Nikde v článku ani připojeném PDF jsem nenašel zmínku o tom, že je možné ovlivnit brzdy, řízení,... tedy zprávy posíláné po primární CAN. Zároveň jsem tam nenašel zmínku, že je možné provést normální DOS útok (zahltit sběrnici falešnými daty a tím znemožnit doručení opravdových zpráv).
Ani to, že každá funkce (ECU) má systém fallback strategií pro případ, že nejsou k dispozici aktuální zprávy nutné pro normální chod. Takže auto bude vždy schopné "bezpečně" zastavit, i při výpadku celého CANu. Nebude fungovat ABS, ESP, posilovač řízení, ... ale motor poběží (v nouzovém režimu) a brzdy budou fungovat vždycky.
Tys uz hodne dlouho nevidel auto, vid? Popisu ti to svoje, uz par let za zenitem, nepochybne plati, ze cim novsi tim horsi.
Takze, kdyz "blbe" nabootuje (= nepockas pri startu az zhasnou kontrolky), tak (v zavislosti na dalsich okolnostech, pocasi a erupcich na slunci) uplne vpohode nefuguje jak (ciste elektricky) posilovac rizeni, tak (nekdy) elektricko-pneumaticky posilovac brzd.
S elektronickym plynem taky neudelas nic, pokud ti ho neco odpoji.
A ted si zkus predstavit nasledujici situaci. Valis si to vpohodicce na autopilota do kopecka (coz se da snadno z parametru zjistit), za tebou si to vali nekdo dalsi (zjisti se s pomoci parkovacich cidel) a ja ti odpojim plyn a prepnu auto do nouzaku.
V ten okamzik se ti vypne autopilot, motor okamzite ztrati vykon, a nez si ten za tebou uvedomi, co se deje (protoze brzdy nesvitej), tak je v tobe.
Samo, dovedu si predstavit i alternativni cesty - napr ti preprogramuju charakteristiku posilovace rizeni. Ten se u vetsiny aut chova tak, ze se s narustajici rychlosti jeho ucinky tlumi. Kdyz ti ho pri tech 150ti na dalnici zapnu naplno, tak se o zbytek postaras sam.
Hele to s tim servorizenim a posilovacem brzd nebude to opravdu tim, ze uz je auto za zenitem? Nebo, jak to muze souviset s komunikaci na sbernici? Klidne bud konkretnejsi, ja mam auto jeste vic za zenitem a servorizeni zadnou ridici jedntku nema.
Elektrickej plyn jsem zatim ve schematech nestudoval, ale predpokladam, ze potenciometr na plynovem pedalu je zapojen primo do ridici jednotky motoru. A ridici jednotka motoru podle nastaveni pedalu (a podle nejakych eurounijnich kurvitek) vypocte napr. polohu skrtici klapky (a delku vstriku atd...) a klapku otevre. Bez jakekoliv komunikace po sbernici.
Ale je pravda, ze napr. ve svete PLC ve fabrikach se bezpecnost fakt neresi. Staci se pripojit, vedet jak a muzes si delat, co chces. Zaplatpanbuh obvykle alespon byva oddelena kancelarska sit a sit PLC.
nech ho, má něco francouzskýho... tam se el. ser. už ve fabrice
jinak moc hezké pohádky, už vidím, jak se na tom budou firmy pakovat.
1) Nejdřív lidi hodně vyděsit
2) pak prodat zázračný udělátka (ala magnetické toroidy na snížení spotřeby)
3) když to nepomůže, tak to prolobovat mandatorně (nejlíp na úrovni EU) - něco jako každý rok povinně novou autolékarničku
a nakonec šrotovné ze státního rozpočtu (ty prachy si prostě ritigové vemou) - máš auto 4 roky? - někdo ti ho může napadnout, donutíme tě si koupit nové
Škoda, že nemám koule na tyhle srač...
Depa, mam neco nemeckyho - opla. Ale to mas uplne jedno. Je to vsude stejny.
Ve vsech pripadech plati, ze v servisu nevedi jak to auto funguje, netusej jak maj zjistit co mu chybi a neumej opravit trivialni zavadu jinak nez vymenou poloviny auta.
Trebas pokud bys mel saaba nebo volvo, tak se ti klidne stane, ze tvoje auto ani po par mesicich neumej nastartovat. Pak prijede mechanik vyrobce, a "opravi" to za 30s a 5Kc. Pricemz oni ti mezi tim "zkouseli" vymenit cely auto.
