Pochybuji o tom, že je možné podat trestní oznámení elektronicky. Zákon sice máme, ovšem chybí k němu prováděcí vyhlášky. Takže v praxi je zatím zcela nanic (i o tom se nedávno vedla živá diskuse na zpravodajských serverech). A už vidím, jak na stanici vysvětlujete policistovi sedícímu za psacím strojem, jak jste si surfovali na porno stránkách a najednou vám někdo zlý přenastavil váš modem tak, že jste si nevědomky zavolali někam do kšá...
Souhlasim s Vami, ze lze pochybovat o tom, zda je v soucasne dobe mozno podat trestni oznameni elektronicky. Je pravdou, ze chybi ona provadeci vyhlaska k ZoEP, ktera by mela mimo jine umoznit komunikaci s orgány veřejné moci (kde je možné používat pouze zaručené elektronické podpisy a kvalifikované certifikáty vydávané akreditovanými poskytovateli certifikačních služeb - §11 ZoEP.)
Jinak dle §59 Trestniho zakona v platnem zneni se podání (trestni oznameni) posuzuje vždy podle svého obsahu, i když je nesprávně označeno. Lze jej učinit písemně (velky otaznik zda to slo donedavna Emailem), ústně do protokolu, v elektronické podobě podepsané elektronicky podle zvláštních předpisů (zde zakon sice explicitne stanovi, ze to lze, ale vykladem dochazime k zaveru, ze tomu tak neni - stav DE FACTO a DE IURE).
Na druhou stranu se ale lze -pripoustim, ze ne vzdy- oprit o praxi organu cinnych v trestnim rizeni, ktere jsou v trestním řízení povinny postupovat z úřední povinnosti (Zasada oficiality).
S pozdravem, Ján Matejka
Pane Matějka
Máte zjištěné od Telecomu jakým způsobem ke změně počítání dochází ? Podstatné je, že pokud chce Telecom požadovat po někom zaplacení impulsů musí TF účastník nějakým svým zařízením vytočit nežádoucí číslo a k tomu jak čtu příspěvky zřejmě nedochází, takže placení těchto vysokých účtů nepřichází v úvahu. Zjistěte si nejprve u Telecomu jak ke změně počítání dochází. Pak mně prosím mailněte-velice mne to zajímá.
Polášek
Pokud dochází k rozpojení smyčky (to mně zatím Telecom nepotvrdil)a znovuvytočení nežádaného čísla, lze tomu naprosto spolehlivě zabránit HWrově, t.j. do smyčky zapojit relé z podvojky (nízkoohmové vinutí přemostěné kondensátorem)držící přes vlastní dotek, které po rozpojení smyčky odpadne a při novém pokusu o její uzavření nemůže k uzavření smyčky a následnému vytočení jiného čísla dojít. Po ruční manipulaci lze znovu vytočit číslo vašeho provajdra s tím, že si před tím prohlédnete v TF nastavení číslo které má být vytočeno.
Polášek
vytvorit ActiveX prvek, ktery nastavi pripojeni k memu providerovi (treba VOL), a zajistit aby byl spusten pri odpojeni.. To by mohlo fungovat, ne ? Scenar by vypadal tak, ze "zly" ActiveX nastavi volani Sierra Leone, a odpoji, jenze po ukonceni spojeni se provede "hodny" ActiveX ktery tam nastavi zpatky VOL. Je to trosku vyhaneni certa dablem a ani to nemuzu overit, protoze dial-in beham zasadne z Linuxu, ale fungovat by to mohlo..
Byl bych rád, kdyby to jen "kecy" byly, bohužel nejsou. Kamcza (viz jeho příspěvek níže) je jen jedním z poškozených. Celkově je jich v ČR v tuto chvíli odhadem sto, noví přibývají každý den. Naštěstí se ve většině případů nejedná o 40K jako u Kamczi, ale "jen" o cca. 1-2K na osobu.
mikrovlny kvuli bezpecnostni chybe M$ ? Jinak se da rict, ze kdo pouziva M$, browsery s activeX a podobne produkty, si nezaslouzi nic jineho nez tisicove ucty :)
Je to jako kdybyste nechali dvere bytu dokoran a zamceni v pokoji cetli noviny. Pripadny zlodej je sice porad zlodej, ovsem sance na jeho chyceni je miziva, pojicajti si poklepou na celo, a pojistovna (ani CTc) vam nic neda :)
Na svych strankach (http://www.ct.cz/set.php3?STR=infocentrum/active_x/index.shtml) ale CESKY TELECOM tvrdi, ze lze využít placené služby "Omezení odchozích hovorů" a tím zamezit aplikaci ActiveX, aby vytáčela ZAHRANICNI TELEFONNI CISLO.
