1. Sledování provozovatelem služeb jako Google lze částečně zakázat v nastavení ale pak uživatel přijde o služby, kde je podmínkou právě sledování
2. Pokud někdo nechce být sledován, pak mu nestačí vypnout nebo nemít sledovací aplikace poskytovatelů jako je Google. Může být sledován i tak. V první řadě provozovatelem mobilní sítě (BTS triangulace), dále je sledován poskytovatelem datových služeb (domácí WiFi).
Proto nemá moc smysl řešit nějaký sběr dat u Googlu, který většinou slouží k cílení reklamy nebo k umožnění fungování služeb, které uživatel chce
23. 1. 2020, 09:20 editováno autorem komentáře
Každý to má asi jinak, ale mě osobně ani tak nevadí, že o mně může poskytovatel služby sbírat data, ale jak s nimi následně nakládá. Google ta data prodává inzerentům a prohlubuje tak asymetrii informací mezi mnou a inzerenty, kteří se mi snaží něco prodat (ví toho díky Googlu o mně mnohem víc než já o nich).
Nejsem si vědom toho, že by mobilní operátoři a další poskytovatelé datových služeb u nás (bohužel třeba v USA už je to celkem běžná praxe) prodávali data o zákaznících, minimálně ne v takovém rozsahu a s takovou mírou přesného cílení.
@Jiří Eischmann
Operátoři samozřejmě postupují podle zákona. Např. praktika, na kterou mne upozornila po delším hezkém rozhovoru sama pracovnice call centra (t. č. T -Mobile tuším), je zapsání Vašeho/mého tel. čísla do jakéhosi veřejného telefoního seznamu po každé akci na účtu jako prodloužení/změna tarifu a kdoví co ještě, čímž je tím automaticky dovoleno firmám Vám/mně volat s obch. nabídkami dokud si tam nenecháte explicitně napsat že toto zakazujete. Pak to musí/měli by respektovat. Oznámil to operátor někomu?
Dále legislativa umožňuje prodávat a uzavírat smlouvy po telefonu, což je pro určité skupiny obyvatel, jako např. důchodci, velmi nebezpečné a vřele toho využívají společnosti které pracují pro operátora a jeho jméno si dají i do názvu aby vypadali ještě důvěryhodněji. Ano, nezakazuje to zákon, ano není to přímo operátor, ale operátor z toho těží a tento byznys je založen na tel. číslech u operátora, tedy datech. Rozhodně se těmto praktikám nebrání.
Jinak samozřejmě vetší webové portály s daty uživatelů vesele pracují a nebudu jmenovat, ale prodávají co mohou. Abych byl spravedlivý, tak jsem se setkal pouze s anonymizovanými daty - prostě z důvodu účelu. Zatím? ....
23. 1. 2020, 11:14 editováno autorem komentáře
Nevim jestli to byla od autora uplne stastna formulace, nemyslim si ze by tim myslel ze by nekdo z google prisel za prodejcem treba elektroniky a rekl mu "za dolar vam reknu jakou znacku elektroniky preferuje tady Franta Vocasek", dokonce si nemyslim ani ze by prisel treba za Sony a nabidl jim "za sto dolaru vam dam seznam lidi kteri maji radi Sony a typ elektroniky co pouzivaji abyste na ne mohli lepe cilit marketing" ale rozhodne dela to ze "za sto dolaru zobrazim reklamu na vyprodej vasich vyrobku relevantnim zakaznikum u kterych vim ze o ne budou mit zajem" ... cili neprodava data primo, ale zprostredkovava je... a v tomto pripade pak nastava ta informacni asymetrie, protoze zneuziva tech informaci co o vas ma, dela reklamu na miru sestavenou tak aby vam produkt vnucovala podprahove...
Hypoteticky priklad: budete si chtit koupit nove HiFi a nebo taky vubec ne jen je to jako moznost ve vzduchu, zacnete hledat na netu, ale google vi ze preferujete Sony, jaka jsou cca vase majetkove pomery a dovodi si vas rozpocet a taky vi, ze mate slabost i pro vinyly i kdyz o koupi gramofonu vubec v tento moment neuvazujete protoze je to draha zalezitost a za hranici vaseho urceneho budgetu a i kdyz budete hledat fraze jako "top 10 hifi 2020" atp. tak vam nenapadne bude cpat odkazy na "Lonske modely hifi od Sony se slevou" nebo "spickovy AV reciever Sony + gramofon" a v horsim pripade vam i trochu poladi nabizenou cenu tak, aby to pro Sony bylo furt vyhodne, ale zaroven aby vas zlomil do nakupu drazsiho komba... a to vse i kdyz byste si klidne vybral treba Technics kdybyste zjistil ze je lepsi v recenzich a gramofon pritom vubec nebyl na poradu dne... a i kdyz si myslite ze to na vas nefunguje, tak je dokazane ze ve vetsine pripadu to usudek ovlivni a ani se neotocite a mate objednane nove hifi od Sony s gramcem i kdyz je to lonsky model a neni v top 10 a utratil jste desitku za gramec co jste puvodne vubec neuvazoval.... a jeste budete mit pocit, ze se to pekne seslo a jak vyhodne jste to nakonec vsechno koupil... vyledek ovsem je o 10k vic utracenych ve prospech Sony za ne tak spickovej vyrobek jen proto, ze Sony ma diky google za par centu informace navic a vyuzilo je ve svuj prospech a vas neprospech i kdyz to tak uplne nevnimate...
A bude hur, data se budou sklizet jeste ve vetsim, jejich vyteznost bude diky strojovemu uceni a AI jeste dukladnejsi a ovlivnovani reklamou jeste cilenejsi a tedy i ucinejsi a pritom nenapadnejsi...
Přesněji prodává data o uživatelích. Ne, že by tarnul váš Google Drive a někomu ho prodal, ale projede ho svými algoritmy, aby získal co nejvíce informací o vašem chování a preferencích, a výstupy toho pak prodává inzerentům. Pro ně je to ve výsledku lepší než mít přístup přímo k vašim datům, protože je nezajímá, co máte v dokumentu XY, je zajímá, co to říká o vašich preferencích a chování. A tu práci za ně udělá Google/Facebook/...