A jestli zijes v naivnivite, ze je to trebas u skodovky lepsi, tak to je jen tim, ze se ti jeste neprihodil servis. Hodinovou sazbu maji jak databazovej specialista, ale prisroubovat kola neumej ...
Bohužel podmínky, které je nutno splnit se blíž tomu přísloví ...kdyby babička měla koule, mohla by být dědeček...
Takže u nějakých aut , s nějakou výbavou , s nějakou verzí firmware, které budou stát na parkovišti nastartované v servisním režimu....
Upřímně o kolik to je pravděpodobnější, že při zaparkování Huhlaj i30 vyskočí záškodník z poza rohu přístřešku na parkování nákupních vozíků pře Kaufem. A přeprogramuje vám řídící jednotku kabelem ? :-/... ...jenže ono spousta řídících jednotek nelze ladit on-line / ladit na nenastartovaném voze / případně nelze některé parametry vůbec měnit.
To je ten důvod proč sousta ladičských seriozních firem ( AMG, Brabus atd...) dodává novou řídící jednotku nebo druhou která vlastně děla "men in the middle". protože originální přeprogramovat nelze!
Videls nekdy jak se krade auto? Aspon v TV? Manik auto (bez poskozeni) otevre, pripoji krabku, vybere model, ledky zablikaj a jede. Dohromady asi tak 10-15s max. Dotycnemu novinari nechal at si vybere ktery.
Spousta aut je navic cim dal castejs vybavena vsemoznejma bezdratovejma systemama, ktery to jeste vic zjednodusujou. Prave proto, ze jejich tvurci o jakykoli bezpecnosti prevazne vubec nepremejslej.
Kup si trebas novou ochcavku. Auto se ti odemkne, kdyz prijdes na "dosah", coz bude neco mezi 0-5m (vlastni testy). A nejen ze se odemkne, ono jde i nastartovat (pokud je klicek kdekoli v uvedenym dosahu). Jdes tudiz do kufru, pride manik, zamava ti a ses bez auta. A ano, skutecne se stim da odjet i mimo dosah klicku, nechcipne to, nic. Opet, osobne testovano (nikoli na mem, nastesti). A to ti ho nemusi nikdo ani krast, staci kdyz v aute sedi deti.
Takze si delej dal iluze o tom, jak ty veci nejdou realizovat. Na vlastni oci sem videl, jak se s notesem v ruce otevrelo 1/2 parkoviste. Dneska, kdy ma kazdy druhy auto primo integrovany BT nebo jinou wifi ...
Co to znamena automatem? To je jako naky konstrukcni popis? Automatickych prevodovek je cela rada. Treba u plne mechanickych automatu nevim jak by se to dalo ovladnout;)
Nekdy ale ta elektronika navic je chytrejsi nez ridic. Nesmyslne vyrazovani manualovych ridicu na krizovatkach na N elektronika ignoruje. To co by klasicke varianty hydramatiku rozlozilo, tak to robotickym tronicum / DSG moc nevadi.
Jenze prechod na nouzovej rezim neni (pokud jsi to zazil) tak uplne plynulej, nehlede na to, ze skok zmeny ovladani je natolik velkej, ze pokud se to stave v prihodny okamzik... Tak proste jen sofer neprizpusobil jizdu stavu a povaze vozovky :) Ne kazdek dokaze ten 'sok' ustat.. A je jen otazka casu, kdy i brzdy a volant budou jen joystick (o: Kdyby se venovalo alespon 1% energie na jedno umrti ve vysetrovali, jako v letecke doprave, myslim si, ze hodne nehod by neskocilo jen jako blbost sofera (ktereny za volantem vynechme). Bez elektroniky je hranice mezi nestabilitou a pruserem velka a citelna, s elektronikou je hodne tenka a staci se dostat mimo parametry, se kterejma pocita jednotka... Natoz kdyz se neco pokazi... Kamarad jezdi zavody do vrchu (na policce ma par destiek poharu) a pred nejakym casem byl na testovani nejakeho nadupanejsiho WW sprotovni edice (pozvali si ho). Kdyz si okruh v brne projel na seznameni (mimochodem, typek od WW co jel s nim, se divil, ze to byla 'seznamovaci' jizda) a jel opravdu natvrdo, tak po prvni zatacce, kterou projel jak se ma (vicemene rizenej smyk) tak slo cele WW do nouzaku... Takrka prestalo reagoval a trvalo par vterin, nez jakstaks zacalo fungovat. Presne jak tu nekdo psal, posilovac a podobny hovadiny najednou nereagovali, motor ztratil tah, ... Malem se vybourali. Taky aby ne, kdyz to udela v zatacce... Pak uz nejelo vic nez 40 a nakonec si ho pani odvezli, protoze uz nebyli schopny ho zprovoznit. Technici tam nechapali, co se stalo... Vycteny data z jednotky vypadaly zajimave - proste dostal se mimo limity softwaru a auto bylo v prdeli. Doslova. Zrale asi na tovarni reset :) Toliko asi k elektronice... A co asi elektronika v beznym aute ?
