Po tech par letech co pouzivam NC sem dospel k nazoru, ze vyvoj snad ridi nakej expert z marketingu. Ten zrejme tlaci vyvojarskej team do implementovani novejch funkci, ktere pak pouziva ve srovnavacich tabulkach s konkurenci. Bohuzel, tohle se deje na ukor stability a kontinuity.
Priklad: pred casem se NC-team hodne chlubil zavedenim funkce end-to-end encryption (E2EE). Jenze presla naka doba, a je zapotrebi uvest dalsi nove funkce kterejma se da chlubit, tak tedy vysla verze NC 21, ktera s velkou slavou uvedla "whiteboard". Ani slovem se nezminil fakt, ze NC21.x rozbil E2EE. Presneji receno, vyvoj E2EE je v podstate mrtvej, protoze Greg co to mel na starosti z NC odesel uz pred pul rokem a od ty doby tam zadne commity nebyly.
Nebo "talk": uvedeno kdysi s velkou slavou (jestli se nemylim 2 nebo 3 "major" verze spatky), jenze porad je to jenom beta, jakz-takz pouzitelna pro 3-4 klienty. Jako seriozni tool pro kolaboraci je to nepouzitelne, tady je jitsi nebo bigbluebutton mnohem dal.
Treba ted nedavno vysel novej klient 3.2, a velka slava protoze podporuje nove virtualni filesystem. Akorat ze ne na linuxu, a ve windows je to omezeno jenom na Win10. Ze pro linux porad neni slusnej klient (jenom ten appimage-bastl) ani nemluvim.
Proc takovej prekotnej vyvoj? Proc se nejdriv nedotahnou veci ktere uz jsou rozdelane? Proc se implementuji nove funkce i za cenu rozbiti tech stavajich?
15. 4. 2021, 02:10 editováno autorem komentáře
Po tech par letech co pouzivam NC sem dospel k nazoru, ze vyvoj snad ridi nakej expert z marketingu.
Vývoj Nextcloudu řídí především požadavky zákazníků. Pokud by bylo E2EE pro zákazníky důležité, tak tam určitě zůstane a dostane se mu náležité pozornosti. Je možné, že to byla iniciativa toho konkrétního vývojáře, a jak z firmy odešel, tak to prostě umřelo. Zrovna E2EE mi přijde pro typického zákazníka, který má infastrukturu pod kontrolou a potřebuje mít k datům svých zaměstnanců z různých důvodů přístup, jako nepodstatná věc.
jenze porad je to jenom beta, jakz-takz pouzitelna pro 3-4 klienty
To není nedodělek, ale vlastnost. V základu to jejich řešení víc neškáluje a ani to není cílem. Popravdě většina těch osobních nebo domácích serverů, na kterých to lidi provozují, by to ani neutáhla (s počtem připojených uživatelů roste počet streamů exponenciálně). Pokud chcete používat Nextcloud Talk pro desítky účastníků, musíme nasadit jejich speciální backend na odpovídající infrastruktuře, případně si to od nich zaplatit jako službu.
To jakoze kreslici tabule je pro uzivatele dulezitejsi, nez zasifrovana data? Rekl bych, ze podle reakci na help.nextcloud.com to tak nevypada. A mimochodem, ze se obcas neco rozsype, to se stava. Mnohem horsi vsak je ze NC GmbH drzi "bobrika mlceni". Chybi jakakoli reakce z jejich strany. Vime o tom, delame na tom, bude to spraveno? Nic, nic, nic...
A ohledne "talk", doporucuju podivat se na prezentaci Karlitscheka: to nebylo prezentovano jako kecalek pro dva-tri lidi, ale jako kolaborativni nastroj pro meetingy 20-30 uzivatelu. Bohuzel realita je nekde uplne jinde.
To jakoze kreslici tabule je pro uzivatele dulezitejsi, nez zasifrovana data? Rekl bych, ze podle reakci na help.nextcloud.com to tak nevypada.
Jenže lidi na komunitním fóru jim výplaty vývojářů a účty za kanceláře nezaplatí. Sám vím, že mezi tím, co chce komunita a co chtějí zákazníci, kteří vývoj platí, bývá dost podstatný rozdíl.
