Spekulace, ale myslím, že pro Qt Co. je dnes větší zlatý důl embedded, a tyhle desktop věci už netáhnou. V roce 2018 nám nabízeli 4 licence pro embedded nástroje (Qt Creator je prvotřídní software bez přehánění) za lidových 39 500 EUR/rok.
Licence na embedded produkty mají tradičně: GPL, ale můžete si zaplatit za non-GPL, když si chcete skrýt svoje duševní vlastnictví. Některé komponenty jsou čistě komerční a voní to tam už hodně big corp světem, např. že vám nic neřeknou na rovinu, všechno jde přes obchodníka. Od cen až po např. manuály a datasheety, o všechno musíte žadonit člověka a čekat :-)
Qt uz si proslo hodne tezsimi fazemi (napr. kdyz jej Nokia poslal kvuli win phones na druhou kolej), ale myslim, ze to opet prezije. Je otazka, zda vubec maji silu na to zariznout KDE. Akorat jejich nova licencni politika je silena, kdyby tam byla nejaka rozumna cena za vyvojare, tak v tom nevidim problem ale soucasnych >5000 USD za vyvojare ?
Jak moc složité je vytvořit něco nového ? Může Xserver či Wayland fungovat s něčím co někdo uplácá třeba v pár lidech do měsíce a nebude to na GTK , QT , wxwidgets či něčem obstarožním ale na něčem naprosto novým ?
Máme tu Pulseaudio , Wayland , Systemd tak podle mne další krok bude něco co bude rychlé , ohnutelné , uživetelem upravitelné (témata) a hlavně otevřené.
Nevím zda-li cesta je stále setrvávat u těchto legend a tak jak jde doba dál začít tvořit něco nového a od základu svobodného.
> Jak moc složité je vytvořit něco nového ?
Udělat si GUI toolkit nad OpenGL nebo Vulkanem je na jeden víkend. Učí se na tom dobře datové struktury, hierarchie událostí a další koncepty. Je to samozřejmě jen primitivní sada tříd pro pozicování obdélníků v jiných obdélnících, vykreslení textu, atd.
Udělat z toho použitelný toolkit je o několik řádů víc práce, tisíce mandayů když víte přesně jak na to. Dnes už není (IMO) taková poptávka po GUI s pevnou sadou widgetů a jednotným vzhledem (ve stylu Gtk+, Qt), dnes je větší hlad po víc low-level nástrojích dávajících větší volnost (např. HTML). Proto by i next-gen toolkit mohl být jednodušší na implementaci, část břemena by se přenesla na autora aplikace, nebo spíš nějaké mezivrstvy.
Qt, mimochodem, tohle docela slušně umí. Dají se v tom dělat snadno pěkné aplikace, které nepřipomínají svým vzhledem "vanilla" Qt nebo jiný toolkit. Na Linuxu je to například Telegram klient.
> Může Xserver či Wayland fungovat s něčím co někdo uplácá třeba v pár lidech do měsíce a nebude to na GTK , QT , wxwidgets či něčem obstarožním ale na něčem naprosto novým ?
Jo, z pohledu kompozitoru je to jen obdélník, do kterého si aplikace kreslí bitmapy. Je mu jedno jak.
> ...
Vidím to stejně. Potřebujeme reset, legacy toolkity posloužily dobře, ale všechno ostatní se už posunulo dál. Jen doufám, že to nebude nějaká hrůza s vestavěným Electronem :-)
QML/QtQuick je dobrý směr, určitě :) už velmi dávno to zkoušeli s EFL (jazyk Edje).
Tenhle trend je dnes ve více odvětvích (např. OpenGL Vulkan, X11 Wayland, v elektronice se dost pevné logiky přesouvá z křemíku do softwaru nebo gatewaru), komplexita backendu se minimalizuje a přesouvá do vyšších vrstev.
Ono jako je pravdou, že možná nám pomalu uzrála doba pro nový framework. Jako Qt widgets jsou pořád skvělé a ve světě GUI praticky nepřekonané (Qt quick nehodnotím, jelikož jsem jeho filozofii nepochopil a připadá mi zbytečně složité). Nicméně na druhou stranu samotné C++ se nám za ty roky, co tu námi je Qt poměrně posunulo a hromada věcí, co se v Qt dnes řeší jistým způsobem má už cpp alternativu, která je už trochu dál. Mnohdy tak Qt, ač na svou dobu perfektně navržené nedokáže využít všechny postupy moderního C++ a zbytečně duplikuje funkce z STL.
No za me teda myslim, ze Qt je hodne dobrej a vyspelej nastroj pro multiplatformni aplikace. Vubec bych neuvazoval o tom zacit na zelene louce. Treba v nahrade X za Wayland mozna, ale to je vrstva pod Qt.
Doufam, ze se situace kolem Qt nejak ustali a nadale to pro me bude co se tyce multiplatformnich aplikaci volba #1.