Prilis mnoho elektroniky, zajicova smrt :)
R.
Jiste, a ted tu o hurvinkovi ... letadla se ciste fbw delaji uz par desitek let. Kupodivu to vsema bezpecnostnima testama proslo. A kupodivu to obcas prestane fungovat.
Dokonce i bojove stroje uz davno neridi pilot, ale pocitac. Ten ma definovanou letovou obalku, a pokud se mu nezda co po nem pilot chce, tak to proste neudela. A uplne stejne i muze udelat neco, co po nem pilot vubec nechce.
Jen jaksi v leteckym provozu je ten servis a support (a taky pripadny $$$ co to bude stat) o par radu jinde.
A vis koho se prave v letecky doprave boji nejvic? Vlastnich lidi! Zadnej terorista nesejme tisicovku letadel naraz. Technicka chyba nebo i umysl cloveka ktery vi co dela to udelat muze. Co myslis, co se stane kdyz nekdo prekalibruje vejskomer o smesnych 100m?
No, akorátže v tom filmu ukázali asi jen třetinu toho co by muselo selhat/být sabotováno na to aby k takovému neštěstí došlo. Konkrétně sabotována komunikace s dispečerem, hustá mlha, vypnutí osvětlení runwaye. Myslím, že nebyl zmíněn například výpadek ILS (protože překalibrovat výšku ILS prakticky nelze).
ILS neprepalis ziadnym radiom pred drahou. Ak je signal ruseny, alebo jeho kvalita nezodpoveda urovni ILS, tak na PFD zmiznu fialove GS/LLZ markery (a vypne sa aj indikacia navrchu).
Bez ILS sa da spravit non-precision approach za pouzitia VOR/DME majakov pre lateralnu a PAPI svetla pre vertikalnu navigaciu.
Plus moderne EGPWS pouziva GPS - dnes uz ziaden pilot potom ako pocuje - Terrain, pull up nebude klesat aj keby mu ATC tvrdil ze leti FL330. TCAS a GPWS ma prednost.
Nehody boli a nehody budu - ale 99% z nich bude pre pochybenie pilota lebo nerespektoval postupy pre danu situaciu, resp. nebol 5 minut dopredu myslou tam kam leti.
Pises hezky, vis neco o tom, jak funguje radiovej signal? I kdyz si tam stoupnu s radiem 10x slabsim, tak posunu vyzarovaci diagram. Funguje to uplne stejne jako kdyz mas vic anten spojenych k sobe. Nikde nepadlo slovo o ruseni. Budu vysilat korektni signal na stejny frekvenci, jen o par desitek/stovek metru mimo.
Mimochodem, pust si odposlech rizeni a nahod si flightradar.
http://www.liveatc.net/search/?icao=lkpr
http://www.flightradar24.com/
Zjistis, ze dobre polovina letadel nema ani odpovidac. Proste proto, ze v dobe kdy byl ten stroj uvedenej do provozu to nebylo soucasti vybavy, kterou mit musi. (variantne ho maj blbe/vubec nastavenej).
Na varovani pred terenem musi mit stroj radar, a to taky nemaj ani zdaleka vsechny stroje.
Bez ILS za nulovy viditelnosti nepristanes. Ono ani s ILS ne, pokud to neni cat IIIC. A EGPWS funguje uplne jinak. To pocita s tim, ze si veme spravnou vejsku a pak kalkuluje s polohou a znalosti terenu, jenze kdyz tomu tu vejsku das jinou ...