Do uvažování vedení Nextcloudu nevidím, ale jejich typický zákazník je větší firma nebo organizace. A ty z mnoha důvodů nechtějí, aby data zaměstnanců byla E2EE šifrovaná.
A ohledne "talk", doporucuju podivat se na prezentaci Karlitscheka: to nebylo prezentovano jako kecalek pro dva-tri lidi, ale jako kolaborativni nastroj pro meetingy 20-30 uzivatelu.
Nevím, co prezentoval Karlitschek, ale vím, co prezentují na webu a v dokumentaci. A tam se píše, že jeden hovor zvládne 6-10 účastníků s videem a až 20 pouze se zvukem. A to za ideálních podmínek, kdy má server dostatečný výkon a kontektivitu a vše je správně nastaveno (ideálně je třeba potřeba mít nastavenou proxy v podobě STUN serveru).
Rozlišujte šifrování a end-to-end šifrování. To druhé opravdu firma nechce. Komplikuje to zálohování, obnovy, sdílení... Navíc pro e2e šifrování není důvod. Data na firemních účtech se neberou jako soukromá data zaměstnance, ke kterým by měl mít přístup jen on. Je běžné, že přístup k firemnímu emailu nebo disku po odchodu zaměstnance přejde na jeho manažera, kdyby tam bylo něco, co by firma potřebovala a zaměstnanec to zapomněl předat.
Pro naši firmu je jedna z konkurenčních výhod právě E2EE, ale děláme v prostředí, kde dává velký smysl (nemocnice, kliniky. Takže se často jedná o důvěrná data o pacientech)
A právě výše zmíněné nevýhody E2EE, včetně třeba možnosti projíždět poslané soubory antivirem před přijetím protistranou, jsou zároveň dost často žádaná věc. Dovedu si představit že ve většině firem s jiným zaměřením je to při bilancování kladů a záporů prakticky neobhajitelné.
Byl jsem u implementace v business i vývoje od Owncloudu,
s Karlitschkem jsem se osobně setkal několikrát (poprvé ještě okolo KDE...).
Zaváděl jsem Nextcloud ve 4 firmách - někde dokonce společně s F-droid jako úplná náhrada Google služeb pro mobilní telefony.
A opravdu byl trochu problém, že jsme někde začali používat například Talk pro komunikaci atd. a doufali, že postupným vývojem bude daná aplikace "polished". Většinou se tak nestalo a ve všech případech používáme dnes bokem jiné specializované aplikace (které jsme doufali, že nebudeme muset používat a vše postupně převedeme na Nextcloud).
Zavrhli jsme Deck pro nějaký task management, vlastní Wiki na Nextcloud pro knowledge management, Chat a Talk/Videoconferencing, Mail, Calendar, prakticky většinu dalších funkcích krom sdílení souborů a jejich editaci online... A to se nám Nextcloud jevil tak perspektivní platforma pro integraci všech těch různorodých firemních opensource provozních aplikací (Sami jsme jeden čas i přispívali k vývoji - tam kde je Nextcloud součástí business řešení).
Ano, také jsem byl před dvaceti lety počítačový nadšenec, kterému nebylo zatěžko být týden zahrabaný při řešení problému. Dnes už si raději určím, na co svůj čas využiji a mám peníze na to si kvalitní řešení koupit nebo pronajmout. Také jsem hodně bastlil, protože prostě nebyla jiná možnost. Dnes si cokoli koupím a když chci bastlit, tak pro radost, ale ne proto že musím...
Presne, myslim ze motivaci nemusi byt jen laska k bastleni / snaha usetrit korunu.
Treba tu uplne opomijite vendor locking. Az Vam ten MS jednou rekne, ze z Office zahodi funkci xyz protoze ji pouzival jediny clovek, tak bude chtit pryc. A? To casto uplne nejde / jde to tezko.
Samsung Galaxy Tab 8.0 - uzasny tablet. Uzasne poznamky od Samsungu, snadno se zalohovaly, vyhledavalo se v nich, halda uzitecnych funkci (prednaska - nahravam si zvuk prednasejiciho, vycvaknu si tabuli, nakreslim si k ni poznamky...). Pak se Samsung rozhodl ze je to takhle prilis slozite a zjednusoval (cti: vyhazoval ty skvele funkce). Dnes stare poznamky na novem Samsungu ani nenactu.