V diskusich pod tim to jeste navic nekolikrat potvrzuje jejich mluvci. To by v tom museli mit opravdu pekny bordel, aby neco takoveho nevedeli.
S velkým zájmem jsem si četl tento článek i diskusi. Můj účet se vyšplhal na 42 000.-Kč.
Tento problém se mi stal v listopadu minulého roku(!). V té době se tu o tomto tématu příliš nehovořilo. Musel jsem proto pátrat sám, abych věděl co se mi to vůbec přihodilo.
Zdaleka si nemyslým, že je to tak jednoduché, jak se snaží předkládat Český Telekom. Představa, že mi můj modem vytáčel každých pět minut jiné spojení po dobu 5 hodin a já si toho za celou noc nevšiml mi příde nereálná.
Pro vysvětlenou - můj výpis vypadá asi takhle
21:30 Volný
21:40 Quajánská rep.
21:45 Volný
21:50 Quajánská rep.
22:00 Volný
22:05 Quajánská rep.
22:15 Volný
22:20 Quajánská rep.
22:25 Volný
22:35 Quajánská rep.
a takhle celou noc.
Mám externí modem a většinu času ho mám před očima, navíc jak už tady někdo napsal fakt to hodně cvaká.
Jestli by vás zajímalo, jestli jsem pozoroval na svém počítači alespoň náznak nějaké neplechy - nepozoroval. Můj počítač se choval úplně normálně, že se něco děje jsem zjistil až z účtu.
Dalším zajímavým faktem je, že odpojit se od servru volný a připojit se do Quajánské rep. trtvá jenom 17 vteřin(alespoň podle mého účtu).
Dostal jsem kontakt na jednoho hekra, a ten říkal, že to umí a že není problém nabourat se do dogitální ústředny. Spojení je na způsob jako hovor na účet volaného, ale automaticky - žádná operátorka.
Možná je to opravdu jenom Active-X, ale možná je to jenom to nejjednodušší vysvětlení, které se samozřejmě Českému Telekomu hodí.
Perličku na závěr: byla u mě TV NOVA a natáčeli o tomto problému reportáž. Bohužel to dostala nastarosti nějaká mažoretka, která když zjistila jak je tento problém složitý tak si uvědomila, že na to nemá a reportáž nikdy nedokončila.
PS: Kdyby jste se o to chtěl kdokoliv zajímat tak napište a já Vám odpovím.
Zablokování odchozích hovorů je možno provést mnoha způsoby (ze strany ČT na žádost účastníka). Je možno zablokovat 0609, a to dokonce zdarma, pouze se platí jednorázový poplatek okolo 50Kč. Dále je možno blokovat meziměsto nebo hovory mezistátní. Zde se ovšem platí paušální měsíční platba přibližně 40Kč. Není pravdou, že se "dá zablokovat buď všechno, nebo nic".
Se zájmem si čtu vaše problémy. Ale není mi to jasné. Já dělám na Windows 2K a Windows 98. Oba tyto systémy při spojení přece ukazují čas a rychlost připojení. Jsem přesvědčen, že lidé, kteří jsou na digitální ústředně a připojují se modemem na Internet 2000, jsou většinou připojeni rychlostí tak kolem 52kb, 50kb, 45kb - to když už je horší linka. Ale netvrďte mi, že se umíte spojit se Sierra Leone na 52Kbitů. To mi připadá nepravděpodobné. Úplně stejně to vypadá s vytáčením telefonního čísla. Externí ale i interní modemy přece umí tak pěkně "zapípat", při vytáčení čísla. ;o))) To si toho uživatel nevšimne ???
Napadá mne pouze jedna finta. Že by tato ActiveX komponenta uměla během hovoru "přeskočit" na jiný, jinak tarifikovaný hovor, a to tím, že ústředna by začala posílat rychleji impulsy, aniž by modem vytočil jiné číslo. Pak se ovšem ptám JAK ??? To by potom byl výhradně problém nedokonalosti telefonní ústředny. ;o)))
Ptal jsem se Telecomu zdali pri změně rychlosti počítaní dochází k rozpojení a znovuuzavření účastnické smyčky. Doposud jsem nedostal odpověď. Je to totiž klíčová věc. Pokud k výše uvedenému jevu nedochází a dochází k jakémusi přesměrování během surfování nemůže Telecom požadovat zaplacení impulsů, protože vy anebo váš počitač toto číslo nevytočil!!! Přerušení smyčky a znovuuzavření a vytáčení je hlavně u externích modemů spolehlivě slyšet.Pokud se toto někomu takto stalo (bez přerušení smyčky a znovuvytáčení)měl by vám Telecom vrátit peníze, nebo v případě že to máte teprve platit neplaťte nic. Zde je totiž PODSTATNÁ SLABINA Telecomu, který, jak to tak vypadá lidi OBLBUJE !!! Proto mně také na můj dotaz zřejmně neodpovídá.