Ad kdyz si tam stoupnu s radiem - to není problém SW výbavy letadel, na který jste původně poukazoval. Vzhledem k tomu jak ILS operuje (směrové vysílání, letadlo se drží mezi dvěma paprsky) byste to také neměl úplně jednoduché. Navíc si těžko stoupnete pár set metrů pod přistávací dráhu :)
Ad dobre polovina letadel nema ani odpovidac - odpovídač je mandatory v průniku okolí 30 mil okolo mezinárodních letišť a vzdušných prostorů A, B a C, což platí i pro stroje certifikované před zavedením požadavku na odpovídač. Jinými slovy bez odpovídače můžete přistávat tak leda na letišti místního sportovního klubu, v režimu VFR, a na dráhu se musíte strefit sám vizuálně.
Ad Na varovani pred terenem musi mit stroj radar, a to taky nemaj ani zdaleka vsechny stroje - Terrain Awareness and Warning System je dávno mandatory pro prakticky všechny stroje pro šest a více pasažérů.
Jo, to vizejo... a pak prijde realita.
Vis o tom, ze na ruzyni muzes klidne pristat s rogalem? nevis vid, jen kvuli tomu musis absolvovat nekolikatydeni byrokracii a pak se musis trefit co 15timinutovyho okna...
A mimochodem, ten flightradar vsechny stroje s odpovidacem vidi, takze rlp si nejspis povida s duchama, kdyz dava povoleni neviditelnym strojum. Ostatne na prijem staci USB dongle za par $.
Ad na ruzyni muzes klidne pristat s rogalem - nevím jestli i s rogalem, ale vím že se dají sjednat výjimky. Myslíte že když překalibrujete ILS jako v Die Hard, rogalu to nějak uškodí? :)
Ad ten flightradar vsechny stroje s odpovidacem vidi - jen pokud má někdo v dané oblasti ADS-B receiver a krmí flightradar daty && úspěšně přijme daný signál && letadlo má ADS-B (což není případ Boeingů 707, 717, 727, 737-200, 747-100, 747-200, 747SP, pokud nebyl systém instalován dodatečně). ATC používá Secondary surveillance radar, který nevyžaduje ADS-B. Letadlo může být vybavené straším typem transponderu, kde radar rozmítá po obloze paprsek, a když transponder zachytí signál, tak odpoví svým kódem a výškou. Z kombinace toho kam šel paprsek, které letadlo odpovědělo a v jaké bylo výšce se určí kde je kdo. Protokol má více verzí (Standard SSR, Monopulse SSR, Mode S), které se liší přesností. Požadavky pro vstup do daného vzdušného prostoru pak mohou zahrnovat minimální povinnou úroveň protokolu. Experti mi jistě odpustí zjednodušení, tohle není flight training :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_surveillance_radar
Letadla používají FBW z prostého důvodu: piloti jsou lidé a dělají chyby. FBW chrání před chybami pilotů. Těch co přivodili stall, deep dive apod. je zatraceně hodně.
https://www.youtube.com/watch?v=IKBABNL-DDM
Ad letadla se ciste fbw delaji uz par desitek let - nevím jak vojenská, ale třeba Airbusy mají Direct law i Mechanical law.
Ad co se stane kdyz nekdo prekalibruje vejskomer o smesnych 100m - vertikální separace je 1000ft, takže za letu nic. Při ILS přistání se držíte glide slope (sestupovou rovinu), která je daná radiomajákem umístěným poblíž runway touchdown zone (dotykového bodu dráhy), a jehož výšku jaksi nepřekalibrujete. Vyjma toho jsou letadla vybavená ground proximity warning systemem (ta věc co piloti v Katyni ignorovali), piloti vybaveni očima, a ve většině případů i mozkem. Jinými slovy zkuste méně koukat na Die Hard :)
porovnavat FBW v lietadle a aute je porovnavat hrusky s mimozemstanmi. V dopravnom lietadle mas dvoch pilotov s licenciami, typovymi skuskami, rocne musia mat minimalny nalet, ... neda sa to porovnat s Ferom co sa 7 dni v tyzdni vracia ozraty z krcmy autom lebo je proste prasa.
Navyse lietadlo sa pohybuje vo vzduchu, ktory ma delko od cesty. Ma roznu hustotu, v dvoch roznych casoch je v nom vzdy ine prudenie a 2 rovnake zatacky s lietadlom mozes spravit s rozdielom stoviek metrov a vobec to nevadi. U auta - rozhodne ano.
Je pravda, že piloti jsou mnohem lépe školeni, takže pravděpodobnost, že udělají nějaký nesmysl, který bude muset korigovat FBW, by měla být mnohem menší, než u aut. Tedy vyplývalo by z toho, že DBW by mělo být v autech teoreticky zavedeno mnohem dřív, než FBW v letadlech. Jenže z různých důvodů to vyšlo obráceně. Nezanedbatelný podíl na tom bude mít konzervatismus uživatelů - nebude náhoda, že nejdříve bylo FBW zavedeno u vojenských letadel, kde si pilot nemůže moc vybírat a prostě dostane rozkazem, že s tím poletí.
