Mne vtedy známy z Prahy (hovoril si Glum a ja som netušil čo to znamená, bol asi tak rok 1991) nahral na kazetu hudby z Amigy, dosť ich bolo práve z Turricana 2 a aj teraz si ich viem v hlave vybaviť... napríklad tá po úspešnom ukončení, krása. :-)
Jéj, Amiga... škoda že som o nej vtedy ako chudobný a neschopný :-) študent mohol iba ak snívať a len tak nasucho čítať knihu "Postavte si virus" a dosť nepravidelné mesačníky "Amiga magazín", pamätám si recenzie Bars and Pipes alebo Video Toaster. Ešte si spomínam na OctaMED. Kde bol vtedy Wintel, pff.
V DOSe v robote som potom mal tých 8 odporov za sebou na paralelnom porte (Covox?) a spravil nejaké veci v Scream Trackeri, škoda že ich nemám (nemá niekto pet*.stm?). A na Cubic som medzičasom úplne zabudol, jó, to boli časy - ľudia počúvali kreatívnu tvorbu demoscény (napríklad Purple Motion zo screenshotov), nie kradnuté mp3.
Na druhou stranu demoscéna nezapomíná.(nevím jestli je to tam někde psané - totiž Tempest s Acidjazzed Eveningem vyhrál na Assembly demoparty roku 2000) Když to takto půjde dál, brzo se můžeme těšit na válku.
MODy jsou prima. Pred cca 15ti lety jsem napsal v assembleru prehravac MODu pro DOS. Hral pres DAC na LPT portu a pozdeji SB8. Pamatuju si, jakej to byl porod, protoze to bylo "pred internetem", nemel jsem specifikaci fileformatu, takze jsem musel analyzovat MOD soubory v hexeditoru. Zdrojak bohuzel uz nemam v digitalni podobe, ale asi pred pul rokem jsem ho behem debordelizace nasel komplet vytisteny na traktoraku :-))
Při zmínce o modulech (Amigu - a nejen ji - mám dodnes) si vždycky vzpomenu mj. na 'mrazik.mod'.
Tipoval jsem, že autor zmíní spoustu krásných modulů, ale mrazíka tedy určitě ne. Mýlil jsem se, je to přesně naopak. :-)
Do podobné kategorie jako mrazík patří ještě 'antiatar.mod' (polský "zpívaná" píseň zesměšňující Atari ST).
Jinak, jak tak koukám do adresáře s moduly, tak moje 'top' byly mj. '12thwarr.mod', 'aurora.mod', hudby z Lotus II, The Settlers...
:-) btw. si zkus zvetsit ctrnacty obrazek, vpravo nahore je seznam samplu :-)
Veci od PM apod. jsou docela proflakle, tak jsem zminil neco z ceskych luhu a haju (docela dost se toho u nas delalo, kamos ze skoly porad neco skladal) ...
Jednak moduly na Amize obvykle začínaly typem souboru a pak příponou, takže mod.Mrazik a mod.Aurora, druhak mám dojem, že Paula a zvuk na Amize by si zasloužil větší prostor než jen úvod do článku o trackerových modulech. Například syntéza (FutureComposer a spol.) nebo zmiňovaný Octamed, který podporoval jak syntézu, tak samply.
Super vlastnost Pauly mi umožňovala oslňovat mé PC-kamarády, když jsem najednou formátoval diskety v DF0: i DF1:, na pozadí měl puštěný DeliTracker (resp. Eagleplayer, ten jsem měl raději) a ještě pracoval se systémem bez jediného zpomalení. Na 7,14MHz stroji s 1MB RAM. Oni mívali 16-20MHz 386ky a když se hrabalo na disketu, PC bylo komplet tuhé a moje Amiga bodovala. To byly doby...
PS: Deliplayer existuje i pro Wokna a přehraje prakticky vše, co přehrál na Amize. Některé pluginy jsou přepsané nativně pro PC, jiné jsou původní rutiny pro MC68000 emulací kódu (převzatou z UAE). Pro ty, co mají jako já sbírku modulů ve všemožných formátech, TFMX počínaje (Apidya rules :-) přes formát David Whitaker až po The Player apod.