Polášek
Pokud je toto pravda, tj. že se spojení nepřeruší, pouze začne účtovat jinak a účet vypadá jako v případě pana Kamczy, neměl by asi být velký problém dohledat v logu providera, zda se od něj uživatel skutečně v pětiminutových intervalech odpojoval a opětovně připojoval...
Domnívám se že je to podstatná věc. Vy ani vaše PC číslo nevytočí a dojde k přesměrování a změně počítání BĚHEM spojení, které jste si vytvořili na SPRÁVNÉ číslo. Tuto službu změny čísla BĚHEM HOVORU pravděpodobně nemáte objednanou, takže Telecom vám dává něco navíc co nemá a nesmí. Proto asi také Telecom mlčí a na můj dotaz v této věci neodpověděl. Nakonec - ptejte se také u Telecomu jak přesně ke změně počítání dochází. Zdali skutečně dochází k rozpojení smyčky a k novému vytočení čísla VAŠÍM PC. Jetli tomu tak není pak Telecom inkasuje peníze za impulsy neoprávněně.
Polášek.
S tou neopravnenosti to prave neni ale tak jednoduche. Tu je totiz treba odvozovat od smlouvy, ktera savazuje obe strany... to co rikate se muze (nerikam, ze tomu tak je) dotykat oblasti, za kterou CT jiz neodpovida.
Uvedu priklad.:
Obcas dochazi k tomu, ze si nektere SIMkarty v mobilnich telefonech zameni nektera telefonni cisla. Pak se muze snadno stat, ze chcete colat PEtrovi, ale kvuli te zamene se nakonec dovolate Pavlovi. Tedy uskutecnite hovor, ktery jste uskutecnit nechteli. To je ale problem vyrobce MT, a ne poskytovatele telekomunikacnich sluzeb. V nekterych pripadech si dovedu predstavit, ze lze zalovat vyrobce tohoto telefonu... ohledne poskytovatele telekomunkacnich sluzeb bych to ale tak ruzove nevidel.
Samozrejme je ale treba spravne posoudit k cemu tady (technicky) dochazi... a co to zpusobuje (pokud jde o chybu ustredny CT, anebo bezpecnostni diru Microsoftu). Pak lze o tom rici vice.
Když zavolám Petrovi místo Pavlovi není to taková hrůza. Zdá se však, že ať ke špatnému počítání dojde JAKKOLIV vždy to platí účastník. Jak je formulovaná smlouva účastníka s Telecomem nevím, ale tuším že o tom tam nebude ani čárka. K tomu se nakonec může vyjádřit pracovník Telecomu, který řeší případ ACTIVEX a kterého jsem do této diskuse pozval a věřím, že se zde brzy objeví a podá vám všem vysvětlení.
Dovolim si upozornit na nebezpecnost pristupu "nesouhlasim s uctem od CT, tak ho nezaplatim". Pokud nezaplatite, dostavate se na velmi tenky led. Spravne totiz ve lhute splatnosti uctu za telefon zaplatit musite, reklamace uctu nema odkladny ucinek. (Pokud se tomuto nekdo divi, tak ho vitam v CR.)
V článcích dále jsem si přečetl o vytáční přes ISDN
atd. To je mi jasné. Sám používám ISDN. Ale nic to nemění na tom, že se změní doba připojení a rychlost připojení.
Já osobně používám na počítači různé programy - třeba ICQ, které jsou velmi citlivé na přerušení spojení. Ty se přece ozvou i při relativně krátkém odpojení. To samé udělá prohlížeč, když stahuje a někdo mu rozpojí spojení. To je mi technicky jasné.
Podstatně zajímavější ovšem je, zda se dá v rámci otevřeného hovoru rozjet druhý, jinak tarifikovaný, aniž by došlo k rozpojení linky. Tady bych viděl obrovský problém na straně Telecomu. Protože nájemcem linky jsem JÁ. JÁ zadávám číslo, JÁ ho vytáčím. JÁ jsem prokazatelně nevytočil Sierra Leone atd. Jak je možné, že ActiveX prográmek by si uměl přeskočit na druhý hovor a JÁ to NEUMÍM. Zkuste si to sami. Vytočte hovor, s někým chvíli mluvte. Vytočte druhý. Stane se něco?? Ne, vůbec nic. Tak jak to udělá ten program??? Umí se nabourat do telefonní ústředny??? Ví jak to udělat. To by mi ovšem taky mohl přeskočit na hovory s levnější tarifikací !!! Proč mám já platit za to, že se nějaký program umí nabourat do Telecomácké ústředny ??? Ani mě nehne.
