Pavel Kanzelsberger: Pixel dělám úplně sám

14. 2. 2006
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Rozhovor s Pavlem Kanzelsbergerem, autorem nedávno recenzovaného grafického programu Pixel. Povídal jsem si s ním o historii Pixelu, jeho vývoji, plánech do budoucna, ale došlo i na softwarové patenty a odkoupení Pixelu open-source komunitou.

Pavel Kanzelsberger se narodil v prosinci 1977 v Banské Bystrici. Studovat začal na místní univerzitě, ale po třech letech toho nechal, zejména kvůli svému projektu Pixel. Právě zakládá rodinu a za dva měsíce čeká první přírůstek.

Čím se živíš? Prý jsi teď byl nějakou dobu pracovně v Koreji.

Kanzelsberger1

Koncom roka 2004 som sa osamostatnil a chcel som sa venovať už iba Pixelu, ale dostal som zaujímavú ponuku od Kórejskej firmy, tak som to využil a strávil som v Seoule približne rok. Teraz som už znova doma, venujem sa hlavne Pixelu a externe ešte trocha vypomáham spomínanej Kórejskej firme. Južná Kórea je jedna z najvyspelejších krajín, čo sa týka technológií, počítačov a internetu, takže si dovolím tvrdiť, že je to raj pre ľudí z IT oblasti. Človek si ale musí zvyknúť na milióny ľudí v uliciach.

Naši čtenáři Tě znají především jako autora projektu Pixel. Pracuješ ještě na dalším software nebo obecně jiných projektech?

Drvivú väčšinu času venujem momentálne Pixelu a o pár týždňov sa ešte rozbehne spolupráca s belgickou firmou, ktorá vyvíja program FL Studio (predtým Fruity Loops). Čo je na tomto projekte zaujímavé je to, že si u mňa objednali framework podobný Pixelu, aby bolo možné FL Studio preniesť aj na platformu MacOSX x86, a ja skúsim zároveň pretlačiť aj Linux verziu.

Co bylo na počátku vývoje Pixelu? Jakými stádii vývoje prošel?

Pôvodný zámer bol vývoj hier, ale keďže som na mojom PC XT 4.77 MHz nemal program ako je Photoshop, tak som sa rozhodol napísať si taký program sám a potom sa vrátiť k pôvodnému zámeru robiť hry :).

Děláš na projektu sám nebo máš pomocníky?

Na projekte ako takom robím úplne sám, pomocníkov mám len vo forme beta testerov a prekladateľov do iných jazykov.

Kolik času jsi trávil a trávíš nad projektem?

Spolu je to už pomaly 8 rokov, ale to Pixel podstúpil 3 kompletné rewrity, takže dnešná podoba Pixelu zabrala asi 3 roky. Denne sa Pixelu venujem od 8 do 10 hodín, ale niekedy sa nájdu víkendy, keď fakt nepohnem ani prstom :).

Víme, že Pixel běží na hromadě různých systémů. Který z nich používáš nejčastěji?

99 % strojového času používam Linux, konkrétne je to Gentoo Linux a grafické prostredie GNOME. Server so subversion a MySQL beží na Gentoo/PowerPC. Ostatné operačné systémy používam len na kompiláciu a ladenie Pixelu.

Kanzelsberger2

Nenapadlo Tě někdy udělat z Pixelu svobodný software nebo open source?

Môj názor na open source je taký, že z hľadiska používateľa je to skvelá vec, ale z pohľadu programátora v tom žiadne výhody nevidím. Ja osobne by som voľný čas využil určite inak ako sedením za počítačom a prispievaním do open source projektov zdarma. Čas sú peniaze, takže všetok čas, ktorý som s Pixelom strávil, sa zúročuje, a myslím, že za prijateľnú cenu.

Pixel ještě nevyšel ve verzi 1.0 a už obdržel řadu ocenění. Dostal jsi i nějakou komerční nabídku? Proslýchá se, že Te dokonce oslovil Microsoft.

Ponúk na odkúpenie zdrojových kódov bolo viacero z rôznych firiem a z rôznych končín sveta, ale zakaždým som si to rozmyslel. Už som s tým strávil príliš veľa času na to, aby som to len tak niekomu predal.

Pod článkem o Pixelu se objevila zajímavá myšlenka). Nechal by ses takovým způsobem vyplatit? Dokážeš si představit částku, za kterou bys dal zdrojové kódy veřejnosti?

Ide o to, že práca na tomto projekte ma zároveň aj baví. Samozrejme ale určite existuje suma ktorou by ma možno presvedčili :-)) Taký milión dolárov by to určite spravil ;-)))))))))))).

Verze 1.0 byla původně plánována na rok 2005. Proč to zdržení? Na kdy připadá nový termín?

Zákon schválnosti funguje tak, že keď skúsite odhadom stanoviť termín dokončenia, tak sa to určite dovtedy nepodarí. Robím všetko pre to, aby bol Pixel hotový čo najskôr, je to otázka pár týždňov, možno pár mesiacov, ale určiť nový termín si už si netrúfnem.

Nebojíš se právních kroků třeba ze strany Adobe, který může mít pocit, že jej vykrádáš?

Ťažko povedať, či patenty Adobe platia aj na Slovensku, ale každopádne Adobe má desiatky patentov a patentované je dnes už pomaly všetko, takže pri vývoji softwaru sa patenty chtiac-nechtiac porušujú. Napríklad ma napadá, že Adobe má patent na vykresľovanie farebných prechodov (gradient) do bitmapy. Neviem si dosť dobre predstaviť, ako inak by sa dala táto funkcia urobiť a či vôbec brať takýto patent vážne.

Jaké jsou Tvé plány do budoucna?

bitcoin_skoleni

Do budúcna by som sa rád venoval už len Pixelu, prípadne nejakým novým projektom pre Linux/Mac OS X. Hmm no a ešte sa niekde usadiť s rodinkou, niekde v Európe … zatiaľ sme na Slovensku, ale uvidíme ako dlho to vydrží.

Děkuji za rozhovor.

Autor článku

Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. Studoval počítače a média, takže je rozpolcen mezi dva obory. Snaží se dělat obojí, jak nejlépe umí.