Hlavní navigace

Nová softwarová sklizeň (11. 1. 2006)

11. 1. 2006
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Oblíbená sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnes se podíváme na mapy, budeme zálohovat a synchronizovat data, rozdělovat zátěž a dojde i na tradiční blbinku.

WMS Javascript Library

WMS je zkratka pro Web Map Server a WMS Javascript Library (0.02) je knihovna pro rozšíření vašich mapových aplikací. U klasické mapy na webu musíte zažádat server o novou stránku, kdykoliv chcete mapu posunout, zvětšit, zmenšit. S pomocí této knihovny se ale budou mapy posouvat pomocí JavaScriptu a interakce se serverem nastane pouze v případě, že je třeba si vyžádat nový kousek mapy. Teď, když už je k dispozici taková šikovná knihovna, by tuto funkci mohly konečně implementovat i seznamácké mapy (centrum a atlas už podobnou funkci mají).
Chtěl jsem vám sem vložit interaktivní mapu Blue Marble od NASA, protože je to opravdu hodně jednoduché, ale redakční systém nějak neakceptoval moji značku <script>. Ale koukněte se na stránku projektu, tam je ukázka také.

rdup

Zálohování dat lze rozdělit na dvě podúlohy. Získání seznamu souborů, které se mají zálohovat a faktická záloha těchto souborů. Většina zálohovacích programů provádí obě úlohy dohromady. Autor rdupu (0.1.2) se nechal inspirovat myšlenkou Unixu, totiž mít několik programů, z nichž každý dělá jedinou jednoduchou věc, a vytvořil rdup. Tento program zjistí, které programy se od zadaného data změnily (podle m_time) a ty vypíše na standardní výstup. Jak s těmito soubory dále naložíte, je již na vás.

Snake

Po delší době samých praktických programů zde máme jeden akademičtější. Snake dokonce není ani tak program, jako spíše algoritmus. Algoritmus pro synchronizaci dat v dynamicky se měnící síti, kdy uzly sítě od sebe mohou být libovolně vzdálené, jejich vzdálenost se může dokonce měnit a uzly přitom potřebují být synchronizovány. Jedná se o synchronizaci signálu (pokud jste pomýšleli na distribuovaný FS, tak nic pro vás), kdy je další chování signálu na vzdálených uzlech co nejpřesněji předvídáno na základě předchozího vývoje. K popisu algoritmu je připojen i simulátor.

bitcoin_skoleni

mod_athena

mod_athena (1.1.2) je modul pro Apache (vyžadován 2.0.43 a vyšší), který slouží jako load balancer. Požadavky může posílát dále interně do mod_proxy (reverzní proxy) nebo externě na jiné počítače. Výhodou tohoto modulu, je že má více algoritmů pro výběr kandidáta ve farmě a umí se rozhodovat nejenom podle jednoho faktoru (zatížení cpu, paměti, disku či sítě), ale i podle jejich váženého součtu. Takže například direktiva dynamic-cpu-mem-1cus-2cus řekne, že se pro každý server ve farmě má vzít součet 1zátěž cpu+2využití paměti a pro zpracování požadavku se vybere server s nejmenší hodnotou.

Blbinka týdne

Terry Burton zjevně miluje PostScript. Poté, co napsal generátor čárových kódů v PostScriptu (psal jsem o něm předloni), se vrhnul na nový projekt v PostSriptu. HTML Renderer in Pure PostScript není nic menšího než tisk, resp. vykreslování HTML prostřednictvím PostScriptu. Není potřeba žádný program na konverzi, využívá se pouze síla jazyku PostScript. Je nutné podotknout, že skript zatím umí jenom pár značek. Ale pokud vývoj půjde tak rychle dopředu jako šel u BarcodeWriteru, kdy se každých pár dní objevila nová verze, tak nemám strach, že by do roku neuměl HTML Renderer kompletní HTML a základy CSS. Pak už to nebude blbinka, ale zajímavý nástroj.

Autor článku

Autor pro Root.cz psal převážně Softwarové sklizně. Dnes je zaměstnán ve firmě Red Hat, kde se věnuje vývoji nástrojů pro správce balíků.