Co se té hlučnosti modemu týče, tak většině modemů můžete poslat něco jako ATL0M0, tím zabráníte zvukovému projevu z repráku. U linky s pulzním vytáčením samozřejmě uslyšíte relátko generující pulzy a u linky s tónovou volbou jenom jedno cvaknutí při zvednutí linky (a jedno při položení). To už se dá přeslechnout. Akorát to připojení nějakou dobu trvá, toho by si mohl aktivněji pracující jedinec všimnout.
Pokud máte ISDN, tak to hodně tiché a rychlé, tam veřím tomu, že si toho člověk nemusí všimnout.
Heslo a jméno bude u protistrany fungovat libovolné. Jejich cílem je, aby se uživatel připojl bez potíží. :-)
Tak nevim, ale kdyz clovek pouzije jakekoli pocitadlo pripojeni, kde se loguje vytaceni, doba pripojeni, pocet prenesenych dat atd., tak proste musi videt, ze se neco deje. Rozhodne pozna, ze se pripojil jinam a jelikoz je ruznych programu tohoto typu spousta, pochybuji o nejakem univerzalnim ActiveX, ktery je dokaze obejit vsechny. Jestlize ovsem dojde k prepnuti hovoru a tarifu behem spojeni... tak to pozna jenom Telecom.
Vážení,možná by opravdu stálo za to,informovat se u Telekomu!!Telefon lze zablokovat ve 4 úrovních a dvou variantách a je jen na Vás jestli si zablokujete též tarif I-2000.Já(protože provozuji jezdecký klub a naprosto nemohu telefon hlídat) mám zřízenou službu"povoleno tísňové,místní,uzlové a národní volání"-"řízené účastníkem" za celých 73,50Kč měsíčně,což prakticky znamená,že si mohu telefon pomocí dohodnutého hesla kdykoliv zablokovat a odblokovat a chtějí-li mí zahraniční hosté volat domů,musí si říci,protože do zahraničí to nejde ani přes internet(O52).Tarif I 2000 samozřejmě,dle účtů za telefon funguje.Cena - 1 minuta event.přepojeného hovoru se mi nezdá vysoká.
Dále,ač výrazně více rozumím koním než internetu, mám(vzhledem k tomu,že princip je zveřejněn) dojem,že nemůže dlouho trvat než to nějaký dobrák upraví pro ostatní prohlížeče a opět nějakým způsobem zdokonalí.
Zatím opravdu stačí se zeptat na bezplatné infolince ČT
Ing.Wajtr
Diskutoval jsem na toto tema s jednim svym znamym z USA, ktery byl postizen zneuzitim ActiveX k volani jineho ISP v zahranici. U sveho poskytovatele telefonnich sluzeb vznesl proti vyuctovani reklamaci, ze takovato cisla nezna, neni si vedom ze by je volal a ze z jeho telefonnich uctu z predchozich mesicu mohou zjistit, ze toto cislo nikdy predtim nevolal.
Reklamace mu byla uznana a byl zprosten placeni za tato volani.
Proc by neco podobneho nemohlo fungovat i v nasi zemi?
V naší zemi bohužel něco takového opravdu fungovat nemůže. V případě, že bychom tyto reklamace uznávali, začali by toho někteří lidé ve velkém zneužívat.
Příklad: chci na Internetu surfovat po tvrdé pornografii, ale nechce se mi platit kreditkou ze svého. Tak provozovateli prasáckých stránek na druhém konci zeměkoule "zaplatím" ze svého telefonního účtu. A pak ty peníze dostanu zpátky reklamací u ČESKÉHO TELECOMU.
Rozumim Vasemu argumentu ohledne zneuzivani uznavani podobnych reklamaci ze strany nasi verejnosti. Povazuji to za pomerne dobry argument, ale nikoli vsak ve vsech smerech. Nemyslim, ze je spravne, aby -diky vyse uvedenemu argumentu- byli vsichni postizeni zakaznici hazeni do jednoho pytle.
Spravne (a ve svych dusledcich i vyhodne pro CT) by byl urcity kompromis, ve forme uznani nekterych reklamaci (rekneme prvnim nekolika set) a nasledne upozorneni vsech klientu CT na tento problem. Od okamziku co jsou VSICHNI (nebo by mohli/meli byt vsichni) varovani lze pochopit, ze se reklamace jiz uznavat nebudou.
