Netoužil jsem po tom, svěřit analýzu návštěvnosti těch pár desítek webů, které mám na starosti, do rukou někoho cizího, a proto jsem zahájil pátrání. Nakonec (poté, co několik jiných skončilo na straně poražených) jsem vybral francouzský kus phpMyVisites. Je to program, který splňuje všechna moje očekávání – svobodná licence (GNU GPL), svobodné technologie na pozadí (PHP a MySQL), vcelku snadná instalace, podpora více webů pod jedním rozhraním, přehledné a podrobné statistiky všeho, co si jen lze přát – prostě paráda. Navíc má veselé logo:
Jakmile jsem systém nainstaloval, ihned jsem si ho zamiloval natolik, že jsem se jal ho počeštit, aniž bych si u autora (je jím Matthieu Aubry) ověřil, zda na tom již někdo nepracuje. Žel, byla to osudová chyba –překlad tou dobou už měl hotový jiný nadšenec, a tak byla moje práce minimálně zčásti k ničemu. Holt, kamna pálí, chybami se člověk učí a jednou řež a dvakrát měř nebo tak nějak. No, nebudu vás už déle nudit svým smutkem (stejně se mi vskrytu duše škodolibě posmíváte ;-) a nakoukneme trochu pod kůži francouzskému umu…
Nějaké ty základní parametry
Jak už tušíte z předchozího, phpMyVisites je k dispozici ve více jazykových verzích, nechybí němčina, španělština, italština, samozřejmostí je angličtina a zejména matka jazyků francouzština, nedávno přibyla již zmíněná čeština. V době psaní článku seznam podporovaných jazyků čítal 17 kousků, aktuální stav můžete ověřit na ukázkové instalaci na stránkách projektu. Příjemné je, že funguje přepínání jazyků za běhu.
Já jsem systém zprovoznil pro naše wiki (MoinMoin) nebo třeba e-shop (PHP aplikace), z čehož můžete (správně) usoudit, že není problém nakonfigurovat sledování statistik prakticky libovolného systému pro správu obsahu nebo aplikačního serveru. Jediným požadavkem je vložit na stránky (nebo do nějaké šablony, ze které se stránky generují) krátký JavaScript. Sledování bude fungovat i pro prohlížeče bez podpory JavaScriptu, ale od takových nenačerpáte všechny zajímavé informace. Trochu ale předbíhám – instalaci popíšu později..
Autor tvrdí, že věnoval značnou pozornost výkonové optimalizaci a také minimalizaci prostoru zabraného daty v databázi. Systém běží například na několika ostrých serverech s více než 10 000 návštěvníky denně…
Souhrnné statistiky aneb jak je to s tím obědem?
Mezi základní souhrnné sledované parametry patří nečekaně počet návštěv, někde též označovaných jako sezení (podle mě trochu ošklivě odvozeno od session). Dalšími běžnými údaji jsou unikátní návštěvníci (podle IP adres, ale pracuje se na přesnějších detekcích, které by rozpoznaly jednotlivé počítače za NATem). Dále vás mohou zajímat celkové počty zobrazení stránek, délky návštěv (pokud zjistíte, že téměř všichni prchají po pěti vteřinách, asi není něco v pořádku) a pár různých průměrů a jiných odvozenin (stránek na jednoho návštěvníka…).
Důležité je sledovat vývoj statistik v čase (čtenář-statistik větří své oblíbené časové řady). Od verze 1.0 (v době psaní článku je již k dispozici verze 1.22) můžete zkoumat veškeré statistiky podle denních, týdenních a měsíčních souhrnů. Údaje jsou k dispozici v absolutních hodnotách, ale i v podobě procentní změny oproti období minulému. Rychlý přehled získáte z pěkných grafů:
Dalším užitečným ukazatelem je návštěvnost podle denního času, a to ve dvojím vydání. V první řadě podle času na serveru – hodí se třeba pro hledání špiček vytíženosti. Možná vás trochu zklamu, ale podle důvěrných zdrojů se na modulu, který by zkoumal, co návštěvníci obědvali, zatím nepracuje. Díky statistikám návštěvnosti podle místního času na straně návštěvníků ale můžete například odhadnout, zda vás čtou spíše lidé hladoví, nebo naobědvaní :-)
Trochu záhadnou specialitou je graf ukazující, zda sedí návštěvníci v práci, nebo doma. Abych se přiznal, raději jsem ani nepátral po tom, jakou černou magii k tomu autoři používají:
No, zvědavost mi nedala a zase tolik magie v tom není. Spojení realizovaná v pracovních dnech, v obvyklém pracovním čase (od 8 ráno do 12 a od 14 do 18) jsou považována za pracovní a zbytek je z domova. Je to sice primitivní, ale i tak se to může občas hodit..
To je jako všechno?
Pokud jste dočetli až sem, těšte se na příště – trochu přitvrdíme. Představím statistiky průchodů webem, barevnou mapu statistik dle lokalit a neméně důležité přehledy podle toho, odkud návštěvníci přicházejí. Ve třetím dílu projdeme instalaci a konfiguraci.