Rok se s rokem sešel a máme tu zase žně. Tentokrát se naše redakce pokouší znovu vzkřísit starý známý seriál Softwarová sklizeň od Michala Krausíků. Po dlouhém hledání, kdy jsem Johanku podplácel nejen procesory do vlásků (kecá, nic mi nedal –Johanka), ale i slibujícími slůvky, padla volba nového sekáče na mne. Nedělám si naději, že bych mohl předčit Michalovu práci, ale udělám vše pro to, abyste se také tak dobře bavili při čtení o posledních výkřicích v oblasti svobodného software. Pojďme na to.
- Azureus (Torrent)
- TRONimation (3D animace)
- littlej (java utils)
- pkg (balíčky)
- Gaming Foundry (vývoj)
- enkarta (encyklopedie)
- Tuxpaint Stamps for Australian Schools (šílenost měsíce)
BitTorrent se stává čím dál populárnějším programem pro peer-to-peer sdílení souborů, hudby, filmů, her a software všeobecně (čti převážně warezení :-) ). Síť torrent má tu výhodu, že nemá jeden centrální server, ale obsahuje databázi všech archivů a vy jako klient můžete najednou stahovat i z tisíců zdrojů současně. Jedním z programů, které mají vaši práci v tomto světě usnadnit, je právě Azureus. Jedná se o javovou variantu Torrent klienta napsaného multiplatformním způsobem. To znamená, že svého oblíbeného prostředí se nebudete muset vzdát, ani kdybyste byli nuceni přechodně změnit operační systém. Azureus je schopen pracovat jak v prostředí Linuxu, tak Windows, Solarisu, MacOS X i v mnoha dalších prostředích, do kterých byla naportována JAVA 1.4. Má také jednu nezanedbatelnou výhodu. Nejedná se jen o Torrent klienta, ale Torrent obrazy v něm můžete i vytvářet. Podporuje mnoho zásuvných modulů, má výborné grafické rozhraní, ve kterém můžete sledovat všechny downloady současně a mnoho dalších příjemných věcí. A co může pro průměrného čecha přinést ještě příjemného? Azureus podporuje mnoho lokalizací, mezi nimiž nechybí ani čeština, a tím se stává na poli Torrent klientů bez jakýchkoliv pochyb králem. O tom, že se jedná o vynikající dílo, svědčí i fakt, že byl Azureus prohlášen i projektem měsíce. Co zbývá? Snad jen namířit vaše surfovací prkna na domovskou stránku celého projektu a začít stahovat.
Zástupce 3D světa nemáme ve sklizni poprvé. Poprvé ale vidíte něco, co jste viděli naposledy v televizi. Ano. TRONimation je 3D animační produkt vypadající jako legendární film TRON. Tento produkt je kompletně psán v jazyce C s podporou GL, GLU a GLUT. Nemáte-li je ve svém systému, nebo nemáte výkonnou kartu, ani se o něj nepokoušejte. Tenhle produkt opravdu vyždíme váš HW do maxima. Poslední vydanou verzí je verze 20040913. Co můžeme očekávat? Tronimation umí vytvářet krychle, válce, různé druhy komolých kuželů a podobně. Současná verze neumí ale jejich kombinace. Součástí produktu je samotný prohlížeč, editor a animátor. Prohlížeč je defaultní mód, editor pománá vytvářet objekty a animátor jejich animace. Celé prostředí je zatím v konzolovém módu, pracuje se ale na podpoře plně grafického rozhraní. V blízkých verzích se můžeme těšit i na podporu dalších systémů, zejména Solarisu a Windows. Jak říkám, tohle se musí vidět. Ba co dím vidět, to se musí zkusit a znovu si zažít tu správně TRONovskou atmosféru. Tronnies let's go!
O projektu littlej toho moc nevím a uvádím ho zde víceméně pro zajímavost. Když jsem hledal náměty pro tento článek, jeden známý mne na něj upozornil. Nezkoušel jsem ho, ale prý je to vynikající non-IDE Java vývojový tool s podporou editoru vi a emacs. Prostě klasický editor Javy v konzoli s podporou plain textu. Ovšem vi a emacs mu dávají tu pravou šťávu a sílu. Zkuste jej vy a zkuste nás s ním seznámit.
Pro mne velmi zajímavým produktem je PKG package managment system, který se pohnul k verzi 0.7. Nejsem si sice jistý, zda se nejedná o slepou vývojovou větev, ale to uvidíme časem. PKG se snaží o obdobu debianovského /etc/alternatives, ale v mnohem mohutnějším měřítku. Každý jeho balíček má svůj adresář a jednotlivé soubory linkuje na jejich správná místa v unixovém stromu. Tento koncept má mnoho výhod – prostě smažete původní adresář a vytvoříte nový. Jen si neumím představit, jak je to s umístěním a nalinkováním třeba initu :-) Jak říkám, možná se koukáme na řešení budoucnosti, možná o tomto projektu za dva roky ani pes neštěkne. Každopádně nápad to je velmi zajímavý.
Dalším svobodným software, se kterým bych vás rád seznámil, je Meadville Space Center (Orbiter Add-ons) . Jedná se o aplikaci napsanou v C++ pro operační systém Windows. Umožní vám vyrábět věrné modely historických raket, vesmírných sond a různých vesmírných vozítek. Jeho výsledky jsou opravdu ohromující. Jen abyste mohli nahlédnout, musíte mít jiný OS. Snad to ale nevadí. Jeho výsledky stojí za to a takový výlet do historie na přehlídku dobývání vesmíru přeci za to stojí! Projekty Gemini, Mercury nebo Titan přeci jsou takové mezníky v lidském vývoji minulého století. Takže se naposledy nadechněte, připoutejte a zavřete oči. Až je otevřete, bude okolo vás jen vesmírný prach a několik výrobků lidského ducha.
Každý má svou Enkartu. Začal to, tuším, Microsoft a komunita se přidala. Založila Wikipedii. Během několika let se stala možná nejbohažší studnicí vědění a soustředila v sobě obrovské množství dat. Tento nástroj vám má pomoci se v nich vyznat snadno a efektivně. Nic víc, nic míň. Opravdu doporučuji. Enkarta test Browser ediditon čeká na to, aby vás mohla zahrnout bezpočtem informací. A je jen na vás, zdali ji využijete bezezbytku.
Perličkou na závěr bych jako vždy rád skončil. Tuhle věc asi neužijete, ale možná to zavdá někomu námět na jeho práci. Tou poslední věcí, na kterou bych vás rád upozornil, je australský projekt Tuxpaint Stamps for Australian Schools ve verzi 0.0.3. Má za cíl seznámit australské školáky s jejich mincemi, známkami, zvířaty. Prostě věcmi okolo nich. Nezkusíte také něco podobného vytvořit?
A to je pro dnešek vše. Snad jsem vybral několik netradičních projektů a několik použitelných. Uvidíme se příští týden. A nebojte se mi posílat tipy software, který je pro vás zajímavý. Vždyť v této oblasti lidstvo omezuje jen jeho představivost :-)