To je muj navrh, o kterem se domnivam, by mohl byt velmi vyhodny pro obe strany (CT by udelal dobre gesto a zakaznik by alespon vedel, ze udelal chybu, na kterou byl predtim upozornen).
S pozdravem, Jan Matejka
Pane Matějka
Znovu se Vás ptám zdali jste si u Telecomu zjistil JAK ke změně počítání dochází. Zdali změněné číslo skutečně vytočí PC ve spolupráci s MODEMEM postiženého, nebo dojde-li ke změně čísla v pruběhu spojení, bez přerušení účastnické smyčky. To že má Telecom ve výpisu napsané jakési údaje není zdaleka podstatné !! Rozhodující je zdali skutečně jiné číslo vytočil ÚČASTNÍK tj. v tomto případě účastníkovo PC ve spolupráci s MODEMEM !! Teprve až toto budete vědět, můžete dělat nějaké předběžné závěry.
Polášek
Naprosto s Vámi souhlasím.Podle mého názoru se v současné době dá mluvit o tom, že byla minimálně naprostá většina klientů varována - jednak byli všichni zákazníci velkých ISP varováni v březnu,jednak současná informativní kampaň dosáhla už masivních rozměru (když už i Root.cz o tom píše :-))))
Pane Jahodo,
ja v zasade souhlasim i nesouhlasim s tim co pisete. Kdyz jsem na tyto stranky psal svuj ten svuj prvni prispevek, doufal jsem, ze se rozvine diskuze na toto tema.
Ja chapu vase obavy z toho, ze vasi zakaznici by zacali zneuzivat uznavani takovychto reklamaci. Nemyslim si ale, ze to je duvod k tomu, abychom tuto moznost uplne zahodili. Osobne neverim tomu, ze v USA se nanajdou lide, kteri by to na sveho poskytovatele telefonickeho pripojeni take nezkusili s neopravnenou reklamaci. Myslim si, ze bychom se meli pokusit najit mechanizmus, ktery by na strane druhe chranil pred takovym jednanim i vasi firmu. Pro zacatek navrhuji napriklad uznani pouze JEDNE takove reklamace a to pouze "fair" zakaznikovi, ktery napriklad vcas plati ucty, z vypisu lze dolozit, ze se "normalne" pripojuje k ISP providerovi XYZ atd..
Mne pokud by se napriklad neco takoveho stalo, tak si v budoucnu budu davat velmi dobry pozor, aby se mi to nestalo znovu.
Dalsi vec, vite, ja si treba nemyslim, ze tento ActiveX podvod se muze objevovat pouze na pornostrankach a jinych veci s nelegalnim obsahem. Porovnejte treba pocet dennich pristupu na nejakou zasitou pornostranku o ktere pomalu nikdo nevi a pocet pristupu treba na seznam.cz .. pouze priklad .. Osobne se bohuzel bojim toho, ze nekoho napadne nastrcit nejaky takovyhle podvod na nejakou sirokou verejnosti velmi navstevovanou stranku. A v tu chvili, dle meho nazoru, bude zakaznik velmi nutne citit potrebu ochrany ze strany vasi spolecnosti. V tu chvili by se lide mohli zacit "bat chodit" na internet a jedinym resenim by bylo zrizeni jineho typu pripojeni.
Rozhodne nechci hajit Microsoft, ale ActiveX prvek neni nic jineho nez COM (Component Object Model), ktery stejne jako CORBA (Common Object Request Broker Architecture)
patri mezi tech budoucnosti. Pokud si tento komponent stahnete a zaregistrujete na svem stroji (tzn. Clicknete na Dialog :)), vystavujete se stejnemu nebezpeci jako kdyz si stahnete binarku a spustite ji.
P.S.
1. downloadit software pouze z duveryhodnych webu
2. v I.E. nastavit maximalni bezpecnost, aby se Vas browser ptal jestli xcete ten ci onen activex prvek pustit
Vážený pane Matejko,
jsem rád, že se i Váš server přidal k diskuzi ohledně problému podvodů ActiveX. Čím je varování zákazníků intenzivnější, tím lépe. Rád bych ale upřesnil některé informace ve Vašem příspěvku uvedené.
K první informativní kampani k tomuto problému opravdu došlo v březnu tohoto roku. ČESKÝ TELECOM tehdy ZE SVÉ VŮLE kontaktoval ISP, kteří rozeslali varovné maily svým zákazníkům. Nejednalo se jen o VOL, obdobnou věc udělal např. i IOL.WOL i IOL mají svá varování i na svým stránkach (v části věnované zákaznické podpoře).
Stejně tak současná varovná mediální kampaň byla iniciována ČESKÝM TELECOMEM. Žádná solidní firma nemůže nečinně přihlížet tomu, jak její zákazníky okrádají podvodníci. Je zajímavé, že někteří zahraniční operátoři, kteří stejný problém také mají, se rozhodli jinak a o problému nemluví.