Google - ano, akceptuji ze ty disky musi z neceho platit. Ale kdyz jsem sluzbu zacal pouzivat tak byla zdarma a hle... Ok, rekneme ze mu tech par kacek za prostor navic zaplatim. Ale co treba za pul roku? Nezdraží? Neodstěhuje se z EU protože daně/soud/špatn se vyspí (aka YT vs Německo)? Nesníží kvalitu fotek (viz FB)?
U self-hosted open/free řešení jsem podle mého mnohem méně závislý
18. 5. 2021, 19:51 editováno autorem komentáře
I Nextcloud má profi službu za peníze (jsou případy, kdy používám ve firmě raději než Office 365 a dává to smysl). A i Nextcloud má velké zákazníky (kteří živí tuto firmu). tyto implementace jsou rozsahem srovnatelné např. s implementacemi Microsoft nebo Google služeb.
Zjednodušit Nextcloud vs. Office 365 na tvrzení: tohle je pro kutily a tohle pro profíky protože profík přeci nemá čas se v něčem dloubat, je zásadní nepochopení businessu Nextcloudu. Asi bych mohl stejně tak říci, že OpenStack nebo OpenShift je pro kutily a nadšence...
Dobře, ale než sem začneš cpát nějaké proprietární technologie, tak si laskavě uvědom, proč jsou na takové úrovni jako jsou a proč stojí jenom "pár korun". A pokud si myslíš, že s tím nadšenci od třeba NextCloudu a podobných projektů nemají nic společného, tak se podívej, jak vypadaly a kolik stály třeba Office nebo Windows před patnácti lety.
Každý to má jinak. Někdo si postaví altán doma na zahradě sám, někdo si ho koupí hotový v Mountfieldu. Stejně tak někdo si prostě zaplatí Office365 a někdo si sám provozuje Nextcloud.
Já si provozuju Nextcloud ve vlastní režii, protože už mám osobní server pro další věci a ta technologie mě zajímá a baví mě to upravovat si to pro vlastní potřeby. Bonusem pak je, že mám svoje data pod kontrolou. Ale vím, že nejsem běžný uživatel. Kdybych byl, tak si můžu Nextcloud zaplatit u jednoho z desítek poskytovatelů a neřešit to úplně stejně jako vy Office365.
Mimochodem ne, že by ten Nexcloud byl nějaký náročný na údržbu. Mám sice malou instanci s 5 uživateli, ale využíváme ho dost intenzivně. A jeho údržbou trávím jednotky hodin ročně.
Z běžně uživatelského pohledu možná máte pravdu.
Ale jakmile pak na Office 365 něco přestane fungovat, protože nastala nějaká chybka na celosvětovém serveru, nic s tím nenaděláte a můžete jen čekat, čekat a čekání si krátit voláním na technickou podporu.
NextCloud (a podobně) je dobré řešení, pokud potřebujete mít řešení pod kontrolou a není to potřeba tak velké, jako balík od Microsoftu. Do "korporátu" bych to netlačil, do firmy o 50 zaměstnancích to klidně doporučím.
Pokud by v korporátu někdo dal na _můj_ názor, tak bych se taky Google a Microsoft snažil nějak penalizovat ve výběrku, ale obávám se, že by to nestačilo. Jakmile o něčem takovém rozhodují manageři, skončí to skoro vždy u velkých řešení.
NextCloud ve velké firmě by nejspíš byl zárukou spousty práce pro firemní ajťáky. ;o)
No tak nejste cílová skupina. Tak netrollujte ty, kteří se chovají ke svým datům zodpovědněji...
Skoro 2 tisíce za ušušněný 1 TB úložiště a šlus, to mi teda jako "pár korun" fakt nepřijde. Nemluvě o tom, že za těch vašich "pár korun" se s vámi o vašich požadavcích a potřebách nikdo bavit nebude a budete, to byste musel platit řádově víc.
Nextcloud je pro ty, kteří chtějí mít svá data pod svou kontrolou. Ne někde v neidentifikovatelné "mlhovině" od Microsoftu...
NC pouzivam pouze ke dvoum vecem - file sync a phonetrack https://gitlab.com/eneiluj/phonetrack-oc obe dela imo velice dobre. Nicmene vetsina dalsich pluginu je uprimne "zalostna" (berte s rezervou) a proto napr pro rss nebo caldav/cardav, wiki/notes (MD rendering), chat a podobne pouzivam jednoucelovky.
