PHP module iconv
- PHP module JSON
- PHP module libxml (Linux package libxml2 verze minimálně 2.7.0 a větší)
- PHP module mbstring
- PHP module openssl
- PHP module posix
- PHP module session
- PHP module SimpleXML
- PHP module XMLReader
- PHP module XMLWriter
- PHP module zip
- PHP module zlib
- PHP module pdo_mysql (pro MySQL/MariaDB)
Jistě můžete pro provoz Nexcloudu využít webhosting, ale počítejte s tím, že běžný webhosting nebude požadavkům Nextcloudu dostačovat. Ideální je mít vlastní server. A neznalým může s přípravou vlastního webhostingu pomoci nástroj ISP Config, pomocí kterého po instalaci můžete pohodlně z webového prostředí zakládat webhostingy, spravovat uživatele a jejich přístup a zakládat databáze.
Vyzkoušejte FORPSI Cloud
Výzkumy říkají, že 30 % lidí v Česku pracuje z home office. Nejen z těchto důvodů vznikla nutnost sdílet dokumenty, kontakty, kalendáře v prostoru, kam mohou vstupovat lidé z různých míst, kteří mají patřičná oprávnění. Nástrojem, který umožňuje zmíněné a zahrnuje ještě mnoho dalších funkcionalit je Nextcloud. Ve spojení s vysokým výkonem a stabilitou serverů FORPSI Cloud získává firma vše co potřebuje, aby svou činnost mohla vykonávat online.
Partnerský příspěvek
Stažení instalace
Pokud máte zprovozněno PHP, založen webhosting – tedy existuje virtualhost pro příslušnou doménu a založili jste databázi, můžete se pustit do instalace vlastního serveru Nextcloudu.
Stáhněte archiv s aktuální verzí Nextcloudu. Archiv rozbalte a nahrajte do kořenového adresáře svého webhostingu. Pokud máte přístup rovnou na konzoli serveru, stažení a rozbalení archivu provedete rovnou na serveru, jinak budete muset provést upload souborů.
Nejjednodušší způsob instalace serverové části Nexcloudu je přistoupit na URL, na které webserver aplikaci servíruje. Tam se objeví instalační stránka s instalačním průvodcem obdobným jako při instalaci Wordpressu. Při průchodu instalátorem se dozvíte, pokud by na serveru chyběla nějaká komponenta nebo bylo potřeba něco přenastavit. To udělejte dle instrukcí (bude muset udělat správce severu). Budete vyzváni pro vyplnění konfiguračních hodnot včetně připojení k databázi. Zároveň vytvoříte účet hlavního správce Nextcloudu. A po vyplnění veškeré konfigurace se provede instalace a můžete se prvně přihlásit jako admin uživatel.
Samozřejmě pokud budete Nextcloud používat pro vážnou práci je vhodně si ho nechat nainstalovat odborníkem a zajistit si i pravidelnou správu linuxového serveru a nezapomeňte řešit zálohy!
Účet správce
Při instalaci zároveň založíte účet správce (administrátor). Tento účet následně využijete pro správu vaší instalace a vytváření běžných uživatelů.
Nyní si vytvořte pro sebe a své uživatele účty, které vím pak umožní využívat služeb Nextcloudu. Můžete vytvořit skupiny a do nich uživatele přiřadit nebo i uživatele dát do skupiny admin a tím bude mít daný uživatel práva správce. Hlavně byste měli každému uživateli nastavit limit pro úložný prostor, aby se nestalo, že jeden uživatel zabere veškerý úložný prostor na úkor ostatních.
Aktualizace
Instalací práce správce nekončí! Je potřeba provádět i pravidelné aktualizace a upgrade. S aktualizacemi přichází opravy ať už bezpečnostní nebo výkonové a s upgrady nové funkce, které usnadní uživatelům práci.
Webové rozhraní samo upozorňuje na aktualizaci aplikací i samotného Nextcloudu. A právě přes webové rozhraní je možno aktualizaci provést. Stáhne se nová verze, ta se aplikuje na současnou verzi aplikace a pak se spustí aktualizační skript. Pro větší instalace je doporučeno aktualizaci spouštět z konzole. Konzole je možností, jak řešit případné problémy při aktualizaci.
Video záznam aktualizace
Jak vypadá taková aktualizace se můžete kouknout na videu:
Aktualizace vetšinou projde v pořádku, ale za dlouhou dobu mého používání se našly i případy, kdy bylo potřeba náročnější úlohy spustit z konzole nebo udělat ručně v konzoli nějaké zásahy.
Nepozapomeňte také Nexcloud zálohovat, protože v něm nahrané dokumenty jsou typicky základní hodnota firemního byznysu.
Vychytávka
Pokud máte hodně souborů nebo velké soubory a máte přístup na sever, může být pro vás být jednodušší a efektivnější nahrát soubory na server přímo, například programem scp nebo rsync. Obzvlášť pro počáteční nahrání dat to může být jednodušší řešení. Soubory nahrajte do adresáře příslušného uživatele a následujícím příkazem pak spustíte aktualizaci informací o dostupných souborech.
$ sudo -u www-data php occ files:scan
Příkaz je potřeba spustit na serveru v adresáři, kde je nainstalován software Nextcloud. Spustí se rescan souborů a změny, tedy nově nahrané soubory se pak objeví v rozhraní aplikace Nextcloud.
Příště o používání
Podrobnosti o tom, jaké funkce Nextcloudu má a jaké použití umožňují jednotliví klienti, si popíšeme v dalších článcích.