čistě náhodou ... nenajde se tu nějaký muzikant, co by mohl stručně srovnat výhody/nevýhody GScore třeba proti NoteEdit? - nechce se mi GScore prozkoumávat, screenshoty nevypadají nijak přesvědčivě ...
a jak je na tom GScore s podporou diakritiky (nejlépe unicode)?
neví někdo o nějakém jednoduchém a hodně šikovném udělátku na notaci? - MusiXTeX je "porod" a ABC neumí to, co bych chtěl, NoteEdit taky nic moc a jiné klikací programy co jsem zkoušel zrovna neoplývají spolehlivostí ...
Celkom perspektivne sa mi zda naklikat zaklad v Rosegarden, export do lilypond a potom rucne doladit. Ale zatial som skusal iba jednu pesnicku... (je to dost rychlejsie ako pisat vsetko rucne, teda pokial si clovek neurobi nejake spec. makra do vi :)
Mozno sa da robit aj priamo v Rosegarden, ale nemam to este nastudovane.
Okrem toho, nenasiel som rosegarden RPM pre FC3, takze som dost casu zabil kym som to aspon akotak rozchodil...
Rosegarden je jeden z těch "neoplývajících spolehlivostí", jinými slovy mi padal či kousal se hned po spuštění :-(
A to "export do lilypond a rucne doladit" me moc nepřesvědčuje, abych to zkoušel znovu ...
Co se týče rychlosti vstupu, přijde mi nejlepší myší určovat umístění a klávesnicí vkládat značky ... Klikat vše myší je úděsně pomalé a při text-only vstupu musí mít člověk spoustu věcí rozmyšlenu poměrně podrobně než začne psát; nehledě na to, že když vidím notu, tak prostě vím, kam na klaviatuře nebo na hmatníku sáhnout, zatímco přiřazení k písmenku a jeho interpretaci v daném programu tak procvičené nemám a těmi pár listy, co do roka popíšu, to prostě nenacvičím ...
viz příspěvek výše, MusiXTeX vyžaduje vědět, co přesně chci psát ... ale to vlastně píšete také s tím "experiment vs. final" ... navíc mě to přišlo poněkud těžkopádné, ale to je asi otázka vkusu
Denemo ... to už jsem taky někdy slyšel ... už se nepamatuji, myslím, že jsem ho zavrhl kvůli špatné práci s textem ...?
> MusiXTeX vyžaduje vědět, co přesně chci psát
Ano, je to nastroj na sazeni, ne na tvorbu hudby ;-) Uz jsem v nem vysazel par desitek pisnicek a nemuzu si stezovat. Kdyz si udelate par maker (treba na sazbu kytarovych akordu ;-), tak to nijak zvlast tezkopadne neni (snad s vyjimkou sazby tramcu u osminovych not, to je opravdu trochu prekombinovane).
Ale zas na druhou stranu - ve kterem programu muzete vysazet "3+3+2/8" takt? ;-)
Denemo je, pravda, takove nedodelane. Je to "oficialni" Gnome program na editaci hudby. (Mozna kdyby autor GScore prilozil ruku k dilu tam, mohlo ty byt obecne lepsi, ale coz....)
BTW: Jak se ty Vase programky vyrovnavaji s takovymi vecmi, jako je sazba kytaroveho akordu pod voltu, tam, kde je normalne cislo volty (nejlepe kdyz tam jeste jsou noty nad osnovou), pripadne se zasahovanim legat (od nizkych tonu) do textu pod notami? ;-)
>> MusiXTeX vyžaduje vědět, co přesně chci psát
> Ano, je to nastroj na sazeni, ne na tvorbu hudby ;-)
eh, no ono tu hudbu nemusím ani tvořit, stačí, když si neumím představit optimální zápis, a mám zaděláno na problémy - např. taková banalita, jakože nožky dolů i pod "háčkem", když chci zachovat jednotný směr pro sazbu trámce, mi budou nebo nebudou zasahovat do textu? to prostě neumím vždy tipnout, potřebuji to zkusit, tedy nejlépe WYSIWYG ... :-)
> BTW: Jak se ty Vase programky vyrovnavaji ...
no já si správný prográmek právě teprv hledám, viz původní dotaz, neb co jsem viděl, moc se s "chuťovkami" nevyrovnávají - akordové značky, to je dost často taky k zbláznění ... btw, měl jsem pocit, že makra na kytaru k MusiXTeXu vyrobil někdo už před pěknými pár lety?
No, uprimne receno, ty problemy mi prijdou spis teoreticke - nozky dolu i pod 'h' jsem sice sazel (u zapisu kytarove etudy), ale na to nepotrebuji WYSIWYG. Stejne tak mi unika smysl jednotneho smeru tramcu. A i tak muzu zkratit nozicky, nebo zvetsit odstup textu od osnovy. Ono to v tomhle smeru neni zas tak strasne, kompilace zdrojaku do DVI je docela rychla, takze samozrejme vysledek doladuji tak, aby to vypadalo dobre. One MusiXTeX je i "WYSIWYG", akorat s trochu delsi dobou iterace.
Za tech nekolik let co MusiXTeX pouzivam jsem narazil na dve neprijemnosti:
1) Pri transpozici (kterou MT umi) je nutne rucne otacet tramce (a explicitni nozicky not).
2) Neni mozne z partitury v MT nijak rozumne jednoduse vyextrahovat jednotlive nastroje.
Ad akordove znacky: No, ja vim o rozsireni, ktere tiskne i kytarove diagramy ke kazdemu akordu, coz ale nepotrebuji. Jinak ta nase makra na akordy jsou velmi jednoducha ;-)
Mrknete na http://www.ulmus.cz/fs/FS-2005-01-01.pdf, je tam ukazka zpevnku vysazeneho v MusiXTeXu.
> Stejne tak mi unika smysl jednotneho smeru tramcu.
ono některé věci se lépe čtou, pokud jsou vysázeny určitým způsobem ... tak jako by např. normální sazeč nerozdělil slovo před otočením listu (bohužel častá neřest soudobých publikací), tak třeba trioly je vhodné sázet spojené po trojicích s nožkami na stejnou stranu ...
> One MusiXTeX je i "WYSIWYG", akorat s trochu delsi dobou iterace.
no právě ... :-)
každému vyhovuje jiný styl práce, já si radši budu tahat základní linku textu myší, než abych odhadoval nějaké číslo ve zdrojáku (a prvně studoval, jakže se ten parametr vlastně jmenuje a jak se zapisuje)
> Jinak ta nase makra na akordy jsou velmi jednoducha ;-)
leč měl bych k nim jisté výhrady - nechat odsunout akord o celou dobu kvůli číslování volty (Princezna orleánská), no nevím...
> Mrknete na http://www.ulmus.cz/fs/FS-2005-01-01.pdf
mno, tak tohle mě moc nepřesvědčilo - nedotažené nebo přetažené trámce, špatně nasazené praporky (stejný výsledek v xpdf i v Acrobat Readeru) :-/
navíc, nedá mi to zdržet se komentáře, že např. píseň "Řekni, kde ty entky jsou" je rytmicky, ehm, zvláštní :-)