Golden Axe, T602, Volkov commander,… Už mi tu schází jen starý dobrý DOSový Cybex shell a Borland C++ s BGI. Mimochodem dodneška si pamatuji na ten pocit, když jsem napsal svůj první prográmek, který inicializoval VGA grafický mód, a kreslil nějaký nesmysly ne obrazovku. :) Zatlačím nostalgickou slzičku… Dík za pěkný článek.
to mi ještě připomíná – pamatujete někdo serii Catacomb? Já hrál jenom Abyss (A ještě bych ji někde vyhrabal), ale i tak to byla jedna z prvních her pro PC, kterou jsem kdy hrál…
Ja pouzival bgl v pascalu 7 :) VC byl napsany v assembleru byl to com program a uzasne rychly :) Pozdeji se ale zacla vyuzivat m602 nebo dos navigator.
Ale golden axe to je klasika klasik :)) kolikrat jsme ji s kamosem prosli se ani neda spocitat. Jeste si pamatuju na antivirak tri psi :) A potom taky mod player a nastup covox…Jinak ja hral prvni hru LHX, F1 od accolade a tusim F15 , kdyz jsem to videl u strejdy v praci(tehda sem mel atari 800) tak jsem z toho uchcaval jeste pekne dlouho :)
V goldnu byla chyba v tom, ze se nemohlo do trpaslka s flaskama kopat kde se chtelo, bo kdyz trpaslikovi uz flasky dostly, tak se jal zdrhat mimo obraz. vetsinou se prekazkam vyhnul, ale stavalo se, ze se ta svine trpaslikova o neco zasekla a byl konec. kopnout do nej uz neslo a hra cekala, az trpaslik zmizi z obrazu, coz se nestalo.
Dalsi chyba se stavala na vstupu do zlevi vesnice, kde pri dobre kombinaci pozic hracu a protivniku zustala na obrazovce trcet ohniva koule z draka.
Inac vhodnym prejmenovanim souboru se dalo hrat za ruzne postavy z cele hry. Myslim ze vcetne masa pridavajicicho zivot ;-)
Ano, také se daly zaměnit draci za postavy etc…
Jinak také se dalo zaseknout v 6. levelu (PC), když jste stáli na špatné straně shodiště (dalo se tam umlátit bosse aniž by mohl oponovat, neboť byl sám zaseklý či co). V momentě kdy boss padl, se měla postava vydat na druhou stranu, ale přímou čarou to nešlo a už bylo zle…
O Borland C++ mi nemluv to je sracka k pohledani:
Vetsina zakladnich optimalizaci kodu jako treba CSE nefunguje
Tento program se nezkompiluje s -O a -B, vygeneruje to nesmyslnou instrukci lea fl,… :
int main(void) { unsigned short *ptr; unsigned long ul; ul=((unsigned long)(*ptr) << 16) |((unsigned)(ptr+1)); return ul; }
s -O bez -B se to zkompiluje ale vygeneruje to spatny kod
Tam jsou dva aspekty. 1) Čím vyšší frekvence dot clock, tím kratší doba připadá na osvětlení každého pixelu. Jinými slovy vyšší rozlišení znamená víc blikání, pokud je stejný luminofor. 2) Luminofory mají různý dosvit. U monochromatických monitorů je typicky dosvit delší. Monitory používané pro Hercules měly tuším nejčastěji oranžový luminofor s velmi dlouhým dosvitem, proto z nich nebolely oči. Já měl barevný CGA monitor, a to bylo o oči.
Moje prvni PC melo Hercules s nadherne oranzove sviticim monitorem. Pracovalo se na tom skvele, ta barva byla pro me oci velmi prijemna, hry se hraly pomoci emulatoru CGA.
Jednou z mych prvnich grafickych aplikaci, ktera Hercula vyuzila opravdu dobre byl Banner – blbina, ale mila :-)
Ano. Byly s tim pochopitelne problemy a nebylo to 100%. Pro me ale hry nemely moc velky vyznam, tak mne to zas tak moc nevadilo. Pro obcasne blbnuti s nejakou beznou CGA hrou to bohate stacilo.
Musim rici, ze ten pocit pohodli u monitoru jaky si pamatuji od Herculesu jsem pak zazil az o mnoho let pozdeji u LCD. Kazdy CRT VGA monitor mne necim vadil…
Mimochodem autor clanku mne pripomel CGA snezeni :-), ktere jsem si nejvic uzil na pocitaci SAPI-86 z Tesly Blatna. Oci jsem mival od jeho monitoru jako kralik.
Jo jo, měl jsem SAPI-86 několika typů, a krátce i PP06. Sněžení bylo nepříjemné, ale týkalo se snad jen textového režimu, a ještě jen pokud člověk nepoužíval funkce OS/BIOSu.
