Raz som dal nejaký disk z o niečo novšieho notebooku s nainštalovaným Win95 do staršieho s nejakou asi slabou 486-kou a 4 MB RAM. Po asi 5 až 10 minútach zbesilého vrčania diskom to ukázalo okienko, že hodiny boli automaticky prestavené na letný čas. Po ďalších mnohých minútach to tuším už ukázalo plochu, ale ani si to presne nepamätám, niekedy vtedy ma to prestalo baviť a vypol som to.
Pokiaľ tento pekelný stroj má len 8 MB RAM, tak to nemá zmysel ani skúšať. Možno pri nejakých 32 MB by to ako-tak išlo, mám dojem že za mojich mladých čias najviac 95-ku spomaľovalo swapovanie a nie pomalý procesor (i keď toto je 386 SX, to je možno tiež už málo).
"minimální požadavek pro 95 byl 4 a optimální 8 MB"
To sa síce možno písalo, neviem, ale reálne 4 MB bolo totálne nepoužiteľné a 8 MB totálne otravné (viem to porovnať, lebo doma sme mali 16 MB a to občas aj neswapovalo, v škole, kde učila mama, tí 8-megabajtoví chudáci vrčali diskom nonstop. O pár rokov sme mali nejaké P150 so 128 MB RAM (!) zhabaných z nejakých vyradených SGI, a tam už 95-ka behala viac než slušne).
V pohodě, ale furt swapovalo i na 4 MB. Na ruhou stranu, ty aplikace nebyly tak rozežrané. Vývojáři byly ještě zvyklý z omezené správy paměti na Win 3.x.
EDIT: A oproti jiným 32bit OS byl Win95 extrémně nenáročný na (v té době) drahou RAM. To bylo super, a možná důvod proč MS vyhrál.
19. 8. 2024, 15:05 editováno autorem komentáře
Já zkoušel Win95 svého času na reálné 386SX/33 s (tuším) 4 MB RAM (možná jsem měl dvě? Nevím přesně) a 40MB HDD, který jsem DriveSpacem zvětšoval, aby se to tam nějak vůbec vměstnalo. Jo, ISA OAK VGA s 1 MB :).
Rozchodit se to podařilo (rozběhat bych rozhodně neřekl), ale bylo to prakticky nepoužitelný. Hlavně to vykreslování na té ISA VGA byl děs, v 1024×768 bylo vidět vykreslování jednotlivých prvků oken, tam nebylo síly, která by to dokázala nějak urychlit (proto se na tuhle grafiku od výroby dávalo max. 512 kB, protože plnohodnotný rozlišení 1024×768×256 barev prostě nemělo výkon).
Na plynulý běh rozhodně víc ne, ale zobrazit obrázek na 800×600 ještě docela šlo, nebylo to takový utrpení. 1024×768 už utrpení bylo :). Logicky: ten obrázek je zhruba 1,6× větší, takže se musel minimálně o to, co je větší, déle vykreslovat. Reálně, co si vzpomínám, to bylo ještě o dost pomalejší. Ale stejně jsem měl radost, když jsem tam ten 1 MB dostal ;).