Software pro státní správu sice vychází ze zákona, jenže zákony se mění několikrát ročně.
Což je chyba sama o sobě.
Když musíte napsat specifikaci na několik let dopředu, radši se tam napíše i podpora pro tu činnost 10krát ročně, protože co když se to změní. A pak se všichni diví, proč je to tak drahé.
Proč by zrovna tohle mělo cenu software "tak moc" prodražovat? Jako, dělal jsem 12 let ve firmě pro elektrinizaci státních zakázek. Software tohoto typu (něco se má dělat 10 ročně), stojí statisíce. Ne miliony, ne desítky nebo stovky milionů.
A v IT už se to hezkou řádku let ví, na detailní specifikace projektů, které se pak budou implementovat spoustu měsíců nebo let, dnes už nikdo v IT nevěří.
Jenomže by se věřit mohlo a obecně, naprosto chybí nějaká zpětná vazba. Ano, je super v rauši implementovat další extra novinku, použít nový super exciting project (včera vydaný, zítra zrušený), ale pokud se na to člověk podívá zpětně, tak velmi často zjistí, že 40 let existující backend software by stále více než vyhovoval. Takže se za tu neustálou inovaci vyhazují peníze, funkčnost je diskutabilní, ještě navíc k tomu není dokumentace, protože kdo by se s tím psal že, není to podle čeho hodnotit, protože podle specifikace se taky nejede.
Jako tohle je ideální prostředí pro podvodníka, který na tom chce vydělávat těžký prachy. Ale ne pro toho, kdo je platí.