Trestní oznámení na neznámého pachatle již jeden ze zákazníků podal, policie však případ po jisté době odložila. Je to pochopitelné, chytat podvodníky v pochybné zemi na druhé straně zeměkoule je obtížné. Stejně tak již byla podána reklamace k ČESKÉMU TELECOMU i k ČTÚ, obě byly zamítnuty. Zmiňované hovory totiž byly prokazatelně provedeny.
Doufám, že podvedených zákazníků bude co nejméně.
Vazeny pane Jahodo,
i po precteni Vaseho pripevku nevim v cem spatrujete v clanku nektere nepresnosti (viz. nazev Vaseho prispevku).
Co se tyce Vaseho nazoru ohledne toho, ze CT rozjel ZE SVE VULE naslednou medialni kampan, tak zde bych opet mel nekolik vyhrad. Nevim sice, jakym zpusobem se rozhodovalo o tom, zda CT medialni kampan rozjede, ale vim jiste, ze pokud by tuto kampan vubec nerozjel, mohl by na to vazne doplatit. Pokud se ptate proc, pokusim se to zde vysvetlit.
Tedy ...v § 415 zákona č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů (Obcansky zákon) a nasledující je uvedeno toto: Každý je povinen počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám na zdraví, na majetku, na přírodě a životním prostředí.
Jde o velmi obecnou pravni povinnost PŘEDCHÁZENÍ HROZÍCÍM ŠKODÁM, ze ktere se vychazi pri stanoveni odpovednosti skodu (viz. napr. §420 odst.... 1) Každý odpovídá za škodu, kterou způsobil porušením právní povinnosti....
V dusledku poruseni TETO pravni povinnost by bylo mozno hovorit o odpovednosti za skodu, ktera vznikla tim, ze CT problem "ututlal" (tedy nerouzpoutal onu medialni kampan jejimz rozpoutanim se tak chlubi). Prave o tom hovorim v clanku, kde tvrdim, ze mediální kampaň, kterou ČT v tomto směru vede, je spíše snahou splnit zákonnou povinnost, než vyjít dobrovolně vstříc svým zákazníkům.
Tot vse. S pozdravem, Jan Matejka
Nevím jestli je to úplně dobrý nápad a nejsem si jist, jestli je to technicky proveditelné. Nicméně by jistě pomohlo, kdyby při vytáčení čísla do pochybných zemí se ozval příjemný hlas po vytoční volacího čísla země, oznamující, že pokud chcete hovor opravdu uskutečnit, prosím vytočte 12345 nebo jinou stále se měnící kombinaci. Sice to zesložiťuje volání do těchto zemí, ale nevidím jediný důvod volat modemem někam daleko v dobe inetu a pokud voláte hlasem, klidně těch pár čísel navíc vytočíte. Pokud se podvodů dopouštějí operátoři oněch zemí, pak si podobné opatření zaslouží. Kdo tam volat potřebuje, ať pak nadává jim. Otázku proveditelnosti neřeším, protože zařízení Telecomu neznám.
Vážený pane Jahoda,
jsem rád, že tady potkávám někoho z ČT. Vašemu článku rozumím, zlaté, české ručičky. Zajímá mne ovšem pasáž "hovory totiž byly prokazatelně provedeny". Znamená to, že číslo je na seznamu volaných čísel, neexistuje tedy žádná možnost "přeskočení" během hovoru??? Podívejte se prosím výše na diskuzi "Fakt si toho nevšimnete" a zkuste se vyjádřit k této části. Zajímalo by mne, jak to funguje technicky.
Díky.
Lukáš Andrýsek
"Jak to funguje technicky" se pokouším vyloudit už dosti dlouho bez konkretní odpovědi Telecomu. Pokud při změně počítání nedojde k vytočení nežádaného čísla PŘÍMO Z VAŠEHO PC VAŠÍM MODEMEM a dojde k jakémusi přesměrování BĚHEM spojení má Telecom jednoznačně máslo na hlavě a nemá nárok na vymáhání zaplacení takto vzniklých impulsů. Takže Telecome ptám se po patnácté - jak je to technicky ? Pokud to pane Jahoda nevíte, dejte sem e-mail na vaše techniky - připomíná mi to celé hru na hluchý telefon. Diskutující se s nimi určitě lépe domluví než s Vámi, protože tomu technicky NEROZUMÍTE.
Polášek
Vazeny pane Polášek,
dovolil bych si s výše uvedeným názorem nesouhlasit. Já osobně jsem rád, že pan Jahoda se účastní naší diskuse - myslim, ze je to jen dobre, a to i presto, ze s nim ne vždy souhlasím.