No já mám zatím NC 21.0.0, nakonec se mi to podařilo nainstalovat s workaroundem https://github.com/nextcloud/maps/issues/541#issuecomment-785304380
Ale raději než používat workaround s mazáním řádků ve skriptu o kterém nic nevím a netuším, jaké to má důsledky, bych měl funkční patch...
Podle všeho Nextcloud GmbH má velké zákazníky, ale docela by mne zajímalo, co ti zákazníci vlastně používají, zda přešli z jiných velkých systémů (Office365, Google Docs) a jaké byly jejich priority (vlastnictví dat vs funkce).
Používám Nextcloud pro sebe, považuji za dobré:
* souborový "cloud" a sdílení v rodině.
* caldav server.
* carddav server
Pouze základní funkcionalita:
* Photos: fotku zobrazí, ale tím to končí. Nejde třeba smazat :-)
* Webový kalendář: použít to lze, ale na denní rutinu bych nechtěl. Je to neohrabané, často je editační formulář rozbitý (nesmyslně velké okno pro textové pole poznámky), nelze formátovat text; nevím, zda to lze provázat s Talk ve stylu otevření konf. místnosti ve Skype/Teams.
* Mail: hodně základní.
* Rainloop: má trochu klasičtější rozhraní (ale bohužel nelze pracovat s přílohami v rámci NC). O definovaných akcích, kategoriích, štítcích, připomínkách z MS Outlook si můžu jen nechat zdát.
Dobře, že začínají dělat na virtual files, ale zatím to spíše vypadá na alfa verzi než něco použitelného.
A hodně mi chybí něco ve stylu Google Keep / Evernote / OneNote. Používám Joplin, ale nemá webového klienta (použitelného) a má dost primitivního klienta na Androidu...
Jeste jsem to nezkousel, ale presne Keep chci take nahradit a videl jsem tam dvoje poznamky v tom stylu. Slibne vypadal Carnet (https://apps.nextcloud.com/apps/carnet)
Já jsem zatím velmi spokojený.
Je to asi 3 týdny, co jsem si doma rozjel na Debianu ve virtuálu NextCloud. A musím říct, že jsem velmi mile překvapen jak to šlape, jak to vypadá a co vše mi to nabízí. Vzhledem k tomu, že je to pro mě zábava (zároveň jsem si stavěl na RPI4ce také novou bránu pro ISP) tak jsem se náramně bavil a bylo to úžasné dobrodružství, až je mi skoro líto, že už je to hotové :-).
NextCloud mi běží na Buster 10, v HyperV, zatím jsem mu přiřadil 8GBRAM a 4 jádra AMD 93900X. Dynamický disk 256GB, který jsem resiznul nakonec na 1TB. Je to svižné, využívám hlavně základní vlastnosti jako jsou správa souborů a složek. Nasadil jsem také fulltext search včetně (elasticsearch, tesseract OCR pro PDF a obrázky).
Po týdnu testování jsem se rozhodl, že NC svěřím vlastní data, kterých je asi 250GB, takže je nyní na server přesouvám a nechám si nad tím vším vytvořit index včetně OCR což nějakou dobu zabere.
Co mě ale opravdu nadchlo jsou klienti pro Android, kdy mi nextcloud kompletně nahradil goole. To je super, hlavně nyní v době, kdy bude své úložiště mergovat s fotkami.
Dále bych ještě zmínil Deck, který je naprosto úžasný a i jeho Android verze. O F-Droid jsem se vlastně dozvěděl díky nexcloud.
Pro mě je to zatím nápad roku, jak si vytvořit vlastní domácí cloud. Nejtěžší bylo to vše pochopit, aby se to v případě rozbití dalo opravit. Což se zdá, nebude až takový problém.
Navíc vlastně samotný nextcloud hostím v ISPConfig, kterým jsem si postavil na serveru jako první. Takže je to takové allinone řešení.
Nabízí se i nějaká možnost škílování, kdyby bylo potřeba nasadit někde jinde.
Za mě jednoznačně doporučuji.
17. 5. 2021, 16:44 editováno autorem komentáře