Tam de spis o to, ze vojenska letadla (stihacky) maji v popisu prace provadeni ruznych riskantnich manevru, FBW pak znacne snizuje workload pilota, ktery si proste nemusi hlidat tolik veci. Nemluve o featurach, jako zachranne tlacitko, ktery automaticky vyvede letadlo z temer cehokoli do mirnyho stoupani na plny (suchy) plyn...
Hádám, že Váš kamarád, ani ti co si kupují BT dongle do auta není zástupcem minoritního uživatele. A zapadá to asi tam jak mudrování nad tím co může vše stát když rootnu smartphone.
Naprostá většina relevantních problémůtoho vozu co jste zmínil s nouzovým režimem je řešena assistenční službou výrobce a náhradním vozem.
Přechod do nouzového režimu v situaci, kdy rodinný sedan\kombi (Pravděpodobně i před-sériový kus) přejde do jízdní situace mimo normální využití, je rozhodně normálnější.
Než že do nouzového režimu vám spadne z ničeho nic auto na parkovišti po nastartování a zrovna vám ho někdo hackene… :-\.
Shodou okolnosti kamarad dela v servisu, prakticky jen elektroniku (a podilel se taky na elektornice tech zavodnich aut do vrchu, kde elektronika, krom motoru, prakticky neni). Sice za hodne let, ale uz nekolikrat resil problem prechodu do nouzaku 'z niceho nic'. A jednou i nehodu, kdy dotycna vylitla ze silnice, protoze neustala to, ze zhasla parakticky cela palubka a doprovodne efekty... Ikdyz fakt je ten, ze dokud brzdy a volant budou alespon jaks-taks vyhradne fyzicke, tak je to asi spis moment prekvapeni - ale neni se cemu divit... No, dneska uz jsou serva na volantech bezna vec, parkovaci asistenty, dtto na brzdach (priblizovaci brzdeni, udrzovani bezpecne vzdalenosti). Je jen veci fantazie si predstavit, co takove servo udela, kdyz se sepne v ten spravny okamzik :) Jak ty nekdo poznamenal, taky takove auto nechci... Faktem bude ale to, ze asi protoze mne podobne veci zivi :) Nevedomost je sladka...
Staci to, ze se prakticky neda sehnat 'chovani' auta - alespon hrube, aby mel clovek predstavu. Nedavno mi odeslo moje prastare, ale spolehlive vozitko, kde nebylo zbla elektroniky. Pidil jsem se po tom, jak funguje 'nahrubo' elektronika co je v tom, co mam ted. Prakticky jedinou vec, jak se muze clovek pripravit na to, co mu auto dokaze prichystat je si to zkusit, protoze to je informace, co nemaj ani servisaci... Treba takove ESP, kdyz cloveku hmatne necekane do rizeni (mne se treba zapina zbytecne brzo), neni nic prijemneho. Nastesti to jde vypnout. Jenze kolik tech systemu v tom aute uz dneska je ? :) Nejeden vyrobce si prosel aferarkama ohledne vsech moznych i nemoznych systemu. Stejne jako jinde, misto lakadla 'kvality' se laka 'jednoduchosti' a bezna projektovana zivotnost dnesnich novych aut je nekde mezi 5-10 let... Nemuzu si pomoct, ale sportovnejsi jizdu jsem si nejvic vychutnal ve 'starych' krapech :)
R.
Ono je dobré si na druhé straně uvědomit, proč tam ty asistenční systémy jsou. 90% řidičů nedokáže v nouzové situaci ani pořádně sešlápnout brzdu, proto potřebují Emergency Brake Assist, který aplikuje maximální brzdný účinek. Podobně smyk zabíjí ročně spoustu lidí, protože ho řidiči nezvládají, a proto mají Electronic Stability Control.
Je samozřejmě smutné, když někoho vyděsí výpadek podobného asistenčního systému tolik, že pak havaruje. Nicméně smyk řidiče vyděsí ještě víc, a je nutné vážit pro a proti.
Preto by namali mat vodicak. Navyse tie systemy a velke auta v ludoch vyvolavaju pocit bezpecia.
