Vlákno názorů k článku Nextcloud: webové rozhraní a užitečná rozšíření od Rhinox - Po tech par letech co pouzivam NC sem...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 4. 2021 2:09

    Rhinox

    Po tech par letech co pouzivam NC sem dospel k nazoru, ze vyvoj snad ridi nakej expert z marketingu. Ten zrejme tlaci vyvojarskej team do implementovani novejch funkci, ktere pak pouziva ve srovnavacich tabulkach s konkurenci. Bohuzel, tohle se deje na ukor stability a kontinuity.

    Priklad: pred casem se NC-team hodne chlubil zavedenim funkce end-to-end encryption (E2EE). Jenze presla naka doba, a je zapotrebi uvest dalsi nove funkce kterejma se da chlubit, tak tedy vysla verze NC 21, ktera s velkou slavou uvedla "whiteboard". Ani slovem se nezminil fakt, ze NC21.x rozbil E2EE. Presneji receno, vyvoj E2EE je v podstate mrtvej, protoze Greg co to mel na starosti z NC odesel uz pred pul rokem a od ty doby tam zadne commity nebyly.

    Nebo "talk": uvedeno kdysi s velkou slavou (jestli se nemylim 2 nebo 3 "major" verze spatky), jenze porad je to jenom beta, jakz-takz pouzitelna pro 3-4 klienty. Jako seriozni tool pro kolaboraci je to nepouzitelne, tady je jitsi nebo bigbluebutton mnohem dal.

    Treba ted nedavno vysel novej klient 3.2, a velka slava protoze podporuje nove virtualni filesystem. Akorat ze ne na linuxu, a ve windows je to omezeno jenom na Win10. Ze pro linux porad neni slusnej klient (jenom ten appimage-bastl) ani nemluvim.

    Proc takovej prekotnej vyvoj? Proc se nejdriv nedotahnou veci ktere uz jsou rozdelane? Proc se implementuji nove funkce i za cenu rozbiti tech stavajich?

    15. 4. 2021, 02:10 editováno autorem komentáře

  • 15. 4. 2021 9:43

    Jiří Eischmann

    Po tech par letech co pouzivam NC sem dospel k nazoru, ze vyvoj snad ridi nakej expert z marketingu.

    Vývoj Nextcloudu řídí především požadavky zákazníků. Pokud by bylo E2EE pro zákazníky důležité, tak tam určitě zůstane a dostane se mu náležité pozornosti. Je možné, že to byla iniciativa toho konkrétního vývojáře, a jak z firmy odešel, tak to prostě umřelo. Zrovna E2EE mi přijde pro typického zákazníka, který má infastrukturu pod kontrolou a potřebuje mít k datům svých zaměstnanců z různých důvodů přístup, jako nepodstatná věc.

    jenze porad je to jenom beta, jakz-takz pouzitelna pro 3-4 klienty

    To není nedodělek, ale vlastnost. V základu to jejich řešení víc neškáluje a ani to není cílem. Popravdě většina těch osobních nebo domácích serverů, na kterých to lidi provozují, by to ani neutáhla (s počtem připojených uživatelů roste počet streamů exponenciálně). Pokud chcete používat Nextcloud Talk pro desítky účastníků, musíme nasadit jejich speciální backend na odpovídající infrastruktuře, případně si to od nich zaplatit jako službu.

  • 15. 4. 2021 9:59

    Rhinox

    To jakoze kreslici tabule je pro uzivatele dulezitejsi, nez zasifrovana data? Rekl bych, ze podle reakci na help.nextcloud.com to tak nevypada. A mimochodem, ze se obcas neco rozsype, to se stava. Mnohem horsi vsak je ze NC GmbH drzi "bobrika mlceni". Chybi jakakoli reakce z jejich strany. Vime o tom, delame na tom, bude to spraveno? Nic, nic, nic...

    A ohledne "talk", doporucuju podivat se na prezentaci Karlitscheka: to nebylo prezentovano jako kecalek pro dva-tri lidi, ale jako kolaborativni nastroj pro meetingy 20-30 uzivatelu. Bohuzel realita je nekde uplne jinde.