Monochromatické VGA monitory také měly slušně stabilní obraz. Jen se jich moc neprodávalo, protože proč, když to může mít krásné barvičky (a blikání obrazu jako bonus).
Monochromaticke VGA monitory vedle oranzoveho Hercula proste porad nebyly ono. Urcite si pamatujete, ze slo jednoduchym trikem softwarove zvetsit pocet zobrazovanych odstinu sedi a dost uzivatelu o tom nemelo tuseni.
Jeden maly mono VGA (je na nem zn. Three SOMA) jeste doma obcas pouzivam. Je pripojen k domacimu serveru, jehoz OS by vas rozhodne nepotesil. Uz ani nevim, jak je stary. Mozna 15, mozna i vice let, ale funguje jako novy. Kupodivu muj milovany Hercules uz zadny nemam.
Počítač s CGA kartou jsem měl a používal do roku 1997.
Byl to stroj PP-06 vyrobený v Českoslovesku v Žilině nepůl z amerických a ze sovětských integrovaných obvodů.
CGA karta byla Československá a zajímavá na ní byla hardwarová čeština (kód Kamenických) a také zdvojnásobená velikost videopaměti.
Teď mě mrzí, že jsem na ní nezkoušel žádné X-módy, protože by mohla umět víc než západní CGA karty.
Monitor jsem používal černobílý, takže mě netrápily nemožné barevné palety.
Pak jsem ale chvíli pracoval z barevným monitorem a není pravda, že CGA umí jenom 2 barevné palety v rozlišení 320×200.
Umí totiž celé 3.
Kombinací služeb INT10h/AH=0 a INT10h/AH=0Bh se dá nastavit i paleta tmavočervená+tmavozelená+hnědá+barva pozadí.
Taky jsem paříval hru Tuneller. Ta právě používá režim 160×100 v 16 barvách.
Hercules, ano ano – dodnes si pamatuju ten zazitek, kdyz jsem v nejakem casopise nasel postup, jak ho prepnout do grafickeho rezimu a pak namaloval prvni usecku :-) A o nejakou tu dobu pozdeji napsal jednoduchy textovy editor, co umel i psaci pismo a posouval text po obrazovce rychleji nez T602 :)
Souhlasim s tim, ze na Hercules a mono monitory se divalo daleko lepe, nez na VGA monitory, alespon do te doby, co se pro VGA konecne dalo nastavit alespon 72 Hz.
Děkuji Vám za článek. Musel jsem zamáčknout slzu nostalgie. Dokážete si představit ty časy, kdy jsme hry určené pro CGA hráli na Herculesce pomocí softwarového emulátoru? Grafický režim byl v takovémto případě vyřešen vskutku kuriózně – chybějící barvy byly nahrazeny různými vzorky a texturami. Vzpomínám si, že jsme dokonce měli na čas půjčený jakýsi „hardwarový emulátor“ (jak se to přesně jmenovalo už nevím), který se zapojil mezi Herculesku a její monitor a umožňoval opět simulovat vyšší barevnou škálu u některých her. A mimochodem – Prince of Persia vypadá na Herculesce nádherně. Kdo neviděl, nepochopí.
Nostalgické pocity chápu. Ovšem paměť je zkreslující svině. Ta grafika nebyla nic moc na žádné platformě, a hra byla celkem repetitivní. Nebýt těch vzpomínek, tak mávnete rukou. Jenže ty vzpomínky jsou moc fajn…
http://www.mobygames.com/…/screenshots
Na blogu autora hry je video, které natočil pro studii pohybů. Jistě vidíte před očima výsledek ve hře :)
http://jordanmechner.com/…ber-20-1985/
Prince na HGC nefungoval, ale ve variantě CGA + emulátor CGA už to chodilo celkem solidně. Grafika byla pěkná na černobílý monitor (sorry černo oranžový). Pamatuji si, že jsme to pařili na počítačích v hodině výpočetní techniky (někdy kolem roku 1993 – 1994). Hodina byla ve skutečnosti dvojhodinovka, takže se to dalo určitě jednou za hodinu dohrát. Trochu byl problém se zvukama. Hrát to mohl jen ten, kdo měl slabý reprák, nebo nesměl zapoměnout vypínat zvuk. Protože jinak upozornil učitelku, která za to zapisovala do třídnice, či vyhazovala z hodiny :-)
Jinak Prince mám dodnes v DosBoxu a můj syn ho občas chce hrát (tedy hraje tatínek, klukovi jsou 3 roky)… a pak běha po baráku s mečem, skáče, leze a bojuje a občas padá k zemi se slovy „umžel“.