Osobne mi raz vypadol posilovac brzd. A este ze som zvyknuty z polskeho fiata. Lebo tie brzdy zacali reagovat podobne nafigu. Neviem si pradstavy coby sa stalo keby sa mi to stalo na 2 tonovom SUV
To by vodicak nemal skoro nikto. Aby si taketo situacie zvladal, tak potrebujes mat s nimi pravidelne skusenost.
Kde si vyskusas len obycajny smyk alebo jazdu na snehu, dazdi,... ? Tiez aj kazde auto sa chova inac.
Elektronika je dobra vec ale len do urcitej miery, potom sa z neho stava zly pan.
ESP a dalsi kramy ti muzou pomoct pouze v situaci, ze se nespolejhas na to, ze je v aute mas. Spousta lidi jezdi tak, ze oni maj prece ESP, a to se za ne postara, aby z ty zatacky nevyleteli.
Navic 80% vsech zavad na soudobych autech je prave elektronika. A to presto, ze i ty mechanicky casti jsou peknej smejd. Jo, bez do autorizaku, tam ti vyjmenujou 1/2 auta, za 100k+ s tim, ze "kdyz se to vymeni, tak to MOZNA bude ono".
Řidičák mají skoro všichni, od studentů SŠ až po důchodce. V autoškole je neučili jak zvládnout smyk, a jak si ho třikrát týdně zkusit cestou do práce. Ušili je smyku se za každou cenu vyhnout. Když pak dojde na problém, nemají znalosti ani zkušenosti, aby předešli havárii.
Jsou velka auta kde bez posilovace brzd poradne nezabrzdis. Proste to konstrukcne neni mozne. Je to jako ovladat velke letadlo lanky. Jde to ale hodne blbe,riskantne a nespolehlive.
Vin system autoskol ze si lidi nevyzkousi smyk a ne ty lidi. Kdyz si vzpomenu na autoskolu tak krom toho ze jsem musel u prvni nakopat instruktora do riti a jeste chlastal, tak je to bida. Clovek si prakticky vse osaha az pri prvnich 10 000km. Ale to je mozna dane tim ze jsem ji nedelal jako mlade ucho kteremu jde jen o to vyvezt baby za mesto v auti od rodicu.
Na druhy strane od blinkru mas jednu takovou zbytecnou na dalkovy. A pak pochopitelne spousta dalsich zbytnych cudliku/kolecek/... - trebas na mlhovky.
A pak potkas nase uzasne p&ch, ktery peclive merej, jestli nahodou nejedes 52, ale to, ze kolem profrci blb se zapnutejma mlhovkama, kdyz zadna mlha neni (je uzasny ho potkat, ale jeste lepsi je, kdyz musis jet za nim ...) pripadne naopak, 10 blbu, ktery maj ve vanici zapnuty denni sviceni ... to jim neva. Zkratka delaj vse pro bezpecnost silnicho provozu.
pravda, dalkace a mlhovka jsou taky nepochopene velkou casti ridicu... musim rict ale ze jednou se mi stalo kdyz sem protijedouci auto problikaval aby si vyplo dalkace ze nevidim, tak je teprve zaplo a myslel sem ze priletlo ufo :) to je tak kdyz potkas kamion s rostelovanejma potkavackama ale s parabolou dalkacu na strese :D
Předpokládám, že to bude stejné, jako u letadel. Tedy když ten systém vypne, člověk už prakticky nemá šanci to zachránit. Jenže dokud ten systém funguje, zachrání toho víc, než by běžně dokázal člověk. Takže statisticky je pořád lepší, když automobily tyhle systémy mají, protože se tím množství nehod snižuje. Ano, z pohledu jednotlivce je to nepříjemné, protože člověka vnímá mnohem víc ten jeden konkrétní případ, kdy stroj nedal člověku šanci, než tu statistiku případů, kdy to stroj zachránil (a nakonec se tedy vlastně nic nestalo).
U velkych dopravnich letadel je to jina liga. Je tam dost redundance. I v momente kdy vylitnou motory,nejde nahodit apu a dojdou baterky(ty vydrzi jen kolem 20ti minut), tak porad ti RAM vrtulka(u nekterych er jako 737 se jen vrti turbiny ve vetru - windmill) muze omezene pumpovat hydrauliku a napajet par pristroju.
Tak a ted mi ukaz tuhle redundanci u auta. Neni. Protoze ero ti ve vzduchu nezaparkuje do oblacku a cestujici nepockaji na dalsi spoj.