To ovsem neni vlastnost Pauly, ale celeho konceptu Amigy, hlavne zpusobu rizeni prace s pameti. Ono co dalsiho jde o Paule rict z hlediska zvuku - to je prave ta genialita jednoduchych veci, prehrava to soucasne 4 hlasy, zadne slozite generatory, obalky, mixery, proste jednoduche a ucinne :-) To, ze PCcka maji system preruseni i ovladani disketovky na h...o, je pravda, dodnes se to resi jen brutalnim vypocetnim vykonem a nikoli zmenou architektury.
Jistě, ale Paula k tomu celkovému chování přispívá, bez ní by to bylo podstatně horší, protože by to procesor musel mixovat sám a to by už těžko zvládal dělat všechno dohromady.
S GUSem nebyl problém, ale to taky byla jedna z mála zvukovek s vlastní RAM, která i na 486 umožňovala totéž, co na Amize. Tj. například formátovat FDD a zároveň hrát MOD, což Pentium se Sounblasterem 16 (Pro ...) nezvládlo ani omylem. Taky bylo hezké pozorovat, jak se zvýšil framerate Duke Nukem 3D s použitím GUSe oproti Soundblasteru 16. Pak snad ještě takové kousky jako Soundblaster AWE 64 gold (mám, ale zatím jsem nevyzkoušel), jenže ve své době stála 2x tolik, co GUS.
Zábavné bylo, když se nějaký program zhroutil a GUS nadále přehrával poslední samply, nebo celý obsah své RAM. Podobně jako když se zasekl software na osmibitech přehrávající třeba na AY. To se mi nikdy s žádnou jinou zvukovkou nestalo, zatímco GUS byl na CPU poměrně nezávislý.
> To se mi nikdy s žádnou jinou zvukovkou nestalo, zatímco GUS byl na CPU poměrně nezávislý
To se mi stavalo na PC i s beznou onboard zvukovkou - bezna zvukova karta nacita data busmasteringem z pametoveho bufferu v operacni pameti a interruptem da vedet, kdy by mel OS doplnit dalsi. Kdyz je OS mrtvy, tak se nic nedoplni, ale karta o tom nevi a vesele prehrava buffer porad dokola.
Už sa nepamätám, aký som mal procesor, či 386, alebo 486, ale nainštaloval som si nejakú trial verziu OS/2 3.0, a to bola oproti Win paráda, tiež som kopíroval na disketu a na systéme nebolo vidieť absolútne žiadne spomalenie. Vo Win, aj 95, pri práci s disketou trhal celý systém, vtedy nešlo plynule ani presúvanie okna. Potom vyšiel OS/2 4 a potom zanikol.
nojo, to se to amigistum zesmesnovalo. Skoda, ze Atari STE neprislo se svym DMA zvukem driv. Ale zase na druhou stranu v amize nebyl zadnej "klasickej" soundchip, v Atari YM bylo ve vsech modelech vcetne TT a Falcona. BTW bude zminka i o zvukovem systemu Falcona s moznosti pouziti DSP?
Spis jsem myslel neco na zpusob "signal s vyssimi harmonickymi" (=jde rozlozit na radu sinusovek, z nichz kazda ma celistvy nasobek frekvence zakladni), omlouvam se, opravim.
vsak jo, bavime se o periodickych signalech :-) Ja jsem jen vysvetloval, jak jsem tu nestastnou vetu myslel - proc tam je slovo "harmonicky" (protoze jsem mel zrovna v hlave harmonickou analyzu, resil jsem paralelne nejakej problem s aliasem v obrazu).
Když už se tady tak probírají samplovací zvukovky, tak nelze nezmínit Siclairistický General Sound System :-)
Viz http://www.nedopc.com/gs/ngs.php loňská verze doplňená o MP3 dekodér. Takový audio kombajn k osmibitu. Jen je navržený do sběrnice ruských Pentagonů a Sprinterů, takže k originálním Sinclair ZX Spectrum se nedá připojit přímo, nicméně jsou tací, kteří to zkoušeli se starší verzí a úspěšně.
No nevim jestli to nekomu pomuze ale ja si do dnes rad poslechnu ruzne skladby z trackeru v ruznych formatech a nejlepe se mi osvedcil ModPlug player ( http://www.modplug.com/ ) ale i tacker je dost dobry ...