Hlavní navigace

Novinky pro Linux 6.12 s důrazem na Intel Lunar Lake a Battlemage

6. 9. 2024
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Intel
Dnes vynecháme menší dílčí novinky v budoucím vydání jádra Linux 6.12, naopak se podíváme primárně na poslední práce, které na tomto poli odvádí Intel pro své nejnovější grafické jádro generace Xe2.

Dění kolem Intel Battlemage / Xe2 a nového ovladače Xe

V posledních týdnech se toho u Intelu, vedle poklesu hodnoty akcií, děje poměrně dost v souvislosti s novou generací grafických jader Xe2 a nového ovladače Xe.

V těchto dnech Intel uvedl na trh první produkty s procesory Core Ultra 200, tedy Lunar Lake. Další mobilní generace, která nahrazuje dosud prodávaný Meteor Lake a která uvozuje budoucí uvedení desktopových procesorů Arrow Lake, s níž jí mimo jiné spojuje právě nová generace GPU jader Xe2. Ta možná bude, možná nebude srdcem příští generace velkých desktopových karet Intel „Battlemage“, která naváže na dosavadní řadu „Alchemist“ (Arc A770 apod.).

Rovnou ale dodejme, že jestli dojde na uvedení velkých grafických karet nové generace od Intelu, není úplně jisté, kolují internetem už měsíce zvěsti jak o tom, že na této generaci se pilně pracuje, stejně jako že byla zaříznuta a produkty nebudou uvedeny na trh. Ať už to dopadne jakkoli, jisté tedy je, že vývoj GPU architektur *nějak* u Intelu pokračuje a jeho výsledkem je Xe2, integrované jádro v Lunar Lake.

V červenci už bylo jasné, že podpora v jádru se ve verzi 6.11 nestihne, což se nyní potvrzuje a Xe2 přes ovladač Xe bude ve výchozím nastavení již bez experimentálních přepínačů aktivní až v Linuxu 6.12 (aktuální verze jádra je 6.10.x, vývojová 6.11-rc6 sděluje, že vydání 6.11 je velmi blízko).

Další dílčí zmeny pro Battlemage

V ovladači Xe přitom pro tuto generaci GPU musely být provedeny jisté dodatečné změny, neb Battlemage vyžaduje používání zarovnání paměti na 64k velikosti pro scanout buffery používající kompresi a 4-tile. Vývojáři Intelu tak do ovladače Xe přidali „ochranu“, která vyžadovala patche v i915-display i jádru Xe ovladače, která zajistí, že generace Battlemage / Xe2 bude mít k dispozici toto zarovnání. Bez něj jinak dochází k chybám v zobrazení. Podrobnosti shrnuje pull request, který obsahuje i vylepšení pro běh GPU části v budoucích desktopových procesorech Intel Arrow Lake.

Každopádně Intel tedy jakž-takž stihl přichystat linuxovu podporu v rámci vývojové verze budoucího Linuxu 6.12 + budoucího vydání Mesa 24.3 a pokročilý Linuxák si ji dokáže zapnout, nicméně běžně dostupná podpora pro první vlnu notebooků s Lunar Lake není. Jak konstatuje Phoronix, pro tuto chvíli, pokud se uživatel dostane k notebooku s Lunar Lake (přehled notebooků vydal web UltrabookReview), bude potřeba buď jít cestou dokončovaného Linuxu 6.11 s přepínačem force_probe, nebo zkusit štěstí se snapshotem budoucího jádra Linux 6.12 z Gitu, stejně jako Git verzí budoucího balíku Mesa 24.3. Obecně CPU a NPU části by ale měly fungovat na Linuxu již nyní.

Aktuální stav je tedy takový, že podpora postupně nabíhá a v Linuxu 6.12 bude přítomna. Intel také pro platformu grafických jader Xe2 přichystal novou verzi Intel Compute Runtime 24.31.30508.7, která obsahuje nejnovější verzi podpory OpenCL a oneAPI Level Zero a připravuje tak podporu pro běh jak na Lunar Lake, tak na kartách Battlemage. Pro Mesa, jak jsme již psali, je připravena podpora pro OpenGL i Vulkan a bude backportována i do verze 24.2. Odstraněno už je i varování o nefunkční podpoře Vulkan s Xe2 GPU.

Doplňme, že procesory Lunar Lake si Intel nechává vyrábět u TSMC na kombinaci 3nm a 6nm procesu pro jednotlivé die a vše pouzdří vlastní technologií Foveros na bázi svého 22nm procesu. To podstatné pro uživatele z hlediska GPU je vedle očekávaného vyššího výkonu a schopností třeba podpora hardwarového dekódování H.266/VVC videa či 67 TOPS AI výkonu na GPU, resp. 48 TOPS na NPU části. Nejvýkonnějším procesorem této řady je/bude Core Ultra 9 288V, 4+4jádrový procesor se spotřebou (dle nastavení) 17–30–37W, podporou 32 GB LPDDR5X-8533 (podstatné mj. pro výkon iGPU části), integrovaným GPU Arc Graphics 140V, bohužel však s ohledem na opět hybridní CPU architekturu bez podpory AVX-512.

Na první linuxové testy Lunar Lake z pera Phoronixu si ještě pár dní počkejme. Testy na platformě Windows se nepochybně objeví na spoustě světových i českých webů.

CS24 tip temata

Ale pro dnešek už dost Intelu.

Podpora getrandom() vDSO pro další architektury

Podpora getrandom() vDSO byla (bude, jsme u rc6 vydání) nasazena v rámci jádra Linux 6.11 pro platformu x86. Linux 6.12 přinese rozšíření její podpory i na další architektury, konkrétně LoongArch a ARM64. A jak dodává Phoronix, speciálně ARM64 (AArch64) bude zajímavá, neb pohání daleko více zařízení v daleko více oblastech, než čínské Loongsoony. Vedle nich se pak v tuto chvíli provádí revidování kódu přinášejícího podporu getrandom() vDSO pro 32bit i 64bit PowerPC (resp. POWER).

Autor článku

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.