  • 15. 4. 2021 10:16

    Ragzid

    U Talku vidim jako problem to, ze klient se nemuze pripojit ze dvou mist zaroven.
    Nechat bezet webovou aplikaci, a zaroven to mit otevrene na mobilu, nebo nekde jinde.
    Na "domaci" posilani zprav to ujde, ale jako nahrada IM pro malou firmu naprosto nevhodne.

  • 15. 4. 2021 10:31

    Jiří Eischmann

    To jakoze kreslici tabule je pro uzivatele dulezitejsi, nez zasifrovana data? Rekl bych, ze podle reakci na help.nextcloud.com to tak nevypada.

    Jenže lidi na komunitním fóru jim výplaty vývojářů a účty za kanceláře nezaplatí. Sám vím, že mezi tím, co chce komunita a co chtějí zákazníci, kteří vývoj platí, bývá dost podstatný rozdíl.
    Do uvažování vedení Nextcloudu nevidím, ale jejich typický zákazník je větší firma nebo organizace. A ty z mnoha důvodů nechtějí, aby data zaměstnanců byla E2EE šifrovaná.

    A ohledne "talk", doporucuju podivat se na prezentaci Karlitscheka: to nebylo prezentovano jako kecalek pro dva-tri lidi, ale jako kolaborativni nastroj pro meetingy 20-30 uzivatelu.

    Nevím, co prezentoval Karlitschek, ale vím, co prezentují na webu a v dokumentaci. A tam se píše, že jeden hovor zvládne 6-10 účastníků s videem a až 20 pouze se zvukem. A to za ideálních podmínek, kdy má server dostatečný výkon a kontektivitu a vše je správně nastaveno (ideálně je třeba potřeba mít nastavenou proxy v podobě STUN serveru).

  • 15. 4. 2021 20:37

    Smazaný profil

    to by me tedy zajimal byt treba jediny duvod, proc firma nechce, aby data zamestnancu byla sifrovana :D

  • 15. 4. 2021 22:18

    Jiří Eischmann

    Rozlišujte šifrování a end-to-end šifrování. To druhé opravdu firma nechce. Komplikuje to zálohování, obnovy, sdílení... Navíc pro e2e šifrování není důvod. Data na firemních účtech se neberou jako soukromá data zaměstnance, ke kterým by měl mít přístup jen on. Je běžné, že přístup k firemnímu emailu nebo disku po odchodu zaměstnance přejde na jeho manažera, kdyby tam bylo něco, co by firma potřebovala a zaměstnanec to zapomněl předat.

  • 16. 4. 2021 10:26

    Kate
    Stříbrný podporovatel

    Pro naši firmu je jedna z konkurenčních výhod právě E2EE, ale děláme v prostředí, kde dává velký smysl (nemocnice, kliniky. Takže se často jedná o důvěrná data o pacientech)

    A právě výše zmíněné nevýhody E2EE, včetně třeba možnosti projíždět poslané soubory antivirem před přijetím protistranou, jsou zároveň dost často žádaná věc. Dovedu si představit že ve většině firem s jiným zaměřením je to při bilancování kladů a záporů prakticky neobhajitelné.

  • 15. 4. 2021 10:57

    mrtvý muž

    Byl jsem u implementace v business i vývoje od Owncloudu,
    s Karlitschkem jsem se osobně setkal několikrát (poprvé ještě okolo KDE...).

    Zaváděl jsem Nextcloud ve 4 firmách - někde dokonce společně s F-droid jako úplná náhrada Google služeb pro mobilní telefony.

    A opravdu byl trochu problém, že jsme někde začali používat například Talk pro komunikaci atd. a doufali, že postupným vývojem bude daná aplikace "polished". Většinou se tak nestalo a ve všech případech používáme dnes bokem jiné specializované aplikace (které jsme doufali, že nebudeme muset používat a vše postupně převedeme na Nextcloud).

    Zavrhli jsme Deck pro nějaký task management, vlastní Wiki na Nextcloud pro knowledge management, Chat a Talk/Videocon­ferencing, Mail, Calendar, prakticky většinu dalších funkcích krom sdílení souborů a jejich editaci online... A to se nám Nextcloud jevil tak perspektivní platforma pro integraci všech těch různorodých firemních opensource provozních aplikací (Sami jsme jeden čas i přispívali k vývoji - tam kde je Nextcloud součástí business řešení).