K účasti v této diskusi nepotřebuje žádné pověření, stejmě tak jako Vy a já.
S pozdravem, Ján Matejka
Petr Jahoda pracuje v tiskovém oddělení a jako takový samozřejmě s mým vědomím může některé informace technického charakteru poskytovat. V to počítám i informace o ActiveX.
Svou účastí v diskuzích na inetových serverech se snažíme poskytnout alespoň základní informace (a náš pohled na problém). Z pochopitelných důvodů ne na všechny dotazy stíháme ihned odpovídat. Může se také stát, že odpověď neznáme a musíme ji zjišťovat u našich techniků. Asi nikoho nepřekvapí, že tiskový mluvčí nemůže být stoprocentní odborník na všechny služby, které ČESKÝ TELECOM nabízí.
Mohu Vás ujistit, že se nadále budeme v rámci našich možností snažit poskytovat pouze informace přesné a spolehlivě ověřené. Ze skutečnosti, že jsme celý problém s podvody zveřejnili je snad zřejmé, že nemáme zájem na jeho ututlávání.
Myslím, že diskuze by měla být směřována spíše na způsob, jak se proti podobným podvodům bránit. Pokud zákazník využije některý z námi popsaných (a jednoduchých) způsobu, problémy s ActiveX se ho netýkají. Byl bych rád, kdyby tak učinilo co nejvíce klientů.
Prepojeni na jine cislo - tedy tim i zmena tarifikace pri navazanem modemovem spojeni je hloupost - na technologii jakou pouziva CT to je, Simens EWSD a Alacatel S21. To ze nejaky v uvozovkach "hacker" povidal ze on dokaze zmenit tarifikaci je pekna blbost...
Kdo nekdy videl tyto dve ustredny a delal s nimi tak mne musi dat za pravdu.
Modem se musi odpojit (zavesit) a znovu pripojit. Ztlumit hlasitost pomoci AT prikazu neni zadny problem. Takze pokud mate tonovou volbu (DTMF) Uslysite pouze dve cvaknuti relatka - opojeni a znovu pripojeni - a chvilku vam to nebude posilat data. Jsem si temner jisty ze si toho clovek kery v pocitacich neni prilis zbehly si toho nemusi vubec vsimnout. Nebo to povazuje za rozpadle spojeni (na likach CT to neni neobvykla vec -:) ze pane z CT (mne chodi doma 56k modem 19k2) a pri mam jeste stesti . Takze ho ani neprekvapi ze se modem znovu spojuje (pokud si toho vubec vsimne)...
Pane Poupa
DTMF spojí krátkým zacvrlikáním během 1 vteřiny, což je takřka nepozorovatelené. Nebyl by problém ve spolupráci s Telecomem (pokud by na to přistoupil) zjistit jak k změně počítání dochází. Bohužel na digitálky jsem se nedostal, ale na starších ústřednách jsem zažil tolik totálních "hloupostí", kdy se pak při podrobném zkoumání zjistilo že to hlouposti nejsou. Nevěřím dokud si to pořádně neověřím. To je moje životní zkušenost při práci s ústřednami. A že digitálky dokáží mnohem větší psí kusy než předcházející generace ústředen o tom není pochyb. A že obsluha digitálek má i s triviálními záležitostmi značné potíže mám ověřené osobně. A že do digitálky pořádně "nevlezou" je úplně jisté. Takže se raději držím ve svých úvahách zpátky a nedělám zrychlené soudy z křišťálové koule jako pan Jahoda.
Polášek
To co pisete je pravda DTMF volba je velice rychla to jsem psal uz ja ve svem prispevkou. Vyslani jednoho cisla trva 40 ms + 50 ms mezera takze rekneme ze je to o neco vice - dohromady cca 100 ms takze vyslani deseti cisel trva 1 s. Ale to nic nemnei na tom ze modem musi zavesit a vyvesit a cislo vytocit - takze bez preruseni spojeni to udelat nelze!!! A na tom trvam. Ale jak jsem psal teto mezery si zacinajici uzivatel internetu nemusi vsimnout.
O hackerech keri mneni tarifovani ustreden to patri do zprav na TV nova a od pohadky... Uprava tarifnich informaci napriklad na ustredne EWSD je chranena tak ze ani obsluha nema pravo cist prislusne CDR soubory natoz do nich zapisovat...
V tedo diskuzy nechapu pouze jedno jak potlacit aby pri logovani na jineho ISP nevybehlo okno se jmenem a heslem. Jestli toto jde potlacit - jako ze asi ano. Tak neni co resit.
