Které se vám nejvíc líbí? A kterým byste chtěli číst 100 stránek?
Tohle podle mne krásně ilustruje chybu, kterou lidé často dělají: při volbě písma pro sázení dlouhých souvislých textů se rozhodují podle malé a kraťoučké ukázky, často dokonce takové, která ani není textem (např. vysázená abeceda, číslice a pár doplňkových znaků). Pokud bych bych si měl vybírat písmo, kterým bych chtěl mít vysázenou knihu, chtěl bych vidět aspoň jednu kompletní (a pokud možno reálnou) stránku.
Já pro tyhle účely už roky používám připravený text délky 1024 znaků (bajtů...), fakticky je to nadpis a jeden dlouhý odstavec, ale nechá se to dle potřeby logicky rozdělit na více odstavců.
Má to tu výhodu, že ho mám nakoukaný a tak snadno odhadnu, jak to bude vypadat.
(Vím, že existoval nějaký obecně používaný text pro tyhle účely, ale než jsem se k němu dostal, napsal jsem si vlastní, ještě v dávných dobách před internetem. Ale možná tu někdo bude mít odkaz na ten obecně používaný - používá-li se stále.)
Ten obecně používaný text je lorem ipsum. Ten je ovšem pro účely českého textu nevhodný, protože čeština má oproti latině diakritická znaménka, takže text vypadá jinak. Mimo jiné se pro češtinu doporučuje používat 120–130 % výšky řádku, která by se použila se stejným písmem pro text bez diakritiky (např. anglický). Pro český text ale existují různé generátory, které vygenerují náhodná slova, množství znaků ale statisticky odpovídá českému textu.
19. 9. 2024, 13:02 editováno autorem komentáře
To, co mám na mysli, rozhodně není Lorem Ipsum
(ani české varianty...), ale byl to v podstatě běžný novinový článek (pokud se dobře pamatuji).
Principem bylo - na rozdíl od Lorem Ipsum
- kontrolovat to vždy na stejném textu, aby bylo lze porovnat i délky odstavců a podobné drobnosti.
Přesně z toho důvodu já už čtvrt století používám stále stejný vlastní text. (A i proto bývá alespoň první věta toho Lorem Ipsum
stále stejná.)
Pokud jen potřebujete výplňový text, používá se lorem ipsum. Latinsky to vskutku není, a je to záměr – aby se „čtenář“ soustředil na vzhled a ne na obsah. Proto i ty dobré generátory negenerují reálná slova.
Pokud chcete posuzovat čitelnost, tam potřebujete opravdu reálný text – ale tam je pak potřeba použít konkrétní text. Pokud budete opakovaně sázet beletrii, můžete testovat čitelnost na stejném textu. Ale pokud pak budete sázet učebnici matematiky, ten test budete chtít provést na něčem, kde budou i matematické vzorce.
To přesně udělali autoři Lorem Ipsum. Vzali kus skutečného textu v latině a pak z něj vyškrtali náhodně kusy textu. Výsledek tak vypadá nesmyslně, ale zachovává "latinskou" i "anglickou" statistiku - četnost písmen, délky slov atd. Že se z jejich ukázky stal tak široce využívaný příklad je spíše překvapení. Smysl dává, aby maximum lidí a firem používalo stejný text. Aby to byl zrovna tenhle už důležité není. A když se podíváte kolem, tak zjistíte, že to není jediný příklad, jen jeden z nejrozšířenějších.
Jinak je ještě důležité si uvědomit, že se bavíme o šedesátých letech dvacátého století. Zákazníkům apod. posíláte vytištěný kus textu. Pokud chcete porazit konkurenci, tak chcete vzít její text, váš font/sazbu/papír/barvu/cokoliv se to vlastně snažíte prodat a ukázat, že ten samý text s vaším produktem vypadá lépe.