Zmnena tarifovani uprostred hovoru je proste blbost. Na ustredne EWSD jsem byl na praxi ted ji beru ve skole a znam cloveka ktery ma velmi vysokou kvalifikaci na tyto ustredny primo od Simensu. Kdyz jsem mu to rikal tak se jen smal a rikal to same - to je hloupost. Musi dojit k preruseni hovoru - to je k zaveseni. A dost. Ja uz odmitam diskuzy na toto tema.
Ale stale mne zajima jak lze potlacit to okno ve windwos - to okno co se pta na jmeno a heslo.
Podobnou odpověď očekávám od Telecomu. Ještě jsem ji nedostal - proč asi ? Zatím dostávám jen osobní úvahy lidí od Telecomu pana Jahody a Crhy, nepodložené vyjádřeními techniků od Telecomu. Okna a hesla ve Windovs by mněla být. Zrychlenému počítání v přípaě rozpojení a znovuuzavření snyčky jde celkem snadno zabránit.
Polášek
Nejsem az takovy odbornik na M$ Windows, ale je jiste, ze spousta funkci Win32 API je v DLL knihovne. Existuji funkce, pomoci kterych se lze povesit na volani takove fce (callback). Mam overeno, ze se jedna o fce otevreni souboru/zarizeni, cteni/zapis a zavreni. Z toho usuzuji, ze funkce pro vytvoreni nebo zobrazeni okna tam bude take. Myslim, ze zabranit zobrazeni dialogu prihlasovani se by timto mechanismem nebylo nijak tezke:
1/ Povesim se na systemovou fci otevirani okna
2/ Ve svem callbacku si zjistim atributy zobrazovaneho okna a nastavim je jako minimalizovane nebo schovane nebo ja nevim co a zavolam originalni fci. Okno je vytvoreno, ale neni videt.
3/ Protoze pro znovupripojeni staci zmacnout ENTER, poslu do tohoto okna dve zpravy: Stisk klavesy ENTER a pusteni klavesy ENTER. Probiha pokus o dalsi spojeni.
Jasne ze to neni tak jednoduche, jeste musim nastavit jine cislo poskytovatele, to ale neni problem na okne (editacni pole je take okno), ktereho znam ID, coz se da celkem jednoduse zjistit.
Stale ovsem zustava zahadou, jak si muzete NEVSIMNOUT ukonceni hovoru a jeho znovupripojeni, kdyz mate externi modem na stole, jak mel jeden postizeny v teto diskusi. Minimalne budou blikat ledky, coz se da vzhledem k jejich oblibene cervene barve perifernim videnim velice dobre registrovat, navic cvaknou relatka. Takze mnou popsany postup je sice (teoreticky) mozny, ale chtelo by to sehnat konkretni dukaz ve forme odkazu na prokletou stranku, debugger (autorska prava i na tento typ software ????) a ruku na konektoru tlf pripojky.
BTW: Ve zdrojaku takovych stranek musi byt odkaz na dane Active-X a toto se da stahnout a testovat bez modemu, nebo simulovanim spojeni pomoci dvou modemu.
Zaver: Je to mozne. Chtelo by to od providera ziskat log stranek a najit tu prokletou. Me osobne asi pred mesicem kazdych pet minut (presne pet minut!) padalo spojeni na WOL. Mozna jsem mel stesi. Mozna jsem mel velike stesti.
PS: Ted to asi vypada, ze se zastavam Telecomu. V zadnem pripade! Pouze se snazim dobrat pravdy. Znam par lidi z Telecomu. Maji tam prikladnou disciplinu. Neprozradi vubec nic, i kdyby je na skripec natahovali, takze tudy cesta nevede. Musime experimentovat sami a prijit s hotovym dukazem. Internetu zdar a Telecomu zmar!
Řešeni mám hardwarem. V softwarové, jako dlouhodobé, příliž nevěřím. Na každý software se najde odpověď.Přepnutí na impulzní volbu může být přepnuto zpět na tónovou , tak jako odpojení příposlechu. Jsem přesvědčen, že byl napaden můj počítač a ne počítače Telecomu, proč by mi pak byl vypnut příposlech vnitř. reproduktoru modemu.Tarifikátor používám, že jsem byl přesměrován, jsem si všimnul dodatečně. Můj přístroj monitoruje stav telef. linky. Změnu stavu linky okamžitě ohlásí kolísavým zvukovým znamením. Uživatel pak jen obnoví výchozí spojení. Zařízení linku neovlivňuje kapacitně ani indukčně. Vstupní odpor měříc.obvodu je 2 MOhmy. Prověřeno 3-měsičním provozem. Bližší informace na http://simek.elektronika.web.worldonline.cz/